Jump to content

Valg av dykkerutstyr for nybegynner, ventiler, flasker m.m


Bitteliten

Recommended Posts

når jeg dykker dypt/dekompresjon pleier jeg å legge noen runder tape rundt spenna på blybeltet slik at man må bruke litt makt på tampen om man ønsker å slippe. Etter mitt syn er det å lett kunne fjerne blyet svært viktig.

Redigert av Framtia (see edit history)

Framtia på AIS

 

Seiling - den dyreste måten å reise gratis....

Link to post
Share on other sites

Du har neppe vanlig jakkevest til rebreatheren din eller?

Det er mange som dykker decomp.

 

Når jeg dykker dypt har jeg med stage, men jeg holder meg på no decomp. Men det kan være fort gjort å hoppe over no decomp tida, og da er det kjekt med stage. Og å ha nok bly.

 

På DIR settet mitt bruker jeg noen sekunder på å dumpe blyet. Først spenna på vingevesten. Så spenna på blybeltet. Det holder greit det.

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hvordan fester du stagen på frontvesten? Regner med at du har med stage på dekomp :-)

Dykka med en som var vant til rebreather sist uke. Han slet litt med dette manometergreiene som han måtte passe på :-) særlig ettersom vi dykka med 12x200 bars flasker som ikke akkurat var toppa..

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

"Er vist på dagens PADI-tabell for bruk i nødsfall" betyr vel ikke helt det samme som "sertifisert til"? :diving:

 

Edit: Og nå ser jeg at Bitteliten kommenterer Dykkers innlegg over her. Lar det stå likevel...

Redigert av Sjøtunga (see edit history)

Et fyselig, humsk, hyrlig, smakelig, forskamma og behøvla tyske

med fattelig mange bønhørlige lemper. Bruker kun kvemsord på BP!

Link to post
Share on other sites

[...]

Vanlig luft kan man jo dykke trygt dypere med, om man tar hensyn til nitrogenrus.

Trimix foretrekkes av mange som dykker dypt.

 

Nitrogennarkose er individuelt for hver dykker og for hvert dykk. Det er ikke mulig å bygge opp resistens mot denne. Nitrogennarkose er ikke så farlig i seg selv, men de tingene du måtte finne på å gjøre i nitrogenrus kan være fatale.

QED: Dykking dypere enn 30 meter på luft er risikofyllt.

 

Bruk Nitrox :)

Redigert av Moniteur (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Back to topic:

 

Anbefaler 15 liter 200 bar som enkelflaske. Høyden på flasken gjør at det blir enklere å komme seg inn og ut av webbingen. Den gjør også at du kan hvile flaska på benken når du sitter. Bruk stålflaske til dykking i tørrdrakt så slipper du å dra på så mye bly. Ikke alle steder du får fylt 300 bar, så da blir det litt lite med 200 bar i en tilitersflaske.

Link to post
Share on other sites

Å anbefale Nitrox til dykk under 30 meter uten begrensning kan være direkte livsfarlig!

Ved 32% O2* er maks dybde 33,8 og absolutt dybde 40 meter
Ved 36% O2* er maks dybde 28,9* meter og absolutt dybde 34,4 meter
Ved 40% O2 er maks dybde 25 meter og Absolutt dybde 30 meter

 

Maks dybde er ved deltrykk 1,4 Absolutt dybde er ved deltrykk 1,6. Overstiger man deltrykk 1,6 er det akutt fare for oksygenforgiftning med umiddelbar død som følge.

 

Jeg har 12x300 bars flaske. Fungerer suverent. Har ennå ikke hørt om et sted i Norge som ikke fyller 300 bar.

 

Jeg kjenner dykkere som har dykka mye dekomp ned mot 100 meter. De trente ukentlig på dykk på 50 meter for å venne kroppen.

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Anbefaling om bruk av nitrox forutsetter selvfølgelig at du er kurset i bruk av det. Du får ikke fylt nitrox med mindre du er sertifiset.

 

300 bars flasker er rimelig tunge i forhold til hva du får igjen for det. Tenker på kompressabiltet av luft. 232 bar er optimalt.

Link to post
Share on other sites

Hva er det store poenget med å bruke nitrox under 30 meter?

 

Jeg fyller 310 bar på mine 12 litere når jeg topper de skikkelig. Da fyller jeg selv og sørger for at fyllinga ikke går for fort.

Si at man får 220 bar på en 15 liter 200 bar. Det gir 3300 liter luft. Jeg får 3720 liter på mine. Om vekten kommer i form av bly eller flaske er relativt irrelevant for meg. Utstyret veier mye uansett - særlig når vi henger på stage og sånt

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Å anbefale Nitrox til dykk under 30 meter uten begrensning kan være direkte livsfarlig!

[...]

Maks dybde er ved deltrykk 1,4 Absolutt dybde er ved deltrykk 1,6. Overstiger man deltrykk 1,6 er det akutt fare for oksygenforgiftning med umiddelbar død som følge.

[...]

 

Konsekvensene av oksygenforgiftning er ikke umiddelbar død. Konsekvensese er kramper og bevissløshet, med drukning som mulig utfall hvis ikke man ikke blir transportert til overflaten for å puste luft.

Redigert av Moniteur (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Dette med å transporteres til overflaten om man får oksygenforgiftning må være i teorien: Oksygenforgiftning får man på dypet. Hvem skal frakte deg opp om du er bevisstløs uten selv å risikere eget liv? Hva skjer med deg om du svært raskt bringes til overflate fra dypt vann? Rask oppstigning fra 40 meter om man har kramper og kanskje er bevisstøs?

 

Jeg er ekstremt enig med Framtida i at oksygenforgiftning er noe man aller helst vil unngå. Med mindre man vil dø da.

Link to post
Share on other sites

jeg har forøvrig hatt gleden av å ha dykket 4 ganger til 94 meters dyp (kammerdykk) på vanlig luft, formålet var vel en kombinasjon av å teste for om man var utsatt for akutt oksygenforgiftning og for tilvenning mot dybderus. Tror ikke det var sunt, og man har sluttet med slikt nå.

Framtia på AIS

 

Seiling - den dyreste måten å reise gratis....

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...