Jump to content

Hvordan tester man ”distress” knappen på VHF'n


John_Kr

Recommended Posts

Hei Folkens

Dette er sikkert et tåpelig spørsmål, men jeg prøver allikevel.

 

Når jeg har montert VHF og Kartplotter/GPS sammen så ønsker jeg å teste systemet, hvordan gjør jeg det?

 

Ja – trykke på knappen – :lol:

 

Jeg kunne sikkert ringt Florø Radio og spurt de om jeg kunne prøve/teste ”distress” knappen, men jeg prøver å forhøre meg her hos "oss" først.

 

Har dere noe gode råd?

Kallesignal: LA9312 MMSI: 257048160

Link to post
Share on other sites

Jeg kalte opp kystradioen for å høre hvordan dette kunne testes.

De ba meg holde fingeren vekk fra knappen.

Bruk selective calling og be dem kalle deg opp med MMSI nummeret ditt. Det samme kan du gjøre andre veien.  :discuss:

"Problemet" med test av distressknappen er at det trigger ALLE DSC-VHFer innen rekkevidde, ikke bare kystradiostasjonene.

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

Hei

Du kan nok ikke teste "Distressknappen" Du kan imidlertid legge inn at et individuellt anrop skal inneholde posisjon, med et slikt anrop mot kystradio vil du få testet både DSC og at posisjonen sendes. Dersom dette fungerer vil Distressknappen også med 99,9% sikkerhet fungere. Dette er det lengste man kommer uten at en må ha en testkjøring med spesielle måleapparat for å prøve det.

Mvh

Jo Eirik

Jo Eirik Vee

www.sjoassistanse.com

Link to post
Share on other sites

Hva gjør man hvis man skulle være ytterst uheldig å komme borti distress-knappen? Det finnes vel prosedyrer for å varsle om falsk alarm? Disse kan jo evt. brukes ved testing...

Så vidt jeg vet er VHF'ene konstruert slik at det skal mer enn "normalt uhell" til for å trykke på distress knappen. Ofte er det et lokk som må åpnes - får man trykker på knappen - se bilde av Simrad RS 82 under - modellen til høyre på bildet. Her sitter distressknappen under lokket øverst.

Bilde

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Så vidt jeg vet er VHF'ene konstruert slik at det skal mer enn "normalt uhell" til for å trykke på distress knappen. Ofte er det et lokk som må åpnes - får man trykker på knappen - se bilde av Simrad RS 82 under - modellen til høyre på bildet. Her sitter distressknappen under lokket øverst.

Jepp, er klar over dette. Men det er fortsatt en mulighet for å utløse falsk alarm hvis man er særdeles klåfingret, og da må det jo finnes prosedyrer for å varsle om dette før en redningsaksjon iverksettes? :confused:

Link to post
Share on other sites

Kansellering av en utilsiktet DSC alarm gjøres på følgende måte:

(Hentet fra instruksen)

 

"Blir en utilsiktet DSC-nødalarm sendt, skal den ansvarlige om bord sørge for at utsendingen straks blir stanset, og at det hurtigst mulig blir sendt en kansellering.

Eksempel på kansellering av falsk eller utilsiktet DSC-nødalarm sendt på kanal 16:

(NB! Husk å slå av DSC-utstyret for å unngå repitering.)

• alle stasjoner (all stations), uttalt tre ganger

• dette er (this is)

• kallesignalet eller annen identifikasjon

• MMSI-NUMMER

• posisjon

• kanseller min DSC-nødalarm (cancel my distress alarm) sendt dato, klokkeslett UTC, fører (master), fartøyets navn/kallesignal

 

 

Mvh

Jo Eirik

Redigert av Jo_Eirik (see edit history)

Jo Eirik Vee

www.sjoassistanse.com

Link to post
Share on other sites

Hva gjør man hvis man skulle være ytterst uheldig å komme borti distress-knappen? Det finnes vel prosedyrer for å varsle om falsk alarm? Disse kan jo evt. brukes ved testing...

 

Synes at jeg leser mellom linjene her at en skal utløse falsk alarm for og test DSC knappen på VHF senderen. Synes dette er meget betenkelig med tanke på at det er registrert flere tusen VHF er.Virker på meg som at enkelte tenker at lover og regler skal det være men de skal ikke gjelde meg.

Link to post
Share on other sites

Synes at jeg leser mellom linjene her at en skal utløse falsk alarm for og test DSC knappen på VHF senderen. Synes dette er meget betenkelig med tanke på at det er registrert flere tusen VHF er.Virker på meg som at enkelte tenker at lover og regler skal det være men de skal ikke gjelde meg.

Vel kan Ola Norman og Co. finne på mye nå om dagen, men jeg velger å tro at du tar Feil på dette punktet. :diving:

Dassic kan helt sikkert bekrefte at det blir å misstolke inlegget :rolleyes:

 

:seeya:

Redigert av BK (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Vel kan Ola Norman og Co. finne på mye nå om dagen, men jeg velger å tro at du tar Feil på dette punktet. :diving:

Dassic kan helt sikkert bekrefte at det blir å misstolke inlegget  :rolleyes:

Helt klart! Det kunne ikke falle meg inn å misbruke vårt beredskapssystem på den måten. Men noen vil nok anse distress-funksjonen som såpass viktig at det kan være fristende å forsikre seg om at denne fungerer som ment. Det burde vært tilrettelagt for testing av denne...
Link to post
Share on other sites

Men det er fortsatt en mulighet for å utløse falsk alarm hvis man er særdeles klåfingret, og da må det jo finnes prosedyrer for å varsle om dette før en redningsaksjon iverksettes?  :confused:

Det er i praksis umulig å utløse distress bare ved å "komme borti " knappen. For at produsenten skal få godkjennt Distress funksjon må utløserknappen ligge bak et deksel som først må fjernes. Deretter må knappen holdes inne i et antall sekunder.

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

Det er i praksis umulig å utløse distress bare ved å "komme borti " knappen. For at produsenten skal få godkjennt Distress funksjon må utløserknappen ligge bak et deksel som først må fjernes. Deretter må knappen holdes inne i et antall sekunder.

Jaja. Men en falsk alarm kan likvel utløses. Det har nok skjedd før, og kommer til å skje igjen...
Link to post
Share on other sites

Nå var ikke mitt innlegg ment for å få noen til å sende falsk allarm, det må selvfølgelig frarådes på det sterkeste. Nå er det slik at det er en prosedyre når man åpner distress dekslet og trykker på knappen, signalet blir ikke sendt omgående.

 

Mitt innlegg var til hensikt å få testet dette systemet om det virkelig virker etter montering av nytt utstyr. Må si at det må være en trygghet å vite at dette virkelig virker samt gir riktig posisjon til kystradiostasjonen. Denne testen må selvfølgelig foregå på en lovlig måte.

Redigert av John_Kr (see edit history)

Kallesignal: LA9312 MMSI: 257048160

Link to post
Share on other sites

Hei John Kr.

 

Har selv tenkt litt på spørsmålet ditt, synes IKKE det var dumt, tenkte på det samme selv!

 

Vil tro at du skal kunne se om GPS/VHF snakker isammen ved og koble disse to i sammen, ta deg en tur, VHf skal jo logge posisjon med jevne mellomrom., gå til f.eks en nabohavn. slå av GPS og sjekk posisjon som er lagret i GPS? Er denne endret fra når du startet i hjemmehavn, ja da må komponentene prate isammen da!

 

Eller er jeg helt på jordet?

 

Mvh

Sabeltann

Link to post
Share on other sites

Hei John Kr.

 

Har selv tenkt litt på spørsmålet ditt, synes IKKE det var dumt, tenkte på det samme selv!

 

Vil tro at du skal kunne se om GPS/VHF snakker isammen ved og koble disse to i sammen, ta deg en tur, VHf skal jo logge posisjon med jevne mellomrom., gå til f.eks en nabohavn. slå av GPS og sjekk posisjon som er lagret i GPS?  Er denne endret fra når du startet i hjemmehavn, ja da må komponentene prate isammen da!

 

Eller er jeg helt på jordet?

 

Mvh

Sabeltann

VHF'n blir oppdattert med riktige koordinater hvert sekund. Signalet taes da selvfølgelig fra GPS/Kartplotter og bruker normalt språket NMEA183. Riktige koordinatene kan du se i displayet på VHF'n.

Redigert av John_Kr (see edit history)

Kallesignal: LA9312 MMSI: 257048160

Link to post
Share on other sites

Vet ikke helt va det er du ønsker svar på, men som jeg har sagt kan en normalt ikke teste selve Distress utsendingen. Imidlertid har bla. radioinspeksjonen og endel radioforhandlere test/måleinstument hvor det kan teste alle DSC-funksjoner. En kan selvsagt også teste 2 apparat mot hverandre dersom en monterer disse i et utstålingssikkert rom.

 

Dersom en tester de øvrige DSC-funksjonene bla. dette med å inkludere posisjon i DSC-anropet, eller kystradio eller en annen stasjon sender en "position request" mot ditt apparat vil en få svar på om posisjonen er oppdatert fra gps, de fleste apparat viser også aktuell posisjon i displayet på apparatet.

I tillegg er mange apparat utstyrt med en såkalt "selftest" for test av bla. DSC-funksjonene.

Jeg tror at dersom alle disse funksjonen fungerer korrekt vil du også være sikker på at dersom du har behov for å benytte "Distress-knappen" vil denne også fungere.

Dersom en skulle få behov for å benytte Distressknappen er det imidlertid viktig at en er obs. på at bare et trykk ikke er nok, knappen må holdes inne mellom 3-5 sek. for at utsending skal aktiveres.

Mvh

Jo Eirik

Jo Eirik Vee

www.sjoassistanse.com

Link to post
Share on other sites

Vet ikke helt va det er du ønsker svar på, men som jeg har sagt kan en normalt ikke teste selve Distress utsendingen. Imidlertid har bla. radioinspeksjonen og endel radioforhandlere test/måleinstument hvor det kan teste alle DSC-funksjoner. En kan selvsagt også teste 2 apparat mot hverandre dersom en monterer disse i et utstålingssikkert rom.

 

Dersom en tester de øvrige DSC-funksjonene bla. dette med å inkludere posisjon i DSC-anropet, eller kystradio eller en annen stasjon sender en "position request" mot ditt apparat vil en få svar på om posisjonen er oppdatert fra gps, de fleste apparat viser også aktuell posisjon i displayet på apparatet.

I tillegg er mange apparat utstyrt med en såkalt "selftest" for test av bla. DSC-funksjonene.

Jeg tror at dersom alle disse funksjonen fungerer korrekt vil du også være sikker på at dersom du har behov for å benytte "Distress-knappen" vil denne også fungere.

Dersom en skulle få behov for å benytte Distressknappen er det imidlertid viktig at en er obs. på at bare et trykk ikke er nok, knappen må holdes inne mellom 3-5 sek. for at utsending skal aktiveres.

Mvh

Jo Eirik

Hei Jo_Eirik

Florø Radio kontaktet meg i dag pr telefon, en meget hyggelig og lærerik samtale.

 

For å gjøre dette kort så svarte de meg nøyaktig det samme som du skriver i ditt innlegg, ytterliggere kommentarer skulle være unødvendig.

 

:seeya::sailing:

Kallesignal: LA9312 MMSI: 257048160

Link to post
Share on other sites

  • 4 måneder senere...
  • 3 år senere...

Nå er jeg jaggu usikker....

 

Jeg har kjøpt en Midland Neptune 100 VHF fra Maritim. Her har jeg problemer med å få lagt inn mitt MMSI-nummer. På det første apparatet jeg fikk var det feilaktig lagt inn MMSI-nummer til en helt annen båt (dette hadde visstok skjedd på en rekke apparater). MMSI-nummer lar seg ikke endre etter første gangs innleggelse (by design), og dermed fikk jeg nytt apparat. Her er problemet anderledes, nå kommer jeg ikke inn i MMSi-menyen i det hele tatt.

 

Jeg har kontaktet produsenten i Italia, og de ber meg trykke 'distress'-knappen og sjekke hva som skjer. Hva som skjer derfra vil være avgjørende for videre feilsøking.

 

Men etter å ha lest denne tråden, så er det jo ikke bare å trykke distress-knappen! Ikke det at jeg trodde det heller, det var derfor jeg søkte meg fram. I mine øyne er dette et helt "høl-i-hue" forslag fra Midland. Kanskje jeg bør ta med meg apparat, batteri og antenne og sette meg i en bunkers? Noen som ser andre løsninger som er enklere? Apparatet er forøvrig ikke koblet til GPS, og således har det ikke koordinater å sende ut. Mest sannsynlig (tror jeg) ligger heller ikke MMSI til en eller annen båt inne. Dermed er det kanskje ikke så farlig likevel?

 

Ronald

Redigert av Ronald (see edit history)
Link to post
Share on other sites

For å sende nødmelding må Distress-knappen holdes inne i 5 sek. På de VHFene jeg har vært borti kan en ta et kort trykk på Distress og så dukker en meny opp der en kan velge hviken type problemer en har (brann, grunnstøting, pirater+++) og deretter holde knappen inne i 5 sek for å sende meldingen. Om MMSI-nummeret ikke er lagt inn kommer gjerne en annen meny opp ved kort trykk...

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

For at Distress skal sende ut nødmelding må apparatet i tillegg være koblet til antennen. Dersom du fjerner antennen og trykker på Distress vil du ikke ha mulighet for å sende nødmeldingen ut på "nettet".

I sommer hørte jeg i Kosterområdet noen ganger Distress-melding. Ved ett tilfelle beklaget senderen dette umiddelbart og Tjøme radio bekreftet at det dreide seg om feilsending. Ved et annet tilfelle tok det lang tid, kanskje omlag 5 minutter før senderen kalte opp Tjøme radio og beklaget nødmeldingen. Tjøme radio svarte bare at denne informasjonen kunne ha kommet tidligere. I mellomtiden hadde Tjøme radio flere ganger søkt å kalle opp senderen. Jeg husker ikke alle detaljene fra de forskjellige hendelsene, men det virker som om Tjøme radio er klar over at VHF med nødmeldingssender noen ganger kan utløse feilaktig sending. Tjøme radio er etter min erfaring påpasselig med å opplyse om feilsendte nødmeldinger.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...