sjøman Startet 14.Januar.2012 Link til dette innlegget Startet 14.Januar.2012 Som tittelen sier hvordan behandle ny teak dørk. Har kjøpt ny båt med teak dørk,tenkte kanskje det er lurt og behandle denne på en eller annen måte. Så den holder seg fin igjennom sesongen. Mvh.Sjøman Sitér dette innlegget Link to post
EIRINA Svart 14.Januar.2012 Link til dette innlegget Svart 14.Januar.2012 [Vi vasket bare teakdørken vår i cockpit med grønnsåpe og tok godt uttynnet seaksealer på bade plattformen og baugen det ble helt ok det Sitér dette innlegget Link to post
avmønstret5 Svart 14.Januar.2012 Link til dette innlegget Svart 14.Januar.2012 (redigert) Forsiktig, her er det lett å komme ut på "glattisen" bokstavelig talt. Ligg for all del unna teakolje med farge (produsenten oppgir ikke det alltid) dersom du vil holde dørken i naturlig teakfarge. Etter noen år vil den bli nærmest svart og sliping hjelper ikke. Jeg foretrekker ubehandlet teak, men det har også sin pris da det blir flekker av det meste. Dersom du ikke har svært høye krav til sklisikkerhet, vil jeg ha prøvd med en fargeløs teakolje. Prøv den gjerne først på et sted hvor det ikke vises for mye og se at det ikke blir skummelt glatt. På ubehandlet teak, mild såpe & vann og Briosvamp på flekker i treets retning. Redigert 14.Januar.2012 av pettersand (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Frittalande Svart 14.Januar.2012 Link til dette innlegget Svart 14.Januar.2012 Hadde det vore opp til meg ville eg gjort det samme med dørkplatene som eg gjorde med all anna teak i båten; oljebehandle den med RÅ linolje og terpentin i aukande linoljeinnhold. 20/80, 40/60, 60/40, 80/20 og sluttbehandla med kokt linolje.. Forskjell på rå og kokt linolje? - Rå linolje herdar ikkje - Kokt linolje herdar. (iflg. Jotun) Terpentin for å tynne ut linoljen så den trekk lenger inn i treverket. Sitér dette innlegget Evrybody can be tough.... .........in a distance..! -FDU2- Link to post
Arvid_A Svart 14.Januar.2012 Link til dette innlegget Svart 14.Januar.2012 - men "sjøman" - med fare for å spore av litt - jeg syns du er så sparsom med opplysninger om nybåten! Eller er det bare jeg som ikke har fulgt godt nok med? Ble det den stålbåten i Halden eller hva endte du opp med? Bilder!! Hilsen nysgjerrig indre østfolding Sitér dette innlegget Link to post
Inter 9000 Svart 15.Januar.2012 Link til dette innlegget Svart 15.Januar.2012 Inter båtbyggeri bruker kun bievoks. Knall fint. Sitér dette innlegget Mvh Richard Gleder meg til våren..... Link to post
Pettern1972 Svart 15.Januar.2012 Link til dette innlegget Svart 15.Januar.2012 blitt anbefalt av flere, og nå også prøvd selv: Sauset inn treverket med en 50/50blanding med whitesprit og vaselinolje til det er mettet. Deretter polere det opp med ren vaselinolje til slutt. Gir en meget pen finish og et naturlig utseende. Sitér dette innlegget Reder og Captain's bitch på M/S Fars Vilje Østfoldtreffet 2017 Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.