Jump to content

Hvilken lader bør jeg kjøpe til fastmontering?

Guest Kaptein Fredrik

Recommended Posts

Guest Kaptein Fredrik

Heisann. Jeg har lyst på en fastmontert lader i båten. Det trenger ikke være den største laderen man kan få.

Jeg er ikke helt sikker på hvor stort mitt batteri er, men det er nok rundt 100 Ah. Det er ett gammelt syrebatteri som skal byttes ut etter neste sesong. NB: laderen kan ikke koste over 600 kr!

Jeg har tenkt litt på disse:

Clas Ohlson

Ctek Zafir 45

Batterilader hos Clasohlson

En annen type lader

Biltema

Smartlader

Smartlader

Smartlader denne også

Batteriet mitt er montert i en sittebenk i "aktersalongen", mens ladere vil muligens bli montert inne i det elektriske rommet. Altså laderen vil ikke være i batterirommet eller i motorrommet.

På forhånd takk

Mvh

Kaptein Fredrik

Ville kjøpt denne:

Exide 4 ampere batterilader

Exide er en verdensledende batteriprodusent og utvikler av høyteknologiske og samtidig praktiske batteriladere. Exide batteriladere kan brukes til mange ulike typer kjøretøy og blysyrebatterier. De er helautomatiske og har innebygget temperaturkompensasjon. Det gjør dem spesielt godt egnet til vårt klima. Laderene har også innebygde sikkerhetsanordninger som gjør at de registrerer eventuelle feil på batteriet og beskytter mot feilmontering. Laderene er utstyrt med lykt som gjør det enklere å koble til i mørket.

Exide 12/4 er en helautomatisk vedlikeholdslader som passer alle 12V batterier opp til 85 Ah, enten det er bil, MC eller fritidsbatterier. Den justerer ladeeffekten etter temperatur og forhindrer overoppheting.Opptil 4 A ladestrøm.

Artikkelnr: 534-910

Medlemspris : 699 Kr

Ikke-medlem : 899

Har en link til nettbutikken: http://www.naf.no/Produkter-og-tjenester/Kategorier/NAF-Butikk/Nettbutikken/

Det er også en 7 ampers lader i sortemanget. Den egner seg også for litt større batterier.

På vilket grunnlag kommenterer du Parhfinder. Er jo ikke sikkert trådstarter må betale 1.5 ganger 600 om han kan skaffe seg den til medlemspris selv eller via andre. Årsaken til at jeg går for denne fremfor C-tec er at det er samme produktutvikler på både Exide sin og C-tec. Dog skal det være lagt inn små detaljer i Exideèn som kanskje gjør den bedre. Hvorfor bruke inntill 600 kroner på de billigste produkter som kanskje er lite egnet når det kan fås gode varer for 699 kroner?

En annen sak er det at ladere i så lav prisklasse ikke er spesielt egnet for store batterier som 100ah, selv Exiden må da jobbe på høygear. Noen av de foreslåtte ladere er jo kun til lekebatterier:)

Smartlader fra Biltema 27732, har IP65 spek. og må derfor være ypperlig for båt. Jeg kjøpte den i hurten og sturten for min far, til bilen . Men ble positivt overrasket, da den hadde nøyaktig samme spesifikasjoner som CTEK lader (Som er regnet for å være svært bra, så jeg lurer på om det er samme lader!, i en annen kapsling).

Fordelen med CTEK og Biltema sin lader er at de har pulslading, som vistnok skal friske opp batteriene på vedlikeholdslading.

På vilket grunnlag kommenterer du Parhfinder.

Jeg kommenterer på det grunnlaget at Kaptein Fredrikk skrev: NB, hvilket betyr Nota Bene og skal liksom bety at det er viktig at laderen ikke får lov å koste mere enn Kr. 600,-

Jeg har masse gode forslag til ladere som ville gjort susen men de koster alle mere enn disse 600 kronene. CTEK er nevnt og jeg har bare gode erfaringer med disse, men det finnes masse annet bra på markedet (Som koster mere enn 600,-)

Dessuten forteller Kaptein Fredrikk alt for lite om hva han trenger, til å gi noe fullgodt svar. Skal han bare vedlikeholdslade batteriene? Skal han tappe batteriene mye ned mellom hver gang? Hvor ofte trenger han fulladet batteri etc etc.

Redigert av Pathfinder (see edit history)
Guest Kaptein Fredrik

Dessuten forteller Kaptein Fredrikk alt for lite om hva han trenger, til å gi noe fullgodt svar. Skal han bare vedlikeholdslade batteriene? Skal han tappe batteriene mye ned mellom hver gang? Hvor ofte trenger han fulladet batteri etc etc.

Laderen skal være der i tilfelle jeg skal ligge til kai en dag og ikke vil ha motoren i gang. Eller lade opp batteriene om de ikke skulle være fulle. Det er alltid kjekt å kunne slenge på laderen om jeg har brukt endel strøm på belysning og stereo uten å måtte starte motoren og la den gå i timesvis(dynamoen er på bare 35 Ampere, så det tar lang tid å lade opp den tapte strømmen etter start). Laderen skal ikke stå tilkoblet landstrøm hele tiden...

Dere må gjerne komme med forslag til ladere over 600 kr, men jeg vil ikke betale mer enn 600 kr om det ikke er nødvendig. Kom med fine forslag Pathfinder :thumbsup:

Takk for svar folkens :flag_bp:

Redigert av Kaptein Fredrik (see edit history)

kan jo være greit å kjøpe en lader som er brukbar for neste års batteribank da, jeg vurderer power mec, bra pris, og skal etter sigende fra stokken.no være veldig bra.

Her er en 20 amper, bør holde fint opp til rundt 200 ampers batteribank...

http://www.mamut.net/controls/shop/shops/12/3/productdet.asp?gid=72&subgid=72&wwwalias=stokken&pid=3578

Reder og Captain's bitch på M/S Fars Vilje Østfoldtreffet 2017

. Det er alltid kjekt å kunne slenge på laderen om jeg har brukt endel strøm på belysning og stereo uten å måtte starte motoren og la den gå i timesvis(dynamoen er på bare 35 Ampere, så det tar lang tid å lade opp den tapte strømmen etter start). Laderen skal ikke stå tilkoblet landstrøm hele tiden...

Dette er jo en av de tingene du må ta hensyn til. Noen av laderene som er foreslått har en ladestrøm på ca 4A, mens dynamoen din kan lade med opptil 35A

Om du har tatt ut 50 Ah av batteriet ditt så må du med en 4 A Lader la denne stå på i minimum 13 timer (Teoretisk) Egentlig endel lenger.

Jeg har lyst til å foreslå en lader på minimum 15 A kanskje enda større. Ofte er det langt dyrere å måtte hive ut en lader som er for liten (Og nesten ny), for å erstatte med noe større.

Jeg ville derfor kanskje sett om du fant noe brukt/demobrukt som kan matche budsjettet ditt.

Den som Pettern 1972 linker til ser jo grei ut men er jo alt for dyr.

Redigert av Pathfinder (see edit history)

Ja. Den var ikke dum. Og du har jo 5 års reklamasjonsrett på den.

Jeg kjøpte noen Cotech skrutrekkere på Cl.O og de er like bra som alt annet jeg har prøvd. Det er ihvertfall ikke Cl.O som lager Cotech, . Kanskje CTEK og Bacho for alt hva vi vet.

Jeg ville heller kjøpt den enn en som bare gir 4 A

Siden vi ikke vet noe om kvaliteten på den så ville jeg ikke latt den stå tilkoblet fast hele sommeren.

Jeg ville gått for Ctek. Har den litt større versjonen selv med maks ladestrøm på 7A og den fungerer veldig bra. Jeg bruker den vår og høst i båten, i campinvogna om sommeren og innimellom på bilen i løpet av vinteren. Den har gode o-ringtettinger så jeg tror den tåler godt å stå i maritimt miljø. I tillegg kan den stå tilkoblet batteriet over lengre tid uten å skade det. Det eneste negative er at den jeg har ikke er temperaturkompensert, dette må gjøres manuelt.

Mvh.

Jørund

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...