Superkul Svart 3.Januar.2012 Link til dette innlegget Svart 3.Januar.2012 jeg speller trommer (2 stortrommer ) og liker metal og høy lyd men ikke i båten har titta rundt på båter og der det har vært masse høytalere - forsterkere etc har jeg styrt unna lage en masse høl og ødlegge båt innv, syntes jeg er håpløst , værste jeg har sett var 12" bass i plsten på hver side og masse sprekker pga svekkede sider jeg har en liten dab radio og det holder lenge Sitér dette innlegget Prosjekt Draco-2100 Link to post
godthaab- Svart 3.Januar.2012 Link til dette innlegget Svart 3.Januar.2012 For å si noe positivt da, i all elendigheten her så syntes jeg det så veldig ryddig ut. Fine monteringer, passet forsåvidt båttypen godt. Du skrev jo tidlig at du selvfølgelig tok hensyn, så all den kritikken du har fått er sikkert bare en generell kritikk til flytende discoteker rundt omkring på fjorden, og de er det mange av. En liten avsporing, i sommer lå vi en natt i hunnebostrand, da vi kom ned til båten om kvelden lå det lag på lag med seilbåter og cabincruisere i 50f + klassen. De var fyllt over lastemerket av partysvensker og PA anlegg som stod på dekk og var heist opp i riggen og ALLE prøvde å overgå naboen. Det blei litt av en natt, lå og vibrerte i forpiggen. Eneste som sov var førstereisgutten på 5mnd. Det viste seg å være en tradisjon ala norskefylla skjærtorsdag i strømstad. Sikkert mange andre her som har merka det på helsa også hehe. Men dit burde du ta deg en tur til sommern! Sitér dette innlegget Prosjekt: Godthaab Link to post
quantumduck Svart 3.Januar.2012 Link til dette innlegget Svart 3.Januar.2012 Nå er det vell omtrent umulig å høre hva som er "ulyd" når man hører lyden fra en "mobilvideo". Jeg har også brukt mye penger og tid på stereo de siste 15 årene, og skal også ha litt lyd i båten på sikt. Finnes uansett "kvalitet" og "kvantitet" på lyd, og jeg gidder ikke høy lyd som låter søppel. Da er det bedre med lav og fin lyd. Å bygge en god stereo i båt tror jeg nok er en tung jobb, så det er nok bare brife og partyfaktor igjen i de fleste stereoer som er montert slik. Det blir nok aldri for mye "lyd", men det blir fort for mye "Ulyd". Sålenge utviklingen fortsetter å gå baklengs på dette området er mitt største problem å få spilt av lp-platene mine under seilas :o) Sitér dette innlegget Link to post
Teerex Svart 3.Januar.2012 Link til dette innlegget Svart 3.Januar.2012 (redigert) Disse er jo perfekte i båt da de trolig ikke korroderer Mulig prisen skremmer noen da.... http://www.hifiklubben.no/produkter/kabler/hoyttalerkabler/van_den_hul_the_third_kabel_lys_beige.htm Redigert 3.Januar.2012 av teerex (see edit history) Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
Ribtjenester Svart 3.Januar.2012 Link til dette innlegget Svart 3.Januar.2012 (redigert) http://www.ocean-drive.eu/products/productsingleview.html?tx_comproductcatalog_pi2%5Bproduct_uid%5D=16848&tx_comproductcatalog_pi2%5BbackPid%5D=29&cHash=20fd89ee1282116fe8a00b7067940073"] sånne har jeg, knall bra saker[/url] Redigert 3.Januar.2012 av Ella. (see edit history) Sitér dette innlegget www.ribtjenester.no Link to post
Teerex Svart 3.Januar.2012 Link til dette innlegget Svart 3.Januar.2012 sånne har jeg, knall bra saker[/url] Ser bra ut dem ja Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
andk Svart 3.Januar.2012 Link til dette innlegget Svart 3.Januar.2012 Syntes du har bygget anlegget pent inn i båten. Vedr. sjø og musikk, så bærer lyden mye bedre på sjøen enn på land, så det er flott om en tar hensyn til:) men synes du har vrt dyktig, og fått masse (vanskelig å vurdere kvaliteten) lyd for pengene:D Sitér dette innlegget Link to post
quantumduck Svart 3.Januar.2012 Link til dette innlegget Svart 3.Januar.2012 (redigert) http://www.ocean-drive.eu/products/productsingleview.html?tx_comproductcatalog_pi2%5Bproduct_uid%5D=16848&tx_comproductcatalog_pi2%5BbackPid%5D=29&cHash=20fd89ee1282116fe8a00b7067940073"] sånne har jeg, knall bra saker[/url] De så litt klønete ut å montere, tror jeg? Edit: så at diskanten er løs på video'en, da blir det litt mindre snirklete. Men likevel kunne de vel sluppet unna med diskantelement i midten som alle andre? Redigert 3.Januar.2012 av quantumduck (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Teerex Svart 3.Januar.2012 Link til dette innlegget Svart 3.Januar.2012 mye lekkert her tydeligvis http://www.fortknox.no/batstereo-c-144-1.aspx Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
quantumduck Svart 3.Januar.2012 Link til dette innlegget Svart 3.Januar.2012 En liten avsporing, i sommer lå vi en natt i hunnebostrand, da vi kom ned til båten om kvelden lå det lag på lag med seilbåter og cabincruisere i 50f + klassen. De var fyllt over lastemerket av partysvensker og PA anlegg som stod på dekk og var heist opp i riggen og ALLE prøvde å overgå naboen. Det blei litt av en natt, lå og vibrerte i forpiggen. Eneste som sov var førstereisgutten på 5mnd. Det viste seg å være en tradisjon ala norskefylla skjærtorsdag i strømstad. Sikkert mange andre her som har merka det på helsa også hehe. Men dit burde du ta deg en tur til sommern! Er vel det svenske «seglingståget» eller hva det heter som går av stabelen. En artig sideeffekt er at havneavgiften ser ut til å øke proporsjonalt med antall decibel, mener å huske noen som ble avkrevd 650 SEK i fjor da de hadde forsøkt å ligge i havn under spetakkelet. Om hensikten er å loppe partyfylla eller skremme den vekk er jeg litt usikker på. Sitér dette innlegget Link to post
Sjøga Svart 3.Januar.2012 Link til dette innlegget Svart 3.Januar.2012 http://vecka29.wordpress.com/ da er det vel noen av disse du har treffet på. er uke 29 vært år. kommer vel datoer på havner for 2012 utover våren ett sted. Sitér dette innlegget Link to post
Teerex Svart 3.Januar.2012 Link til dette innlegget Svart 3.Januar.2012 Laveste nettpris? (som sender til Norge) http://www.amazon.com/SPR-M70-Alpine-Marine-Component-Speaker/dp/B001Z2Z7KK/ref=sr_1_1?ie=UTF8&m=ATMW9223S6T4N&s=generic&qid=1325627095&sr=1-1 men ligger på ebay så lavt som $95 Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
RSL Svart 3.Januar.2012 Link til dette innlegget Svart 3.Januar.2012 Et sikkelig balansert anlegg kan man også spille meget høyt med uten at dette er slitsomt også. Til slutt vil jeg påpeke at jeg mener det er en PLIKT til å ta hensyn til andre når det gjelder lyd på sjøen. Jeg også er på sjøen for å kose meg, og noen ganger vil jeg ha litt liv, men andre ganger søker jeg stillhet og ro. /Chaos Hvordan du skal klare å samordne de to uttalelsene i samme innlegg over, er jeg ikke helt sikker på. Så godt som lyden bærer på sjøen, skal det mye til at den første uttalelsen ikke kræsjer veldig med den neste om det er andre innenfor et par nautiske mil som søker "Stillhet og ro" . Jeg syntes det var bra lyd en pinsemorgen i Sandspollen. Vi våknet til sarte toner fra en fiolin. Det var en eldre mann som spilte en nydlig melodi. Grøss og gru..... Fiolin før frokost... Like kult som de som setter en liten veskehund av en gneldrebisje på land og binder den til et tre, fordi de ikke orker ha den masete hunden ombord så tidlig på morran (-derpå). Disse Partybåtene som går i en halv knop til langt på natt sommeren igjennom i indre Oslofjord kan også være en pest og en plage med høy stygg musikk og en helvetes masse skriking fra de ombord. De er driting og MÅ skrike til hverandre for å føre en samtale fordi annlegget spiller så høyt. Det er intet problem å følge en samtale ombord i en båt maaaange hundre meter unna og siden de bare tøffer stille rundt mellom øyene, tar det en evighet å bli kvitt dem. Innen båt nr. 4 har begynt å komme så langt unna at man ikke hører den så godt, er partybåt nr. 5 og 6 kommet godt innenfor hørehold. Hyttebeboere på Nakkholmen, Bleikøya og Lindøya er også skikkelig fornøyd med disse.... Meeen, det er jo ikke sååå mange hundre som blir plaget av denne ulyden, så det er vel ok da.... Uansett hvor bra utstyr de skulle stable ombord i disse partybåtene, ville det ikke hjulpet på skrikesamtalene de bringer med seg og kl halv to på natta, tar jeg lang fart og driter i lydkvaliteten. Jeg vil sove. Heldigvis er båten godt isolert og antallet tropenetter så få at det er mulig å sove selv med lukkede luker. RSL Dæven så posetiv jeg er i dag... hmmmmm... Jeg har antagelig overdrevet en smule i innlegget, for jeg kan egentlig ikke huske annet enn at jeg har koset meg hver eneste helg jeg har vært ute med seilbåten de siste tre årene. Sitér dette innlegget NestBest - Bestway 40, Oppegård båtforening Link to post
quantumduck Svart 3.Januar.2012 Link til dette innlegget Svart 3.Januar.2012 Ah, jeg merker jeg får blod på tann. Ser at Polk og Cervin Vega også har marinehøyttalere :D Sitér dette innlegget Link to post
quantumduck Svart 3.Januar.2012 Link til dette innlegget Svart 3.Januar.2012 Heldigvis er båten godt isolert og antallet tropenetter så få at det er mulig å sove selv med lukkede luker. Ja, intet er som å nyte støyen fra markisa som røskes løs mens nedbøren renner som snørr nedover stuevinduene ... desverre har sola allerede snudd, men det er heldigvis ennå lenge igjen til våren ... Sitér dette innlegget Link to post
Fru Jacobsen Svart 3.Januar.2012 Link til dette innlegget Svart 3.Januar.2012 Grøss og gru..... Fiolin før frokost... Like kult som de som setter en liten veskehund av en gneldrebisje på land og binder den til et tre, fordi de ikke orker ha den masete hunden ombord så tidlig på morran (-derpå). Sitér dette innlegget "Det hender ikke ofte, men kan dog slumpe - at nogen har til ansigt der andre har til rumpe" D1 Link to post
jadal Svart 3.Januar.2012 Link til dette innlegget Svart 3.Januar.2012 Mitt største problem med lyd i båt er manglende kasse, så de står i open baffel nå. Og med kun innebygd forsterker blir det fort klein lyd. Ikke har jeg egent batt til dette heller så et par ting bør komme på plass.. 1. Kasser på høyttalere. Med bassport. 2. Forbruks batt. Med skillerelle. 3. Digital forsterker. Men det er nok helt ok sånn der er også. Lyden blåser bare litt bort/drukner over 35knop. Sitér dette innlegget Prosjekt: Mykt akterspeil Link to post
Ribtjenester Svart 4.Januar.2012 Link til dette innlegget Svart 4.Januar.2012 De så litt klønete ut å montere, tror jeg? Edit: så at diskanten er løs på video'en, da blir det litt mindre snirklete. Men likevel kunne de vel sluppet unna med diskantelement i midten som alle andre? Det vil vel altid være en fordel og få skilt discant vil jeg tru, det beste hadde vel i mitt tilfelle og satt de i toppen av targaen. Men sånn blei det nå:) Sitér dette innlegget www.ribtjenester.no Link to post
quantumduck Svart 8.Januar.2012 Link til dette innlegget Svart 8.Januar.2012 Det vil vel altid være en fordel og få skilt discant vil jeg tru, det beste hadde vel i mitt tilfelle og satt de i toppen av targaen. Men sånn blei det nå:) Det er en ulempe om diskant og mellomtome kommer fra henholdsvis hytt og pine. Ihvertfall vil nok mange hifi-guruer fortelle oss det. Men i båt kan det være en fordel siden diskanten tross alt bærer dårligst og dermed kan være fint å få plassert i ørehøyde. Da blir mulighetene for plassering litt fler om man ikke må ha plass til mellomtone/bass-element samme sted også. Hvor skillet går med de Alpine-høyttalerne du har aner jeg ikke, dersom de store elementene kun er bass/sub, er det helt greit å skille dem fra resten. Siden jeg har seilbåt blir det mest aktuelt for meg å montere elementene i cockpitbenkene i passelig fot-høyde, hvor de sikkert får seg et og annet spark. Siden det er nok av hull i båten som det er, akter jeg ikke å perforere den ytterligere med hull hvor vannet kan trenge helt inn i en kritisk situasjon. Men diskantelementene kan jeg kanskje få lurt på plass et eller annet sted i mer ørevennlig høyde uten å kompromisse. En liten dome-diskant tåler nok tross alt et par tonn vann mye bedre enn en 10' bassmembran ... Har også sett diskantkabinetter til å montere på pushpit, det kan jo være en god løsning lydmessig og krever ingen hull, men jeg er litt usikker på hvor lenge de ville overlevd ... slikt blir vel enten knabbet eller går ned med dreggen under en kaotisk tillegging ... Sitér dette innlegget Link to post
Faxen Svart 9.Januar.2012 Link til dette innlegget Svart 9.Januar.2012 Har også sett diskantkabinetter til å montere på pushpit, det kan jo være en god løsning lydmessig og krever ingen hull, men jeg er litt usikker på hvor lenge de ville overlevd ... slikt blir vel enten knabbet eller går ned med dreggen under en kaotisk tillegging ... Da blir de raskt omgjort til SUBer. :lol: Sitér dette innlegget Fairline Mirage 29 er solgt. Link to post
volfro Svart 9.Januar.2012 Link til dette innlegget Svart 9.Januar.2012 Kanskje på tide å få lagt ut noen frekvenskurver så man ser hvordan lydbildet ser ut i forskjellige båter. Eg har foreløpig ingen målinger selv, men eg testa litt med sinuskurver og db måler før eg plasserte sub etc. Ellers finnst jo enklere og raskere metoder som fks. dette: http://avforum.no/forum/brukerguider-audio/60418-miniguide-frekvensmaling-radioshack-room-eq-wizard.html Ellers er det ikke noen regel som sier at det er de med kraftigst anlegg som oftest forstyrrer helgefreden for andre. Så må man skille litt imellom hvor i landet man befinner seg, for min del er det sjelden man treffer naboer fks. i uthavn. Eg spiller sjelden høgt, men eg liker god lyd. Eg har fks. valgt utstyr som er lettdrevet men av god kvalitet med tanke på lavt strømforbruk. Sitér dette innlegget Link to post
volfro Svart 4.Februar.2012 Link til dette innlegget Svart 4.Februar.2012 Vart lei av lodding på det nye instrumentpanelet, så da ble det å fikle litt med stereoen. Rigga meg til med REW og tok noen målinger. Første skuffelse ble jo at det ikke gikk så dypt som eg hadde håpet på, men det er jo bare en liten 8 tommer sub. Så til kurvene som gikk i hytt op pine, med ganske store dipper allt etter hvordan eg justerte. Nå skal det sies at det ikke er all verden muligheter innebygget i Kenwooden, men eg har trinnløs delay/fase , 3 forskjellige delinger db/oct... Ble litt overraska over at det var å bruke kun deling på 6db/oct. som gjorde det største utslaget i rett retning. Ca. 112 db trykk i salongen generellt med ganske lik kurve rundt i salongen. Ved kartbordet 122db for de tunghørte. Kurven under er før og etter. Sitér dette innlegget Link to post
Mats-gh11 Svart 4.Februar.2012 Link til dette innlegget Svart 4.Februar.2012 Vart lei av lodding på det nye instrumentpanelet, så da ble det å fikle litt med stereoen. Rigga meg til med REW og tok noen målinger. Første skuffelse ble jo at det ikke gikk så dypt som eg hadde håpet på, men det er jo bare en liten 8 tommer sub. Så til kurvene som gikk i hytt op pine, med ganske store dipper allt etter hvordan eg justerte. Nå skal det sies at det ikke er all verden muligheter innebygget i Kenwooden, men eg har trinnløs delay/fase , 3 forskjellige delinger db/oct... Ble litt overraska over at det var å bruke kun deling på 6db/oct. som gjorde det største utslaget i rett retning. Ca. 112 db trykk i salongen generellt med ganske lik kurve rundt i salongen. Ved kartbordet 122db for de tunghørte. Kurven under er før og etter. Det ble jo STOR forskjell! Sitér dette innlegget Link to post
volfro Svart 4.Februar.2012 Link til dette innlegget Svart 4.Februar.2012 Ja, kalibrering kan ha mer å si enn å legge fks. dobbelt så mye penger i ett anlegg. Noen som kjenner til forsterker til å bruke på front høgtalerene, men som med ett tastetrykk kan koble bort denne og bruke innebygget forsterker i spiller? (mindre strømforbruk) Eg har ikke studert i denne probelmstillingen så mulig det finnst mange muligheter. Sitér dette innlegget Link to post
Volvomekanikeren Svart 4.Februar.2012 Link til dette innlegget Svart 4.Februar.2012 Musikk er viktig i båt, og selv likte jeg både oppsettet og musikk smaken din bella Kan vell aldri bli for mye, men jeg mener det er viktig å ta hensyn når man omgås med andre. I min Sjømann har jeg en dobbel 10* sub (proson), 2x 6x9(pioner), og 2 biltema høytalere på 100w. Forsterkeren er av merke pioner på 1500w, kun sub og 6x9'ene som er koblet til den, resten går direkte til spilleren Sitér dette innlegget If it is grey, let it stay, if it's green, take it out and start screw! Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.