Jump to content

Konvertere fra snekke til seilbåt i 2012

Stjerneglimt

Recommended Posts

Kikker litt på Jeanneau 40.3 på nettet i 2 lugars versjon...veldig fin! Men hvordan er vinsjplasseringen for alene seiling? Ser at vinsjene sitter ganske langt foran rormannen, men at det er gjort plass til vinsjer lenger bak. Hva er tanken bak monteringen som vises på dette bildet. Vinsjene virker ganske små, eller stemmer ikke det?

Årets tur gikk til Danmark. Les blogg her, bla tilbake til 29. mai:

http://stjerneglimt.tumblr.com/

standard vinsjer på denne typen båter er som regel veldig små. Lazybag kan jo eventuelt kjøpes etterpå også, mener disse koster omtrent 6000. Å seile alene burde ikke være noe problem om den har autopilot. at first er litt mye ragatta kan stemme, men de fleste som eier disse bruker de nok på tur. De fleste mener nok at disse båtene har "for mye" til å brukes på tur, vår båt er enda mer sportslig men passer strålende til tur. Det går fortere og er mer interresant.

Hei Jeg kjøpte jeanneau 39 DS 2007 mod.i vår 2011og er veldig godt fornøyd.

Er det noe du savner på båten? Har du rulleseil? Det er 39DS som uten tvil er den båten som har de fleste egenskapene jeg leter etter men har ikke hørt hva eierne sier selv...hadde vært flott med litt mer info :cheers_wine:

Jeg har rullestorseil og rulle fokk. Jeg er godt fornøyd med det. Jeg har oppgradert den etter kjøpet med cockpiten telt, aktervinsj, tv antenne i mast, plottet/ radar furono i cockpiten .det var en tilsvarende litt større nede, men for stor til å flytte. I tillegg baugpropel.Jeg var i trenge havner på sørlandet, og med pålandsvind inn på brygga når jeg skulle ut, ble det bestemt å installere.det eneste jeg lurer på nå er foldepropell.Men det får jeg se etter hvert om det er verdt det . Jeg likte Hansen også men den ble for liten 315. Vi er nå veldig klar på prioritering av mye lys nedenunder.

Jeg har kikket på SO379 og det er helt klart en veldig fin båt. Jeg har imidlertid litt problemer med takhøyden i båten og tror at jeg heller bør kikke på en båt med litt mer volum. Jeg så på SO379 rett etter at jeg hadde vært ombord i SO409 og det var neppe så lurt: Alt så veldig lite ut. Det blir spennende å se om noen som kjøpte 409 i fjor selger den i år og hvilken pris den blir liggende på. Jeg har forsøkt å konfigurere en 409 ved hjelp av prislisten til Heitmann og havner fort på 1,9 mill med riktig utstyr, så en brukt SO409 havner fort på 1,5-1,6.

Vi kjøpte en Sun Odyssey 42DS fra Heitmann Marin sommeren 2010 og er så langt veldig fornøyd. Vår prioritet var en turbåt med god plass til familen, god komfort og brukbare seilegenskaper. Båten leveres med rullestorseil og dette har fungert supert så langt. Det er sikkert ikke optimalt med tanke på best mulig seilegenskaper og jeg ville nok valgt klassisk storseil på en regattabåt, men jeg er overbevist om at vi bruker storseilet oftere siden det er så enkelt. I praksis er det omtrent som å rulle ut og inn en genoa og alt håndteres fra cockpit. Vi valgte å vente med baugpropell og foldepropell. Begge deler er kurant å montere i ettertid og kommer nok etter hvert, men vi har greid oss fint uten til nå. Båten er ellers godt utstyrt.

Heitmann Marin skal ha ros for å ha opptredd meget ryddig og profesjonelt, og det som har vært av reklamasjoner har blitt ordnet uten diskusjoner. Vi ville uten tvil handlet båt der igjen og føler oss trygge på at de fremdeles eksisterer den dagen vi måtte ønske oss en annen båt.

Med andre ord, ikke vær bekymret for rullestorseil på en turbåt og du kan trygt handle både brukt og ny båt hos Heitmann.

Vi kjøpte en Sun Odyssey 42DS fra Heitmann Marin sommeren 2010 og er så langt veldig fornøyd. Vår prioritet var en turbåt med god plass til familen, god komfort og brukbare seilegenskaper. Båten leveres med rullestorseil og dette har fungert supert så langt.

Jeg tror vår prioritering er akkurat den samme som du skriver her. Takk for bidraget, det hjelper oss i å treffe riktig beslutning når det gjelder båtvalg. Kommer nok til å følge med om det dukker opp flere DS` er utover våren og ikke minst hva som skjer med prisen på den Heitmann selger på Finn nå.

Vi valgte å vente med baugpropell og foldepropell. Begge deler er kurant å montere i ettertid og kommer nok etter hvert, men vi har greid oss fint uten til nå.

Etter det jeg har hørt er det faktisk billigere å ettermontere baugpropell. Fabrikkmontert er svindyr, har handlene hod Heitmann sagt til meg.

Heitmann har jo flere båter på utstilling inne nå i vinter, samt en del ute på sjøen. Kan være værd et besøk.

Fairline Mirage 29 er solgt.

foldepropell øker nok farten minst 0,5 knop, løp å kjøp :flag_bp:

Det er nok ikke kvalifisert gjetting engang. For det kommer veldig mye an på båttype, vekt osv. Dersom en har en turbåt, dvs. en relativ tung båt m/ mye saker ombord og med enkleste mulig seilutrustning (rullestorseil) og kanskje baugtrøster, så er det nok lite å hente av seilfart ved å skifte til foldepropell. Ønsker en å forbedre seilegenskaper, er det kun en ting å gjøre, skift til et ordentlig storseil.

Det er nok ikke kvalifisert gjetting engang. For det kommer veldig mye an på båttype, vekt osv. Dersom en har en turbåt, dvs. en relativ tung båt m/ mye saker ombord og med enkleste mulig seilutrustning (rullestorseil) og kanskje baugtrøster, så er det nok lite å hente av seilfart ved å skifte til foldepropell. Ønsker en å forbedre seilegenskaper, er det kun en ting å gjøre, skift til et ordentlig storseil.

Brukte bare mine egne erfaringer, jeg har en regattabåt og utenom drev, kjøl og ror er det ingenting som bremser :lol:

Brukte bare mine egne erfaringer, jeg har en regattabåt

Dersom du seiler regatta i lite vind, må da 0.5 knop bedre fart være av stor betydning, forutsatt at man ikke blir straffet for hardt på LYS tallet pga foldepropellen.

Er man på tur med familien, blir det vel gjerne til at motoren startes dersom det er så lite vind at 0.5 knop utgjør en betydelig forskjell.

Helt klart, er enig i alt det der. Seiler vi i under 5,5 knop på tur startes motoren.

.

Du er jo verre en meg. 5,5 knop er god fart. Du masjer vel rundt 1,5 knop fortere for motor. 3-4 ms og du oppnår større fart på sydvesten en det. Jeg for passe meg for en sinke av en IMX rundt søstrene da :lol:

Ellers:

Jeg har volvo foldeprop nå, men likte flex o fold vi hadde på 42 cr vi hadde tidligere. Synes det er bedre trøkk i flex o fold, både forover og i bakk.

Vi sees!

Max prop og kiwi prop er også populære. Max prop har en "overdrive" funksjon som gjør en kan ligge på lavere turtall og holde høyere fart. Kiwi er en enklere utgave, mulig at denne passer bedre på lettdrevne båter. Er noen her som har den, men husker ikke hvem. Noen venner av oss har 4-blader, og det river litt bedre. Men det gjelder større motorer, tror jeg.

Vi sees!

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...