Guest Kaptein Fredrik Startet 25.Desember.2011 Link til dette innlegget Startet 25.Desember.2011 Heisann. Jeg har lyst på en fastmontert lader i båten. Det trenger ikke være den største laderen man kan få. Jeg er ikke helt sikker på hvor stort mitt batteri er, men det er nok rundt 100 Ah. Det er ett gammelt syrebatteri som skal byttes ut etter neste sesong. NB: laderen kan ikke koste over 600 kr! Jeg har tenkt litt på disse: Clas Ohlson Ctek Zafir 45 Batterilader hos Clasohlson En annen type lader Biltema Smartlader Smartlader Smartlader denne også Batteriet mitt er montert i en sittebenk i "aktersalongen", mens ladere vil muligens bli montert inne i det elektriske rommet. Altså laderen vil ikke være i batterirommet eller i motorrommet. På forhånd takk Mvh Kaptein Fredrik Sitér dette innlegget Link to post
motor Svart 25.Desember.2011 Link til dette innlegget Svart 25.Desember.2011 Ville kjøpt denne: Exide 4 ampere batterilader Exide er en verdensledende batteriprodusent og utvikler av høyteknologiske og samtidig praktiske batteriladere. Exide batteriladere kan brukes til mange ulike typer kjøretøy og blysyrebatterier. De er helautomatiske og har innebygget temperaturkompensasjon. Det gjør dem spesielt godt egnet til vårt klima. Laderene har også innebygde sikkerhetsanordninger som gjør at de registrerer eventuelle feil på batteriet og beskytter mot feilmontering. Laderene er utstyrt med lykt som gjør det enklere å koble til i mørket. Exide 12/4 er en helautomatisk vedlikeholdslader som passer alle 12V batterier opp til 85 Ah, enten det er bil, MC eller fritidsbatterier. Den justerer ladeeffekten etter temperatur og forhindrer overoppheting.Opptil 4 A ladestrøm. Artikkelnr: 534-910 Medlemspris : 699 Kr Ikke-medlem : 899 Har en link til nettbutikken: http://www.naf.no/Produkter-og-tjenester/Kategorier/NAF-Butikk/Nettbutikken/ Det er også en 7 ampers lader i sortemanget. Den egner seg også for litt større batterier. Sitér dette innlegget Link to post
:båt1 Svart 25.Desember.2011 Link til dette innlegget Svart 25.Desember.2011 ville valgt ctecen var jeg deg passer fint til din båt også er det kvalitet Sitér dette innlegget Link to post
M/S AIOLOS Svart 25.Desember.2011 Link til dette innlegget Svart 25.Desember.2011 Uten tvil C-tec, siden jeg har sånn Sitér dette innlegget Link to post
Pettern1972 Svart 25.Desember.2011 Link til dette innlegget Svart 25.Desember.2011 Mener å ha lest endel steder her inne at ctek-laderene som ikke er beregnet for bruk i båt har en tendens til å ta kvelden etter relativt kort tid. Ombord i båt vel og merke. Sitér dette innlegget Reder og Captain's bitch på M/S Fars Vilje Østfoldtreffet 2017 Link to post
Pathfinder Svart 25.Desember.2011 Link til dette innlegget Svart 25.Desember.2011 Heisann. Jeg har lyst på en fastmontert lader i båten.NB: laderen kan ikke koste over 600 kr! På forhånd takk Mvh Kaptein Fredrik Ville kjøpt denne: Exide 4 ampere batterilader Medlemspris : 699 Kr Ikke-medlem : 899 Er ikke 300 kroner over makspris litt mye? Sitér dette innlegget Link to post
"Mathilde" Svart 25.Desember.2011 Link til dette innlegget Svart 25.Desember.2011 Nei, Pathfinder... I båtverdenen er det SVÆRT lite Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 25.Desember.2011 Link til dette innlegget Svart 25.Desember.2011 I den prisklassen ville jeg faktisk vurdert en Biltemalader! Jeg har en billig slik selv i garasjen, ikke overvettes intelligent men den virker og kan stå tilkoplet lenge! C-Tec er heller ikke dumt, men helt klart dyrere... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Pathfinder Svart 26.Desember.2011 Link til dette innlegget Svart 26.Desember.2011 Nei, Pathfinder... I båtverdenen er det SVÆRT lite Jo jo du har sikkert rett. Men når man ber om råd og har satt en makspris på 600 kroner så er det vel teit å komme med et forslag på en lader som koster 1,5 ggr. makspris. Jeg postet kun fordi det gjentar seg gang på gang, at folk svarer på noe annet enn det det spørres om. Sitér dette innlegget Link to post
motor Svart 26.Desember.2011 Link til dette innlegget Svart 26.Desember.2011 På vilket grunnlag kommenterer du Parhfinder. Er jo ikke sikkert trådstarter må betale 1.5 ganger 600 om han kan skaffe seg den til medlemspris selv eller via andre. Årsaken til at jeg går for denne fremfor C-tec er at det er samme produktutvikler på både Exide sin og C-tec. Dog skal det være lagt inn små detaljer i Exideèn som kanskje gjør den bedre. Hvorfor bruke inntill 600 kroner på de billigste produkter som kanskje er lite egnet når det kan fås gode varer for 699 kroner? En annen sak er det at ladere i så lav prisklasse ikke er spesielt egnet for store batterier som 100ah, selv Exiden må da jobbe på høygear. Noen av de foreslåtte ladere er jo kun til lekebatterier:) Sitér dette innlegget Link to post
Tutti Frutti Svart 26.Desember.2011 Link til dette innlegget Svart 26.Desember.2011 Smartlader fra Biltema 27732, har IP65 spek. og må derfor være ypperlig for båt. Jeg kjøpte den i hurten og sturten for min far, til bilen . Men ble positivt overrasket, da den hadde nøyaktig samme spesifikasjoner som CTEK lader (Som er regnet for å være svært bra, så jeg lurer på om det er samme lader!, i en annen kapsling). Fordelen med CTEK og Biltema sin lader er at de har pulslading, som vistnok skal friske opp batteriene på vedlikeholdslading. Sitér dette innlegget Link to post
Guest Kaptein Fredrik Svart 26.Desember.2011 Link til dette innlegget Svart 26.Desember.2011 Mener å ha lest endel steder her inne at ctek-laderene som ikke er beregnet for bruk i båt har en tendens til å ta kvelden etter relativt kort tid. Ombord i båt vel og merke. Det er 3 års garanti på den og den er ganske tett IP65 så jeg vil tro at det ikke blir noe problem. Sitér dette innlegget Link to post
Pathfinder Svart 27.Desember.2011 Link til dette innlegget Svart 27.Desember.2011 (redigert) På vilket grunnlag kommenterer du Parhfinder. Jeg kommenterer på det grunnlaget at Kaptein Fredrikk skrev: NB, hvilket betyr Nota Bene og skal liksom bety at det er viktig at laderen ikke får lov å koste mere enn Kr. 600,- Jeg har masse gode forslag til ladere som ville gjort susen men de koster alle mere enn disse 600 kronene. CTEK er nevnt og jeg har bare gode erfaringer med disse, men det finnes masse annet bra på markedet (Som koster mere enn 600,-) Dessuten forteller Kaptein Fredrikk alt for lite om hva han trenger, til å gi noe fullgodt svar. Skal han bare vedlikeholdslade batteriene? Skal han tappe batteriene mye ned mellom hver gang? Hvor ofte trenger han fulladet batteri etc etc. Redigert 27.Desember.2011 av Pathfinder (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Guest Kaptein Fredrik Svart 27.Desember.2011 Link til dette innlegget Svart 27.Desember.2011 (redigert) Dessuten forteller Kaptein Fredrikk alt for lite om hva han trenger, til å gi noe fullgodt svar. Skal han bare vedlikeholdslade batteriene? Skal han tappe batteriene mye ned mellom hver gang? Hvor ofte trenger han fulladet batteri etc etc. Laderen skal være der i tilfelle jeg skal ligge til kai en dag og ikke vil ha motoren i gang. Eller lade opp batteriene om de ikke skulle være fulle. Det er alltid kjekt å kunne slenge på laderen om jeg har brukt endel strøm på belysning og stereo uten å måtte starte motoren og la den gå i timesvis(dynamoen er på bare 35 Ampere, så det tar lang tid å lade opp den tapte strømmen etter start). Laderen skal ikke stå tilkoblet landstrøm hele tiden... Dere må gjerne komme med forslag til ladere over 600 kr, men jeg vil ikke betale mer enn 600 kr om det ikke er nødvendig. Kom med fine forslag Pathfinder Takk for svar folkens Redigert 27.Desember.2011 av Kaptein Fredrik (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Pettern1972 Svart 27.Desember.2011 Link til dette innlegget Svart 27.Desember.2011 kan jo være greit å kjøpe en lader som er brukbar for neste års batteribank da, jeg vurderer power mec, bra pris, og skal etter sigende fra stokken.no være veldig bra. Her er en 20 amper, bør holde fint opp til rundt 200 ampers batteribank... http://www.mamut.net/controls/shop/shops/12/3/productdet.asp?gid=72&subgid=72&wwwalias=stokken&pid=3578 Sitér dette innlegget Reder og Captain's bitch på M/S Fars Vilje Østfoldtreffet 2017 Link to post
Pathfinder Svart 27.Desember.2011 Link til dette innlegget Svart 27.Desember.2011 (redigert) . Det er alltid kjekt å kunne slenge på laderen om jeg har brukt endel strøm på belysning og stereo uten å måtte starte motoren og la den gå i timesvis(dynamoen er på bare 35 Ampere, så det tar lang tid å lade opp den tapte strømmen etter start). Laderen skal ikke stå tilkoblet landstrøm hele tiden... Dette er jo en av de tingene du må ta hensyn til. Noen av laderene som er foreslått har en ladestrøm på ca 4A, mens dynamoen din kan lade med opptil 35A Om du har tatt ut 50 Ah av batteriet ditt så må du med en 4 A Lader la denne stå på i minimum 13 timer (Teoretisk) Egentlig endel lenger. Jeg har lyst til å foreslå en lader på minimum 15 A kanskje enda større. Ofte er det langt dyrere å måtte hive ut en lader som er for liten (Og nesten ny), for å erstatte med noe større. Jeg ville derfor kanskje sett om du fant noe brukt/demobrukt som kan matche budsjettet ditt. Den som Pettern 1972 linker til ser jo grei ut men er jo alt for dyr. Redigert 27.Desember.2011 av Pathfinder (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Guest Kaptein Fredrik Svart 27.Desember.2011 Link til dette innlegget Svart 27.Desember.2011 Denne her(Clas Ohlson-Cotech lader) burde vel være ypperlig da? Det er ett medlem her inne som har en slik montert i båten. Sitér dette innlegget Link to post
Pettern1972 Svart 27.Desember.2011 Link til dette innlegget Svart 27.Desember.2011 den er sikkert helt grei. hatt mye rart her som det står cotech på, og alt har fungert som det skal. Sitér dette innlegget Reder og Captain's bitch på M/S Fars Vilje Østfoldtreffet 2017 Link to post
Pathfinder Svart 28.Desember.2011 Link til dette innlegget Svart 28.Desember.2011 Ja. Den var ikke dum. Og du har jo 5 års reklamasjonsrett på den. Jeg kjøpte noen Cotech skrutrekkere på Cl.O og de er like bra som alt annet jeg har prøvd. Det er ihvertfall ikke Cl.O som lager Cotech, . Kanskje CTEK og Bacho for alt hva vi vet. Jeg ville heller kjøpt den enn en som bare gir 4 A Siden vi ikke vet noe om kvaliteten på den så ville jeg ikke latt den stå tilkoblet fast hele sommeren. Sitér dette innlegget Link to post
Pinhead1974 Svart 28.Desember.2011 Link til dette innlegget Svart 28.Desember.2011 Jeg ville gått for Ctek. Har den litt større versjonen selv med maks ladestrøm på 7A og den fungerer veldig bra. Jeg bruker den vår og høst i båten, i campinvogna om sommeren og innimellom på bilen i løpet av vinteren. Den har gode o-ringtettinger så jeg tror den tåler godt å stå i maritimt miljø. I tillegg kan den stå tilkoblet batteriet over lengre tid uten å skade det. Det eneste negative er at den jeg har ikke er temperaturkompensert, dette må gjøres manuelt. Mvh. Jørund Sitér dette innlegget Link to post
M/S AIOLOS Svart 28.Desember.2011 Link til dette innlegget Svart 28.Desember.2011 Min C-tek er av typen som gjør alt selv og med en knapp for å senke støy fra viften Sitér dette innlegget Link to post
M/S AIOLOS Svart 28.Desember.2011 Link til dette innlegget Svart 28.Desember.2011 Min C-tec lader har betegnelsen M-200 og kostet ca 1000 gjennom bekjente Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.