Jump to content

Kjøp av Delta 25SC eller Targa?


Ingvarjg

Recommended Posts

Det hadde vært stas å få tittet på den live også - hvis du skal inn til Trondheim og vil ha litt fanklubb er det bare å sende PM :smiley:

 

(måtte registrere meg ens ærend for å skrive i denne tråden, har lurket lenge :lol: )

Takk for entusiasmen, alle som har skrevet! Jeg er i Trondheim rett som det er, legger til ved Fosenkaia eller Skansen hvis det er ledig. Stort sett svipptur, men blir liggende noen timer av og til også. Ser du båten, så er det bare å komme bort!

Redigert av Ingvarjg (see edit history)
Link to post
  • 2 år senere...

En ting som har irritert meg fra dag én er kalesjebakveggen. Den er stygg og upraktisk, og å treffe glidelåsene i sjøgang samtidig som man skal styre båten opp mot bølgene er ikke akkurat enkelt. Etterhvert som barna vokser til har det dukket opp behov for barnesikring av akterdekket, så jeg måtte lage meg rekkverk der bak. I tillegg har jeg lenge ønsket meg mer stuveplass og mer plass på akterdekket, og dette gjorde at jeg bestemte meg for å slå flere fluer i én smekk. Båten har stått på land i år for litt modifikasjoner.

 

Må si det kjentes litt spesielt å kappe ut deler av båten....

bilde

 

Slik står den nå:

bilde

Akterdekket er videreført fra motorluka og rett bakover, over den gamle integrerte badeplattformen og forlenget 40 cm videre bakover med inspirasjon fra utformingen på Delta 26 open. Samtidig ble dreneringsløsningen fra rundt motorromsluka forbedret kraftig i forhold til original. Den ekstra vekten der bak ser jeg som et pluss, da båten med VP D3 190 har letteste motoralternativ. Litt mer vekt bak har den ikke vondt av i høy medsjø.

Kasse for lagring av fendere og utstyr ble bygget midt på dekk, etter inspirasjon fra Paragonbåtene. Denne vil også tjene som sittebenk. På det nye dekket og lokket på kassen skal det legges Isiteek. Rekkverket skal avsluttes rett bak sittekassen, med åpning på den ene siden bak til forlengelsen som vil tjene som plattform for av/påstigning. Med denne forlengelsen blir det mulig å legge hekken inn til brygga for å raskt slippe av eller ta ombord folk, uten å være redd for at propellen skal ta borti.

 

Kalesjeveggen er erstattet med fast bakvegg og dør. Skyvetaket har fått en luke, slik at jeg kan stå med hodet opp av luka og manøvrere inn og ut av havn uten å måtte skyve opp hele taket, noe som er veldig upraktisk når det regner.

 

Luftinntakene til motorrom har jeg også planer om å flytte. Slik det er nå, dras det inn mye sjøvann i høy motsjø. Det er luftinntakskasser på innsiden, så motorrommet har jeg aldri fått vann i, men kassene dreneres bakover til utstyrsrom (idiotisk løsning), som igjen har en latterlig drenering som lett går tett. Resultatet har vært at utstyrsrommene bak motorrommet har vært fulle av vann etter en tur i drittvær. Det skal det nå bli slutt på.

 

Etter å ha holdt på med epoxy, glassfiber og slipe slipe slipe store deler av sommeren, er det godt å se enden på jobben. Satser på å få ut båten i høst, og muligens ha den liggende ute i vinter.

Redigert av Ingvarjg (see edit history)
Link to post

Jeg har vært veldig dårlig til å ta bilder, men kan ta flere etterhvert som jeg ferdigstiller. Det som er gjort så langt får jeg nøye meg med å beskrive så godt jeg kan: Forlengelsen av dekket er laget i en modul som jeg støpte ferdig i garasjen, før den ble løftet opp på båten. Modulen ligger godt over vannlinja, så jeg gjorde det enkelt for meg selv og bygget den i en topp- og en bunndel i vannfast 15mm kryssfiner som så ble støpt på utside og innside, før topp og bunn ble satt sammen og skjøten støpt og overlappet med glassfiber og epoxy. Utsatte steder som toppen på sittekassen er støpt med divinycell kjerne, for å unngå at det suges vann i evt sår og hakk som kan oppstå etter litt bruk. Lokket til sittekassen er laget med divinycell kjerne i en enkel form jeg laget av treverk kledd med plast. La glassfiber på innsiden og støpte innsiden ferdig før den ble tatt ut av forma, før forma ble fjernet og utsiden kledd med glassfiber og epoxy. Bunnen på modulen ble limt til badeplattformen med Simson konstruksjonslim, og alle kanter støpt mot hverandre med epoxy og glassfiber med overlapp. Overganger som var vanskelige å få bra uten å ha skroget å bygge opp mot, ble det satt igjen et gap som ble tettet etter at modulen var satt på plass. Limte inn tilskjærte biter av divinycell som så ble støpt inn med glassfiber. Kantene mot eksisterende skrog ble avrundet med epoxysparkel, og epoxysparkel ble brukt for å rette av på utsiden av støp på alle synlige flater. Finishen er epoxygrunning og to-komponent Jotun, traff heldigvis 100% med fargen (på andre forsøk...).

 

Bakveggen er i x antall lag (den er kraftig) glassfiber med en innstøpt ramme i laminerte kryssfinerstaver. Denne ble bygget i to moduler for å kunne smettes på plass, deretter limt fast med Simson lim og så støpt med overlapp. Motorromsluka er det skåret en liten skrå på i forkant for å få trukket bakveggen langt nok tilbake.

 

Døra er laget veldig lettvint med to 15 mm plater kryssfiner som er laminert sammen, utsiden er bare glasset inn med ett lag 300 g matte for å holde vannet ute. Innsiden på dør og bakvegg får teakfiner opp til vindu, og skrogtrekk fra nedkant av vindu og opp, men så langt har jeg ikke kommet.

Innvendig i båten står det igjen mest, her skal jeg bruke plassen som tidligere var forbeholdt fendere til å bygge inn et skap for landstrømsanlegget, og et uttrekkbart Smev pentry med vask. Det er vel først og fremst vasken jeg trenger, er usikker på om jeg kommer til å legge opp gass i båten, men jeg synes det var et poeng å bruke samme type som sitter i Delta 29 SW.

Ved siden av førerplass har det tidligere vært en innbygget koppholder, denne har jeg tatt ut og plassen blir brukt til dobbel Racor filter med vannseparator, treveisventil for å kunne vende over til nytt filter hvis det ene går tett, og sugemanometer. Under filtrene skal det støpes inn spillbrett. Dette skal skjules bak en luke med et lite glass i for å kunne holde øye med manometeret. Plasseringen er valgt slik da det muliggjør å vri over til nytt filter uten å forlate førerplass og åpne motorromsluke, noe som må være en oppskrift på katastrofe hvis været er dårlig nok.

 

EDIT: Fant et bilde av modulene før montering:

bilde

Innvendig er modulen delt av i tre deler, dette stiver også av dekket.

Redigert av Ingvarjg (see edit history)
Link to post

I helga har jeg fått lagt isiteek på den nye delen av akterdekket, mangler bare å pusse og nate. Fargeforskjellen mot den gamle flexiteeken på motorluka er stor, så nå er det fristende å bytte den ut, iallfall på sikt.

bilde

 

Montert vinduer og beslag i syrefast på akterveggen:

bilde

 

Fenderlista var litt plunder, men det løste seg fint med jekkestropp og en drøss trekiler. Den er kun limt, for å unngå skruer. Brukte Tec7 og det ser ut til å sitte som fjell, men om noen av limguruene her mener det ikke holder, så må jeg vel sikre den med en skrue i hver ende likevel. Beslagene var jeg så lat at jeg kjøpte på Maritim, men fant ut at det peneste var å dekke hjørnene da jeg har skåret en V i lista i hvert hjørne for å få trekt den pent rundt hjørnene. Kuttet tilsvarende V i hjørnebeslgene, sveiset og polerte opp.

bilde

 

Rakk akkurat å legge isiteek på stuveromsluka og skru fast hengslene før det ble helt mørkt i kveld:

bilde

Link to post

Noen flere bilder etter helgens strabaser.

Fenderlisten er Parmaplast sin, som Maritim selger i kort lengde for badeplattform.

bilde

 

Lokket på utstyrskassa mi. Tanken er å sette opp rekka rett bak denne, slik at rekka kan fungere som ryggstøtte når man f eks sitter på kassa og fisker, eller bare koper og drikker kaffe.

bilde

 

bilde

 

En ting jeg nå går og lurer på, er hvordan jeg skal feste rekkestøttene i bakkant av utstyrskassa. Det enkleste og sannsynligvis peneste er å lime/skru dem rett i dekket, men slike forskruvninger har en tendens til å lekke etter en tid. Et alternativ jeg har tenkt på, er å bende en 90 grader nederst på rekkerørene og skru fast rekkestøttene i selve utstyrskassa, men her er jeg i tvil om det estetiske. Kan det være en mulighet å forbore hull til skruene i dekket, fylle med epoxy og så skru fast før epoxyen herder? Det bør vel holde til "evig tid"? Noen som har erfaring med dette?

bilde

Redigert av Ingvarjg (see edit history)
Link to post

Begynte på rekka i går kveld, etter mye spekulasjon på hvordan dette skal se best mulig ut fant jeg ut at de vertikale rørene må ha samme vinkel som akterkant på overbygget, med unntak av bakerste del som jeg vil ha litt mer foroverlent vinkel på. Ved å bøye samme vinkel på alle rørene løser dette seg selv med å sette fremre del av rekka på kanten på hver side av motorluka. Jeg målte opp vinkelen mellom denne kanten og akterkant på overbygget, og lot den gamle rørbøyeren min komme til heder og verdighet igjen.

bilde

Rørene satte jeg i rekkeføtter som er kjøpt ferdig, da disse har et stort avtrykk som forhåpentligvis vil redusere faren for bevegelse mot underlaget med påfølgende mulig lekkasje.

Disse rekkeføttene har en setskrue som låser fast røret, veldig kjekt når man skal merke opp og få røret til å stå med riktig vinkel før sveising.

bilde

Rørene er kappet slik at rekka får 60 cm høyde over dekk, noe som praktisk sett blir bra, men blir det visuelt sett for høyt? Noen innspill?

 

 

Mulig at denne ombyggingen burde vært skilt ut som en egen prosjekttråd? Kan en moderator ordne det for meg?

Redigert av Ingvarjg (see edit history)
Link to post

Ikke så lett å se men på meg virker det unødvendig høyt, vet ikke hvor høyt det er men rundt 80cm? Tror jeg maks ville hatt rekken 10cm over kassen? På den annen side bør den kanskje være så høy som 60 cm

Redigert av Jon-Kåre (see edit history)

Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid

Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I)

Link to post
  • 11 måneder senere...

Fantastisk jobb du har gjort  :thumbsup:  Når det gjelder liming av fenderlista så var jeg litt skeptisk, men siden den sitter enda kan du nok senke skuldrene.

Dette har blitt en skikkelig "styggværsbåt", langt mer praktisk enn den opprinnelig var. Send bilder til produsenten  :yesnod:

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post

Som sagt over: En tøff båt er blitt enda tøffere og mer bruksvenlig. Om det er lov med en liten kommentar: På det siste bildet ser teakrekka noe dominerende ut. Tror kansje syrefast rør kunne blitt mindre dominerende og mer helhetlig i forhold til takrailsen og targabøylen, men det kan hende bildet lyver i den vinkelen. Men som sagt, ble resultatet flott!

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...