Jump to content

Hvordan tester man ”distress” knappen på VHF'n


John_Kr

Recommended Posts

Problemet med disse falske meldingene er ofte at de går ut på eteren gang etter gang. Grunnen er at når en eller annen får en slik melding, så var noen av apparatene laget slik at ved å trykke "aknowledge" så sendte en ut en May Day- Relay melding i tillegg. Når da fler gjorde det, så ble det mange nødmeldinger som svirret rundt. Spesiellt på Mf radioen, men også på Vhf`n.

Link to post
Share on other sites

For at Distress skal sende ut nødmelding må apparatet i tillegg være koblet til antennen. Dersom du fjerner antennen og trykker på Distress ...

Er det ikke risiko for at senderens utgang kan gå føyka dersom man sender uten antenne? Slik var det i alle fall i "gamle dager".

 

 

Problemet med disse falske meldingene er ofte at de går ut på eteren gang etter gang. ...

Som skrevet lenger opp, så har jeg nå lest litt mer i manualen. Der står det, at såfremt ikke distress-meldingen bekreftes mottatt av et annet apparat, så vil meldingen bli sendt ut hvert 4. minutt til "evig tid" - med mindre man aktivt kansellerer det hele fra apparatet. Kanskje er det forklaringen på at meldingene noen ganger går ut gang etter gang, slik du beskriver?

Redigert av Ronald (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Problemet med disse falske meldingene er ofte at de går ut på eteren gang etter gang. Grunnen er at når en eller annen får en slik melding, så var noen av apparatene laget slik at ved å trykke "aknowledge" så sendte en ut en May Day- Relay melding i tillegg. Når da fler gjorde det, så ble det mange nødmeldinger som svirret rundt. Spesiellt på Mf radioen, men også på Vhf`n.

Jeg tror ikke du finner vhfer med denne "designfeilen", på mfhf er det mange som er designet slik at man forveksler "mute" med videresending av nødsignalet og da går det ut på luften nok en gang.

 

Man har aldri lov å sende nødsignal på vegne av andre, unntaket er om man blir bedt om det eller at man ser at havaristen har alvorlige problemer.

Link to post
Share on other sites

Nå er jeg jaggu usikker....

 

Jeg har kjøpt en Midland Neptune 100 VHF fra Maritim. Her har jeg problemer med å få lagt inn mitt MMSI-nummer.............. Her er problemet anderledes, nå kommer jeg ikke inn i MMSi-menyen i det hele tatt.

 

Ronald

 

Kjøpte også en Midland Neptune i vår. Ingen problemer med å legge inn MMSI-nummer på min VHF, når jeg fulgte bruksanvisningen: DSC, Menu, More, MMSI . Velg Ships MMSI med funksjonstasten >( pil ), tast inn MMSI - nummeret og så lagre ved å trykke på E-tasten.

 

( Det jeg imidlertid ikke får til å fungere er å få posisjon fra kartplotter inn på VHF :headbang: )

Link to post
Share on other sites

Kjøpte også en Midland Neptune i vår. Ingen problemer med å legge inn MMSI-nummer på min VHF...

Nei, jeg er klar over at dette ikke har vært problem hele tiden. Men en serie med apparater har blitt sendt ut med MMSI-nummeret til en båt tilhørende i Lofoten, uten at noen med sikkerhet kan si hvordan det har skjedd. Og som det står i manualen, så er det ikke mulig å endre et slikt nummer etter at det første gang er lagt inn. Feilen med allerede innlagt MMSI-nr er bekreftet av importør og selger, og jeg (og andre) har av den grunn fått nytt apparat. På dette nye apparatet er det en annen feil, tilgang til MMSI-menyen er ikke mulig (4 korte pip hyler ut med høy styrke når jeg trykker menytasten merket "MMSI"). Det er ifb. med feilsøking på dette siste apparatet som Midland har bedt meg trykke distress for å finne ut mer om hva som kan være galt.

Redigert av Ronald (see edit history)
Link to post
Share on other sites

  • 7 år senere...

Jeg gjorde et rutineoppkall til kystradioen igår her i Tromsø - altså ikke en distress-melding. Fikk ikke svar, synes det var litt merkelig ettersom det jo ikke er så mange måter å gjøre det feil på... Ropte opp kystradioen på arbeidskanalen på gammel måte for å høre med dem om de hadde fått noen "henvendelse", noe de ikke hadde.

 

Fikk beskjed om at det antakelig var noe kluss med systemet mitt. På tur inn i båsen min hylte det i radioen, da ropte Bodø Radio meg opp. Han konkluderte med at det fungerte hos meg, men at det var noe tull med deres sender/mottaker i Tromsø - og takket for testingen  :thumbsup:

 

Litt usikker på hvordan hvordan man kan stole på DSC-funksjonen? Dersom noen båter sender distress, får øvrige båter bekreftelse på at kystradioen har mottatt signalet? Kan være det er lite feil på disse systemene, men det hadde nå vært greit å være sikker...

 

Det som jeg nå skulle likt å fått testet, var å se om kartplotteren og vhf'en er gode venner... GPS-posisjonen går til VHF'en, men jeg vet ikke om distress-meldinger med GPS-posisjon går til kartplotteren...

Noen tips til hvordan man kan få testet dette?  :confused:  Annet enn å ta båten på hengeren, kjøre innerst i Dividalen og sende ut litt nødmeldinger langt inni skogen - borte fra sjøtrafikken  :lol:

Christian Rikardson

Hjemmesiden min

Link to post
Share on other sites

tidligere tråd om det samme her se siste innlegg
https://baatplassen.no/i/topic/8764-hvordan-tester-man-distress-knappen-p%C3%A5-vhfn/

 

 

"Dersom en tester de øvrige DSC-funksjonene bla. dette med å inkludere posisjon i DSC-anropet, eller kystradio eller en annen stasjon sender en "position request" mot ditt apparat vil en få svar på om posisjonen er oppdatert fra gps, de fleste apparat viser også aktuell posisjon i displayet på apparatet.#

Redigert av LALUNA II (see edit history)

 Ha en flott dag på sjøen med gode venner

Laluna II på Marinetraffic via I-AIS

Link to post
Share on other sites

Dersom man gjør et manuellt oppkall via DSC mot en kystradio og det funger, vil også Distressknappen fungere, men det er ikke muligheter for å teste selve Distress knappen. Dersom man ved et uhell eller andre om bord aktivisere denne, må en umiddelbart gå ut på ch 16 og kanseller Distressmeldingen, med henvisning til ens eget DSC.nr.

Redigert av Jo_Eirik (see edit history)

Jo Eirik Vee

www.sjoassistanse.com

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...