Fanafjord Svart 5.Januar.2012 Link til dette innlegget Svart 5.Januar.2012 Hehe, okay - tenkte i grunn litt mer over hva jeg svarte. Jeg har for det meste handlet direkte av private selgere og har hatt veldig god erfaring med det. Det er vel muligens sånn at så fort det kommer en mellommann/megler inn i bildet at sjansen for å bli lurt øker - uansett nasjonalitet Enig. Sjansen at privatmannen som selger båten sin er en kjelting er nok mindre enn sjansen at megleren er av den uærlige typen. Eller sagt annerledes, jeg ville hatt mer tillit til den gjennomsnittlige veletablerte privatman en den gjennomsnittlige megleren. Sitér dette innlegget I must go down to the seas again, to the lonely sea and the sky, And all I ask is a tall ship and a star to steer her by, And the wheel's kick and the wind's song and the white sail's shaking, And a grey mist on the sea's face, and a grey dawn breaking. Link to post
free Svart 5.Januar.2012 Link til dette innlegget Svart 5.Januar.2012 De fleste av problemene som blir tatt opp i denne tråden burde kunne unngåes om man velger å kjøpe en båt som befinner seg i Norge. Sitér dette innlegget Link to post
Mr. Import Svart 6.Januar.2012 Link til dette innlegget Svart 6.Januar.2012 til FREE , Kjøp i Norge som fra Lunde Båt du mener))) Er klart at drømmen er og kjøpe naboens båt 400 000 under markedsverdi . men dette er bare en drøm og stort sett . Folk ser at de kan spare 4 til 500 000 på større båter ved import og 100 til 250 000 på mindre båter , så er det fristende med import, og vil alltid være det. Hadde en kar som Sparte ca. 2 mill fra meg på en nesten ny Fairline 48 på markedsverdi , det er peng det)) Sitér dette innlegget Link to post
-morten- Svart 6.Januar.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 6.Januar.2012 Hovedgrunnen til import er jo nr1 å kjøpe en båt for mindre enn det man ville betalt her hjemme, eller få en større/nyere båt for samme båtbudsjett hjemme. Alternativ kan være å importere en båt som ikke selges i vårt marked og da, men det kan jo være ukurant om den ikke er veldig spessiell eller ettertraktet. Selv har jeg importert bil en gang som var omtrent dobbelt så dyr som tilsvarende hjemme.. men den var unik og spessiel og jeg syntes det var verd det, hehe Sitér dette innlegget Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv Link to post
SRA Svart 11.Januar.2012 Link til dette innlegget Svart 11.Januar.2012 Folk ser at de kan spare 4 til 500 000 på større båter ved import og 100 til 250 000 på mindre båter , så er det fristende med import, og vil alltid være det. Hadde en kar som Sparte ca. 2 mill fra meg på en nesten ny Fairline 48 på markedsverdi , det er peng det)) Finner det noe rart at ikke flere seriøse aktører har begynt med dette, på meg virker det som de som driver med dette er "en sjel og skjorte selskap" med adresse bagasjerom i en sliten amerikaner. Sitér dette innlegget Link to post
Mr. Import Svart 11.Januar.2012 Link til dette innlegget Svart 11.Januar.2012 (redigert) SRA , er ikke bare bare og begynne med dette. Mye man skal kunne, mye man skal lære om hele prosessen. og ikke minst alle de båtene man må lære seg ,ombord ,se kvalitet ,kjenne hva man selger, mange kontakter som skal skaffes som man kan stole på, Frakt selskaper inneland og export fra der. CE merking , Learn the game hvordan man kjøpe, prute.. osv. Var noe penger og tjene fra 1997 og opp til 2008 , men er lite frukt i fatet nå ja. Stort sett bare mas om innbytte båter nå, kan vel ikke kalle det mas engang.. Redigert 11.Januar.2012 av Mr. Import (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
free Svart 11.Januar.2012 Link til dette innlegget Svart 11.Januar.2012 til FREE , Kjøp i Norge som fra Lunde Båt du mener))) Er klart at drømmen er og kjøpe naboens båt 400 000 under markedsverdi . men dette er bare en drøm og stort sett . Folk ser at de kan spare 4 til 500 000 på større båter ved import og 100 til 250 000 på mindre båter , så er det fristende med import Missforstå meg rett, jeg er klar for å spare penger, det gjør ingen verdens ting om en båt jeg kjøper kommer fra et annet land selv om det synes ganske hypotetisk i skrivende stund. Poenget er at jeg synes det er en uting å betale for noe på forhånd, spesielt ting som koster mange mange penger å som du bare har sett på bilder... Kunne sikkert kjøpt båt gjennom deg men jeg ville ikke betalt før båten var meg i hende. Sitér dette innlegget Link to post
Tom Rør Svart 11.Januar.2012 Link til dette innlegget Svart 11.Januar.2012 Nå handlet ikke jeg fra Usa, men fra Uk, og jeg tok turen for å se på båten før jeg handlet. Hvis det finnes en båt i f.eks. Usa, som er av interresse, ville jeg også tatt turen over dit, da det dreier seg om mye penger, og jeg ville heller ikke kjøpt usett. Sitér dette innlegget Link to post
Mr. Import Svart 12.Januar.2012 Link til dette innlegget Svart 12.Januar.2012 Poenget er ikke at du selv skal se på båten, Finnes uavhengige taktfolk sertifiserte i resten av Verden , som går over båten fra 5 til 12 timers jobb normalt, disse får betalt for og finne de feil du ikke hadde mulighet og finne selv. Har med seg fuktighets måler for måle skroget. Alle større båter må man ta en slik sjekk på , og betale for det , man løfter båten ut av vannet for inspeksjon. Så får man en 15 til 20 siders rapport etterpå. Så kan man diskutere med selger av båten , ser i rapporten her at 1 batteri er dårlig og bør byttes. lager på gearboks er dårlig må byttes..osv.. er fukt bak panelet her , mest sannsynlig bør treverk byttes.. I Norge er dette ikke normalt , der går man og ser på båten, dette ser fint ut ja,og den går til både styrbord og babord under prøvekjøring .. og så handler man .. 14 dager eller 1 mnd senere etterpå er det krangling hvis noe er galt. En normal kunde , er ikke motor ekspert ,kan ikke elektrisk annlegg. Fuktighetsmåler for glassfiber i lomma har man som regel ikke heller.. Er det noen som vet, hvor mange Sertifiserte takst folk det er i Norge ? Snakker ikke om en amatør som jobbe for skadeforsikring da. Sitér dette innlegget Link to post
Tom Rør Svart 12.Januar.2012 Link til dette innlegget Svart 12.Januar.2012 Jeg ser den Mr.Import, men for min egen psyke, så ville jeg sett/luktet/kjent på investeringen. Det er jo også en god grunn til å få seg en tur "abroad" Sitér dette innlegget Link to post
Mr. Import Svart 12.Januar.2012 Link til dette innlegget Svart 12.Januar.2012 er alltid bra med en tur til diverse båt paradiser Sitér dette innlegget Link to post
Tom Rør Svart 12.Januar.2012 Link til dette innlegget Svart 12.Januar.2012 Enig! Da forstår man fort at vi er en nasjon av småbåter Sitér dette innlegget Link to post
Regina III Svart 12.Januar.2012 Link til dette innlegget Svart 12.Januar.2012 Poenget er ikke at du selv skal se på båten, Finnes uavhengige taktsfolk sertifiserte i resten av Verden , som går over båten fra 5 til 12 timers jobb normalt, disse får betalt for og finne de feil du ikke hadde mulighet og finne selv. Jeg må bare få støtte opp om det Tommy tar fram her. Selv var jeg ikke over for å inspisere båten før kjøp. Jeg visste hva jeg ville ha, jeg handlet gjennom Nordhavn, og folk fra Nordhavn samt innleid selvstendig Surveyor gikk over båten i detalj. De hadde langt bedre forutsetninger enn meg til å finne eventuelle feil. Det var bare småting de fant, var bl.a. ikke fornøyd med startbatteriene. Selger rettet opp alle punkter uten spørsmål eller kostnad. I ettertid har jeg ikke funnet noe som var oversett, men må innrømme at småting som ble påpekt av surveyor ennå er uoppdaget av meg, og jeg har vært rundt, overalt. Selv om jeg handlet gjennom Nordhavn, så hadde jeg uvurderlig hjelp av Tommy. Han både vet bedre hvordan og best å prute, og har ikke de samme følelsene involvert som en forelsket kjøper. I tillegg kostet ikke Tommys hjelp meg et rødt øre. Han fikk sin betaling gjennom andel av salgsprovisjonen til broker i US. Sitér dette innlegget Link to post
Skipper Worse Svart 3.Februar.2013 Link til dette innlegget Svart 3.Februar.2013 Det er mulig å unngå å bli lurt ved importkjøp. Man må bare velge sin selger med et visst omhu. Se Båtjuss og båtliv: Å kjøpe båt fra utlandet Sitér dette innlegget I've always been crazy, it has kept me from going insane. www.baatjuss.no | www.judiciumblawg.no Link to post
-morten- Svart 4.Februar.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 4.Februar.2013 Men er man en naiv normann og ikke har erfaring med slike kjøp, så er nok forutsettningene store for å bli lurt. Lett å bli blendet av lykken med å skaffe drømmebåten og en selger/megler som lover gull og grønne skoger! Sitér dette innlegget Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv Link to post
Mr. Import Svart 2.Mai.2013 Link til dette innlegget Svart 2.Mai.2013 Noen som vet hva skjedde med den Båtsvindelsaken i Trondheim nå ? Sitér dette innlegget Link to post
Skipper Worse Svart 2.Mai.2013 Link til dette innlegget Svart 2.Mai.2013 Den ene saken -- som handlet om en Atlantis -- er forlikt. Jeg kjenner ikke innholdet men mistenker at kjøperen ble "lurt" igjen. Den andre saken pågår, det er ikke reist rettslige skritt i Norge ennå om Fairline 62-saken. En tredje sak (som ikke er medieomtalt) er avsluttet ved dom, der den aktuelle megleren tapte med tillegg av sterke karakteristikker av hans handlemåte. I tillegg har megleren tapt i to forføyningssaker og fått ett saksanlegg avvist (Disse fire var mine saker). Sitér dette innlegget I've always been crazy, it has kept me from going insane. www.baatjuss.no | www.judiciumblawg.no Link to post
Rosseboe Svart 15.Oktober.2013 Link til dette innlegget Svart 15.Oktober.2013 Jeg skrev ett innlegg her på BP høsten 2010. Det omhandlet nettopp Erling Ødegaard / Baatmegleren. Dette ble imidlertid "moderert" i sin helhet av BP ! Det må være bittert for de som nå i etttertid ble lurt som kanskje hadde tenkt seg om en gang ekstra hvis mitt innlegg hadde fått stå ! ! Personlige meninger må få plass i ett slikt fora. Redaksjonen burde skjemmes for deres forsiktighet ! Simon Rossebø Sitér dette innlegget Link to post
-morten- Svart 19.Juni.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 19.Juni.2014 http://www.adressa.no/nyheter/trondheim/article9821330.ece Da har i hvertfall denne kjeltringen fått straff!! Vet ikke om det er samme megler som han jeg starta denne tråden om.. Vi normenn er nok lit for naive og tar alt for god fisk når folk er flinke til å snakke for seg! Sitér dette innlegget Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv Link to post
Skipper Worse Svart 19.Juni.2014 Link til dette innlegget Svart 19.Juni.2014 Det stemmer at det er samme mann (jeg har lest dommen og kjenner de andre sakene -- møtte en av de andre anmelderne senest på tirsdag). I denne aktuelle saken er "megleren" også dømt til å betale erstatning men det kan nok båtkjøperen skyte en hvit pil etter. Det samme gjelder en båtselger som ble lurt på omtrent samme måte men med omvendt fortegn, en sak vi førte og vant i fjor. Det er dessverre ikke noe å ta -- som namsmannen klarer å finne i alle fall -- eiendom er overbeheftet og under tvangssalg og annet finnes visstnok ikke å beslaglegge. Pussig nok fortelles det likevel at vedkommende frekventerer Solsiden i Trondheim titt og ofte og under omstendigheter som ikke akkurat tyder på pengemangel ... og han har visstnok også midler til å holde på med saksanlegg i Florida etter det jeg forstår. Eskapadene til denne karen er meget interessante -- og ikke minst lærerike -- det er all grunn til å ha øynene åpne når man handler gjennom "megler". Siden hvem som helst kan kalle seg "båtmegler" og siden hvem som helst kan ta seg et hvilket som helst "fancy" firmanavn for å fremme sin forretning, er det fritt frem for alle sjarlataner som øyner muligheter til kjapp profitt på både ærlig og underfundig vis. Anbefalingen til båtfolket er å være sunt skeptisk og våken for muligheten for at ikke alt er som det påstås å være. Sitér dette innlegget I've always been crazy, it has kept me from going insane. www.baatjuss.no | www.judiciumblawg.no Link to post
Chiefengineer Svart 19.Juni.2014 Link til dette innlegget Svart 19.Juni.2014 (redigert) Ville ikke luktet på båten bare av den årsak at båtmegleren ikke behersker norsk rettskriving. Sjekk annonseteksten. Beklager eventuelle fordommer som måtte komme til syne gjennom et slikt syn, men en slik grunnleggende feil i en "profesjonell" salgsannonse er ikke noe man finner hos seriøse foretak. Redigert 19.Juni.2014 av Chiefengineer (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Skipper Worse Svart 19.Juni.2014 Link til dette innlegget Svart 19.Juni.2014 Enig. Det samme gjelder super-panegyrisk omtale og ordet "kupp". ... Sitér dette innlegget I've always been crazy, it has kept me from going insane. www.baatjuss.no | www.judiciumblawg.no Link to post
-morten- Svart 20.Juni.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 20.Juni.2014 Takk for oppklaringer Skipper Worse.. problemet er vel sikkert at noen måneder i fengsel ikke har så my innvirkning på slike kriminelle.. lite prevangtivt.. dem får jo bare god tid til å pønske ut neste plan for å lure folk! Sitér dette innlegget Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv Link to post
Vestkystseiler Svart 20.Juni.2014 Link til dette innlegget Svart 20.Juni.2014 Naa slipper denne karen aa tilbringe tid i fengsel i det hele tatt - hvis han greier aa holde seg paa matta i 2 aar. Dommen var 9 mnd betinget, med proevetid paa 2 aar. Sitér dette innlegget Link to post
-morten- Svart 20.Juni.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 20.Juni.2014 Ja det er jo alt for mild straff! Dette er etter mitt syn veldig grov kriminalitet! Sitér dette innlegget Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.