Jump to content

Prosjekt - Oppgradering av Agder 840.


Møkkalasset

Recommended Posts

Ser du har ymse med tvinger og slikt, er det noe som er å få kjøpt for vanlige herrer eller er det proff?

Alt kan jo kjøpes for penger, men det koster. Kanttvingene er geniale. Som du antyder er det vel i kategorien proffutstyr. Jeg er så heldig at jeg får låne nøkkelen til en trevarefabrikk. :smash: Deilig å kunne stå inne i varmen og ha tilgang på verktøy og maskiner. :smiley:

 

Går det greit og ha på epoxy oppå bordet da du nater med Marin & Teknikk? dette bordet for og så lakkere dete med lakk med UV-filter?

En kamerat av meg restaurerte en plattgatter for en tid tilbake. Reportasje om båten. Han behandlet dekket på den måten. Mener han brukte sikaflex. Lager meg et teststykke for å se hvordan det går. Biltemas natemasse kjenner jeg ikke, men en forutsetning er at den er såkalt "overmalbar".

Redigert av Møkkalasset (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Ikke dumme de kanttvingene fra CO heller. :flag_bp:

 

Idag fikk jeg gjort litt igjen.

 

En liten utfordring med buen i bakkant av pentrybordet. Sett fra undersiden før tilpasning:

 

baksiden.jpg

 

Synes ikke det ble så verst...

 

bue1.jpg

bue2.jpg

 

 

Fikk limt på kantlister også. I tillegg ble jeg nesten ferdig med tilsatsbordet (klaffen). Mangler bare kantlister. Det blir imorgen.

Kikket nærmere på spesifikasjonen på limtuben. Herdetid er 2 mm pr. døgn. Med 7 mm dype fuger så blir det ikke noe sliping før onsdag. Men, men, nok å gjøre i mellomtiden. :smash:

Link to post
Share on other sites

Marin & teknikk herder 2 mm første 24 timer og ca 8 mm etter 7 døgn etter Casco.

Hmmm. Takk for tipset - og linken. :thumbsup: Ingen grunn til å forhaste seg med andre ord. Det med luftfuktigheten var interessant. Det blir jo ganske tørt klima inne i et oppvarmet lokale når det er kaldt ute. Slipingen av natefugene får m.a.o. vente til jeg er på den sikre siden. Blir å jobbe med andre ting mens jeg venter...

Link to post
Share on other sites

Så har jeg gjort litt igjen. Natet først ferdig klaffebordet. Men det er ikke så spennende å legge ut flere bilder av natingen. Mer interessant å se etter sliping - som jeg har utsatt til helgen. Vil være sikker på at alt er utherdet.

 

I mellomtiden jobber jeg med speiskapet til toalettrommet:

 

Dette står i relativt tørre omgivelser, så jeg satser på at det holder med finert MDF. (19mm)

 

imahogny_mdf.jpg

 

Denne limes sammen på "halv ved". Bruker vanlig trelim da skapet skal forsegles med lakk.

 

mdf_paa__halv_ved.jpg

 

Limt og srudd:

 

limt_og_skrudd.jpg

 

En pen forkantlist med profil er valgt:

 

forkantlist.jpg

 

Forkantlist limt:

 

kantlimt_skap.jpg

 

I bakkant festes dobbelt profilert list, som danner en fals inni skapet. Her skal det festes et enveisspeil. Blir speil sett fra kabinen, mens man ved å åpne skapdøra kan man kikke ut og fremover når man er på "badet". Denne løsningen har jeg fått "pepper" for i annen av mine tråder, men jeg gir meg ikke. :lol:

 

Fra innsiden ser skapet nå slik ut:

 

fra_innsiden.jpg

 

Så var det døra. Fikk gutta på trevarefabrikken til å lage ramtre til meg.

 

doer_ramtre.jpg

 

Dør limt sammen (med epoxy for sikkerhets skyld.)

 

doer_limt.jpg

 

Døra skal tilpasses og hengsles, men man får et inntykk av hvordan det blir:

doer.jpg

 

I ramtreet så skal det inn en normal speile. Speil på ”badet” må fruen ha. På innsiden av døra lager jeg hyller til diverse småsaker. Hyllene vil svinge med ut når man åpner døra. Jeg skal sage ut en åpning i skottet mellom toalettet og kabinen hvor skapet skal felles inn. Skal holdes på plass av lister på begge sider. Vi stikke ca 5 cm inn på toalettet og ca 6,5 cm inn i kabinen. Ikke til hinder noen steder. Fortsettelse følger... :smash:

Redigert av Møkkalasset (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Bare så ikke noen tror jeg har sovna fra jobben. :lol: Litt småpussel innimellom div. jobbreising og litt jobbing med en russebil...

Har pusset ned bordene til ferdig tykkelse. Så har jeg fått laget feste til tilsatsbordet og festa dette pluss "leppa". Limt alt med epoxy og forseglet undersiden av bordene med epoxy også. Ikke vemodig vakkert fra undersiden, men det blir aldri synlig. :smiley:

 

hovedbord_feste.jpg

tilsatsbord_leppe.jpg

 

Så har jeg fått limt (med epoxy) støtlista på skapet som skal felles inn i skottet på toalettrommet, samt tilpassset og borret listene som skal holde skapet fast på motsett side.

 

stoetlist.jpg

stoetlist_2.jpg

 

 

Imorgen blir det å feste slingrekanter på bordene. Deretter blir det en lang periode med mange strøk Epifanes lakk.

Link to post
Share on other sites

Joda, har gjort litt idag også. Etter siste sliping kom det frem tre luftlommer i natemassen. Reparerte dette for 2 dager siden og pusset det ned i dag. Ble helt perfekt. Deretter limte jeg på slingrekanter med epoxy. Så i morgen blir det å slipe kantene og lakke første strøk. Legger ut noen bilder etter det. Deretter blir det vel stille en stund. Kan bare lakke ett strøk i døgnet og skal ha mange strøk. Idag har været på Sørlandet vært strøkent. Kjenner at vårpusslysten virkelig begynner å melde seg. :flag_bp:

Link to post
Share on other sites

Måtte slipe ned baksiden av pentrybodet og da kom jeg ned på en lysere´finér. Selv om denne siden bare er synlig når bordet er vippet tilbake så hadde jeg lyst til å få tilnærmet riktig farge på det. Beiset et strøk med Herdins teakbeis. Synes resultatet ble ganske bra. Lakkerte med epoxy etterpå.

 

bakside_pentrybord.jpg

 

Deretter lakket jeg førtste strøk på de andre bordene og skapet. 50% fortynnet Epifanes lakk (I henhold til produsentens anbefaling.)

 

hovedbord_lakk_1.jpg

hovedbord_lakk_1_b.jpg

tilsatsbord_lakk1.jpg

skap_lakk1.jpg

 

Sånn innimellom andre oppgaver har jeg laget en koppholder. Skal monteres ved førerplass. Denne har jeg lakket med epoxy.

 

koppholder.jpg

 

I morgen blir det ett strøk til. Og de kommende dagene, så da blir det ikke noen oppdaeringer på en stund. :smiley:

Link to post
Share on other sites

Litt skuffa idag. Ville mellompusse og lakke et strøk til, men lakken var fortsatt litt klebrig, særlig på natefugene. :sad: Det er muligens for varmt og tørt i lokalene. (Står på boksen at det kan påvirke tørketiden.) Får drøye til imorgen.

 

I mellomtiden har jeg vært i båten og plukket med meg noen interiørdetaljer som skal modifiseres.

 

Har et ubenyttet hulrom bak kjøleskapet som jeg tenkte å ta i bruk.

 

kjoeleskaprom.jpg

 

Vil lage et hull i denne plata, slik at jeg kommer til rommet ovenfra.

 

seteposisjon.jpg

 

Så lager jeg en ny plate som setet festes til. Vil hengsle denne i forkant så leg kan vippe setet fremover.

 

Neste oppgave i båten blir å legge om deler av det elektriske. Det ser mildt sagt helt forferdelig ut. Skikkelig ledningsspagetti. Bildene taler for seg... :crazy:

 

spagetti1.jpg

spagetti2.jpg

 

Skal legge opp nye sikringer, samt foreta en opprydding. Må vel la seg gjøre å få det bedre enn dette. :smiley:

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...