Jump to content

Prosjekt båt tralle stor båt

Kjelli

Recommended Posts

Tenkte jeg skulle lage en tråd om båt trallen jeg lagte for å kunne ta hjem båten, en Fairline Phantom 38.

Jeg har båten en værutsatt plass, og kan ikke ha båten på sjøen om vinteren. Når jeg da byttet til større båt, så måtte jeg finne en måte og få båten hjem på. Når båten blir så stor, må en bruke både stor krane og lastebil med stor tralle for å transportere båt. Hvis ikke, må en lage seg en tralle som en kan ta båten hjem på.

Å heise en båt 2 ganger, opp på tralle og så kjøre den hjem, og så heise den over på en krybbe, koster også en del ekstra, så klarte jeg å ordne meg en kraftig tralle, kunne jeg redusere kostnadene også.

Jeg var på jakt etter tralle en lang stund, før jeg til slutt klarte å finne et brukbart eksemplar.

Beklager dårlig bilde.

imag0304_2.jpg

Det var veldig greit at den hadde lave dekk, slik at den ikke blir høyere en nødvendig.

Planen er å dra dette med traktor, så da måtte vi fjerne den delen som går ut over svingskiven på trekkvogna.

imag0310.jpg

Etter at den var fjernet, ble der montert på drag for traktor.

imag0007.jpg

imag0009.jpg

Etter dette var utført, ble bremsene forandret fra luftbremser, til hydrauliske, slik at de virker på traktor.

I tillegg er lyset i orden, så den kunne nesten blitt registret.

Boggien bak ligger i en vugge, i tillegg til langt drag, så trenger den ganske stor plass når en skal svinge.

Planen er 8m lang, så totallengde på hengeren er over 10m.

Etter dette begynte mye planlegging og tenking på hvordan krybben skulle konstrueres, og hvor den skulle plasseres.

Båten veier ca 10T, tyngdepunkt på krok må ikke bli for stort, men heller ikke for lite. Båten må ikke stikke for langt frem, og en må ta hensyn til akslinger og propell.

Mer om det en annen dag.

Hei. Er nettop klar med å bygge en 2 akslet henger til min båt, for å få rett tyngdepunkt på kroken er et fint utgangspunkt å plassere båtens tyngdepunkt mellom akslene å finjustere derfra til önsket tyngde. Båtens tyngdepunkt er jo ca mitt mellom stroppene når den henger i krana. Jeg har båt med drev så det gjör det litt enklere med vogga/stöttene.

Sverre

Redigert av Prolimit (see edit history)

Bavaria 37 Sport 2008, 2 X VP D4-300

Denne tråen liker eg,skal selv lage meg tralle til ein Halco29 på 3,5/4 T og er avhengig av traktor for å få den heim. I tilegg er det trankt og bratt der eg skal ha båten så eg er avhengig av att trallen ikkje er lengre en den må og i tilegg att den er lett å svinge og få på plass der den skal stå. Da eg har fast aksling med V geir er eg avhengig av att eg får tralla så lav som det lar seg gjøre for att det ikkje skal verte for ustøtt under transport. Vekta på draget er ein annen utfordring som er må løse, da akslingen kommer ut et stykke under båten og vinkelen gjør att den kommer lavere enn kjølen i bakkant på båten må eg lage til ei krybbe som gjør att eg kan få sett ned båten med rett vektfordeling på tralla, har ein ide om att 1/3 av vekta skal på draget. Har noen laget tralle av denne type eller har innspill så mottas dei med takk.

Neste jobb var å få laget seg en skisse over hvor båten ville bli stående på båt tralle. I dokumentasjonen til båten, var der en skisse av båten, med påtegnet heisepunkter. Denne kopierte jeg på jobben, skalerte litt opp, slik at jeg fikk samme målestokk som jeg hadde på bilde av trallen.

Limte disse så i sammen, og fikk ut denne skissen.

dscf1559.jpg

Dette såg lovende ut, i forhold til tyngdepunkt og plassering. Tenkearbeidet i forhold til krybbe hadde jeg hold på med en stund. Ikke lett å lage noe som er bra, når en skal holde det på lavkost, og ikke har annet verktøy en sveiseapparat, vinkelsliper og borremaskin.

Ville ha en krybbe som var justerbar, da jeg ikke hadde mulighet til å få laget en mal i forhold til kjøl.

Hadde en del gamle i-bjelker liggende og litt armeringsjern og fikk noen hylser som passet til 24mm gjengestag.

Kjøpte noen meter 24mm gjengestag, 24 mm mutrer og også noen 27mm mutrer på Biltema.

Etter en del timers arbeid ble den bakre krybben laget slik

imag0298.jpg

Slik den ble laget, kan jeg justere høyden opp og ned. I tillegg kan den justeres ut og inn med gjengstaget under. Det var her jeg sveiste fast en 27mm mutter som gjengstaget går igjennom, med en mutter på hver side.

Krybben til baugen ble laget som enkel.

Oppi i-bjelken la jeg 2x6" material.

Dagen for heising kom, og jeg var litt spent. Mye styr blir der når en skal gjøre noe første gang, og mye og passe på, så mange bilder ble der ikke.

Kraftig krane, 175t/m, holder i massevis til min båt.

imag0332.jpg

Her er båten på trallen

imag0333.jpg

Båten på vei hjem

imag0337l.jpg

Hjemme

dscf1106.jpg

Herligt å ha båten hjemme, lett å passe på den da.

Båten står hele tiden sikret med 4 stk kraftige jekkestropper.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...