Stjerneglimt Svart 30.Juni.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 30.Juni.2012 Han syntes båten var for lite stiv og rett og slett seilte dårlig. Ikke var han fornøyd med byggekvaliteten heller. Selv trodde jeg GibSea bygde bra båter, men personlig liker jeg ikke 33 foteren med det rare "nebbet". Kan godt høre litt mer med ham om hva konkret som ikke var bra. Sitér dette innlegget Årets tur gikk til Danmark. Les blogg her, bla tilbake til 29. mai: http://stjerneglimt.tumblr.com/ Link to post
Guest caplex Svart 1.Juli.2012 Link til dette innlegget Svart 1.Juli.2012 (redigert) Hei jeg låner denne litt. Jeg har akkurat byttet til seilbåt. jeg kan ikke seile men har tenkt til å lære meg det grunnleggende kjapt. Noen synes sikkert jeg ikke er klok, men like greit og hoppe i det. jeg lurer på om det er noen som vet om det er en person i Sarpsborg området som tar på seg et par kvelder med personlig seilkurs i min båt. Betalt selvfølgelig. Redigert 1.Juli.2012 av caplex (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
bjornas Svart 2.Juli.2012 Link til dette innlegget Svart 2.Juli.2012 Hvor stor båt har du, da? Det beste er å lære seg ting selv. Det har jeg gjort i Maxi'en min. Gå midtfjords for motor, et sted der det ikke er mye trafikk. Så starter du med ett seil, jeg begynte med fokka og prøver deg frem. ESC-tasten på en seilbåt er å løsne alle skjøter (tauene du bruker til å trimme seilene med, altså ikke de du heiser seilene med). Skulle gjerne hjulpet deg jeg, gratis, men bor i Oslo. Sitér dette innlegget SRC 2010 - LE 8550 D5L 2012 D5LA 2013 LRC 2014 Link to post
FredT Svart 2.Juli.2012 Link til dette innlegget Svart 2.Juli.2012 Caplex - det kan det sikkert bli en ordning med - ubetalt. Bor i Sarpsborg - 41415069 Sitér dette innlegget Kystskipper 1980 Fredrikstad Navigasjonsskole Link to post
Jawik Svart 2.Juli.2012 Link til dette innlegget Svart 2.Juli.2012 Hei Caplex. Velkommen til BP og gratla med ny båt. Her stiller en opp uten betaling og en gang i fremtiden blir det du som stiller opp for en potensiell seilervenn. Lykke til med seilasen og måtte du få mange år under duken. Sitér dette innlegget The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you. Link to post
RSL Svart 2.Juli.2012 Link til dette innlegget Svart 2.Juli.2012 Hei jeg låner denne litt. Jeg har akkurat byttet til seilbåt. jeg kan ikke seile men har tenkt til å lære meg det grunnleggende kjapt. Noen synes sikkert jeg ikke er klok, men like greit og hoppe i det. Det er bare å hoppe i det. Seilbåt er bare en motorbåt med mulighet til forflytting ved hjelp av vind i tillegg. Det å lære seg å seile, er ikke vanskelig. Det er det å seile fortere enn andre som er vanskelig, men det er jo ikke så viktig i starten. Når sommerferien er over, har du lært deg det viktigste allerede og det er da du bør sjekke i nærmeste seilforening om de har tirs-/ons-dagsregattaer. DA kan du tigge om å få være med som mannskap og vil lære en hel masse om trimming av seil for at det skal gå fortere og med mindre krenging. Ha en fortreffelig seilsommer og husk at du har motor også. RSL Sitér dette innlegget NestBest - Bestway 40, Oppegård båtforening Link to post
Guest caplex Svart 2.Juli.2012 Link til dette innlegget Svart 2.Juli.2012 supert Fred T ringer deg etterpå eller i morgen , det er en B39 med rullestorseil. Og takk for alle lykke ønsker, gleder meg veldig til å komme i gang. Sitér dette innlegget Link to post
FredT Svart 2.Juli.2012 Link til dette innlegget Svart 2.Juli.2012 Rullestorseil har jeg ingen erfaring med, men ikke noe problem - enklere enn "vanlig" tenker jeg. Som noen sier - seiling er seiling. Hadde 32 fot Laurinkoster i mange år (hjemmestøpt og snekret) - med årlige turer til Danmark/Tyskland og en enkelt tur til Shetland. De seneste årene "feiget" jeg ut og gikk over til motordrift, før jeg nå har kvittet meg med båt. Alt til sin tid ;-)) Sitér dette innlegget Kystskipper 1980 Fredrikstad Navigasjonsskole Link to post
Stjerneglimt Svart 5.August.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 5.August.2012 Jeg kikker nå veldig aktivt på båter og har kommet over en båt som ser ok ut, men det er et par ting som plager meg: 1. Motoren (Yanmar) har akkurat passert 1000 timer siden 2007, noe som tyder på veldig mye bruk. Det betyr vel også at seil osv er godt brukt i forhold til båtens alder? 2. Båten har vært på grunn. Ikke stor fart og uten synlige skader utvendig, men en sprekk innvendig som er reparert som forsikringsskade. Hvor mye lavere i pris bør denne båten ligge før det er interessant å ta med en slik historie på kjøpet? Sitér dette innlegget Årets tur gikk til Danmark. Les blogg her, bla tilbake til 29. mai: http://stjerneglimt.tumblr.com/ Link to post
Stjerneglimt Svart 29.August.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 29.August.2012 (redigert) Droppet 39 DS'n som er nevnt i forrige innlegg og fant en strøken Jeanneau SO 42 DS. Hentes om ca 14 dager . Mer info og hentetråd kommer snart... Redigert 29.August.2012 av Dahling (see edit history) Sitér dette innlegget Årets tur gikk til Danmark. Les blogg her, bla tilbake til 29. mai: http://stjerneglimt.tumblr.com/ Link to post
Free Lillehammer Svart 29.August.2012 Link til dette innlegget Svart 29.August.2012 Droppet 39 DS'n som er nevnt i forrige innlegg og fant en strøken Jeanneau SO 42 DS. Gratulerer med kvalitetsbåt! Og gapet mellom finn.no-pris og realpris ble ca hvor stort? Sitér dette innlegget Link to post
Frode S Svart 30.August.2012 Link til dette innlegget Svart 30.August.2012 Gratulerer med valget! Da blir det kanskje enda en Jeanneau 42 DS på brygga vår? Skal du langt avgårde for å hente den? Sitér dette innlegget Link to post
Stjerneglimt Svart 30.August.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 30.August.2012 (redigert) Takk! Det blir en Jeanneau 42 DS på brygga i løpet av et par uker. Ikke så ny som din, men en 2008 modell. Veldig bra vedlikeholdt og med det utstyret jeg syntes var viktig. Henter båten i Kristiansand og tar hjemturen i sakte fart. Gleder oss som små barn:-) Redigert 30.August.2012 av Dahling (see edit history) Sitér dette innlegget Årets tur gikk til Danmark. Les blogg her, bla tilbake til 29. mai: http://stjerneglimt.tumblr.com/ Link to post
Artekno Svart 30.August.2012 Link til dette innlegget Svart 30.August.2012 Bra du har budsjett til såpass, så SLIPPER du å kjøpe Bavaria!! ;-) Du har jo ikke budsjett til å kjøpe nyere svensk i den størrelsesklassen. Det er de fineste, beste og desidert dyreste. Bavaria er BILLIGST, både i pris og totalkvalitet. Men en Bavaria med blykjøl og MASSE utstyr kan likevel være et godt kjøp i dag fordi priskarusellen har snudd, og selger får i hvertfall ikke betalt for ekstrautstyret - kun for antall fot. Kjøpere er også sveiseblinde noen ganger, og ser kun på båtens størrelse... Fransk til 1,2 mill kan i dag være litt av en båt - og etter manges mening mye bedre båter enn Bavaria og Hanse (annet billigmerke). Så hold på den tanken og se deg godt rundt. Prut som faen, og legg inn skambud!! Det er massevis av båter til salgs nå så det er i hvertfall ingen grunn til å betale prisforlangende med mindre det ligger langt under andres. Og som sagt, BLYKJØL er en fin ting både for seilegenskapene og sikkerhet. De fleste turseilere leveres i dag med stålkjøl, som er mye billigere. Sitér dette innlegget Maja - LI6522 - MMSI: 258 137 150 Link to post
Artekno Svart 30.August.2012 Link til dette innlegget Svart 30.August.2012 Så først nå du har kjøpt båt - gratulerer!! Sitér dette innlegget Maja - LI6522 - MMSI: 258 137 150 Link to post
Frode S Svart 30.August.2012 Link til dette innlegget Svart 30.August.2012 Takk! Det blir en Jeanneau 42 DS på brygga i løpet av et par uker. Ikke så ny som din, men en 2008 modell. Veldig bra vedlikeholdt og med det utstyret jeg syntes var viktig. Henter båten i Kristiansand og tar hjemturen i sakte fart. Gleder oss som små barn:-) Det ser ut som en velholdt og velutstyrt båt, så jeg tenker at dere blir fornøyde. Vi ønsker dere velkommen til brygga og at dere får god bør på henteturen. Nyt reisen i ny båt! Sitér dette innlegget Link to post
Stjerneglimt Svart 30.August.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 30.August.2012 Vi ønsker dere velkommen til brygga og at dere får god bør på henteturen. Nyt reisen i ny båt! Takk for det! Legger ut noen bilder i denne tråden når vi har overtatt skuta. Sitér dette innlegget Årets tur gikk til Danmark. Les blogg her, bla tilbake til 29. mai: http://stjerneglimt.tumblr.com/ Link to post
Xlnt Svart 30.August.2012 Link til dette innlegget Svart 30.August.2012 Gled deg :-) Gratulerer så mye! -Xlnt Sitér dette innlegget 00 Glastron SX225 Jeanneau so 42 ds Bavaria 44 Vision Jeanneau 50 DS Link to post
Stjerneglimt Svart 30.August.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 30.August.2012 Gled deg :-) Gratulerer så mye! -Xlnt Takk takk, regner med at du også er fornøyd !? Sitér dette innlegget Årets tur gikk til Danmark. Les blogg her, bla tilbake til 29. mai: http://stjerneglimt.tumblr.com/ Link to post
Xlnt Svart 30.August.2012 Link til dette innlegget Svart 30.August.2012 Ja vi er fornøyde så langt, vi konverterte fra 36 fot sportscruiser i våres. Ufattelig glad i de elektriske vinsjene bak. :-) -Xlnt Sitér dette innlegget 00 Glastron SX225 Jeanneau so 42 ds Bavaria 44 Vision Jeanneau 50 DS Link to post
quantumduck Svart 30.August.2012 Link til dette innlegget Svart 30.August.2012 Bra du har budsjett til såpass, så SLIPPER du å kjøpe Bavaria!! ;-) Nå gidder ikke jeg bite på agnet her, men hvis vi ser helt bort ifra selve båten ... så er jo Lunde en solid leverandør tror jeg? Det er vel Heitmann også. Hva status på Hanse er pt. vet jeg ikke. Kjøper man en båt som er under 5 år gammel er det jo en fordel om det fins en leverandør å rette evt. reklamasjoner mot ... Sitér dette innlegget Link to post
Stjerneglimt Svart 24.September.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 24.September.2012 (redigert) Båten er nå hentet i Kristiansand og seilt hjem til hjemmehavna. Hvis noen vil lese om henteturen kan de kikke på denne linken: http://fruentimmeret.tumblr.com/ Turen startet 20. september. Redigert 24.September.2012 av Dahling (see edit history) Sitér dette innlegget Årets tur gikk til Danmark. Les blogg her, bla tilbake til 29. mai: http://stjerneglimt.tumblr.com/ Link to post
Framtia Svart 24.September.2012 Link til dette innlegget Svart 24.September.2012 Gratulerer, fin båt og fin blogg. Var selv på Skjæløy slipp forrige helg. Det har blitt et flott anlegg. Sitér dette innlegget Framtia på AIS Seiling - den dyreste måten å reise gratis.... Link to post
RSL Svart 24.September.2012 Link til dette innlegget Svart 24.September.2012 Ørepropper? hmmm... grattis med ny båt, men hva i allverden skal du med ørepropper i seilbåt? Nå har ikke jeg lest mannskapslisten, men om du ikke har med madammen eller spedbarn, kan jeg ikke skjønne hva du skal med ørepropper. Motorkjøring i motvind gir bare mekanisk støy som bare er koselyd. Har dere problemer med øresus i mye vind, var antagelig seilbåtkjøp litt overilt. Flott tur dere hadde da, så vidt jeg kunne lese meg til. Skulle så gjerne tatt sørlandet for andre gang dette året om det ikke var for at jeg må jobbe for føda. God sommer.. kremt... høst videre. RSL Sitér dette innlegget NestBest - Bestway 40, Oppegård båtforening Link to post
Stjerneglimt Svart 24.September.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 24.September.2012 Takk, vi er veldig fornøyd så langt... Trenger ikke ørepropper for hverken seiling eller motorkjøring, men fruen sover lett og måtte ha litt demping av alle nye lydene. Hun har allerede lagt de vekk, så jeg regner med at dette blir bra. De få gangene vi har brukt seilene har vært utrolig bra, så det lover godt for båtlivet videre Sitér dette innlegget Årets tur gikk til Danmark. Les blogg her, bla tilbake til 29. mai: http://stjerneglimt.tumblr.com/ Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.