Jump to content

Prosjekt - Oppgradering av Agder 840.


Møkkalasset

Recommended Posts

Jeg har lufting over. Det er ikke helt tett i bakkant heller. Det synes ikke på bildet, men det er et hull der, stort nok til å putte inn hue, samt komme til installasjoner som kullfilter til septikluftinga, eksosen til Eber´n o.s.v. Vil sørge for å fortsatt ha "gjennomtrekk" der. :yesnod:

Redigert av Møkkalasset (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Begynt på det "hemmelige rommet" under styreposisjonen. :smiley:

 

Laget hull og luke til dette. Skar litt av alle kantene. Vil heller ha kantlister på. Ser penere ut enn finérkanten, samt at det er en bedre løsning i forhold til forsegling. Limt med epoxy.

 

imag0230.jpg

 

Kjøpte ny teakplate hos Maritim til den delen som skal hengsles. Samme operasjon på denne.

 

imag0231.jpg

 

Bruker 12 mm natelister kjøpt på Biltema. Skjærer bare bort "nateleppa". Må ha delene med meg en tur i båten før finjustering og pussing/lakking.

 

Til slutt fikk jeg lakket bordene en gang til:

 

imag0232.jpg

 

Sånn går nå dagan..... - som de sier litt lenger nord. :lol:

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Litt stille herfra en stund. En uting at jobben setter en ut av spill innimellom. :smiley: Når det er sagt så har det jo ikke hendt så mye. Kan jo ikke poste hvert lakkstrøk heller. :nonod: Har lakket borda 6 strøk nå. Det er akkurat som det kommer noen nupper i lakken mellom hvert strøk, men det forsvinner etter hver mellompussing med 400-papir. Jeg tror rett og slett at det sniker seg litt støv inn i lakkboksen over tid, samt kanskje litt forurensning i kosten - til tross for at jeg vasker den i tynner og blåser den ren med trykkluft. Jeg har derfor bestemt meg for å spandere en ny lakkboks + kost til siste strøk.

 

Den ny løsningen med å hengsle plata som setet er festet til gav mulighet for en annen løsning på frontstykket over kjøleskapet. Synes ikke den gamle var så pen. Slik så den ut:

 

gamle_fronten.jpg

 

Laget en ny med en pen profil på, som sitter fast i kanten på den hengslede plata:

 

ny_front.jpg

 

Så til slutt første strøk på platene med fortynnet Epifanes:

 

ett_stroek_paa_seteplatene.jpg

 

Skapet er forresten ferdig lakket og er hos glassmesteren for montering av speilene. :smiley:

Link to post
Share on other sites

  • 3 uker senere...

For ikke å repetere meg selv i flere tråder viser jeg til egen trådom speilskapet.

Utover dette har jeg holdt på med andre ting. Laget hull og montert dør i sideskott. Kjøpte denne på Biltema og monterte overfalshengsler. Rommet på innsiden er for stort til å være ubenyttet.

 

sjalusidoer.jpg

 

Tror bl.a. at den nyinnkjøpte landstrømssentralen havner der.

 

 

landstroem.jpg

 

Løsningen med vippbar kapteinstol er nå tilpasset og fungerer. Nå har jeg tilgang til rommet bak kjøleskapet. Greit å ha ekstra lagringsplass.

 

vippe_1.jpg

 

Kjøpte en rustrfri gassfjær hos Maritim. Kosta litt, men er skikkelige saker. Løfter 18 kg.

 

vippe_2.jpg

vippe_3.jpg

 

Lokk for tilgang:

 

lokk.jpg

 

Står fint oppe:

 

fremvippet.jpg

 

Så har jeg i likhet med nyere versjoner av båten laget en innfelt hylle i skottsiden ved passasjerstol. Måtte først sjekke etter utskjæring hvor mye dybde jeg hadde til rådighet. Det viste seg at jeg traff godt, slik at det nå bare er å sette rygg påhyllen og begynne på lakkejobben. Hyllen er laget med fals og vil bli hengslet slik at man kan komme til hulrommet bak skottet hvis behov.

 

hylle_skapdoer.jpg

 

Et av behovene er monteringen av denne:

 

tappehane.jpg

 

Plasseringen av resten av fatølsanlegget har jeg nå kontroll på. Kjøpte også en inverter idag for å se om dat lar seg drifte med motor igang. Uansett, det blir :cheers: når alt er ferdig, i verste fall kun ved tilgang på landstrøm. :smiley:

Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...

Litt stille fra denne kanten en stund, men har vært veldig opptatt med å hjelpe gutta med å få ferdig russebilen. Nå er de i Kongeparken og jeg har fått tid til å konsentrere meg om båten.

 

Krydderhylleoghane.jpg

 

Krydderhylla er hengslet for å kunne komme til hurtigkoblinga. Har en ekstra tappehane, slik at jeg kan ta med anlegget hjem ved behov.

 

Krydderhylleoghane2.jpg

 

Måtte lage en litan "spacer" for å nok klaring mellom skrog og skott. En liten pirkejobb...

 

Hane.jpg

 

Liten klaring til stolryggen foran, men det går. Ville gjerne ha tappehanen i forbindelse med vasken. Kan jo bli noe søl.... :smiley:

 

Bakstolen.jpg

 

Inkaskruer med "blendelokk"...

Link to post
Share on other sites

  • 11 måneder senere...

Jeg løfter denne tråden istedenfor å begynne på en ny. Som varslet i innlegg #50 så var det elektriske anlegget mildt sagt rotete og til dels utrygt. Jeg vet ikke hvor mange ganger i fjor jeg åpnet luka til anlegget for så å miste motet og lukke den igjen. Nå har jeg endelig tatt mot til meg. Et par bilder som viser utgangspunktet: Et skikkelig ormebol, inklusiv en tjuvkoblet sikring:

 

bilde

 

bilde

 

Som man ser ligger den gamle sikringsboksen bak styrewiren. Tungvinn å komme til, i tillegg til at det er gammeldagse porselenssikringer. Det ser ut som om alt av tilleggsutstyr er koblet med all medfølgende kabel, muligens med tanke på senere flytting til annen båt. :smiley: Noe er også koblet utenom sikring. Ikke vet jeg, men tanken nå er å tilpasse lengden på alle ledninger, bytte ut sikringsboksen og flytte den til mer egnet sted, samt generell opprydding. Det er jo en gammel båt så jeg har ikke tenkt meg en revolusjonerende ombygging/utskifting, men ønsker et ryddigere, og fremfor alt tryggere anlegg.

 

Forsiktig frakobling, merking, samt ut med gammel sikringsholder:

bilde

 

bilde

 

Så laget jeg en liten boks for å skjule baksiden av bryterpanelet. Lokket tjener som feste for ny sikringsboks.

 

bilde

 

bilde

 

Ganske enkle sikringsholdere som kan sammenkobles. Bladsikringer. Nok kurser til mitt behov.:

 

bilde

 

Kobling i gang:

 

bilde

Limte opp en plate til festing av bl. annet en mindre sikringsboks og kabelskinner. Araldit Super "etellerannet" tror jeg den het. Festet godt etter 10 min.

 

bilde

 

En liten sikringsholder på plass. Trenger sikring mellom de instrumentene som henter strøm fra "tenninga". Denne kan eventuelt også benyttes som koblingsboks/- bro.

bilde

 

Foreløpig ser det fortsatt litt rotete ut, men jeg ser lys i tunellen. Det blir nok bra til slutt. :smiley: Fortsettelse følger..... :smash:

Link to post
Share on other sites

Så å en oppdatering etter kveldens økt.:

 

Er nesten ferdig med prosjekt el-anlegg. Noen bilder:

 

Laget en liten boks til ved siden av den andre. Dette for å skjule ledningspakka til fjernkontrollen til vinsjen. Grunnen til at jeg ikke kapper vekk overflødige ledninger er at enheten er ny og derfor har garanti. Lokket på boksen gir godt feste til selve kontrollenheten.

 

bilde

 

Litt ryddigere med en gang man kan gjemme ledningene i trekkeskinner:

 

bilde

 

bilde

 

I prinsipp ferdig:

 

bilde

 

I morgen blir det å teste kurs for kurs, tilpasse sikringsstørrelse og merke dekslene med hovedforbruker pr. sikring.

Heretter blir det ikke like flaut å åpne denne luka:

bilde

 

Greit nok at anlegget er skjult, men det har liksom vært et poeng å holde det skjult for kompetente kompiser og meg selv. Lettet over å ha fått det unnagjort.

Og her er hva jeg fikk til overs. Uten å ha deaktivert en eneste funksjon. Me like! :smiley:

 

bilde

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...