taunus Svart 19.Februar.2012 Del på Facebook Svart 19.Februar.2012 Jeg ser at du har tett bakvegg bak kjøleskapet. Har du god utlufting over kjøleskapet? Sitér dette innlegget Link to post
Møkkalasset Svart 19.Februar.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 19.Februar.2012 (redigert) Jeg har lufting over. Det er ikke helt tett i bakkant heller. Det synes ikke på bildet, men det er et hull der, stort nok til å putte inn hue, samt komme til installasjoner som kullfilter til septikluftinga, eksosen til Eber´n o.s.v. Vil sørge for å fortsatt ha "gjennomtrekk" der. Redigert 19.Februar.2012 av Møkkalasset (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Møkkalasset Svart 22.Februar.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 22.Februar.2012 Begynt på det "hemmelige rommet" under styreposisjonen. Laget hull og luke til dette. Skar litt av alle kantene. Vil heller ha kantlister på. Ser penere ut enn finérkanten, samt at det er en bedre løsning i forhold til forsegling. Limt med epoxy. Kjøpte ny teakplate hos Maritim til den delen som skal hengsles. Samme operasjon på denne. Bruker 12 mm natelister kjøpt på Biltema. Skjærer bare bort "nateleppa". Må ha delene med meg en tur i båten før finjustering og pussing/lakking. Til slutt fikk jeg lakket bordene en gang til: Sånn går nå dagan..... - som de sier litt lenger nord. Sitér dette innlegget Link to post
taunus Svart 22.Februar.2012 Del på Facebook Svart 22.Februar.2012 Dette blir meget bra. Hvilken lakk bruker du? Bruker du blank eller halvblank. Hvor mange strøk har du tenkt? Sitér dette innlegget Link to post
Møkkalasset Svart 22.Februar.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 22.Februar.2012 Takk for det. Bruker Epifanes blank 1-komponent. Planlegger minst 7 strøk på borda og 5 på skapet som står mer beskyttet. Sitér dette innlegget Link to post
26 Gimsøy Svart 22.Februar.2012 Del på Facebook Svart 22.Februar.2012 Dette blir som vanlig kjempe bra. Skal du kun bruke blank lakk? Sitér dette innlegget Min båt her på BP Link to post
taunus Svart 22.Februar.2012 Del på Facebook Svart 22.Februar.2012 7 strøk høres bra ut. Det har jeg også brukt på ting jeg har lakka. Føler at det er det som skal til for at veden er tetta. Sitér dette innlegget Link to post
Møkkalasset Svart 22.Februar.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 22.Februar.2012 Skal du kun bruke blank lakk? Det vil tiden vise. Mulig jeg avslutter med halvblank. Sitér dette innlegget Link to post
Møkkalasset Svart 5.Mars.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 5.Mars.2012 Litt stille herfra en stund. En uting at jobben setter en ut av spill innimellom. Når det er sagt så har det jo ikke hendt så mye. Kan jo ikke poste hvert lakkstrøk heller. Har lakket borda 6 strøk nå. Det er akkurat som det kommer noen nupper i lakken mellom hvert strøk, men det forsvinner etter hver mellompussing med 400-papir. Jeg tror rett og slett at det sniker seg litt støv inn i lakkboksen over tid, samt kanskje litt forurensning i kosten - til tross for at jeg vasker den i tynner og blåser den ren med trykkluft. Jeg har derfor bestemt meg for å spandere en ny lakkboks + kost til siste strøk. Den ny løsningen med å hengsle plata som setet er festet til gav mulighet for en annen løsning på frontstykket over kjøleskapet. Synes ikke den gamle var så pen. Slik så den ut: Laget en ny med en pen profil på, som sitter fast i kanten på den hengslede plata: Så til slutt første strøk på platene med fortynnet Epifanes: Skapet er forresten ferdig lakket og er hos glassmesteren for montering av speilene. Sitér dette innlegget Link to post
Møkkalasset Svart 6.Mars.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 6.Mars.2012 Så er det 7. strøket på plass på bordene. Vurderer resultatet om 2 dager. Kanskje det blir ett til. Sitér dette innlegget Link to post
26 Gimsøy Svart 6.Mars.2012 Del på Facebook Svart 6.Mars.2012 Kjempe flott ble det der. Sitér dette innlegget Min båt her på BP Link to post
Møkkalasset Svart 6.Mars.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 6.Mars.2012 Takk Gimsøy. Tror det blir bra når det blir montert. Håper på litt mildere vær snart. Verker etter å begynne i båten. Sitér dette innlegget Link to post
taunus Svart 6.Mars.2012 Del på Facebook Svart 6.Mars.2012 Dette blir så fint at du ikke kan bruke båten .. Sitér dette innlegget Link to post
Møkkalasset Svart 6.Mars.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 6.Mars.2012 He he. Cluet er å ha mange nok lakkstrøk til at interiøret tåler det meste av påkjenninger. Denne lakken skal tåle det meste. Også en skvett ankerdram som måtte bli liggende til neste dag.... Men takk, taunus. Sitér dette innlegget Link to post
Møkkalasset Svart 22.Mars.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 22.Mars.2012 Da har jeg hentet skapet hos glassmesteren. Nå gjenstår montering i båten. Sitér dette innlegget Link to post
Møkkalasset Svart 23.Mars.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 23.Mars.2012 For ikke å repetere meg selv i flere tråder viser jeg til egen trådom speilskapet. Utover dette har jeg holdt på med andre ting. Laget hull og montert dør i sideskott. Kjøpte denne på Biltema og monterte overfalshengsler. Rommet på innsiden er for stort til å være ubenyttet. Tror bl.a. at den nyinnkjøpte landstrømssentralen havner der. Løsningen med vippbar kapteinstol er nå tilpasset og fungerer. Nå har jeg tilgang til rommet bak kjøleskapet. Greit å ha ekstra lagringsplass. Kjøpte en rustrfri gassfjær hos Maritim. Kosta litt, men er skikkelige saker. Løfter 18 kg. Lokk for tilgang: Står fint oppe: Så har jeg i likhet med nyere versjoner av båten laget en innfelt hylle i skottsiden ved passasjerstol. Måtte først sjekke etter utskjæring hvor mye dybde jeg hadde til rådighet. Det viste seg at jeg traff godt, slik at det nå bare er å sette rygg påhyllen og begynne på lakkejobben. Hyllen er laget med fals og vil bli hengslet slik at man kan komme til hulrommet bak skottet hvis behov. Et av behovene er monteringen av denne: Plasseringen av resten av fatølsanlegget har jeg nå kontroll på. Kjøpte også en inverter idag for å se om dat lar seg drifte med motor igang. Uansett, det blir når alt er ferdig, i verste fall kun ved tilgang på landstrøm. Sitér dette innlegget Link to post
Møkkalasset Svart 5.Mai.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 5.Mai.2012 Litt stille fra denne kanten en stund, men har vært veldig opptatt med å hjelpe gutta med å få ferdig russebilen. Nå er de i Kongeparken og jeg har fått tid til å konsentrere meg om båten. Krydderhylla er hengslet for å kunne komme til hurtigkoblinga. Har en ekstra tappehane, slik at jeg kan ta med anlegget hjem ved behov. Måtte lage en litan "spacer" for å nok klaring mellom skrog og skott. En liten pirkejobb... Liten klaring til stolryggen foran, men det går. Ville gjerne ha tappehanen i forbindelse med vasken. Kan jo bli noe søl.... Inkaskruer med "blendelokk"... Sitér dette innlegget Link to post
Polarn Svart 6.Mai.2012 Del på Facebook Svart 6.Mai.2012 Den båten blir fet, satan så blankt treverk ombord. Konge. Er det en øltappekran vi ser, eller er den til vann? Sitér dette innlegget Eneste miljøvennlige er å kjøre grønt, host..hark <Gjør det ordentlig eller gi faen!> -->Vinner av OT-Entusiast 2011<-- Link to post
pipp Svart 6.Mai.2012 Del på Facebook Svart 6.Mai.2012 Flott jobb. Det kan bli mange fine turer med den krana der Sitér dette innlegget Link to post
Møkkalasset Svart 6.Mai.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 6.Mai.2012 Er det en øltappekran vi ser, eller er den til vann? Det er til øl. Skikkelig fatølsanlegg med kjøling. Sitér dette innlegget Link to post
Møkkalasset Svart 17.April.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 17.April.2013 Jeg løfter denne tråden istedenfor å begynne på en ny. Som varslet i innlegg #50 så var det elektriske anlegget mildt sagt rotete og til dels utrygt. Jeg vet ikke hvor mange ganger i fjor jeg åpnet luka til anlegget for så å miste motet og lukke den igjen. Nå har jeg endelig tatt mot til meg. Et par bilder som viser utgangspunktet: Et skikkelig ormebol, inklusiv en tjuvkoblet sikring: Som man ser ligger den gamle sikringsboksen bak styrewiren. Tungvinn å komme til, i tillegg til at det er gammeldagse porselenssikringer. Det ser ut som om alt av tilleggsutstyr er koblet med all medfølgende kabel, muligens med tanke på senere flytting til annen båt. Noe er også koblet utenom sikring. Ikke vet jeg, men tanken nå er å tilpasse lengden på alle ledninger, bytte ut sikringsboksen og flytte den til mer egnet sted, samt generell opprydding. Det er jo en gammel båt så jeg har ikke tenkt meg en revolusjonerende ombygging/utskifting, men ønsker et ryddigere, og fremfor alt tryggere anlegg. Forsiktig frakobling, merking, samt ut med gammel sikringsholder: Så laget jeg en liten boks for å skjule baksiden av bryterpanelet. Lokket tjener som feste for ny sikringsboks. Ganske enkle sikringsholdere som kan sammenkobles. Bladsikringer. Nok kurser til mitt behov.: Kobling i gang: Limte opp en plate til festing av bl. annet en mindre sikringsboks og kabelskinner. Araldit Super "etellerannet" tror jeg den het. Festet godt etter 10 min. En liten sikringsholder på plass. Trenger sikring mellom de instrumentene som henter strøm fra "tenninga". Denne kan eventuelt også benyttes som koblingsboks/- bro. Foreløpig ser det fortsatt litt rotete ut, men jeg ser lys i tunellen. Det blir nok bra til slutt. Fortsettelse følger..... Sitér dette innlegget Link to post
Bodehode Svart 17.April.2013 Del på Facebook Svart 17.April.2013 Du er en nøye mann, flott tråd og arbeid. Den sikringsboksen var kjekk! Hvor har du fått tak i den? Sitér dette innlegget Livet er for kort til å kjøre diesel Link to post
Møkkalasset Svart 17.April.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 17.April.2013 Takk takk. Sikringsboksene er kjøpt hos Maritim. 2 koblet sammen. http://www.maritim.no/elektrisk/kopling-og-sikringer/sikringsholder-panel/bep-sikringspanel-6-sikringer Sitér dette innlegget Link to post
Bodehode Svart 17.April.2013 Del på Facebook Svart 17.April.2013 Takk og bukk, har en lignende malvase bak et panel jeg bør rydde opp i, må bare hente motivasjon... (er elektriker, men skomakerens barn....) :-) Sitér dette innlegget Livet er for kort til å kjøre diesel Link to post
Møkkalasset Svart 17.April.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 17.April.2013 Så å en oppdatering etter kveldens økt.: Er nesten ferdig med prosjekt el-anlegg. Noen bilder: Laget en liten boks til ved siden av den andre. Dette for å skjule ledningspakka til fjernkontrollen til vinsjen. Grunnen til at jeg ikke kapper vekk overflødige ledninger er at enheten er ny og derfor har garanti. Lokket på boksen gir godt feste til selve kontrollenheten. Litt ryddigere med en gang man kan gjemme ledningene i trekkeskinner: I prinsipp ferdig: I morgen blir det å teste kurs for kurs, tilpasse sikringsstørrelse og merke dekslene med hovedforbruker pr. sikring. Heretter blir det ikke like flaut å åpne denne luka: Greit nok at anlegget er skjult, men det har liksom vært et poeng å holde det skjult for kompetente kompiser og meg selv. Lettet over å ha fått det unnagjort. Og her er hva jeg fikk til overs. Uten å ha deaktivert en eneste funksjon. Me like! Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.