Jump to content

Kunde lurt av båtmegler i Trondheim


-morten-

Recommended Posts

Hehe, okay - tenkte i grunn litt mer over hva jeg svarte. Jeg har for det meste handlet direkte av private selgere og har hatt veldig god erfaring med det. Det er vel muligens sånn at så fort det kommer en mellommann/megler inn i bildet at sjansen for å bli lurt øker - uansett nasjonalitet

 

Enig. Sjansen at privatmannen som selger båten sin er en kjelting er nok mindre enn sjansen at megleren er av den uærlige typen.

 

Eller sagt annerledes, jeg ville hatt mer tillit til den gjennomsnittlige veletablerte privatman en den gjennomsnittlige megleren.

I must go down to the seas again, to the lonely sea and the sky,

And all I ask is a tall ship and a star to steer her by,

And the wheel's kick and the wind's song and the white sail's shaking,

And a grey mist on the sea's face, and a grey dawn breaking.

Link to post

til FREE , Kjøp i Norge som fra Lunde Båt du mener))) Er klart at drømmen er og kjøpe naboens båt 400 000 under markedsverdi . men dette er bare en drøm og stort sett .

 

Folk ser at de kan spare 4 til 500 000 på større båter ved import og 100 til 250 000 på mindre båter , så er det fristende med import, og vil alltid være det. Hadde en kar som Sparte ca. 2 mill fra meg på en nesten ny Fairline 48 på markedsverdi , det er peng det))

Link to post

Hovedgrunnen til import er jo nr1 å kjøpe en båt for mindre enn det man ville betalt her hjemme, eller få en større/nyere båt for samme båtbudsjett hjemme. Alternativ kan være å importere en båt som ikke selges i vårt marked og da, men det kan jo være ukurant om den ikke er veldig spessiell eller ettertraktet. Selv har jeg importert bil en gang som var omtrent dobbelt så dyr som tilsvarende hjemme.. men den var unik og spessiel og jeg syntes det var verd det, hehe

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

 

Link to post

Folk ser at de kan spare 4 til 500 000 på større båter ved import og 100 til 250 000 på mindre båter , så er det fristende med import, og vil alltid være det. Hadde en kar som Sparte ca. 2 mill fra meg på en nesten ny Fairline 48 på markedsverdi , det er peng det))

 

Finner det noe rart at ikke flere seriøse aktører har begynt med dette, på meg virker det som de som driver med dette er "en sjel og skjorte selskap" med adresse bagasjerom i en sliten amerikaner.

Link to post

SRA , er ikke bare bare og begynne med dette. Mye man skal kunne, mye man skal lære om hele prosessen. og ikke minst alle de båtene man må lære seg ,ombord ,se kvalitet ,kjenne hva man selger, mange kontakter som skal skaffes som man kan stole på, Frakt selskaper inneland og export fra der. CE merking , Learn the game hvordan man kjøpe, prute.. osv. Var noe penger og tjene fra 1997 og opp til 2008 , men er lite frukt i fatet nå ja. Stort sett bare mas om innbytte båter nå, kan vel ikke kalle det mas engang..

Redigert av Mr. Import (see edit history)
Link to post

til FREE , Kjøp i Norge som fra Lunde Båt du mener))) Er klart at drømmen er og kjøpe naboens båt 400 000 under markedsverdi . men dette er bare en drøm og stort sett .

 

Folk ser at de kan spare 4 til 500 000 på større båter ved import og 100 til 250 000 på mindre båter , så er det fristende med import

 

Missforstå meg rett, jeg er klar for å spare penger, det gjør ingen verdens ting om en båt jeg kjøper kommer fra et annet land selv om det synes ganske hypotetisk i skrivende stund. Poenget er at jeg synes det er en uting å betale for noe på forhånd, spesielt ting som koster mange mange penger å som du bare har sett på bilder...

 

Kunne sikkert kjøpt båt gjennom deg men jeg ville ikke betalt før båten var meg i hende.

Link to post

Poenget er ikke at du selv skal se på båten, Finnes uavhengige taktfolk sertifiserte i resten av Verden , som går over båten fra 5 til 12 timers jobb normalt, disse får betalt for og finne de feil du ikke hadde mulighet og finne selv.

 

Har med seg fuktighets måler for måle skroget. Alle større båter må man ta en slik sjekk på , og betale for det , man løfter båten ut av vannet for inspeksjon. Så får man en 15 til 20 siders rapport etterpå. Så kan man diskutere med selger av båten , ser i rapporten her at 1 batteri er dårlig og bør byttes. lager på gearboks er dårlig må byttes..osv.. er fukt bak panelet her , mest sannsynlig bør treverk byttes..

 

I Norge er dette ikke normalt , der går man og ser på båten, dette ser fint ut ja,og den går til både styrbord og babord under prøvekjøring .. og så handler man .. 14 dager eller 1 mnd senere etterpå er det krangling hvis noe er galt.

 

En normal kunde , er ikke motor ekspert ,kan ikke elektrisk annlegg. Fuktighetsmåler for glassfiber i lomma har man som regel ikke heller..

 

Er det noen som vet, hvor mange Sertifiserte takst folk det er i Norge ? Snakker ikke om en amatør som jobbe for skadeforsikring da.

Link to post

Poenget er ikke at du selv skal se på båten, Finnes uavhengige taktsfolk sertifiserte i resten av Verden , som går over båten fra 5 til 12 timers jobb normalt, disse får betalt for og finne de feil du ikke hadde mulighet og finne selv.

Jeg må bare få støtte opp om det Tommy tar fram her. Selv var jeg ikke over for å inspisere båten før kjøp. Jeg visste hva jeg ville ha, jeg handlet gjennom Nordhavn, og folk fra Nordhavn samt innleid selvstendig Surveyor gikk over båten i detalj. De hadde langt bedre forutsetninger enn meg til å finne eventuelle feil. Det var bare småting de fant, var bl.a. ikke fornøyd med startbatteriene. Selger rettet opp alle punkter uten spørsmål eller kostnad. I ettertid har jeg ikke funnet noe som var oversett, men må innrømme at småting som ble påpekt av surveyor ennå er uoppdaget av meg, og jeg har vært rundt, overalt.

 

Selv om jeg handlet gjennom Nordhavn, så hadde jeg uvurderlig hjelp av Tommy. Han både vet bedre hvordan og best å prute, og har ikke de samme følelsene involvert som en forelsket kjøper. I tillegg kostet ikke Tommys hjelp meg et rødt øre. Han fikk sin betaling gjennom andel av salgsprovisjonen til broker i US.

Link to post
  • 1 år senere...

Men er man en naiv normann og ikke har erfaring med slike kjøp, så er nok forutsettningene store for å bli lurt. Lett å bli blendet av lykken med å skaffe drømmebåten og en selger/megler som lover gull og grønne skoger!

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

 

Link to post
  • 2 måneder senere...

Den ene saken -- som handlet om en Atlantis -- er forlikt. Jeg kjenner ikke innholdet men mistenker at kjøperen ble "lurt" igjen. Den andre saken pågår, det er ikke reist rettslige skritt i Norge ennå om Fairline 62-saken. En tredje sak (som ikke er medieomtalt) er avsluttet ved dom, der den aktuelle megleren tapte med tillegg av sterke karakteristikker av hans handlemåte. I tillegg har megleren tapt i to forføyningssaker og fått ett saksanlegg avvist (Disse fire var mine saker).

I've always been crazy, it has kept me from going insane.
vimpel_entusiast_signatur.gif

www.baatjuss.no  |  www.judiciumblawg.no

Link to post
  • 5 måneder senere...

Jeg skrev ett innlegg her på BP høsten 2010. Det omhandlet nettopp Erling Ødegaard / Baatmegleren. Dette ble imidlertid "moderert" i sin helhet av BP ! Det må være bittert for de som nå i etttertid ble lurt som kanskje hadde tenkt seg om en gang ekstra hvis mitt innlegg hadde fått stå ! ! Personlige meninger må få plass i ett slikt fora. Redaksjonen burde skjemmes for deres forsiktighet !

Simon Rossebø

Link to post
  • 8 måneder senere...

http://www.adressa.no/nyheter/trondheim/article9821330.ece

 

Da har i hvertfall denne kjeltringen fått straff!! Vet ikke om det er samme megler som han jeg starta denne tråden om..

Vi normenn er nok lit for naive og tar alt for god fisk når folk er flinke til å snakke for seg!

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

 

Link to post

Det stemmer at det er samme mann (jeg har lest dommen og kjenner de andre sakene -- møtte en av de andre anmelderne senest på tirsdag). I denne aktuelle saken er "megleren" også dømt til å betale erstatning men det kan nok båtkjøperen skyte en hvit pil etter. Det samme gjelder en båtselger som ble lurt på omtrent samme måte men med omvendt fortegn, en sak vi førte og vant i fjor. Det er dessverre ikke noe å ta -- som namsmannen klarer å finne i alle fall -- eiendom er overbeheftet og under tvangssalg og annet finnes visstnok ikke å beslaglegge. Pussig nok fortelles det likevel at vedkommende frekventerer Solsiden i Trondheim titt og ofte og under omstendigheter som ikke akkurat tyder på pengemangel ... og han har visstnok også midler til å holde på med saksanlegg i Florida etter det jeg forstår.

 

Eskapadene til denne karen er meget interessante -- og ikke minst lærerike -- det er all grunn til å ha øynene åpne når man handler gjennom "megler". Siden hvem som helst kan kalle seg "båtmegler" og siden hvem som helst kan ta seg et hvilket som helst "fancy" firmanavn for å fremme sin forretning, er det fritt frem for alle sjarlataner som øyner muligheter til kjapp profitt på både ærlig og underfundig vis. Anbefalingen til båtfolket er å være sunt skeptisk og våken for muligheten for at ikke alt er som det påstås å være.

I've always been crazy, it has kept me from going insane.
vimpel_entusiast_signatur.gif

www.baatjuss.no  |  www.judiciumblawg.no

Link to post

Ville ikke luktet på båten bare av den årsak at båtmegleren ikke behersker norsk rettskriving. Sjekk annonseteksten.

 

Beklager eventuelle fordommer som måtte komme til syne gjennom et slikt syn, men en slik grunnleggende feil i en "profesjonell" salgsannonse er ikke noe man finner hos seriøse foretak.

Redigert av Chiefengineer (see edit history)
Link to post

Takk for oppklaringer Skipper Worse.. problemet er vel sikkert at noen måneder i fengsel ikke har så my innvirkning på slike kriminelle.. lite prevangtivt.. dem får jo bare god tid til å pønske ut neste plan for å lure folk!

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

 

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...