Jump to content

Konvertere fra snekke til seilbåt i 2012

Stjerneglimt

Recommended Posts

Hva betaler dere for å forsikre en seilbåt på 40 fot til en verdi av 1,2-1,5 mill?

mener vi betaler rundt 10, forsikret i pantaenius med 100% dekning av rigg og seil selvom det er 30 år gammelt. Anbefales :flag_bp:

En kamerat fikk byttet en 40 år gammel rigg som falt ned sammen med 10 år gamle seil mot helt nytt, betalte kun egenandel ikke 25 % av kosten som mange andre selskaper krever.

Ok, da tar jeg utgangspunkt i ca 10 000.- + for forsikring. Hvis jeg ender med en Jeanneau 40,3, så blir kanskje prisen noe lavere. Men så er det seilkurs da..., er det noen som har tips til et seilkurs for en nybegynner som varer 2-4 dager. Enten som en sammenhengende tur eller seiling på dagtid? Hvis jeg ikke lykkes med salg av snekka i løpet av våren/tidlig sommer skal vi leie en seilbåt 1-2 uker for å bli overbevist om at det er det riktige valget. Det er derfor helt nødvendig med et kurs som er såpass innholdsrikt at jeg kan ta sjansen på en leiebåt (eller at eieren av båten tør å leie den ut til meg).

Årets tur gikk til Danmark. Les blogg her, bla tilbake til 29. mai:

http://stjerneglimt.tumblr.com/

Dahling, KNS har i alle fall seilkurs og sikkert flere andre. En av variantene går over fem døgn sammenhengende i båten og dekker innholdet i kursene for nybegynnere og viderekommende. Dette gir en god introduksjon til livet i en seilbåt og hvordan man håndterer en slik farkost i praksis. Med denne ballasten, en god porsjon sunn fornuft og en passe dose forsiktighet kan man fint greie seg på egenhånd i selbåt.

Redigert av Frode S (see edit history)

En av variantene går over fem døgn sammenhengende i båten og dekker innholdet i kursene for nybegynnere og viderekommende.

Takk igjen! Kombinasjonskurset til KNS ser ut som et meget godt alternativ. Et kursbevis fra KNS og D5L håper jeg holder til å få leie en seilbåt senere i sommer hvis det blir aktuelt. Tar en prat med KNS rett over helgen.

Tror jeg vil ha 2 ratt og skjøtet på hyttetaket for å gjøre cockpit bedre egnet for passasje osv.

En selvmotsigelse kanskje.

Er det noe som stjeler mye plass i sittebrønnen så må det jo være rattet. Jeg ser vel også kanskje for meg at det begrenser rormannens plassering. En løygang i sittebrønnen reduserer vel belastningen på riggen fremfor en på hyttetaket.

Dersom en har bakgrunn fra jolle og brett så har man gjennomgått seilkurs.

En selvmotsigelse kanskje.

Er det noe som stjeler mye plass i sittebrønnen så må det jo være rattet.

Dersom en har bakgrunn fra jolle og brett så har man gjennomgått seilkurs.

Jeg ser at mange båter har ett stort ratt som sperrer adgangen slik at man må gå på sittebenkene for å komme forbi. Det er mulig det er en god løsning under seil, men i havn virker det for meg som at 2 ratt er mer fornuftig. Sikten må jo også bli bedre når man har mulighet til å sitte helt ut i le/lo. Mulig det igjen går utover rorfølelsen, men det vet jeg lite om.

Jeg har tatt kurs i forbindelse med A-jolle og Flipper, men det er snart 40 år siden. Teorien sitter nok ganske godt, men er det ikke lurt med et kurs når man tar steget fra A-jolle til 40 fot?

båt med 2 ratt er kjempe flott, mye bedre i havn og lettere hvis du og kona ikke er enige i hvor dere kal :giggle: . Neida, jeg liker å ha STOOOOOORT ratt for det bedrer seilegenskapene, MEN om det var 100% turbåt er 2 ratt det jeg også ville gått for. Løygang i cocpit er MYE bedre det finnes løsninger hvor skjøtet bare kan krokes av løygangen og festes ved en av rekkestøttene.

Om du trenger seilkurs er vel det beste svaret: Seiling er seiling, det kan godt hende det holder med å være med noen venne rsom allerede har seilbåt.

• 4 uker senere...

Må innrømme at jeg fortsatt har Jeanneau SO 39DS som favoritt. Båten som Heitmann har liggende for salg har nå gått ned 100 000.- i pris, noe jeg tror fortsatt er for høyt. Det ble solgt en 39DS med mye utstyr for 1 090 000.- i høst, så jeg tror kanskje at Heitmann må ned 100 000.- til før jeg eller andre blir alvorlig interessert i akkurat den båten. Snekka står fortsatt under burkaen og må vekk før vi skriver kontrakt på ny båt. Det blir nok ikke mange dagene ut i mars før jeg setter i gang med vårpussen og klargjør båten for salg. Blir seilkurs første helgen i mai ser det ut til.

Liker også Dufour 385 og ikke minst 405. Med konkurser og rykter om båter med mange feil som aldri har blitt rettet opp av forhandler/fabrikk tror jeg ikke at jeg tør å går for en Dufour. Tviler på at Lunde tar på seg ansvaret for båtene som er solgt av Blue Peter AS, så jeg holder meg unna nyere brukte Dufour. Jeg jakter på båt som er 2-3 år gammel hvor det meste av utstyret er på plass og småfeil fikset :thumbsup:

Jeg ønsker båt, som jeg kan seile på havet med.

Det jeg ser etter er muligheter for sjøkøyer. Er det to aktercabiner, går det det bra at det ligger en i hver akterkabin, når en seiler på havet. Det er ikke mulig å ligge i forkabinen på havet, da det er så urolig, når en vinden er framom tvers. En må derfor benytte benkene i salongen til sjøkøyer. Er det langsgående benker, så er det enkelt og sette opp et lebrett, og en har da fire køyer som funker på havet. Er en på vakt er båten godt egnet for fem ombord på havseilas. Er det to på vakt går det bra med seks ombord.

Moderne båter har ofte stor plass i akterkabinene, med dessverre er ikke madrassene delt langs etter. Om de hadde vært, hadde det vært meget enkelt å sette opp et letrekk mellom madrasshalvdelene, slik at det kan ligge to i akterkabinen uten at en behøver å ligge oppå hverandre.

Etter å ha seilt et langt liv, ser jeg også etter komfort. Dvs innvendig styreposisjon. Det er nok at en har full utsikt og fjernkontroll av autopilot. Alternativt bør det være fastglass å se gjennom, og ikke plastvinduer i sprayhood. Har en fast glass og full cockpitkalesje kan en sitt lunt inn under den. Av den grunn ønsker jeg at alle instrumeneter er synelig, når en sitter under cockpitkalesje/sprayhood, da autupiloten styrer båten.

Å sitte ute i all slags vær, gjør man de første årene, men etter hvert finner en ut at det er så mye bedre å sitte varmt og tørt og la autopiloten styre båten.

Jeg syns derfor det er meget sjeldent å finne moderne båter som har det jeg ønsker. Båtene ser ut for å være beregnet på kystseilas, og at en må gå til havn for å sove. Før en kjøper bår, bør en tenke litt igjennom hvordan en ønsker å bruke båten, og hvordan er båten egnet til ens bruk.

Jeg har ikke sett igjennom alt i tråden her men har i det siste lekt litt med tanken om seilbåt i stedet for snekken vår. Dette fordi jeg har fått for meg at det virker som om "alle" seilbåter har så god plass og tåler det meste av vær.

Bøygen er bare at å seile er helt ukjent for meg, og det ser jo ut til at det skal være mulig å dra ut alene uten en hale av slekt på slep. Tar jeg feil der eller?

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...