Jump to content

ICE mobilt bredbånd øker nå båndbredden med nytt modem & router


Lars H.

Recommended Posts

Den mest brukte testen er vel speedtest.net

 

Under resultatet på Speedtest.net, er det en link til pingtest.net.

Resultatet derfra vil også fortelle deg om du har pakketap. (Packet loss)

Pakketapet bør være = 0, alle pakker som blir borte mellom deg og server, må sendes på nytt og da hjelper det lite bare å ha god hastighet.

Jeg hadde 94% pakketap mot NGT her en stund og det tok litt tid å finne ut av det.

 

RSL

NestBest - Bestway 40, Oppegård båtforening

Link to post
Share on other sites

Helt enig RSL, dette er noe mange glemmer å tenke på. Her et meget bra resultat fra min PC koblet mot GET, null pakketap, lav overføringshastighet (Ping) og lav ustabilitet (Jitter).

 

55638564.png1737965962.png

 

Her er forresten måling med ICE U90 moden to minutter senere:

 

55639306.png1737950686.png

 

Lars H. :flag_bp:

Redigert av Lars H. (see edit history)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Helt enig RSL, dette er noe mange glemmer å tenke på. Her et meget bra resultat fra min PC koblet mot GET, null pakketap, lav overføringshastighet (Ping) og lav ustabilitet (Jitter).

 

55638564.png1737965962.png

 

 

Jeg har lånt bort ICE rutern til en nevø i helga så jeg får ikke testet den før i morgen kveld, men jeg testet fiberlinjen her hjemme og det ser veeeeeeldig bra ut:

 

1738595498.png

 

55663514.png

Link to post
Share on other sites

Skulle gjerne hatt den uploadhastigheten din. Da skulle jeg sannelig hatt en egen server med egne hjemmesider på hjemme-PC' og spart host-leie. Hvilken hastighet er det du betaler for av opp/nedhastighet? Selv har jeg 20/5 Mbps, og ned er sjelden under 19, mens opp kan noen ganger gå noe under 4Mbps. Jeg har kobling via TV-babel (coax) og har ikke mulighet til fiber.

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Nå har jeg kjørt speedtest.net for å sammenligne hastigheten på min gamle D35 med den nye R90. Hver linje er et gjennomsnitt av ti målinger mot mine to nærmeste servere (Oslo og Jessheim). Jeg brukte kabel mellom PC og router. Pingtest kjørte jeg ikke. Overskrifen på tabellen stemmer ikke med kolonnene under, men rekkefølgen er lik så det skulle gå å tyde.

 

ROUTER IP_ADDRESS TEST_DATE TIME_ZONE DOWNLOAD_MEGABITS UPLOAD_MEGABITS LATENCY_MS SERVER_NAME

D35 46.46.201.123 1/26/2012 07:22 PM GMT 1,16 0,64 156 Oslo

R90 46.46.195.158 1/26/2012 10:29 PM GMT 2,36 1,38 146 Oslo

D35 91.149.51.101 1/29/2012 04:43 PM GMT 0,49 0,53 149 Oslo

D35 91.149.51.101 1/29/2012 04:49 PM GMT 0,49 0,52 156 Jessheim

R90 178.72.49.241 1/29/2012 05:00 PM GMT 1,48 0,51 144 Oslo

R90 178.72.49.241 1/29/2012 05:05 PM GMT 1,37 0,77 160 Jessheim

D35 91.149.52.110 1/29/2012 05:23 PM GMT 0,71 0,53 153 Oslo

D35 91.149.52.110 1/29/2012 05:28 PM GMT 0,81 0,58 159 Jessheim

R90 46.46.229.72 1/29/2012 05:36 PM GMT 1,23 0,40 155 Oslo

R90 46.46.229.72 1/29/2012 05:44 PM GMT 1,75 0,52 154 Jessheim

 

R90 er to til tre ganger raskere på opplasting, men omtrent lik på nedlasting her hos meg. Det jeg har opplevd i helgen er at hastigheten ser ut til å variere mye med R90. Tidvis går det mye raskere enn med D35, mens til andre tider går det like tregt som før. Det er sikkert mange faktorer som påvirker den opplevde hastigheten, men jeg synes det ser lovende ut med R90 så den beholder jeg.

Link to post
Share on other sites

Jeg opplever den nye R90 ruteren som ustabil. Den mister kontakt med Internett etter å ha stått på en stund. Må restarte ruteren for at tilgangen til internet skal fungere igjen. Jeg har et Ip kamera koblet til ruteren, og det når jeg fra Internett når ruteren har vært påslått en kort stund, men etter en stund når jeg ikke kameraet. I dag var jeg i båten og restartet ruteren og da opplevde jeg det samme. Fikk ikke kontakt med kameraet når jeg kom hjem. Jeg har slått på "managemant from Internet", og dette interfacet var tilgjengelig, men når jeg forsøkte å logg inn så kom jeg ikke inn med det brukernavnet og passordet jeg hadde satt. Kom heller ikke inn med deault passord. Etter en stund så mistet jeg helt kontakt med ruteren.

Frustrerende... Er vel et "mandags" produkt jeg har fått.

Redigert av Skipet 5 (see edit history)

/per

Link to post
Share on other sites

Skulle gjerne hatt den uploadhastigheten din. Da skulle jeg sannelig hatt en egen server med egne hjemmesider på hjemme-PC' og spart host-leie. Hvilken hastighet er det du betaler for av opp/nedhastighet? Selv har jeg 20/5 Mbps, og ned er sjelden under 19, mens opp kan noen ganger gå noe under 4Mbps.

Betaler 449,- /mnd for 40/40 Mbps fiber og som regel ligger hastigheten i området 38 - 40 Mbps ned og 60 - 75 Mbps opp :cheers_wine:

 

I utgangspunktet er det 25/25 Mbps for 449/mnd men alle som har "full pakke" med TV og IP-telefon i tillegg til Internett blir som bonus oppgradert fra 25/25 til 40/40 og da er de "spandabel" på opphastigheten ...og ja jeg har hjemmeserver, 2 stk PTZ IP-kamera mm.

Link to post
Share on other sites

Jeg opplever den nye R90 ruteren som ustabil. Den mister kontakt med Internett etter å ha stått på en stund. Må restarte ruteren for at tilgangen til internet skal fungere igjen

Det at routeren slår seg av, var interessant. Jeg har det nye modemet U90, og dersom laptopen ikke er i bruk men står på tilkoblet med modemet, kan det også slå seg av, noen ganger etter 10 minutter, og andre ganger etter flere timer. Jeg har sendt melding til ICE, og venter på svar. Dette skjedde ikke med det gamle D50 modemet, så jeg tror ikke det er laptopen som gjør dette. Den står med nettadapter så all strømsparing burde vel da være avslått.

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Strømstyring er avslått på min laptop (som kjører Win7 64bit) i henhold til valgte strømstyringsplan, så det er neppe problemet hos meg.

Og dessuten slo aldri D50 modemet seg av ved samme oppsett.

 

 

stromstyring1.gif

 

stromstyring2.gif

 

Lars H.

 

Lagt til:

Nå slo sannelig modemet seg av 3 minutter etter at jeg hadde skrevet innlegget, med fullt bilde på skjermen og det hele!

Redigert av Lars H. (see edit history)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Det er sannsynligvis en innstilling i driveren for modemet som gjør at det slår seg av. I Vista/7 er det mulig du finner tilsvarende innstilling i Strømalternativer->Avanserte innstillinger også.

Et fyselig, humsk, hyrlig, smakelig, forskamma og behøvla tyske

med fattelig mange bønhørlige lemper. Bruker kun kvemsord på BP!

Link to post
Share on other sites

Jeg opplever den nye R90 ruteren som ustabil. Den mister kontakt med Internett etter å ha stått på en stund. Må restarte ruteren for at tilgangen til internet skal fungere igjen. Jeg har et Ip kamera koblet til ruteren, og det når jeg fra Internett når ruteren har vært påslått en kort stund, men etter en stund når jeg ikke kameraet. I dag var jeg i båten og restartet ruteren og da opplevde jeg det samme. Fikk ikke kontakt med kameraet når jeg kom hjem. Jeg har slått på "managemant from Internet", og dette interfacet var tilgjengelig, men når jeg forsøkte å logg inn så kom jeg ikke inn med det brukernavnet og passordet jeg hadde satt. Kom heller ikke inn med deault passord. Etter en stund så mistet jeg helt kontakt med ruteren.

Kan nok ikke si vi opplever det samme nei - her fungerer det bra. Nå har jeg bare hatt ruteren i knapt en uke, men i den "testperioden" har R90 ruteren vår vært stabil og fin med ett unntak første kvelden. Da slet jeg med å få WLAN stabilt på kanal 1. Så jeg skiftet til kanal 11 (da WLAN i fibernettet vårt hjemme er på kanal 6) og etter jeg byttet til WLAN kanal 11 har både ruteren opp mot internett og ikke minst WLAN nettet til R90'en vært meget stabilt. Lånte bort ruteren i helga til en nevø som skulle på hytta på fjellet og fikk da som en test også logget på "fjernadmin"-grensesnittet uten problemer.

Link to post
Share on other sites

Når det gjelder å velge WLAN kanal, synes jeg programmet inSSIDer (gratis) er utmerket. Her får en frem både grafisk i i klartekst hvilke kanaler som er i bruk i nabolaget. Ellers er jeg spent på hvilke hastigheter du oppnår med routeren.

 

inssider2.png

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Det er sannsynligvis en innstilling i driveren for modemet som gjør at det slår seg av.

Hei igjen.

 

OK, så dermed gikk jeg inn på enhetsbehandlig for å sjekke litt opp.

Der fant jeg modemet under "modemer", "nettverkskort" og "porter", markert med gult på bildet.

 

enhetsbehandling1.gif

 

Jeg kikket så på egenskapene til de merkede feltene, og under ethernetkortet fant jeg at PC'n hadde

tillatelse til å slå av strømmen til kortet for å spare strøm. Under "modem" og "porter" var ikke dette haket av.

 

strom_ethernet.gif

 

Dermed fjernet jeg denne avhakningen og rebootet maskinen. Nå har den stått på en times tid,

og jeg er fremdeles på nett. Nå lar jeg bare PC'n stå på uten og røre den utover dagen,

så får jeg se hva som skjer. Jeg har jo andre maskiner med kabelmodem å bruke i mellomtiden.

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Når det gjelder å velge WLAN kanal, synes jeg programmet inSSIDer (gratis) er utmerket. Her får en frem både grafisk i i klartekst hvilke kanaler som er i bruk i nabolaget.

"Ai nøu" :lol: Jeg har brukt inSSIDer siden versjon 1.2.6 og synes det er glitrende. Brukte et annet program tidligere, men gikk over til inSSIDer da det var bedre.

 

Ellers er jeg spent på hvilke hastigheter du oppnår med routeren.

Ja jeg er også veldig spent på hva jeg oppnår oppe på hytta for der har vi som oftest vært mellom 500 kbps og 1 Mbps avhengig av hvor belastet ICE-nettet har vært. Alternativet i det området er dessverre bare ELENDIGE hastigheter med EDGE (0,2/0,1 Mbps) fra Telenor eller Netcom da disse ikke har dekning for noe raskere enn EDGE der.

 

Med R90'en inne på stua hjemme i Trondheim får jeg typisk 1,5 til 3 Mbps inn og 0,6 til 1,5 Mbps ut. At ikke tallene er høyere tror jeg ikke beror på signalstyrken, men at ICE sin basestasjon (Melhus) er hardt belastet. Det innrømmer de selv og det er greit... men at de ikke gjør noe med det på ca et helt år siden jeg for min del påpekte det første gang... ja det synes jeg er dårlig.

Link to post
Share on other sites

Her hvor jeg bor er det Røverkollen som er hovedbasestasjonen for et stort ganske tett bebygget område. Så selv om den rekker langt med god signalstyrke, satte de for ikke lenge siden opp en "slavestasjon" her i utkanten av Skjettenbyen for å avlaste litt. Dermed merker jeg ikke så veldig redusert hastighet på de travleste tidene.

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Etter 6 timer sjekket jeg laptop'n om den fremdeles var på nett, men det var den dessverre ikke. Så at jeg hadde nektet PC'n tillatelse til å slå av strømmen til kortet for å spare strøm, hjalp ikke. Og LED'n på modemet var fremdeles på, så strømmen frem til modemet var heller ikke slått av. Får vente på svar fra ICE.

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Når det gjelder å velge WLAN kanal, synes jeg programmet inSSIDer (gratis) er utmerket. Her får en frem både grafisk i i klartekst hvilke kanaler som er i bruk i nabolaget.

 

Lars H.

Takk for tipset.Nå ser jeg hvem som er på og vilken kanal. Det var litt sjokkerende.

Det jeg lurer på er hvorfor finner programmet flere nett enn det jeg har som valg? :confused:

Fairline Mirage 29 er solgt.

Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...

Etter 6 timer sjekket jeg laptop'n om den fremdeles var på nett, men det var den dessverre ikke. Så at jeg hadde nektet PC'n tillatelse til å slå av strømmen til kortet for å spare strøm, hjalp ikke. Og LED'n på modemet var fremdeles på, så strømmen frem til modemet var heller ikke slått av. Får vente på svar fra ICE.

 

Lars H.

 

Hei alle sammen!

 

Jeg snakket med ICE i dag om et lignende problem (viser det seg).

Problemet er todelt (to symptomer):

 

1. Når jeg bruker Telio IP-telefoni, fungerer det tilsynelatende bra i min ende (jeg har jo bra nok nedlastingshastighet), men i andre enden opplever den jetg snakker med "hakking". Da jeg prøvde ICE for to år siden, var hakkinigen så ille at det ikke kunne brukes. Med D-35 modemet er dette blitt bedre, emn ikke helt bra. Det oppleves som en litt irriterende dårlig kontakt at min stemme av og til hakkes opp, men det er sjelden informasjon blir helt borte. Jeg har opplevd at hvis jeg skal oppgi et telefonnummer eller noe slikt, må jeg gjenta siffrene for å være sikker på at de blir riktig oppfattet.

 

2. Når jeg er inne i nettbanken og skal legge inn betalinger (IP-protokollen HTTPS) -som også bruker Java-script - opplever jeg en gang i blant at min nettleser "henger". Dette skyldes at nettbanken melder tilbake at oppdraget er mottatt/fullført, men min PC får ikke den beskjeden. -Når jeg avslutter ventingen, er jeg enten logget ut av nettbanken eller får beskjed om at betalingen ble avbrutt, og må legge den inn på nytt.

 

Begge ovenstående problemer tolker jeg slika t det er latenstiden mellom pakkeswitchingen ved opopløasting som er problemet med ICE. Dette observerer man ikke på samme måte med ping, da man måler hvor lang tid samme pakke bruker på en rundtur ut på nettet og hjem igjen. Dette legges vel også til grunn når man får en målt hastighet angitt i antall bits pr. sekund.

 

Når det gjelder streaming av data (kontinuerlig datastrøm), vil størrelsen på "lengste sammenhengende sekvens av datapakker" ha betydning (det heter sikkert noe annet for dataeksperter, så her avslører jeg nok begrensningene i min egen kvasi-kunnskap innen data). Dette er selvsagt mest kritisk under opplasting (IP-telefoni der jeg snakker ut på nettet), særlig hvis man tar hensyn til min egen evne til å snakke mye... - Men også ved bruk av javascript og annen kritisk kommunikasjon som skal gå to veier, og jeg antar at dette er kritisk også ved innlegging av betaliner i nettbaken.

 

NUVEL. Her kommer en slags konklusjon: Jeg snakket altså med ICE i dag og spurte om de hadde noen mulighet til å redusere latenstiden (ventetiden mellom datapakkene). Det hadde de ikke.

 

Men jeg forsto det slik at den nye R90 ruteren bruker en form for dupleks oppkobling mot flere besestasjoner samtidig. Dette er måten de får hlyere hastighet på, med denne ruteren. Om det også gjelder U-90, vet jeg ikke. Fremskrittet ligger i at man altså fordeler datatrafikken mellom tre basestasjoner. Den beste hastigheten man kan få, er som kjent avhengig av hvor mange andre som er tilkoblet samtidig til samme basestasjon. Ved å hente kapasitet fra andre basestasjoner i nærheten, fordeler amn båndbredden fra tre basestasjoner på brukerne, i stedet for å være avhengig av trafikkken på en basestasjon.

 

I tillegg medfører dette at routeren holder lenger på oppkoblingen mot NMT-nettet, og opererer derfor over lengre tid med samme IP-adresse. Jeg er spent, men jeg har god tro på at dette løser begge de to problemene jeg har beskrevet ovenfor.

 

Og det kan vel også være en forklaring på det siterte problemet med at et ICE modem tilsynelwatende slår seg av. Det kan være at det har koblet seg ned midlertidig, men koblet seg opp på nytt, med en annen IP adresse.

 

Så får vi se til sommeren, hvordan det fungerer i fellesferien med IP-teleoni via min PC i båten, og om jeg får betalt regninger via PC-en min i ferien også...

EDIT: Ved gjennomlesing ser jeg at det ble en del tastaturbomming, med tilhørende skirveleifer, ber om at det bæres over med dettee...

 

:-)

Redigert av Propell1 (see edit history)

Makthavere som velger propaganda som metode tar skjebnesvangre valg. De hisser opp mennesker. De appellerer til deres instinkter, ikke fornuften. (-Hans Rustad-)

Link to post
Share on other sites

Svart (redigert)

Jeg får vel komme med en liten oppdatering jeg også.

 

Problemet med at jeg med U90 modemet med ujevne mellomrom, døgn, timer eller minutter mister forbindelsen og må koble meg på igjen, er ikke løst efter en måned med diverse telefoner og mail. Jeg har også fått nytt modem, uten at det løste problemet.

 

Siste kontakten jeg hadde med support var pr. telefon igår, og da fikk jeg vite at andre i området der jeg bor også hadde problemer. De mente derfor at det var basestasjonen (en slavestasjon til Røverkollen og som ligger kun 600m unna som heter Melby gård) det var feil på og som de skulle sjekke opp. Nå er det bare å vente og se om de finner ut noe. Det tar vel sin tid kan jeg tenke meg. Jeg har siden jeg ble abonnent i 2008 alltid vært positiv til ICE, men nå er tålmodigheten snart brukt opp.

 

Jeg hadde forøvrig med laptop'n i båthavnen for noen dager siden, og da mistet jeg ikke forbindelsen de to timene jeg var oppkoblet. Det var nok litt for kort tid til å bekrefte/avkrefte om det er feil på basestasjonen her hjemme. Heldigvis er jeg ikke avhengig av ICE på denne tiden av året, det er når jeg er ute med båten jeg vanligvis bruker mobilt bredbånd. Hjemme har jeg internett fra GET med stabil 20/5 båndbredde.

 

Lars H.

Mitt webcam

(når ICE funker)

Redigert av Lars H. (see edit history)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

  • 2 måneder senere...

Hei.

 

Når det gjelder mitt problem med modemet, ble resultatet at jeg fikk byttet det i en ny R90 router uten ekstra kostnader. Og routeren fungerer utmerket de stedene jeg hr brukt det så langt. Nå ligger vi på Kommersøya hvor det tidligere har vært dårlig hastighet, men nå skal jeg så absolutt ikke klage!

 

1956118153.png

 

Ha en fin 17. mai!

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...