Herman Svart 10.Mars.2015 Del på Facebook Svart 10.Mars.2015 Hvit kalk på vesten etter kontakt med koraller er vel fy-fy. Da bør det trenes mer på oppdriftskontroll (og respekt for det marine livet) Sitér dette innlegget All I ask is a tall ship and a star to steer her by Link to post
Bitteliten Svart 10.Mars.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 10.Mars.2015 Vanskelig å unngå når det er to knops motstrøm på 30m og vi måtte hvile litt ;-) lett å sitte i sofaen og dømme Herman ;-) Sitér dette innlegget Link to post
Framtia Svart 10.Mars.2015 Del på Facebook Svart 10.Mars.2015 (redigert) når jeg dykker dypt/dekompresjon pleier jeg å legge noen runder tape rundt spenna på blybeltet slik at man må bruke litt makt på tampen om man ønsker å slippe. Etter mitt syn er det å lett kunne fjerne blyet svært viktig. Redigert 10.Mars.2015 av Framtia (see edit history) Sitér dette innlegget Framtia på AIS Seiling - den dyreste måten å reise gratis.... Link to post
Dykker Svart 10.Mars.2015 Del på Facebook Svart 10.Mars.2015 Dekompresjon? Sikker du ikke mener sikkerhetstopp? Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 10.Mars.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 10.Mars.2015 (redigert) Du har neppe vanlig jakkevest til rebreatheren din eller? Det er mange som dykker decomp. Når jeg dykker dypt har jeg med stage, men jeg holder meg på no decomp. Men det kan være fort gjort å hoppe over no decomp tida, og da er det kjekt med stage. Og å ha nok bly. På DIR settet mitt bruker jeg noen sekunder på å dumpe blyet. Først spenna på vingevesten. Så spenna på blybeltet. Det holder greit det. Redigert 10.Mars.2015 av Bitteliten (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Framtia Svart 10.Mars.2015 Del på Facebook Svart 10.Mars.2015 (redigert) Dykker, det er det jeg mener ja :-) Redigert 10.Mars.2015 av Framtia (see edit history) Sitér dette innlegget Framtia på AIS Seiling - den dyreste måten å reise gratis.... Link to post
Framtia Svart 10.Mars.2015 Del på Facebook Svart 10.Mars.2015 Bitteliten: rebreatheren er ikke min... Dykker normalt med tradisjonell frontvest, er ikke på høyden med disse nymotens greiene :-) Sitér dette innlegget Framtia på AIS Seiling - den dyreste måten å reise gratis.... Link to post
Bitteliten Svart 10.Mars.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 10.Mars.2015 (redigert) Hvordan fester du stagen på frontvesten? Regner med at du har med stage på dekomp :-) Dykka med en som var vant til rebreather sist uke. Han slet litt med dette manometergreiene som han måtte passe på :-) særlig ettersom vi dykka med 12x200 bars flasker som ikke akkurat var toppa.. Redigert 10.Mars.2015 av Bitteliten (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Dykker Svart 10.Mars.2015 Del på Facebook Svart 10.Mars.2015 Ok, tenkte litt feil. Jeg dykker ikke dekomp. Maks 42 meter på vanlig luft. PADI DM/klasse S. Sitér dette innlegget Link to post
Framtia Svart 10.Mars.2015 Del på Facebook Svart 10.Mars.2015 (redigert) på dyp dykking (privat, ikke jobb ) har vi pleid å ha ekstra flaskesett ved bunntau og ved dekompresjonsstopp. En drager 7 liter med karabinkrok. Redigert 10.Mars.2015 av Framtia (see edit history) Sitér dette innlegget Framtia på AIS Seiling - den dyreste måten å reise gratis.... Link to post
Bitteliten Svart 10.Mars.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 10.Mars.2015 (redigert) Er padi dm sertifisert til 42 meter? http://no.m.wikipedia.org/wiki/Dybdegrenser_i_dykking#42_meter Vanlig luft kan man jo dykke trygt dypere med, om man tar hensyn til nitrogenrus. Trimix foretrekkes av mange som dykker dypt. Redigert 10.Mars.2015 av Bitteliten (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Sjøtunga Svart 11.Mars.2015 Del på Facebook Svart 11.Mars.2015 (redigert) "Er vist på dagens PADI-tabell for bruk i nødsfall" betyr vel ikke helt det samme som "sertifisert til"? Edit: Og nå ser jeg at Bitteliten kommenterer Dykkers innlegg over her. Lar det stå likevel... Redigert 11.Mars.2015 av Sjøtunga (see edit history) Sitér dette innlegget Et fyselig, humsk, hyrlig, smakelig, forskamma og behøvla tyske med fattelig mange bønhørlige lemper. Bruker kun kvemsord på BP! Link to post
mgjell Svart 11.Mars.2015 Del på Facebook Svart 11.Mars.2015 Artig med litt aktivitet på dykkerforummet her Sitér dette innlegget Link to post
Moniteur Svart 11.Mars.2015 Del på Facebook Svart 11.Mars.2015 (redigert) [...] Vanlig luft kan man jo dykke trygt dypere med, om man tar hensyn til nitrogenrus. Trimix foretrekkes av mange som dykker dypt. Nitrogennarkose er individuelt for hver dykker og for hvert dykk. Det er ikke mulig å bygge opp resistens mot denne. Nitrogennarkose er ikke så farlig i seg selv, men de tingene du måtte finne på å gjøre i nitrogenrus kan være fatale. QED: Dykking dypere enn 30 meter på luft er risikofyllt. Bruk Nitrox :) Redigert 11.Mars.2015 av Moniteur (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Moniteur Svart 11.Mars.2015 Del på Facebook Svart 11.Mars.2015 Back to topic: Anbefaler 15 liter 200 bar som enkelflaske. Høyden på flasken gjør at det blir enklere å komme seg inn og ut av webbingen. Den gjør også at du kan hvile flaska på benken når du sitter. Bruk stålflaske til dykking i tørrdrakt så slipper du å dra på så mye bly. Ikke alle steder du får fylt 300 bar, så da blir det litt lite med 200 bar i en tilitersflaske. Sitér dette innlegget Link to post
Framtia Svart 11.Mars.2015 Del på Facebook Svart 11.Mars.2015 stemmer, man kan aldri bli kvitt faren for dybderus, men man kan nok bli noe vant det gjennom regelmessig utsettelse for høyt pN2. Har opplevd dykkere som har opptredd helt irrasjonelt på 40 meter, og tror mange av de fatale ulykkene kan assosieres med dybderus. Sitér dette innlegget Framtia på AIS Seiling - den dyreste måten å reise gratis.... Link to post
Bitteliten Svart 11.Mars.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 11.Mars.2015 (redigert) Å anbefale Nitrox til dykk under 30 meter uten begrensning kan være direkte livsfarlig! Ved 32% O2* er maks dybde 33,8 og absolutt dybde 40 meterVed 36% O2* er maks dybde 28,9* meter og absolutt dybde 34,4 meterVed 40% O2 er maks dybde 25 meter og Absolutt dybde 30 meter Maks dybde er ved deltrykk 1,4 Absolutt dybde er ved deltrykk 1,6. Overstiger man deltrykk 1,6 er det akutt fare for oksygenforgiftning med umiddelbar død som følge. Jeg har 12x300 bars flaske. Fungerer suverent. Har ennå ikke hørt om et sted i Norge som ikke fyller 300 bar. Jeg kjenner dykkere som har dykka mye dekomp ned mot 100 meter. De trente ukentlig på dykk på 50 meter for å venne kroppen. Redigert 11.Mars.2015 av Bitteliten (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Moniteur Svart 11.Mars.2015 Del på Facebook Svart 11.Mars.2015 Anbefaling om bruk av nitrox forutsetter selvfølgelig at du er kurset i bruk av det. Du får ikke fylt nitrox med mindre du er sertifiset. 300 bars flasker er rimelig tunge i forhold til hva du får igjen for det. Tenker på kompressabiltet av luft. 232 bar er optimalt. Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 11.Mars.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 11.Mars.2015 (redigert) Hva er det store poenget med å bruke nitrox under 30 meter? Jeg fyller 310 bar på mine 12 litere når jeg topper de skikkelig. Da fyller jeg selv og sørger for at fyllinga ikke går for fort. Si at man får 220 bar på en 15 liter 200 bar. Det gir 3300 liter luft. Jeg får 3720 liter på mine. Om vekten kommer i form av bly eller flaske er relativt irrelevant for meg. Utstyret veier mye uansett - særlig når vi henger på stage og sånt Redigert 11.Mars.2015 av Bitteliten (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Moniteur Svart 11.Mars.2015 Del på Facebook Svart 11.Mars.2015 (redigert) Å anbefale Nitrox til dykk under 30 meter uten begrensning kan være direkte livsfarlig! [...] Maks dybde er ved deltrykk 1,4 Absolutt dybde er ved deltrykk 1,6. Overstiger man deltrykk 1,6 er det akutt fare for oksygenforgiftning med umiddelbar død som følge. [...] Konsekvensene av oksygenforgiftning er ikke umiddelbar død. Konsekvensese er kramper og bevissløshet, med drukning som mulig utfall hvis ikke man ikke blir transportert til overflaten for å puste luft. Redigert 11.Mars.2015 av Moniteur (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Framtia Svart 11.Mars.2015 Del på Facebook Svart 11.Mars.2015 man kan vel si at oksygenforgiftning er noe av det man aller helst vil unngå på et dykk... ☺ Sitér dette innlegget Framtia på AIS Seiling - den dyreste måten å reise gratis.... Link to post
Bitteliten Svart 11.Mars.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 11.Mars.2015 Dette med å transporteres til overflaten om man får oksygenforgiftning må være i teorien: Oksygenforgiftning får man på dypet. Hvem skal frakte deg opp om du er bevisstløs uten selv å risikere eget liv? Hva skjer med deg om du svært raskt bringes til overflate fra dypt vann? Rask oppstigning fra 40 meter om man har kramper og kanskje er bevisstøs? Jeg er ekstremt enig med Framtida i at oksygenforgiftning er noe man aller helst vil unngå. Med mindre man vil dø da. Sitér dette innlegget Link to post
Framtia Svart 11.Mars.2015 Del på Facebook Svart 11.Mars.2015 jeg har forøvrig hatt gleden av å ha dykket 4 ganger til 94 meters dyp (kammerdykk) på vanlig luft, formålet var vel en kombinasjon av å teste for om man var utsatt for akutt oksygenforgiftning og for tilvenning mot dybderus. Tror ikke det var sunt, og man har sluttet med slikt nå. Sitér dette innlegget Framtia på AIS Seiling - den dyreste måten å reise gratis.... Link to post
Bitteliten Svart 11.Mars.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 11.Mars.2015 trimix på slike dykk. Vanlig luft ned til ca 70 meter vel? Sitér dette innlegget Link to post
Framtia Svart 11.Mars.2015 Del på Facebook Svart 11.Mars.2015 jeg er utdatert mhp teknisk dykking, er kun sertifisert til luft 50 meter og nitrox rebreather til 55 meter. Det var state of the art på 80- 90 tallet . Sitér dette innlegget Framtia på AIS Seiling - den dyreste måten å reise gratis.... Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.