Jump to content

Blandingsforholdet mellom Gelcoat og Herder


John_Kr

Recommended Posts

  • 13 år senere...
Careka skrev 34 minutter siden:

jeg har noen gamle skruehull,  3 mm som skal tettes. i dekket.  kan jeg bruke gelcote med herder ?

Ja, det kan du gjøre. Men hvis du ikke tilfeldigvis allerede har gelcoat kan du like godt kjøpe gelcoat sparkel. 

 

Fres opp skruehullet slik at det blir helt rent laminat og alle sprekker forsvinner. Så fyller du opp hullet med gelcoat, og setter en blank tape over. Da får du minimalt med sliping. Sørg for at gelcoaten bygger litt over i nivå, for den vil synke litt når den herder. Du kan gjerne fortykke gelcoaten litt, men du må ikke. Er det mye kan du gjerne bygge opp i flere lag, evt. legge litt glassfibersparkel i bunn først slik at det ikke blir så tykt med gelcoat. 

Link to post
Share on other sites

 

 Det er en tube med gelcote sparkel jeg fant her i butikken.

ikke enkelt å vite hva 2 % herder er på et så lite volum.  hva er best. formye herder eller forlite ?

Redigert av Careka (see edit history)

Det eneste du vil angre på at du har gjort, er alt det du ikke gjorde. "Do it to day."

Medlem av: Ankerdrammens Venner. OCC,ESF,CMID, NFS & SYC.

http://lagoon380careka.blogspot.com/

Link to post
Share on other sites

Careka skrev 29 minutter siden:

Det er en tube med gelcote sparkel jeg fant her i butikken.

Ok, men da snakker du jo om gelcoatsparkel, ikke gelcoat. Det er litt forskjell. 

 

For mye herder er ikke bra, da blir det sprøtt. For lite gjør at herdingen ikke kommer i gang. Men har du litt lite herder i så kan du aksellerere prosessen ved å tilføre varme, f.eks fra en hårføner, vifteovn eller varmepistol. Men det der er jo ikke veldig nøye. Ta en dæsj sparkel, og noen dråper herder. Har du i for mye herder blir sparkelen veldig tynn. 

Link to post
Share on other sites

Careka skrev On 19.2.2023 at 15.03:

 

 Det er en tube med gelcote sparkel jeg fant her i butikken.

ikke enkelt å vite hva 2 % herder er på et så lite volum.  hva er best. formye herder eller forlite ?

Vei opp gelcoaten på en god vekt, og bruk en passe liten sprøyte for å måle herder. Tettheten er ikke helt nøyaktig 1 men godt nok. Dvs hvis du f.eks. har 50g gelcoat, mål opp 1ml. herder for 2%

:wink:

Link to post
Share on other sites

Torsen67 skrev for 13 timer siden:

Til info. Jeg malte litt med gelcoat på badeplattformen. Gelcoat fra biltema. Ble gjort med 20 graders utetemp. Det ble dritstygt! Matt som fy og krakkelering. Hva kan jeg ha gjort galt? Feil blandeforhold? NB: Hadde oppi ett par dråper med parafintilsetning.

Hva mener du med krakelering?

Du får der ikke pent med bare å rulle på gelcoat/topcoat. Du er nødt til å slipe og polere opp i etterkant for å få god finish.

Du kan bruke 1-2% herder, og 4% voks for å få topcoat. Skal du slipe og polere opp så går det fint uten voks også, bare vask over med aceton etter fullstendig herding, og begynn å slip.

Redigert av larshans1 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

( tar opp dette tema slik at trådstarter ikke går på samme feil som meg)

 

Sliping og rengjøring i forkant, der er jeg ganske sikker på at jeg var nøye nok. Rengjorde godt med avfetting av den typen som brukes på biler før lakkering.

Har veldig god erfaring med denne da den er 100% fettfri. MaxMeyer, Degraser 3600.

Med krakkelering, så mener jeg at gelcoaten sprakk opp som gammel maling. Det ble ikke gjort noen form for pussing/etterbehandling før båten gikk på vannet.

Overflaten ble i tillegg til krakkeleringen også veldig matt. Overflaten ble i tillegg veldig ujevn da gelcoaten virket for tykk. Mulig feil rulle er brukt også, men gelcoaten jevnet seg ikke ut.

 

Jeg anser dette som brukerfeil fra min side siden jeg leser at andre har fått godt resultat med Biltema sin gelcoat. Jeg må bare finne ut av hva som er gjort feil..

Link to post
Share on other sites

Torsen67 skrev for 2 timer siden:

( tar opp dette tema slik at trådstarter ikke går på samme feil som meg)

 

Sliping og rengjøring i forkant, der er jeg ganske sikker på at jeg var nøye nok. Rengjorde godt med avfetting av den typen som brukes på biler før lakkering.

Har veldig god erfaring med denne da den er 100% fettfri. MaxMeyer, Degraser 3600.

Med krakkelering, så mener jeg at gelcoaten sprakk opp som gammel maling. Det ble ikke gjort noen form for pussing/etterbehandling før båten gikk på vannet.

Overflaten ble i tillegg til krakkeleringen også veldig matt. Overflaten ble i tillegg veldig ujevn da gelcoaten virket for tykk. Mulig feil rulle er brukt også, men gelcoaten jevnet seg ikke ut.

 

Jeg anser dette som brukerfeil fra min side siden jeg leser at andre har fått godt resultat med Biltema sin gelcoat. Jeg må bare finne ut av hva som er gjort feil..

Overflaten blir matt. Den må pusses og poleres for å bli blank. 
Det er nok med litt for mye herder i blandingen for at den krakelerer. 
Er blandingen for tykk kan du bruke styrén til å tynne den litt ut slik at den blir lettere å rulle på. 
Avfettingen du har brukt er perfekt!

Mvh

Solbris II

Båtlivet gir meg de største gleder!  :smiley:
Trenger du noe? www.solbrismaritime.no

Link to post
Share on other sites

Bruker aldri avfetting før jeg legger på gelcoat, bare blåser det reint. 

 

Biltema gelcoat'n er fin som bare det. 

 

Hvorfor det har krakelert, hadde vært mye lettere å gjette på hvis vi fikk ett bilde. Men er det utvendige hjørner der den sprekker når den krymper litt ? Kan bruke aceton til å tynne den, men bruker du for mye, så er det fort gjort at det blir endel porer i gelcoat'n 

 

All gelcoat blir matt og stygg når man legger den på,selv om man sprøyter. det er etterarbeidet som er alfa omega. 

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...
Chilli Solbris skrev On 27.2.2023 at 12.15:

Overflaten blir matt. Den må pusses og poleres for å bli blank. 
Det er nok med litt for mye herder i blandingen for at den krakelerer. 
Er blandingen for tykk kan du bruke styrén til å tynne den litt ut slik at den blir lettere å rulle på. 
Avfettingen du har brukt er perfekt!

 

Finnes det et annet ord for "Styrén"? Ser at Biltema har forskjellige typer tynner. Men skjønner ikke helt hva som er hva. Jeg har også lagt et lag med gelcoat inne i cockpit etter at en del hull ble sparklet igjen.. Der ble det bedre men seigt. Penslet på med parafinvoks og lot det sitte en stund. Tørket og gnukket dette bort, og da ble det bra. 

Link to post
Share on other sites

  • 2 måneder senere...
On 2/24/2023 at 4:09 PM, Torsen67 said:

Til info. Jeg malte litt med gelcoat på badeplattformen. Gelcoat fra biltema. Ble gjort med 20 graders utetemp. Det ble dritstygt! Matt som fy og krakkelering. Hva kan jeg ha gjort galt? Feil blandeforhold? NB: Hadde oppi ett par dråper med parafintilsetning.

 

Som nevnt, bruk Soromap. Den er pre-parifinert, og trenger ikke 20 grader for herding. Har det sprukket kan det ha blitt litt for sprøtt - litt bevegelse er der uansett. Bruk TEK-7 vaksespray på området først - funker fint til avfetting uten å være såpass drastisk som aceton; Jeg bruker dette på alt nå der der skal limes / sparkles / lakkeres.

 

 

Yamarin 80 DC / Verado V10 400

 

sig.jpg

Link to post
Share on other sites

Da har jeg testet på nytt i år, på samme sted på badeplattformen, der det krakkelerte som fy i fjor. Har brukt samme gelcoat i fra Biltema og avfettet med MaxMeyer degreaser etter at jeg hadde pusset ned til glassfiber. Nå var jeg litt mer nøye med herder og hadde oppi mer voks en forrige gang. Ble noe helt annet! Lett å legge på med rulle og den ble blank og skinnende glatt.

Ikke seig eller klissete. For å få det helt optimalt, så bør det nok finpusses, så legge på et lag til. Fikk litt blod på tann og kommer til å ta hele plattformen neste år.

Biltema sin farge passer også båten min i fra 1987 ganske så godt også. Bare ørlite lysere.

Link to post
Share on other sites

Torsen67 skrev On 9.3.2023 at 13.25:

 

Finnes det et annet ord for "Styrén"? Ser at Biltema har forskjellige typer tynner. Men skjønner ikke helt hva som er hva. Jeg har også lagt et lag med gelcoat inne i cockpit etter at en del hull ble sparklet igjen.. Der ble det bedre men seigt. Penslet på med parafinvoks og lot det sitte en stund. Tørket og gnukket dette bort, og da ble det bra. 

Styrèn er tynneren som blir brukt til gelcoat. Og bare det. Den kan kjøpes i enkelte spesialforretninger. Jeg tar den inn på bestilling. Aceton skal ikke brukes til avfetting av gelcoat. Det drar parafin til overflaten. Det er egentlig unødvendig med avfetting så lenge man har pusset med sandpapir type grovt og støvsugd. 
Det er viktig å være nøye med oppmåling når man blander. 4% parafinvoks og 2% herder. Bland i herder før voks. 

Mvh

Solbris II

Båtlivet gir meg de største gleder!  :smiley:
Trenger du noe? www.solbrismaritime.no

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...
Chilli Solbris skrev On 12.6.2023 at 13.55:

Styrèn er tynneren som blir brukt til gelcoat. Og bare det. Den kan kjøpes i enkelte spesialforretninger. Jeg tar den inn på bestilling. Aceton skal ikke brukes til avfetting av gelcoat. Det drar parafin til overflaten. Det er egentlig unødvendig med avfetting så lenge man har pusset med sandpapir type grovt og støvsugd. 
Det er viktig å være nøye med oppmåling når man blander. 4% parafinvoks og 2% herder. Bland i herder før voks. 

 

Takker!

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...