Jump to content

Prosjekt: Sea Ray 400 Express Crusier

Tollex

Recommended Posts

Da jeg selv har stor glede av andres prosjekter, tenkte jeg at det er OK å legge ut litt info om mitt eget prosjekt.

Med filosofi om at det lønner seg å kjøpe i nedadgående marked så lenge vi går opp i størrelse, byttet vi ut vår Tresfjord 340 Bahama med en Sea Ray 400 Express Crusier i høst. Disse positive tingene gjorde at vi slo til på handelen:

Masse plass (40+ fot) til en OK pris (etter forhandlinger)

Nyere dieselmotorer som virker veldig bra

Masse utstyr (og alt fungerer)

Selger tok vår båt i innbytte

Gode løsninger med blant annet eget dusjkabinett, køyesenger og stort kjøkken (med full-size kjøleskap).

Men, det lå i kortene at her var det kjøp av et vinterprosjekt:

Grundig vask og tørk av hele båten + få fjernet all båtlukt (denne var virkelig stram)

Få båten tett!

Ny kalesje

Pusse ned dørken ute + badeplattform, disse skal oljes i steden for lakk slik det er i dag

Fjerne alle tepper inne og legge ny dørk

Ny deksluke for å slippe inn mer lys

Bytte ut komfyr med ny induksjontopp

Bytte kjøleskapsdeksel

Bytte skumgummi på alle puter inne

Sy nye gardiner

Full service på motorer(bytte olje, kjøleveske, reimer, impellere, filter, sinkanoder)

001.jpg

Slik lå båten når vi så den for første gang

002.jpg005.jpg

Madammen inspiserer og måler

006.jpg007.jpg

Var ikke begeistret for å se vann både her og der, men motorene virker bra :-)

Ny kalesje ble bestilt fra Arvid Thoresen Båtkalesjer. Selv om de kanskje ikke er de rimeligste, gir de super service og tilpasser kalesjen 100% til båten. Den ble ferdig levert og montert på båten 10 dager etter bestilling :-) Vi valgte i få større og flere vinduer enn hva den gamle kalesjen hadde for å få inn mer lys.

nkbilde2.jpgnkbilde1.jpg

• 3 måneder senere...

Det er en god stud siden jeg har fått oppdatert her, men skal prøve å legge inn litt info fremover om hva som har blitt gjort i vinter.

Stoler og putene ute var ganske bedritene med mye 'båtlukt'. Etter en grundig vask, begynte de å se virkelig bra ut igjen :-)

Før og etter vask:

npbilde1.jpg

Da er alt rent og pent:

npbilde2.jpg

For å fjerne lukta, fikk jeg låne en ozonmaskin fra et lokalt bilfirma. Jeg satt maskinen i bilen sammen med putene i 2 døgn. Den tok det som var av ulukt (både i bil og puter).

Ozonbehandling:

npbilde3.jpg

Resultatet har faktisk blitt så bra at folk som har vært innom i vinter har spurt om vi har trukket om putene (og dette er orginale puter/stoler fra 1995). :thumbsup:

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...