Jump to content

Valg av dykkerutstyr for nybegynner, ventiler, flasker m.m


Bitteliten

Recommended Posts

Hva er det store poenget med å bruke nitrox under 30 meter?

 

Jeg fyller 310 bar på mine 12 litere når jeg topper de skikkelig. Da fyller jeg selv og sørger for at fyllinga ikke går for fort.

Si at man får 220 bar på en 15 liter 200 bar. Det gir 3300 liter luft. Jeg får 3720 liter på mine. Om vekten kommer i form av bly eller flaske er relativt irrelevant for meg. Utstyret veier mye uansett - særlig når vi henger på stage og sånt

 

Du kan ikke regne direkte uten å ha hensyn til kompresjonskoeffisent. Med de faktorene du oppgir blir da resultatene hhv. 3173 og 3342 bar.

 

Utstyret veier mye, spørsmålet er hvor du vil ha vekta. Greit å fjerne litt av vekta som belaster ryggen og legge det i et blybelte, men da kommer vi over på en annen diskusjon.

Link to post
Share on other sites

Dette med å transporteres til overflaten om man får oksygenforgiftning må være i teorien: Oksygenforgiftning får man på dypet. Hvem skal frakte deg opp om du er bevisstløs uten selv å risikere eget liv? Hva skjer med deg om du svært raskt bringes til overflate fra dypt vann? Rask oppstigning fra 40 meter om man har kramper og kanskje er bevisstøs?

[...]

 

Ved kramper biter man tennene sammen og beholder regulatoren i munnen. Ved bevisstløshet slutter man ikke å puste og kan fint transporteres opp i et forsvarlig tempo.

 

jeg har forøvrig hatt gleden av å ha dykket 4 ganger til 94 meters dyp (kammerdykk) på vanlig luft, formålet var vel en kombinasjon av å teste for om man var utsatt for akutt oksygenforgiftning og for tilvenning mot dybderus. Tror ikke det var sunt, og man har sluttet med slikt nå.

 

I trykkammer benyttes gjerne Nitrox 50 på 6 bars trykk, PO2 3 bar til medisinsk bruk.

 

[...]

Vanlig luft ned til ca 70 meter vel?

 

Tror du bør ta grunnkurs på nytt.

Link to post
Share on other sites

Jeg skjønner at du har et annet forhold til bevisstløshet under vann og oksygenforgiftning enn både jeg og det padi foreskriver.

 

Vanlig luft blir giftig mtp oksygenforgiftning på ca 70 m, men i følge deg er jo ikke det så farlig ;-)

 

Dykkerverden er full av "religionskriger". Jeg melder meg ut av de diskusjonene, også denne. Verden under vann er for fin til å ødelegges av det

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

trimix på slike dykk. Vanlig luft ned til ca 70 meter vel?

 

Famous last words. Klarer ikke la være å korrigere deg når du trekker potensielt livsfarlige konklusjoner i en tråd som tiltrekker seg nybegynnere.

 

Jeg skjønner at du har et annet forhold til bevisstløshet under vann og oksygenforgiftning enn både jeg og det padi foreskriver.

 

Vanlig luft blir giftig mtp oksygenforgiftning på ca 70 m, men i følge deg er jo ikke det så farlig ;-)

 

Dykkerverden er full av "religionskriger". Jeg melder meg ut av de diskusjonene, også denne. Verden under vann er for fin til å ødelegges av det

 

Det er rimelig stor enighet blant organisasjonene når det gjelder nitrogen og oksygeneksponering. Når det kommer til oksygeneksponering, er 56 meter regnet som trygg operasjonsdybde for luft. 66 meter er regnet for maks operasjonsdybde. Når det er sagt, så kommer du til å være hinsides i nitrogennarkose lenge før du kommer til den dybden. Det er de feilvurderingene man gjør i nitrogenrus som blir fatale.

 

På samme måte som nitrogen er tid og menge faktorer som påvirker metningen og hvor alvorlige symptomer man får av av oksygenforgiftning. Oksygenforgiftning er alvorlig, men du overdramatiserer når du påstår at man dør med det samme. Greit å vite at det finnes måter å håndtere slike ting på. De mest ekstreme konsekvensene er kramper som lukker strupehodet, men som gir seg etter ett minutts tid. Da vil man begynne å hyperventilere. Så lenge strupehodet er lukket må dykkeren forbli på gitt dybde, men når han begynner å puste igjen er det trygt å ta han opp til overflaten.

 

Dette er fysiologi, ikke religion.

Link to post
Share on other sites

Jeg anbefaler alltid nitrox til all rekreasjonsdykking. Siden du ikke får fylt nitrox uten sertifisering, forutsettes selvfølgelig nitroxkurs der du må vise at god oppdriftskontroll og at du følger med i timen slik at du vet hvilke tabeller du skal bruke for å beregne optimal blanding. Legger ikke skjul på at anbefalingen er en oppfording til å ta et slikt kurs. Kurset gjør alle, som ikke har en innbitt faktaresistens, til en tryggere dykker gjennom tilegnet kunnskap.

 

Jeg gjør meg ingen tanker om oksygenforgiftning. Jeg baserer min kunnskap på medisinsk forskning.

Redigert av Moniteur (see edit history)
Link to post
Share on other sites

jeg har pleid å gi tre råd:

 

1) unngå dyp dykking, det er mer risikabelt

2) om du allikevel ønsker dykke dypt, skaff deg nødvendig kompetanse, erfaring og utstyr

3) når du begynner å bli selvsikker, tenk deg om slik at du etablerer en god sikkerhetskultur rundt dykkingen.

 

Jeg har sett så mange "verdensmestere" som har hatt uakseptabelt høy risiko. Man får liksom en slags tøff image av å ta sjanser (som med annen ekstremsport). Dyp dykking er derfor etter mitt syn en annen hobby en vanlig sportsdykking. Men utføres det profft, slik man f.eks gjør det i grottedykkermiljøet, er det jo en fantastisk lidenskap. En god dykker er etter mitt syn en som har nødvendig sikkerhetsmargin i det han foretar seg.

 

En kommentar til dykkermedisinsk forskning: Det finnes etterhvert mye erfaring med hva som fungerer, og hva som ikke gjør det. Dykkerne har jo vært prøvekaniner, og man har empiriske resultater som man bruker for å gi anbefalinger. Ikke alltid at man kan "regne" seg frem til hva som fungerer og hva som ikke gjør det. Ikke minst fordi det er forskjell mellom kliniske forsøk og reelle situasjoner man opplever i havet. Men det finnes mye man kan lese om man googler litt.

Framtia på AIS

 

Seiling - den dyreste måten å reise gratis....

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...