Jump to content

ICE mobilt bredbånd øker nå båndbredden med nytt modem & router


Lars H.

Recommended Posts

Hei.

 

Her en første test med nytt U90 modem:

 

1721234609.png

 

u90.jpg

 

Lars H. :flag_bp:

Redigert av Lars H. (see edit history)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Lars; Har du det gamle modemet ennå, slik at du kan teste hastigheten på det rett etter at du har testet det nye?

Jeg har den gamle ruteren og her i Horten har jeg kun 1,35Mbs download og 0,6Mbs upload, så hvis jeg kan oppnå de hastighetene du viser med det nye modemet,så er det nok bare å betille ny ruter.

/per

Link to post
Share on other sites

Hei.

 

Er litt opptatt nå, ski på TV, litt pålagt husarbeid av fruen, "pensjonisttur" med hunden og ikke å forglemme sliter jeg med "forskning" på hvorfor jeg har fått lav hastighet (ikke ICE men GET) på hoved-PC'n der jeg ligger på godt under 5Mbps men tidligere har hatt 20Mbps!

 

Men tok likevel tre tester med henholdsvis gammelt D50 modem og nytt U90 modem rett etter hverandre:

Gjennomsnitt for D50: 2,21Mbps ned 0,65Mbps opp, ping 100

Gjennomsnitt for U90: 5,21Mbps ned 1,08Mbps opp, ping 93

 

Dette gir 2,4ggr raskere ned og 1,7ggr raskere opp med nytt modem.

 

Lars H. :flag_bp:

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Et lite tips til dere som har ice bredbånd hvor bindingtiden er over. Ved å betale 29 kr/mnd kan man videreføre sitt abb. Da har man et abb. med navnet litt bruk. Det har en forbruksgrense på 250 MB/mnd. Dersom dette blir for lite,kan man kjøpe en ekstra kvote. Dersom man bruker mere enn 250 BM/mnd , blir hastigheten redusert til 100kb/s Men selv med denne hastighet, kan man gjøre "lettere" surfing, sende mail og bruke nettet til ip telefoni.

 

Jeg vil gjerne høre fra dere som har fått testet den nye R90 routeren, og hvilke erfaringer dere har med den.

Link to post
Share on other sites

Da har også jeg bestilt ny ruter R90 til 399 pluss frakt. Fikk ellers høre at dersom man valgte å ikke binde seg var prisen 999 - altså 600 kr dyrere. For de som har ukesabb. og ikke bruker det så ofte kan det kanksje lønne seg å finregne litt på om det kan bli billigst å kjøpe den nye ruteren for 600 kr mer og så slippe å betale 299 hver måned og heller fortsette med ukesabb.

Link to post
Share on other sites

Har fått den nye ruteren, og har nok fått en del bedre båndbredde.

(jeg har ekstern antenne men denne står inne i båten for tiden)

 

Med den det gamle ruteren målte jeg i Horten kun 1,35Mbs download og 0,6Mbs upload.

Med det nye har jeg i dag maålt 4,96Mbs download og 2,23Mbs upload, så dette lover bra.

VG-TV fungerer nå uten at det "hakker".

/per

Link to post
Share on other sites

Den mest brukte testen er vel speedtest.net Ellers er det mange andre "Speedometre", bla.a. en på dinside.no (se til høyre på forsiden).

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Pingverdien forteller hvor lang tid det tar for en forespørsel å transporteres gjennom nettet til serveren ig tilbake til din PC, i ditt tilfelle 43 millisekunder. Den bør være lavest mulig, ja.

Et fyselig, humsk, hyrlig, smakelig, forskamma og behøvla tyske

med fattelig mange bønhørlige lemper. Bruker kun kvemsord på BP!

Link to post
Share on other sites

Har nå prøvd den nye routeren et par dager og opplever som de andre her opp til 3 ganger hastighet av hva jeg hadde før. Dette lover bra,har ikke fått testa den i båten ennå, men regner med samme resultat der. ENDELIG, Ice har jo lovet dette i lang tid, men ser unektelig bra ut dette.

Link to post
Share on other sites

ny R90 i drift her; mindre volum å pakke med seg på tur, men kanskje litt kortere rekkevidde på WiFi-siden (skulle jeg tru, siden det ikke er utvendig antenne for 2,4 GHz.). Så får jeg prøve å gjøre av 35-er'n et eller annet sted; returnere den eller no'.

R90-en slås vel av her hjemme nå, siden det er flust med andre radiosignaler i og utenfor huset.

Jan, Hvaler. Båter: 1977-2016 kano; 1987-1994 Nidelv 24; 1994-2009 Hvalerskøyte 29'; 2008 -- Winga Princess; 2016 -- kajakk

Link to post
Share on other sites

ny R90 i drift her; mindre volum å pakke med seg på tur, men kanskje litt kortere rekkevidde på WiFi-siden (skulle jeg tru, siden det ikke er utvendig antenne for 2,4 GHz.). S

 

Går det ikke an å kople på den eksterne båt antennen Wlan R90 ??

Redigert av roger-jo (see edit history)

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Link to post
Share on other sites

Har samme rekkevidde på Wi-Fi på dette som på 35 modemet, så den innebygde antennen fungerer bra.

 

35 modemet fungerer dårlig inne i en stålbåt bak en holme uten eksterne båt antennen er min erfaring.

Er dette feil?

Teknisk support Wlan R90

 

For å få best mulig signal på din lokasjon prøvfølgende:

 

  • Skru alle antenner i, evt sjekk at de er skrudd helt fast.
  • Prøv å flytt modem til et vindu eller vindu i annen retning.
  • Har du flere etasjer, flytt modem lengst mulig opp.
  • Bruk ekstra antenne om du har dette. Sjekk at den er godt festet i utgang som er nærmest strøm inngang.
  • Ekstra antenne fra Ice hjelper.

Redigert av roger-jo (see edit history)

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Link to post
Share on other sites

Går det ikke an å kople på den eksterne båt antennen Wlan R90 ??

Jo da, ekstern båtantenne kan koples til i stedet for en av de korte antennene. Men det er på 450 MHz - altså mot nodene til ice.net.

Jeg mente lokalnettet på WiFi-frekvensene på 2,4 GHz, altså der du kobler deg til R90-modemet. Men der har jo fluefiskeren kommentert at det går bra for et par innlegg siden. Her i huset gikk det greit med seks-sju meter avstand gjennom to vanlige vegger.

Jan, Hvaler. Båter: 1977-2016 kano; 1987-1994 Nidelv 24; 1994-2009 Hvalerskøyte 29'; 2008 -- Winga Princess; 2016 -- kajakk

Link to post
Share on other sites

35 modemet fungerer dårlig inne i en stålbåt bak en holme uten eksterne båt antennener min erfaring.

 

Ekstra antenne fra Ice hjelper.

 

Jeg har samme erfring. Stålbåten fungerer som Farrady's Bur. Og, båtantennen til ICE er ikke det mest effektive. Antennen som Lars H bruker har flere ganger høyere forsterking (gain), jeg begynner å lære. Så jeg kommer til å kjøpe samme antenne som Lars H og plassere den oppe på targabøylen. Nå har ikke jeg modemet, men routeren som nå 'alle' skifter ut til neste generasjon.

Link to post
Share on other sites

Hva er det som er uklart? Det gamle modemet het D50 og routeren D35, mens de nye heter U90 og R90. At jeg feilaktiv skrev U-90 og R-90 (med bindestrek) var en ren skrivefeil og burde vel ikke forvirre?

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...