Jump to content

Konvertere fra snekke til seilbåt i 2012

Stjerneglimt

Recommended Posts

De siste 5 årene har vi tuslet rundt i Oslofjorden med snekke og hatt mange fine turer. 27 fots snekke passer veldig bra til dagsturer og enkelte overnattinger, men vi ønsker oss litt mer comfort, samt å bruke båten på ferieturer til Vestlandet, Sverige og Danmark. Vi har bestemt oss for å konverter til seilbåt i løpet av 2012. Det er ikke helt sikkert at jeg får stor nok båtplass i Frognerkilen midt i sesongen, men jeg satser på at det blir mulig å leie en plass hvis jeg kommer over "riktig båt". Seilerfaringen min er bare fra seiljoller og seilbrett, men vi ønsker allikevel å kjøpe en båt på ca 38-40 fot. Jeg har D5L og kommer til å ta et seilkurs over noen dager i april eller mai (kom gjerne med forslag til seilskole!)

Men så var det valg av båt da: Det er her jeg ønsker litt hjelp fra ekspertisen på Båtplassen. Som dere sikkert skjønner er det en turseiler vi først og fremst er på jakt etter. Jeg har svært liten tro på at vi ønsker å delta i noen regattaer. Budsjettet har en smertegrense på 1 200 000.-, så vi snakker om en nyere bruktbåt.

Tenkte jeg skulle bruke denne tråden til oppdateringer rundt salg, kjøp og senere erfaringer som fersk seiler.

Redigert av Dahling (see edit history)

Årets tur gikk til Danmark. Les blogg her, bla tilbake til 29. mai:

http://stjerneglimt.tumblr.com/

Da har du en flott og spennende tid foran deg :-)

Ikke all verdens å velge i akkurat nå på finn. Et søk på 37-42 fot og prisklassen 1,1-1,4 gir kun 23 båter i markedet. Det mest av dette er relativt nye turbåter fra de store produsentene. Det store valget er vel om man skal a) prioritere plass og nyere båt kontra b) seilegenskaper og kvalitet (noe som vil medføre en noe eldre båt). Det er lett for nybegynnere å tenke a), men de mange som har seilt noen år nok vil anbefale b).

Framtia på AIS

Seiling - den dyreste måten å reise gratis....

Bavaria 36 Splitt ny, riktignok litt mindre en hva du har tenkt deg men denne 36 foteren er kjemperommelig under dekk. Denne prisen med så mye utstyr inkudert sammen med trygghet med en leverandør med godt rykte og samtidig har du 200K igjen til å supplere med annet gøy du skulle finne på at du "må" ha, gjør at jeg vanskelig ser at denne kan være feil.

Og om du har hatt den et år eller to og finner ut at du egentlig trenger en større båt (som opprinnelig tenkt) eller at du blir mere bestemt på at seilegenskaper er viktigere enn plass så bør det være lett å få solgt denne igjen.

Men for bedre tips i tråden bør du egentlig spesifisere litt mere hva du er på jakt etter?

-Hvilken stil liker du best. Moderne linjer eller gammeldags teak?

- Noen preferanser angående drev eller aksling?

- 2 eller 3 (40 fotere kan du vel kanskje også finne med 4) lugarer?

- Har du begrensninger på dybgående eller mastehøyde i dine favoritthavner?

- Hva slags utstyr ser du for deg at du må ha inkludert i prisen. Jeg vil anbefale i alle fall dieselvarmer, autopilot, kartplotter og sprayhood. Mange har også cockpitkalesje høyt oppe på listen. Hva med baugtrhuster er dette noe du ser for deg at du må ha? (seilbåter er generelt enklere å manøvrere enn motorbåter i samme størrelse!)

Ikke regatta sier du, hvorfor ikke? Regatta er for alle. Lærerikt og sosialt, vil anbefale at du prøver i alle fall.

Uansett valg. Lykke til, du har en herlig tid foran deg og ser frem til å følge tråden med hva du velger :flag_bp:

Vil ikke si noe stygt om noen båter, men de båtene som IKKE blir laget på samlebånd er av bedre kvalitet enn de som blir. Det er jo flere ting å ta stilling til, om du vil ha rullestorseil, eller vanlig. Rulleforseil er jo et must på turbåter. Å kjøpe en båt som reklameres som regatta båt er ikke alltid noe dumt det heller, de har ofte flere sett med seil, og mange har akuratt de samme fasilitetene. Det er jo også viktig å tenke på hva som følger med av ekstra utstyr da utstyr til seilbåter er utrolig dyrt.

denne burde du ta en titt på: http://www.finn.no/finn/boat/used/object?finnkode=32565703

den har mye utstyr, og selger tilbyr seilkurs med båten :thumbsup:

Eieren er faktisk en meget dyktig seiler som jeg fant ut nå at jeg faktisk kjenner :giggle:

Det kan være lurt å starte med seilkursene. Har du familie så vil jeg også ha tatt de med. Så kan det også være lurt å leie seg en båt i Hellas eller Tyrkia og prøve dette ut i praksis på egen hånd. Hvorfor jeg foreslår dette? En god mill.kr er vel egentlig litt mye for å teste ut om dette er tingen. Dersom dette ikke er tingen, er ikke lett å selge båter uansett prisklasse i dag, uten å havne på tapssiden selv om en kjøper brukt. Men for øvrig vil jeg ønske deg velkommen til vindens venner og lykke til :sailing:

En kollega av meg kjøpte en splitter ny Bavaria Cruiser 40 til en million i sommer. Båten var kun demobrukt og forhandleren her i Stavanger var svært villige å fire på pris. Klart, å si båten var sparsomt utstyrt vil ikke være å overdrive, men det er slikt som kan løses etter hvert. Kan gjerne være en god ide å sjekke opp litt rund omkring, hører folk i havna sier flere forhandlere har båter de ikke har fått solgt, gjerne fjorårs modeller. 40-foteren virker ikke så "knødd sammen" som 36-foteren, 4 fot ekstra hjelper på linjene hvis slikt er viktig ved valg av båt.

Husk for all del at om du kjøper en båt med lite utstyr koster det skjorta å få komplettert senere. Det er mye å tjene på å kjøpe en velutstyrt og velholdt båt. Typisk er vel båter med noen år på baken bedre enn de aller nyeste siden eierne har fått utbedret de feilene billigproduksjon gjerne medfører.

Et tips til, kjøp en båt som er morsom å seile på kryss...

Framtia på AIS

For 1,2 får du en ny Hanse 385 rimelig greit utstyrt feks. Nei, til den prisen kan du velge og vrake i dagens marked dersom noen år gml båt, men gå for de som har oppgradert, det er svindyrt, men er ofte det som skal til for at disse blir bra båter, ta feks seilene, nye båter er ofte veldig gode seilere, men de trenger skikkelige seil, med lav kjølvekt og bredt skrog seiler de dårlig med for mye bus og dermed krenging... Lykke til, misunner de som er i markedet i dag...:)

Blogg:S/Y FRI -  (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model

Takk for mange gode innspill :thumbsup: Jeg har fulgt med på Finn i høst og i vinter og akkurat nå er det en båt som ligner veldig på den vi ønsker oss, nemlig denne .Jeg er imidlertid litt usikker på designet og om jeg vil ha rulleseil. Det som tiltaler meg er den store aktercabinen og at det ser ganske comfortabelt ut i både cabinen og cockpiten. Jeg er i utgangspunktet på jakt etter en nyere båt, men det kan godt hende at det finnes bedre eldre båter. Bavaria synes jeg har fått veldig små vinduer, men jeg må kikke litt nærmere på dem før jeg bestemmer meg. Båten må ha autopilot, kartplotter og varmeapparat, men det er kjekt med redningsflåte og kanskje baugpropell(!?) Regner med at prisene på Finn er ønskepriser og båten jeg viser til har ligget på nett siden sent i fjor sommer. Tipper den er mulig å kjøpe for noe i nærheten av mitt budsjett?

Det er mye lettere å prute på båt om du kjøper fra privatperson. Men leste en artikkel om Heitmann, og der sa de at båtene måtte ha riktig pris for å bli solgt. Jeg liker best båter med 3 separate cabiner da det er bedre for familier (vet jo ikke om dette gjelder dere). Baugpropell hadde sikkert vært bra, men det går utover seilegenskapene.

Jeg liker definitivt Hanse'n bedre. Mer utstyr, selvslåer og klassisk storseil. Blått skrog er også lekkert (om enn noe mer krevende å holde).

Har selv kjøpt hos Heitmann og i tillegg vurdert bruktbåt der senere. Jeg har også oppfatning av at de legger seg høyt i pris jfr det en må betale i privatmarkedet. Regner med det skyldes at de selger i hovedsak til relativt uerfarne seilbåtkjøpere, som kanskje setter ekstra pris på å kjøpe trygt hos forhandler.

Framtia på AIS

Takk for mange gode innspill :thumbsup: Jeg har fulgt med på Finn i høst og i vinter og akkurat nå er det en båt som ligner veldig på den vi ønsker oss, nemlig denne

Hei igjen,

Har hatt jeanneau siden 2003. Og det er egentlig en hemmelighet; men husk at de fra før 2005 er bedre bygd. Forgjengeren til den du linker er denne: http://www.finn.no/finn/boat/used/object?finnkode=32220470

Man kan se at denne er "bedre". Hjelper jo ikke hvis du ikke liker den, da :)

Hvis du liker 39 DS pga aktelugaren, kan du jo vurdere denne òg: http://www.finn.no/finn/boat/used/object?finnkode=32496845

Kanskje den rommeligste av alle 36-fotere.. Og relativt flott innredning. Mye bra utstyr her.

Men så må du jo se hva du kan få av kvalitetsfølelse hvis du velger en litt eldre båt: http://www.finn.no/finn/boat/used/object?finnkode=32691227

Ser best ut av de alle til tross for alderen. Sier litt om kvaliteten?

Til slutt; en av de som jobber hos heitmann hvisket til meg om at 43'en fra 2000-2005 var egentlig den beste skroget jeanneau hadde konstruert på 15 år når den kom. Sjekk denne som ser uforskammet bra ut til tross for at den har vært "overalt": http://www.finn.no/finn/boat/used/object?finnkode=31424558

Lykke til med valget. Det er nesten gøyere å så på båter enn å eie....

Motorbåt er harry - A. Rosèn

Jeg synes Hanse 411 er en bra båt. Og er ikke alene. Men styr unna farget skrog. Leser at flere synes det er pent. Og det er det første året! Ny lakk er miljøvennlig og mattes fortere. Jeg vil faktisk si mellom Hanse og Jeanneau ville jeg valgt Jeanneau. Dette pga importør. Heitmann har overlevd alle kriser siden "middelaldereren" og vil fortsette og bestå. I rundt 40 fot ville jeg sett på følgende

Bavaria 40 Vision(har 44 selv)

Jeanneau 39 og 42

Bavaria 40

Hanse 400 med lukket hekk

Oceanis 40

Elan 40 mer sporty, men god innvendig plass

Arcona 400 som Framtia har, sporty båt.

Delphia 40,2 flott båt, kanskje den beste "budget" båt

Dufour båter, bra båter med ufortjent rykte. Blue Peter gjorde en meget bra jobb. Men det henger igjen fra gammelt av!

Velg båt med 2 ratt eller 1 stort. Skal du ha rullestorseil, blir listen atskillig mindre. Vi trives med rullestor. Uten el. winsch.

Uansett helt enig i størrelse. Den kan seiles alene eller med fint med 2 ombord. Vision 44 som vi har, seiler jeg alene. Vi har mye seilføring ca

112 kvm. MEN 4 tonn bly i bunn gjør underverker.

Når valget gjøres, gjør en totalvurdering av båt, mannskap hos lev samt økonomi hos lev.

Vi sees!

Et tips til, kjøp en båt som er morsom å seile på kryss...

Hvilke båter er kjent som gode på kryss med de kriteriene jeg tror at jeg har? Båten du har, Arcona 400, ligger vel langt over mitt budsjett? (lest litt på hjemmesiden din :thumbsup: )

Hei igjen,

Har hatt jeanneau siden 2003. Og det er egentlig en hemmelighet; men husk at de fra før 2005 er bedre bygd. Forgjengeren til den du linker er denne: http://www.finn.no/finn/boat/used/object?finnkode=32220470

Man kan se at denne er "bedre". Hjelper jo ikke hvis du ikke liker den, da :)

Hvis du liker 39 DS pga aktelugaren, kan du jo vurdere denne òg: http://www.finn.no/finn/boat/used/object?finnkode=32496845

Lykke til med valget. Det er nesten gøyere å så på båter enn å eie....

Jeg liker 40,3 og er enig i at de også oser av litt mer kvalitet. Finnes den også i en 2 lugars versjon? Hunter vet jeg ingenting om.

oceanis 40 bør du også vurdere. Fant denne på finn nå http://www.finn.no/finn/boat/used/viewimage?finnkode=29523701

han er også interresert i bytte i motorbåt, kansje han har lyst på snekke :thumbsup:

Oceanisen var veldig bra utstyrt og så kjempefin ut. Men så var det det med 2 bad og 3 kabiner... Noen som kjenner til Oceanisen i sjøen? Jeg har lest et par tester hvor båten blir beskrevet med litt for lite vekt i kjølen og "ikke fristende til jordomseiling". Det er heller ikke planen men hvis man ikke føler at man helt stoler på egenskapene blir det litt skummelt.

Dere som har båter med 3 kabiner: Vi (kona og jeg) nærmer oss snart 50 år og kan vel ikke kalle oss atleter eller slangemenn lenger, så vi ser det som litt slitsomt å krabbe baklengs inn i forpiggen og ligge i en "gulrot seng" . Eller er sengen i forpiggen såpass bred at det ikke er noe tema på en båt på 40 fot? Må innrømme at jeg så langt ikke har vært "frekk nok" til å teste dette på messer :blush:

Vi har båt med 3 cabiner, og har erfart at det kan være like bra å ligge i en av akterkabinene. Båter som seiler godt på kryss er eks. arconaen som fratia har, de fleste X-båter og en du kunne ta en titt på benetau first 40,7. 40.7en er en utrolig god båt som seiler høyt og fort, båten har dyp kjøl og er veldig stabil. Disse varier veldig i pris og ble vel produsert til rundt 2007(?)

http://www.finn.no/finn/boat/used/object?finnkode=32690880 dette er den eneste som ligger på finn, og det er en rask båt med mye seil og utstyr. Kan se ut som at den ikke har rulleforstag, men dette er ikke så utrolig dyrt.

Jeg liker 40,3 og er enig i at de også oser av litt mer kvalitet. Finnes den også i en 2 lugars versjon? Hunter vet jeg ingenting om.

Joda jeanneau 40 eller 40,3 finnes med to lugarer. Men i den størrelsen anser jeg plassen som tilfredsstillende med 3. Går du ned på 36-37 fot kan du vurdere om lugarene er for trange. Men ofte er det dassen som blir mindre når man velger 3 lugarer.

Hvis du skal ha en jeanneau som seiler høyt og fort på kryss, må du nok over på Sun Fast eller Sun Od performance. Dette er samme skrog/innredning men bedre rigg og dypere kjøl. Disse modellene er det ikke fullt så mange av.

Så å se på First 40,7 kan være en fin tanke. Men innvendig volum kan egentlig da sammenlignes med en 37-foter. Det er kanskje stort nok uansett? Ihvertfall tatt i betraktning at du kommer fra 27-fots snekke. Elan 37 er i så fall også en båt du kan se over.

Motorbåt er harry - A. Rosèn

40.3 er en flott båt. Vi har en seilforeningen som seiler irriterende bra. Lavt LYS vil mange si med 1,22. Ble satt opp fra 1,19, som definitivt var for lavt for en 40 foter. 1.22 er vel fortsatt blant de laveste tallene blant 40 fotere? Det er spesielt på kryss vi ikke klarer å holde følge med vår 35 foter med samme LYS, men 40,3en er tyngre å seile enn vår pga stor genoa. Til tur båt ville jeg unngått en båt som i lettere vinder MÅ ha en stor genoa 1... Dersom du vil seile mye, vi har genoa 3 på vår til regatta, men likevel bytter jeg til selvslåer når vi er på tur, da seiler vi mer. Tar ofte 2 rev i Storen i tillegg, også i lett vind slik at krengingen ikke blir generende for mannskapet;) det går raskere med så lite seilføring enn en skulle tro

Blogg:S/Y FRI -  (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model

First blir litt mye regatta og litt for mye tau. Vil heller ikke ha storseilskjøte midt i cockpit. Tror jeg vil ha 2 ratt og skjøtet på hyttetaket for å gjøre cockpit bedre egnet for passasje osv. Selvslåer høres veldig bra ut, men det er vel ikke mange som har det bortsett fra Hanse? Ser at den nye Jeanneau 409 har det, men den båten blir litt for dyr for oss. Det kan nesten virke som om jeg må senke alle kravene mine for å finne riktig båt. Noen som vet om Jeanneau 39 DS finnes som performance versjon med lazybag? Tror nok at cockpittelt også kommer på plass når jeg har glemt all kneppingen av kalesje på snekka... :flag_bp:

Redigert av Dahling (see edit history)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...