Nøtterøy Svart 26.August.2008 Del på Facebook Svart 26.August.2008 Problemet med disse falske meldingene er ofte at de går ut på eteren gang etter gang. Grunnen er at når en eller annen får en slik melding, så var noen av apparatene laget slik at ved å trykke "aknowledge" så sendte en ut en May Day- Relay melding i tillegg. Når da fler gjorde det, så ble det mange nødmeldinger som svirret rundt. Spesiellt på Mf radioen, men også på Vhf`n. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Ronald Svart 26.August.2008 Del på Facebook Svart 26.August.2008 (redigert) For at Distress skal sende ut nødmelding må apparatet i tillegg være koblet til antennen. Dersom du fjerner antennen og trykker på Distress ... Er det ikke risiko for at senderens utgang kan gå føyka dersom man sender uten antenne? Slik var det i alle fall i "gamle dager". Problemet med disse falske meldingene er ofte at de går ut på eteren gang etter gang. ... Som skrevet lenger opp, så har jeg nå lest litt mer i manualen. Der står det, at såfremt ikke distress-meldingen bekreftes mottatt av et annet apparat, så vil meldingen bli sendt ut hvert 4. minutt til "evig tid" - med mindre man aktivt kansellerer det hele fra apparatet. Kanskje er det forklaringen på at meldingene noen ganger går ut gang etter gang, slik du beskriver? Redigert 26.August.2008 av Ronald (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Frøken Fryd Svart 26.August.2008 Del på Facebook Svart 26.August.2008 Problemet med disse falske meldingene er ofte at de går ut på eteren gang etter gang. Grunnen er at når en eller annen får en slik melding, så var noen av apparatene laget slik at ved å trykke "aknowledge" så sendte en ut en May Day- Relay melding i tillegg. Når da fler gjorde det, så ble det mange nødmeldinger som svirret rundt. Spesiellt på Mf radioen, men også på Vhf`n. Jeg tror ikke du finner vhfer med denne "designfeilen", på mfhf er det mange som er designet slik at man forveksler "mute" med videresending av nødsignalet og da går det ut på luften nok en gang. Man har aldri lov å sende nødsignal på vegne av andre, unntaket er om man blir bedt om det eller at man ser at havaristen har alvorlige problemer. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Nøtterøy Svart 26.August.2008 Del på Facebook Svart 26.August.2008 Nei, det jeg har erfart er at det er "nye" MMSI`er som sender ut samme meldingen, dvs som en relay. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Hafrsfjord Svart 26.August.2008 Del på Facebook Svart 26.August.2008 Nå er jeg jaggu usikker.... Jeg har kjøpt en Midland Neptune 100 VHF fra Maritim. Her har jeg problemer med å få lagt inn mitt MMSI-nummer.............. Her er problemet anderledes, nå kommer jeg ikke inn i MMSi-menyen i det hele tatt. Ronald Kjøpte også en Midland Neptune i vår. Ingen problemer med å legge inn MMSI-nummer på min VHF, når jeg fulgte bruksanvisningen: DSC, Menu, More, MMSI . Velg Ships MMSI med funksjonstasten >( pil ), tast inn MMSI - nummeret og så lagre ved å trykke på E-tasten. ( Det jeg imidlertid ikke får til å fungere er å få posisjon fra kartplotter inn på VHF ) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Ronald Svart 26.August.2008 Del på Facebook Svart 26.August.2008 (redigert) Kjøpte også en Midland Neptune i vår. Ingen problemer med å legge inn MMSI-nummer på min VHF... Nei, jeg er klar over at dette ikke har vært problem hele tiden. Men en serie med apparater har blitt sendt ut med MMSI-nummeret til en båt tilhørende i Lofoten, uten at noen med sikkerhet kan si hvordan det har skjedd. Og som det står i manualen, så er det ikke mulig å endre et slikt nummer etter at det første gang er lagt inn. Feilen med allerede innlagt MMSI-nr er bekreftet av importør og selger, og jeg (og andre) har av den grunn fått nytt apparat. På dette nye apparatet er det en annen feil, tilgang til MMSI-menyen er ikke mulig (4 korte pip hyler ut med høy styrke når jeg trykker menytasten merket "MMSI"). Det er ifb. med feilsøking på dette siste apparatet som Midland har bedt meg trykke distress for å finne ut mer om hva som kan være galt. Redigert 26.August.2008 av Ronald (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
chrisrik Svart 5.September.2015 Del på Facebook Svart 5.September.2015 Jeg gjorde et rutineoppkall til kystradioen igår her i Tromsø - altså ikke en distress-melding. Fikk ikke svar, synes det var litt merkelig ettersom det jo ikke er så mange måter å gjøre det feil på... Ropte opp kystradioen på arbeidskanalen på gammel måte for å høre med dem om de hadde fått noen "henvendelse", noe de ikke hadde. Fikk beskjed om at det antakelig var noe kluss med systemet mitt. På tur inn i båsen min hylte det i radioen, da ropte Bodø Radio meg opp. Han konkluderte med at det fungerte hos meg, men at det var noe tull med deres sender/mottaker i Tromsø - og takket for testingen Litt usikker på hvordan hvordan man kan stole på DSC-funksjonen? Dersom noen båter sender distress, får øvrige båter bekreftelse på at kystradioen har mottatt signalet? Kan være det er lite feil på disse systemene, men det hadde nå vært greit å være sikker... Det som jeg nå skulle likt å fått testet, var å se om kartplotteren og vhf'en er gode venner... GPS-posisjonen går til VHF'en, men jeg vet ikke om distress-meldinger med GPS-posisjon går til kartplotteren... Noen tips til hvordan man kan få testet dette? Annet enn å ta båten på hengeren, kjøre innerst i Dividalen og sende ut litt nødmeldinger langt inni skogen - borte fra sjøtrafikken Sitér dette innlegget Christian Rikardson Hjemmesiden min Link to post Share on other sites More sharing options...
LALUNA II Svart 5.September.2015 Del på Facebook Svart 5.September.2015 (redigert) tidligere tråd om det samme her se siste innlegghttps://baatplassen.no/i/topic/8764-hvordan-tester-man-distress-knappen-p%C3%A5-vhfn/ "Dersom en tester de øvrige DSC-funksjonene bla. dette med å inkludere posisjon i DSC-anropet, eller kystradio eller en annen stasjon sender en "position request" mot ditt apparat vil en få svar på om posisjonen er oppdatert fra gps, de fleste apparat viser også aktuell posisjon i displayet på apparatet.# Redigert 5.September.2015 av LALUNA II (see edit history) Sitér dette innlegget Ha en flott dag på sjøen med gode vennerLaluna II på Marinetraffic via I-AIS Link to post Share on other sites More sharing options...
Jo_Eirik Svart 5.September.2015 Del på Facebook Svart 5.September.2015 (redigert) Dersom man gjør et manuellt oppkall via DSC mot en kystradio og det funger, vil også Distressknappen fungere, men det er ikke muligheter for å teste selve Distress knappen. Dersom man ved et uhell eller andre om bord aktivisere denne, må en umiddelbart gå ut på ch 16 og kanseller Distressmeldingen, med henvisning til ens eget DSC.nr. Redigert 5.September.2015 av Jo_Eirik (see edit history) Sitér dette innlegget Jo Eirik Vee www.sjoassistanse.com Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.