Jump to content

noen som har erfaringer med craftmann marine?

Solholt 2

Recommended Posts

Hei!

Jeg kommer til og bytte motor i min hanto 24, og har i den anledning blitt presentert for craftman marine. Den er bygget på en Mitsubishi motor. Er det noen som har erfaringer med denne motoren og eventuelt erfaringer med leverandører på østlandet?

• 3 år senere...

Hei.

Jeg har en Craftsman motor i min Viksund Columbi. Hadde fra før en Yanmar 3qm30 på 33hk. Denne var sjøvannskjølt, og jeg så ikke verdien av å bruke penger på å overhale den. Vurderte flere motorer, som eks Vetus, Sole, Volvo, ja til og med en Kinamotor. Endte opp med en 42hk Craftsman. Dette pga pris, samt at motoren bygger på en Mitsubishi motor. Det er vel en helt identisk motor som Vetus. Sole har vel samme basismotor også. Motoren var mye lettere enn min gamle Yanmar, og bygger ikke så mye i høyden som den gamle. Dessuten krevde den minimalt med ombygging på motorfundament. Måtte ha meg en ny propell grunnet annen utveksling på gear.

Totalt sett er jeg kjempefornøyd med min nye Craftsman. Utrolig lettstartet sommer som vinter, og må si det var litt godt å gå fra 3til 4 cyl motor. Motorene leveres med 6års garanti. Båten har blitt noe helt annet, med mye bedre respons og kraft. Kjøpte min motor fra Solheim diesel i Florø, og fikk den fraktet med hurtigruta opp til Trondheim. Dette er en kjempegod motor, og kvaliteten virker bunnsolid!

• 2 uker senere...

Har samme båt som deg Sydkorset og samme maskin som du hadde. Nå har jeg veldig lyst til og skifte maskin siden hele resten av båten er totalrenovert. Har for såvidt endt på samme konklusjon som deg men var litt usikker siden disse båtene er noe smale i bunn, men vil nå prøve litt med den gamle først så får vi se.....og spare opp litt peng..

Men det er fint å høre at det var vellykket det du gjorde, gratulere med suksess  :thumbsup: .

Jeg har en Craftsman c.42 i min Nidelv24, montert av forhandler på Sotra utenfor Bergen i fjor.

Svært fornøyd med både motor og forhandler. Ble ny båt etter motorbytte.

Har brukt den en del i vinter, og den starter lett hver gang. Lavt forbruk, og mariniseringen virker solid. Ingeniørene bak Craftsman er avhoppere fra Vetus, så kvaliteten burde være bra.

Jeg kan iallefall trygt anbefale å handle. For vår del ble det rundt 40.000 billigere enn tilsvarende fra Volvo Penta..

SVÆRT lite røyk fra eksosen under oppstart og gange, det er gjerne slik på alle nye motorer, men det overrasket meg.

Bra å høre at det er flere som er fornøyde med sine Craftsman-motorer. Jeg har solgt og installert endel av disse motorene i østlandsområdet siden 2008 (har også sendt endel motorer nordover til fiskere) og kan ikke si annet enn at dette har vært et utrolig bra agentur. Det har ikke vært en eneste garantisak eller reklamasjon så langt og mange av motorene, særlig de som har blitt sendt nordover har gått utrolig mye. Det er ikke utenkelig at jeg kan bidra med litt BP-rabatt på disse motorene til de som vurderer å skifte motor. Send isåfall en pm

Trådstarter endte forøvrig opp med en 42 hk Craftsman. Det var en svært enkel jobb hvor han tok ut den gamle motoren og jeg installerte den nye. Der hadde  det vært en 33 hk Yanmar tidligere. Eneste endring på fundament som måtte gjøres var å bygge det opp med 15 mm. Båten gikk utrolig godt og var på flere lengre turer før båteier fikk 3-fotsyke og solgte båten noen år senere.  

"Send i så fall en pm"  Vel....er litt akterutseilt på dette nye, så jeg tar det her. Hvilken pris kan du ordne på 42hk til min Viksund 27` columbi (hadde egentlig tenkt meg nærmere 50hk) ? Nå stå en 33hk Yanmar Q3M i denne.

NB. Pris levert terminal i Haugesund.

Har samme båt som deg Sydkorset og samme maskin som du hadde. Nå har jeg veldig lyst til og skifte maskin siden hele resten av båten er totalrenovert. Har for såvidt endt på samme konklusjon som deg men var litt usikker siden disse båtene er noe smale i bunn, men vil nå prøve litt med den gamle først så får vi se.....og spare opp litt peng..

Men det er fint å høre at det var vellykket det du gjorde, gratulere med suksess :thumbsup: .

Jo takk for det. Har fått meg en helt ny båt nå. Har tatt sin tid. Slipte ned hele undervannsskroget, samt 10cm over vannlinja, for å bli kvitt plastpest.

Om du vurderer bytte av motor, kan jeg på det varmeste anbefale en Craftsman.

Men jeg anbefaler å få den ferdig montert, om du ikke er glad i å skru selv. Jeg ville ikke forlenge noe på motorfundamentet på Columbien, så jeg flyttet de fremste motorlabbene et hakk lenger bak på blokka. Borret nye hull, og løftet motoren på plass. Vurderer nå å få et båtverksted til å foreta kontroll og evt. oppretting av motor/aaksling, da jeg ikke føler meg 100% før noen proffer har sett over monteringen.

Men når det gjelder selve motoren- ja så er jeg kjempefornøyd!

• 1 måned senere...

Hei,

Jeg vurderer med tid og stunder og bytte motor. Den jeg har fungerer bra den, men ser for meg at det kan være greit med ny motor istedenfor og koste på mye på en gammel motor dersom større ting må byttes. Ser det annonseres an Craftsman 190 hk på Finn rett som det er. Er det noen som har denne? 

mvh

Geir EMil 

Følg vårt båtliv her:

https://www.facebook.com/batlivet

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...