Jump to content

Konvertere fra snekke til seilbåt i 2012


Stjerneglimt

Recommended Posts

Bøygen er bare at å seile er helt ukjent for meg, og det ser jo ut til at det skal være mulig å dra ut alene uten en hale av slekt på slep. Tar jeg feil der eller?

 

Med den rette båten er singlehanded ikke noe problem. Jeg seiler så godt som alltid alene.

 

Å seile er ren logikk. Du kan det egentlig.

Begynn med å bruke båten som snekke til du er vant med den, og hvordan den oppfører seg. Nå vil dieselhodene klynke over seilbåter som alltid går for motor, men det skal du ikke bry deg om.

Så hiver du opp storseilet når du er klar for det og prøver deg litt fram til du finner ut hvordan det funker. Når det funker bra, ruller du ut genoaen og finner ut av samspillet mellom seila.

Nå vil de samme dieselhodene klynke over seilbåter som seiler overallt, men det er heller ikke noe å bry seg om.

 

Kjøp og les boka til Dedekam.

 

Ta kontakt med den lokale seilforeningen og spør om du kan få være med rundt stolpene. Havner du i den rette båten lærer du mer om seiling på en Tirsdagskveld enn du finner ut på egen hånd i løpet av en sommer.

Havner du i feil båt er du skremt vekk fra seiling en gang for alle.

Link to post

Det er nok ikke kvalifisert gjetting engang. For det kommer veldig mye an på båttype, vekt osv. Dersom en har en turbåt, dvs. en relativ tung båt m/ mye saker ombord og med enkleste mulig seilutrustning (rullestorseil) og kanskje baugtrøster, så er det nok lite å hente av seilfart ved å skifte til foldepropell. Ønsker en å forbedre seilegenskaper, er det kun en ting å gjøre, skift til et ordentlig storseil.

Riktig at det ikke alltid er opplagt at foldepropell skal stå øverst på ønskelista. Jeg er delvis enig i resten også; Hvis man har en tung og treg båt, og man derfor ender opp med mye motorkjøring, så er kanskje ikke poenget så stort med foldepropell. Men på en slik båt vil vel propellen være relativt større i forhold til en lettere båt, og besparelsen v. foldepropell tilsvarende større, så hvis man går lite for motor ville jeg vurdert det. Men alt er relativt, selvfølgelig, på en seilskøyte blir det lite poeng, på en litt underrigget moderne «cruiser» med rullestolseil (som man gjerne vil beholde av bekvemmelighet) kan det være noe å vurdere. Hvis man synes ~0.5kn er av betydning, da.

Link to post

«cruiser» med rullestolseil....

 

Det var en morsom skriveleif, kanskje har du her sådd ideen til en ny gren i Paralympics :giggle:

 

Forøvrig er jeg veldig enig i det Mulligan skriver, ingen fare med å kaste seg ut i seilingens gleder og utfordringer. Selv hadde jeg aldri seilt før jeg kjøpte egen båt. Så var det bare å lese seg opp og prøve gradvis til man etterhvert blir mer og mer habil. Så bare inviter deg med ombord i en seilbåt, så finner du raskt ut om det er noe for deg.

Framtia på AIS

 

Seiling - den dyreste måten å reise gratis....

Link to post

Det var en morsom skriveleif, kanskje har du her sådd ideen til en ny gren i Paralympics :giggle:

 

Forøvrig er jeg veldig enig i det Mulligan skriver, ingen fare med å kaste seg ut i seilingens gleder og utfordringer. Selv hadde jeg aldri seilt før jeg kjøpte egen båt. Så var det bare å lese seg opp og prøve gradvis til man etterhvert blir mer og mer habil. Så bare inviter deg med ombord i en seilbåt, så finner du raskt ut om det er noe for deg.

Kan ikke si «l», skjønnel du, skulle selvsagt stått «lullestolseil»...

 

Forøvrig helt enig, men å bytte båt er jo som pettersand sier et økonomisk krumspring av dimensjoner, så rett og slett bare derfor kan det være et godt poeng å prøve en uke eller to i leie-båt først, som han foreslår. Å seile i seg selv, er jo egentlig veldig enkelt, det er å seile fort som er vanskelig. Båthåndteringsmessig tror jeg vel nesten seilbåter er enklere enn motorbåter, de snur jo på en femøring og driver ikke så mye av. Men når man går fra 27 til omkring 40 blir det litt trangere i havn. Det mestrer man fort manøvreringsmessig, men det blir uvegerlig vanskeligere å finne plasser . . .

Link to post

En selvmotsigelse kanskje.

Er det noe som stjeler mye plass i sittebrønnen så må det jo være rattet. Jeg ser vel også kanskje for meg at det begrenser rormannens plassering. En løygang i sittebrønnen reduserer vel belastningen på riggen fremfor en på hyttetaket.

Dersom en har bakgrunn fra jolle og brett så har man gjennomgått seilkurs.

Mjæ. Pointet med to ratt er å kunne sitte på rekka og styre, uten å sperre all fremkommelighet. Men det gir dårligere rorfølelse.

 

Ergonomi og funksjonalitet i cockpit - tilpasset de behovene man har - er veldig viktig. Løygang på hyttetaket vil være helt feil for noen, mens det er ok for andre. Det belaster riggen mer, men hvis man uansett ruller inn når det begynner å krenge gjør det kanskje ikke så mye.

 

Hvordan er det å stå på dørken bak roret og styre når båten krenger? Hvis dørken er paddeflat, og man må holde seg fast i roret for ikke å skli ned i le, blir man fort lei. Hvordan er det å sitte på ripa? Er denne skrå, sånn at man ikke sklir av med en gang det begynner å krenge? Hvordan er det å komme seg fram på dekk under seilas? Noe å holde seg fast i (annet enn rekkestøtte og kalesje) hele veien? Må man «tre» seg gjennom vantene, eller går det lett å passere forbi? Hvordan er det hvis man seiler alene? Håndterer man genoavinsjen og roret sånn nogenlunde på en gang? Hva med storseilskjøte og vinsj? Kan man slippe seilene raskt hvis det blir nødvendig? For andre blir det kanskje viktigere å passe på bekvemmelighet når man spiser i cockpit. Enkelt å komme seg til kjøleskap og toalett for de som pilser reker på plassene helt akter?

Link to post

På kryss får man lett en følelse av å kunne falle ut.

 

Akkurat det er et av mine ankepunkter i forhold til 39 DS. Det er laget et stigtrinn som kanskje heller er i veien enn til hjelp. Når bitene begynner å falle på plass skal jeg forsøke å få til en prøveseilas med en 39 DS i litt vind, slik at jeg ikke angrer meg første uken. Jeg er nok over middels opptatt av at båten skal ha komfortable kabiner og vil helst slippe å legge meg inn i en forpigg med bena først. 39 DS er en av de få båtene jeg har funnet som har gode og komfortable kabiner i 40 fots klassen.

Årets tur gikk til Danmark. Les blogg her, bla tilbake til 29. mai:

http://stjerneglimt.tumblr.com/

Link to post

385 GL ser veldig fin ut, men det er et par ting jeg ikke liker. Den har veldig små vinduer og har langsgående bysse. Den virker også litt gammeldags, eller rettere sagt ganske lik design som båter fra slutten av 90-tallet. Mener å huske at denne båten var den første med 2 ratt under 40 fot, men jeg husker kanskje feil. Flott båt men ikke den vi leter etter...

Årets tur gikk til Danmark. Les blogg her, bla tilbake til 29. mai:

http://stjerneglimt.tumblr.com/

Link to post

39i er også en fin båt som absolutt er med i vurderingene. Den som kom på Finn i går har 2 kabiner og masse utstyr blant annet generator. Selv om den er godt utstyr så tror jeg det er vel optimistisk å få 1 450 000.- for en 2007 modell i dagens marked. Om 5-6 uker er nok selgeren "mør" og villig til å akseptere et bud ned mot mitt budsjett på 1 200 000.-. Har ikke sett på 2-kabins versjonen annet enn på bilder og er litt usikker på størrelsen på akterkabinen. Noen som vet om den er større enn den som er på 3-kabiners versjonen?

Redigert av Dahling (see edit history)

Årets tur gikk til Danmark. Les blogg her, bla tilbake til 29. mai:

http://stjerneglimt.tumblr.com/

Link to post

Når jeg kikker på 39i så får jeg mer og mer sansen for den. Er det noen som har erfaring fra denne båten (39i Performance) og kan si noe om det er en egnet båt for en nybegynner? Heitmann har også en 39i men det er en 3 kabiner. Vi ser etter en 2 kabiner for å få bedre (større) kabiner. Selger skriver at det er større kabin på styrbord side, så kanskje den er stor nok til å tilbringe noen uker i båten uten å savne senga hjemme hele tiden?

Årets tur gikk til Danmark. Les blogg her, bla tilbake til 29. mai:

http://stjerneglimt.tumblr.com/

Link to post

Har stor sans for X-40 , men det blir nok litt for mye regattabåt for oss. Vi vil ikke ha løyegangen i cockpit og ønsker oss fortsatt 2 kabiner. Kvaliteten på X-yatch er det neppe noen som betviler. Jeg har ikke tenkt så mye på det Baatsman sier om dyptgående (snekka stikker bare 90 cm), men det er kanskje et poeng å se litt mer på kartene for å finne ut hvor jeg ikke lenger kan komme til med en dyp kjøl.

Årets tur gikk til Danmark. Les blogg her, bla tilbake til 29. mai:

http://stjerneglimt.tumblr.com/

Link to post
  • 3 måneder senere...

Ser at du har lagt til "til salgs" på snekka, begynner det å nærme seg noe?

 

Mye spennende båter på markedet nå, selv begynner jeg å helle mot 2 ratt nå som jeg faktisk er mer på tur en jeg seiler regatta, løygangen vil jeg fortsatt ha i cockpit men ned på dørken.

så gode seil som mulig ville jeg fortsatt ha, seiler utrolig mye bedre med 3DL seil fra ifjor en 10år gamle kevlar turseil :giggle:

 

Har montert rulleforstag men det har enda ikke vært i bruk, men det kommer vel. Spinnaker er også noe som er utrolig morsomt, også på tur med 2 personer.

Link to post
  • 3 uker senere...

Båten er nå solgt etter snaut 14 dager på nett. La den ut til "riktig" pris og fikk mange henvendelser. Ble solgt for prisforlangende uten diskusjon :thumbsup: .

Nå starter det som jeg liker aller best: Jakten på ny båt! Finner vi riktig båt blir det handel på sensommeren eller høsten. Vi bruker opp ferien i USA til høsten, så hvis det ikke dukker opp noe som er midt i blinken i år, handler vi litt ut på sommeren neste år. Skal sørge for at 4 uker av ferien holdes av fra midten av august. Nå har vi hatt tilgang til båt i mange år, så det skal bli interessant å teste ut abstinensen utover sommeren. Uansett så er målet seilbåt på ca 40+ fot, gjerne Jeanneau/Beneteau. Kona vil ikke ha Bavaria så utvalget av nyere båter er ikke sååå stort. Drømmen er selvsagt å komme over en virkelig desperat selger av en Jeanneau 39/42/45 DS, eller gjerne en Beneteau 43/46. Vi har bestemt oss for å legge båten i Østfold hvor tilbudet av båtplasser for større seilbåter er ganske bra. For meg virker det mer interessant å seile mellom Fredrikstad, Tønsberg og Koster fremfor indre Oslofjord, som vi begynner å bli ganske lei av.

Dette blir gøy!

Årets tur gikk til Danmark. Les blogg her, bla tilbake til 29. mai:

http://stjerneglimt.tumblr.com/

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...