Møkkalasset Startet 21.Januar.2012 Del på Facebook Startet 21.Januar.2012 (redigert) Skal gjøre noen oppgraderinger av båten før sesongen starter. Bl.a: - Nytt bord i cockpit - Nytt klaffebord ved pentry - Speilskap til toalettrom - Endre innstigingstrinn i cockpit - Ny innredning i gryteskap - Bygge skap i sideskott - Div. nytt elektrisk - Høyttalere i cabin - med vendebryter - LED-lys her og der. Hvis jeg rekker alt dette så blir jeg fornøyd. Idag begynte jeg på bordet. På det gamle bordet er teakfinéren delvis gjennompusset. Dessuten er plata en drøy cm for bred. Klaffebordet er også noe slitt i lakken og krakelert i finéren. Begge de gamle bordene danner basis for de nye. Måtte jo prøve meg på en kompassrose. Laget en mal i MDF først. Materialer må til. Teak og mahogny. Høvlet alt på 7 mm. Så har jeg litt å pusse på etter nating. Tok bort de gamle kantlistene og skar plata i vinkel, samt kreppet litt på bredden. Ikke mye igjen av teakfinéren etter pussing. Hjelpelinjer må til. Så var det å skjære til bitene. Så var delene til rosa klar. Det var det jeg rakk i dag. I morgen blir det tilskjæring av ramtre, samt liming. Redigert 21.Januar.2012 av Møkkalasset (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Kaptein Thomas Svart 21.Januar.2012 Del på Facebook Svart 21.Januar.2012 Ser bra ut dette. Følger med videre Sitér dette innlegget Skvulp BåtforeningNor Star 290, 2001Hjemmehavn; Slependen, Bærum Link to post
Joda3300 Svart 21.Januar.2012 Del på Facebook Svart 21.Januar.2012 Digger oppussing tråder :) kom med masse bilder Mvh Tom Erik Sitér dette innlegget Link to post
Møkkalasset Svart 21.Januar.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 21.Januar.2012 Digger oppussing tråder :) kom med masse bilder Will do! Sitér dette innlegget Link to post
Møkkalasset Svart 22.Januar.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 22.Januar.2012 Litt slakk dag idag. Fant ut at jeg har for lite teak. Men fikk da limt rosa, pluss ramtreet. Epoxy er noe "klin". Sitér dette innlegget Link to post
26 Gimsøy Svart 22.Januar.2012 Del på Facebook Svart 22.Januar.2012 Dette blir bra. Synd at butikken er stengt på søndag ..... Sitér dette innlegget Min båt her på BP Link to post
Møkkalasset Svart 22.Januar.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 22.Januar.2012 Ja. Stjal din idé med klembrikker. (Takk for tipset ) Epoxy tørker så sent, så delene har lett for å skrikke seg. Sitér dette innlegget Link to post
26 Gimsøy Svart 22.Januar.2012 Del på Facebook Svart 22.Januar.2012 Bra og kunne bidra med noe.... Synes en skrue med skive var en fin måte og klemme det fast med. Sitér dette innlegget Min båt her på BP Link to post
Møkkalasset Svart 24.Januar.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 24.Januar.2012 I dag fikk jeg gjort litt igjen. Tilpasset delene: Alt på plass og klart til liming: Så var spiler og rose ferdig limt: Nå er det bare kantlister igjen før nating. Synd jeg må på jobbreise et par dager og ikke får gjort noe før lørdag. Sitér dette innlegget Link to post
26 Gimsøy Svart 24.Januar.2012 Del på Facebook Svart 24.Januar.2012 Detter blir kjempe flott. Jeg har ikke bestemt meg om jeg skal ha kantlister eller gå på kantene med overfresen jeg.. Sitér dette innlegget Min båt her på BP Link to post
Møkkalasset Svart 24.Januar.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 24.Januar.2012 Takk for det. Jeg limer på kantlister i bordplatens tykkelse. (Eller litt mer for å ha noe å pusse på) Disse gjærer jeg tette i hjørnene så jeg får lukket natefugen. Sitér dette innlegget Link to post
26 Gimsøy Svart 24.Januar.2012 Del på Facebook Svart 24.Januar.2012 Tykkelse på Teaken din da? Jeg har brukt 12 mm til Spiler og rose og 21 mm til Ramtre Sitér dette innlegget Min båt her på BP Link to post
Møkkalasset Svart 24.Januar.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 24.Januar.2012 Jeg limer 7 mm spiler rett på den gamle bordplata som er 14 mm tykk. Så høvler jeg kantene lett før påliming av 10 mm kantlister. Tenker at jeg lager de ca 22 mm brede. Når alt er ferdig limt så vil ramtreet fremstå som litt bredere enn spilene. Så tror jeg jeg vil lime på slingrekanter. Sitér dette innlegget Link to post
Volvomekanikeren Svart 24.Januar.2012 Del på Facebook Svart 24.Januar.2012 Du er flink! Alltid like spennende med oppussing tråder nå på vinterstid! Skal følge med! Sitér dette innlegget If it is grey, let it stay, if it's green, take it out and start screw! Link to post
26 Gimsøy Svart 24.Januar.2012 Del på Facebook Svart 24.Januar.2012 Det blir bra. ramtreet mitt er 70mm bredt og 21 mm tykke. Trur det ikke blir slingjekanter men avrunding med overfresen. Det værste er og måtte vente så lenge til natemassa er ferdig herdet. Må finne på noe annet og gjøre så lenge :) Sitér dette innlegget Min båt her på BP Link to post
Møkkalasset Svart 24.Januar.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 24.Januar.2012 Når bordet blir lakkert og forhåpentligvis blankt og fint, så synes jeg det er greit å ha noen kanter som tar i mot slik at ikke ting faller i dørken hele tiden. Sitér dette innlegget Link to post
26 Gimsøy Svart 24.Januar.2012 Del på Facebook Svart 24.Januar.2012 Du skal lakkere ja. Hvilken lakk skal du bruke da? Jeg holder til i en innsjø jeg så her blir det ikke mye sjø, derfor ingen slingrekanter. Sitér dette innlegget Min båt her på BP Link to post
Møkkalasset Svart 28.Januar.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 28.Januar.2012 Hvilken lakk skal du bruke da? Jeg tenkte å lakke et strøk med epoxy for å få en skikkelig forsegling. Problemet med epoxyen er at den ikke har UV-filter. Så da blir det et par toppstrøk med polyuretanlakk. Men da må jeg visst vaske epoxyen med et eller annet før lakking har jeg forstått. (Husker ikke hva, men skal konsultere eksperten igjen ) Sitér dette innlegget Link to post
26 Gimsøy Svart 28.Januar.2012 Del på Facebook Svart 28.Januar.2012 Hvordan nater skal du ha da? Sitér dette innlegget Min båt her på BP Link to post
Møkkalasset Svart 28.Januar.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 28.Januar.2012 (redigert) Litt oppdatering: Kantlister. 10 mm tykkelse og bredde litt over bordplatens tykkelse. Ideen med kantlister er bl.a. å få forseglet hjørnene på bordet samt at natefugene har noe å stoppe mot. Jeg brukte Casco Marin til natingen. Det blir noe klin, men forhåpentligvis bra. Mettet fugene og glattet over med en trepinne dyppet i Zalo-vann. Skrapet deretter bort det mest overflødige. Da jeg viste bildet til kona lurte hun på om jeg hadde ødelagt hele bordet. Ikke så rart kanskje... Så mens det tørker til sånn ca tirsdag så må man jo gjøre noe annet. Tid for klaffebordet. Det har kun ett rettvinklet hjørne, samt at bakkanten er buet. D.v.s. utfordringer... Måtte lime på ei ekstra flis p.g.a. buen. Så var alle bitene på plass. "Ramtreet" er trukket 10 mm inn fra kanten som skal renskjæres/høvles før kantlister limes på. Teak og mahogny i ulike bredder. Klaffebordet står ikke i tilknytning til "hovedbordet" så det det lever sitt eget liv. Det var det jeg rakk i dag. I morgen blir det å lage kantlister til klaffebordet hvis jeg har nok teak, samt begynne på skjøteklaff til hovedbordet. Er også så smått i gang med speiskapet til toalettet. Bilder kommer etterhvert. Redigert 28.Januar.2012 av Møkkalasset (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Bjørn Løvjomås Svart 28.Januar.2012 Del på Facebook Svart 28.Januar.2012 synes egentlig at du imponerer litt her nå Hr Møkkalass, blir fint dette. Sitér dette innlegget Endelig ble det Bobåt Link to post
Møkkalasset Svart 29.Januar.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 29.Januar.2012 Takk for det. Så du var i lokalavisa her om dagen. Har du fått oppklart mysteriet med sanden på Merdø? Sitér dette innlegget Link to post
M/S AIOLOS Svart 29.Januar.2012 Del på Facebook Svart 29.Januar.2012 Imponerende arbeid du gjør. Ser du har ymse med tvinger og slikt, er det noe som er å få kjøpt for vanlige herrer eller er det proff? Sitér dette innlegget Link to post
Bjørn Løvjomås Svart 29.Januar.2012 Del på Facebook Svart 29.Januar.2012 hehe.. noen liker å stikka nesa frem.. hehe... nei, har ikke funnet ut noe mer enn at det har vist skjedd før.. for lenge siden.. men ikke så mye som nå.. håper det ordner seg til sommeren.. det var ikke så fint for barna å leke ved den gule sjøboden lenger. Ofte var det jo lunt bak der når sørvesten dreide litt lenger på vest. Sitér dette innlegget Endelig ble det Bobåt Link to post
26 Gimsøy Svart 29.Januar.2012 Del på Facebook Svart 29.Januar.2012 Går det greit og ha på epoxy oppå bordet da du nater med Marin & Teknikk? Jeg selv har brukt natemasse fra biltema. Går det og ha på epoxy på toppen av dette bordet for og så lakkere dete med lakk med UV-filter? Sitér dette innlegget Min båt her på BP Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.