Jump to content

Hvordan behandle ny teak?

sjøman

Recommended Posts

Forsiktig, her er det lett å komme ut på "glattisen" bokstavelig talt. Ligg for all del unna teakolje med farge (produsenten oppgir ikke det alltid) dersom du vil holde dørken i naturlig teakfarge.

Etter noen år vil den bli nærmest svart og sliping hjelper ikke. Jeg foretrekker ubehandlet teak, men det har også sin pris da det blir flekker av det meste. Dersom du ikke har svært høye krav til sklisikkerhet, vil jeg ha prøvd med en fargeløs teakolje. Prøv den gjerne først på et sted hvor det ikke vises for mye

og se at det ikke blir skummelt glatt. På ubehandlet teak, mild såpe & vann og Briosvamp på flekker i treets retning.

Redigert av pettersand (see edit history)

Hadde det vore opp til meg ville eg gjort det samme med dørkplatene som eg gjorde med all anna teak i båten; oljebehandle den med RÅ linolje og terpentin i aukande linoljeinnhold. 20/80, 40/60, 60/40, 80/20 og sluttbehandla med kokt linolje..

Forskjell på rå og kokt linolje?

- Rå linolje herdar ikkje

- Kokt linolje herdar.

(iflg. Jotun)

Terpentin for å tynne ut linoljen så den trekk lenger inn i treverket.

Evrybody can be tough....

.........in a distance..!

-FDU2-

- men "sjøman" - med fare for å spore av litt - jeg syns du er så sparsom med opplysninger om nybåten! Eller er det bare jeg som ikke har fulgt godt nok med?

Ble det den stålbåten i Halden eller hva endte du opp med? Bilder!!

Hilsen nysgjerrig indre østfolding

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...