Jump to content

Elektrisk garn/teinehaler, Northlift eller Hobbyfisher, erfaringer


Sunmar

Recommended Posts

Ønsker å anskaffe meg en elektrisk garn/teine/linehaler og det står mellom to modeller:

 

Northlift NH200

 

og

 

Hobbyfisher E150

 

Det som i hovedsak skiller disse er at Northlift har 90 kg trekkraft, mens Hobbyfisher har 150 kg og regularbar hastighet.Er det noen som har erfaringer (positive/negative) med disse modellene? Hvordan er det med driftssikkerhet og service på dem?

 

Den primære bruken vil være til linefiske, krepseteiner (5-10 i serie), og litt torskegarn.

 

Jeg vil primært ha en elektrisk haler da jeg ønsker å lett kunne demontere den når den ikke brukes. Antar at dette er vanskelig (umulig?) med en hydraulisk haler, eller tar jeg feil...? Bensindrevet haler regner jeg som mer eller mindre uaktuelt pga støy og eksos.

Link to post
Share on other sites

Hei

 

Har ingen erfaringer med noen av de blokkene, men når det gjelder hydraulisk kraftblokk så er det ingen problem og ta den av.

Du legger da bare opp med hurtigkoblinger (side 5) på begge slangene.

Koster 140,- for et sett.

 

En hydraulisk kraftblokk er muligens noe tyngere (uten og vite det sikkert) enn en elektrisk en.

 

Ellers så har jeg en ubrukt Engbo Kraftblokk liggendes

som sikkert kan få en ny eier (manual).

Link to post
Share on other sites

Jeg kjøpte i høst en Northlift LH200, som kun er en relativt lett teinehaler. Har ikke testet den enda, men førsteinntrykket er:

 

- Ledningen er for kort, 1m. Jeg må skjøte på ca.1m. Forbannet ergerlig!

- Pluggen er noe plastræl som ikke tilfredsstiler mine krav. Må byttes, men til hva?

- Manualen sier at en ikke trenger sikring, da det er innebygget motorvern. Bullshit! Jeg planlegger å koble den over sikringen for ankervinsjen.

- Ledningen kommer ut av et hull i stammen rett over låseskruen for å låse svingvinkelen. Vanskelig å komme til skruen. Upraktisk og unødvendig.

- Festeanodningen på ripa er en kluns i hardplast. Den slarker litt. Det går sikkert bra, men sort plast er ikke standard på Saowanee. Kommer til å lage noe i syrefast etter hvert. Her er det kanskje jeg som er vanskelig(?).

 

Men den var ganske billig. Under fem båtlapper på høsttilbud. Regner med at den virker OK til å trekke hummerteinene til høsten.

Redigert av NilsPils (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Takk for tilbakemeldinger begge to. Litt betenkelig at Northlift sin haler virker såpass lite gjennomtenkt som du antyder NilsPils. Jeg hadde inntrykk av at det skulle være en gjennomtestet modell. Personlig synes jeg trekkkraften kanskje er litt lite (90 kg), spesielt til krepseteiner som skal opp fra kanskje 100 m. Har kontaktet produsenten for å høre om de har planer om en kraftigere modell men det virket ikke som det var noen umiddelbare planer om det.

 

Hva med Hobbyfisher, noen som kjenner til denne? Virker gjennomtenkt nok, men samtidig noe "hjemmesnekret" - uten at dette nødvendigvis er negativt.

 

Kalle74, Engboen virker litt plasskrevende. Fant den ikke på hjemmesiden til Engbo, har den gått ut av produksjon?

Link to post
Share on other sites

Kalle74, Engboen virker litt plasskrevende. Fant den ikke på hjemmesiden til Engbo, har den gått ut av produksjon?

 

Ja den er gått ut av produksjon, den ble for dyr og produsere, men da det er samme delene som de bruker til ankervinsjene sine

så er reservedeler lagervare.

Det ligger manual til den på hjemmesiden til Engbo. Grunnen til at den ikke er rekkemontert er pga. at den er så kraftig, den

trekker jo 500kg+

Link to post
Share on other sites

....Personlig synes jeg trekkkraften kanskje er litt lite (90 kg), spesielt til krepseteiner som skal opp fra kanskje 100 m. .........

Her får du Northlift LH300 med 140 kg trekkkraft. Men den er ikke med garnhaler.

http://stokken.mamutweb.com/Shop/Search?q=teinehaler&page=1

 

Hvor mange krepseteiner har du i samme lenke? Hvor mye, omtent, veier de? Det er vel mer vekten enn dybden som eventuelt blir et problem?

 

Jeg har litt tunge krabbe/hummerteiner. Ca. 18-20kg/stk. Ser ingen problemer med 90 kg trekkraft da, men skulle gjerne forsøke med krepseteiner også. Kanskje også reketeiner. Det er vel da ikke rasjonelt å sette en teine av gangen på 100m+?

 

Ellers tror jeg fremdeles på Northliften. Jeg skal bruke vinteren på å montere, koble og gjøre den klar. Får ikke testet før i april. Da skal jeg sjekke med inntil 4 krabbeteiner. Det er ikke usannsynlig at jeg også ville kommet på en del negative momenter dersom jeg hadde gått for et annet merke. Kanskje jeg er litt vanskelig?

Redigert av NilsPils (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Har en northlift LH 200 som har gjort nytten i 2 sesonger nå. Trakk krepse teiner og fisketeiner senest i helgen.

90 kg er for snaut til krepseteiner ( greier bare ca 5-6 teiner på lenken) så jeg skal bytte til modellen som er hakket større. Til hummerteiner/ fisketeiner er LH 200 stor nok.

 

Pluggen som kritiseres er plast med rustfrie kontakter, hva er galt med det?? En av de få kontaktene på dekk jef ikke har hatt problemer med.

 

Foten er i kompositt/plast, har ingenting og utsette på denne, metall braketter som rugger mot hverandre lager mye lyd og slitasje, samt unødvendig på så små halere.

 

Synest Northlift halerene er geniale og rimelige. Holder til hobbyfiske, men kan selvfølgelig ikke sammenlignes med hydrauliske blokker.

LH 200 pakkes sammen på et øyeblikk & mye mindre plass enn andre halere med fast teinebom.

Link to post
Share on other sites

...Pluggen som kritiseres er plast med rustfrie kontakter, hva er galt med det?? En av de få kontaktene på dekk jef ikke har hatt problemer med...

Pluggen jeg fikk er vanntett mot veggkontakten. Men hva hjelper det når det er stort hull rundt kabelen der den går inn i pluggen? En liten vannsprut her ... ?! Men den pluggen må av uansett fordi kabelen er for kort. Har enda ikke greid å finne ut hvordan den kan demonteres uten å bli ødelagt.

 

Ellers som sagt: Jeg tror fremdeles på Northlift. Mitt største ankepunkt er for kort kabel. Synes dessuten at uttalelsen om at den kan monteres uten sikring er direkte farlig, og vel også ulovlig? Særlig med den pluggen!

Redigert av NilsPils (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Nils,

 

Pluggen først. Det er bare å lirke ytterhetten opp når denne skal åpnes, brukte en tang for å holde igjen på en av pinnene i støpselet mens jeg rugget hetten av. Det kan komme fukt inn i støpselet, men med 12V sier det ikke pang uansett.

 

Er det vern i motoren trengs vel strengt tatt ikke ekstern sikring ( men det fulgte med en 30 eller 40 A sikring med min haler) Loverket for 12 V har jeg ikke hørt om..

 

Etter bruk pakker jeg ned haleren og legger den i rommet ( tørt og greit). Skal man ha haleren festet permanent og over lengre tid ville jeg lagt opp en skikkelig koplingsboks /kopling, men disse halerene er jo konstruert for hurtig oppkopling når man trenger de, hvoretter de fjernes etter bruk på få sekunder. Fuktig kontakt kan vel gi litt krypstrøm, men da den er oppkoplet relativt kort tid har jeg aldri hatt noen problemer.

 

Det meste kan sikkert forbedres, men hva får man for 4-5K i dag?

Link to post
Share on other sites

Motorvern er ingen sikring ved kortslutning mellom motor og batteri. "ISO 10133 Small craft. El. Systems - Extra low voltage DC" er helt klar på at det skal være sikring på hver slik kurs, maksimum 200 mm fra strømkilden der det er praktisk mulig. Det skulle også bare mangle! Usikrete kabler er vel en god oppskrift på brann ombord?

 

Takker ellers for tips om demontering av pluggen. Skal gi den en sjanse til. Jeg har også plass til haleren under dekk. Den vil bli demontert når den ikke er i bruk. Det er da jeg ikke liker svart plastkluns på dollbordet. Hadde foretrukket en syrefast plate med gjengehull. På Saowanee er vi veldig vanskelige sånn....

 

Men gleder meg til å ta haleren i bruk. Er helt enig i at en ikke kan forvente allverden for den prisen. Kan ikke vente på krabbe/hummersesongen, så det blir å skaffe noen krepseteiner etter hvert. Har også lyst å prøve reketeiner. Noen tips der?

Redigert av NilsPils (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hvor mange krepseteiner har du i samme lenke? Hvor mye, omtent, veier de? Det er vel mer vekten enn dybden som eventuelt blir et problem?

 

Tenker å prøve med 5-10 teiner i samme lenke. Hver teine veier 4 kg så max 40 kg pluss ilsteiner og eventuell fangst. 50 kg er vel et greit estimat så tilsynelatende bør Northlift NH200 med 90 kg trekkraft holde, men ønsker ikke at den skal jobbe opp mot max kapasitet.

Link to post
Share on other sites

Er det noen som kan si noe om hva drakraften på en garn/teinehaler må være for å dra opp 40 kg krepseteiner (og 10 kg ilstein)?

Kjøpte hobbyfisher med bensin(kjempefornøyd,lite bråk,sterk,starter lett,lite eksos)har 10 krepseteiner på lenken og det er tungt(strøm.vind spiller vel inn mhht totalvekten)Jeg har en 15f selvlensende bred båt men om teinene "henger"litt må jeg være litt forsiktig så ikke jeg trekker båten rundt.

Har ikke prøvd el.utgaven men kan på det varmeste anbefale bensintypen

Link to post
Share on other sites

problemet med trekkraft er volumet av alle teinene som skal draaes gjennom 100 m vann. I luft er de lette nok, på 100 meters dyp føles det som fanden selv holder igjen når man begynner å dra.

 

Det er det samme problemet med de største skotte & vestlands-hummerteinene, de veier ca 18 kg i friluft, men å dra de opp i fra 30m i litt strøm og vind er svintungt.

Link to post
Share on other sites

Er det noen som kan si noe om hva drakraften på en garn/teinehaler må være for å dra opp 40 kg krepseteiner (og 10 kg ilstein)?

Kan ikke garantere at mitt svar er fullstendig korrekt, men jeg prøver likevel med min skolefysikk. Arkimedes lov sier at vekten (i kg) av dine krepseteiner i vann er lik vekten minus volumet (i kubikkdesimeter) av de. Vet ikke hvor stor egenvekten på tau er, teinene veier litt mer, men totalt sett vil jeg gjette at 40 kg krepseteiner ikke veier mer enn 5 kg i vann. De 10 kg ilstein vil utgjøre ca 5 kubikkdesimeter og veier da i vann ca. 10-5=5 kg.

 

Krabbene bidrar ikke mye til dette regnestykket siden de har vekt omtrent som vann, dvs. ett kilo per kvadratdesimeter.

 

Så må du dra de gjennom vannet, det krever litt mere kraft, fordi du må flytte på vannet. Det riktige begrepet her er vel heller energi, fordi du kan kompensere for lav kraft ved å senke hastigheten du drar opp med.

 

Men totalt sett vil jeg gjette på at du ikke trenger mer drivkraft enn 20 kg for å dra opp dine teiner. Så vil jeg glatt doble dette for å kompensere mot strøm, bølger rask opphaling osv. Så 40 kg er nok.

 

Eller hva tror dere, er det mer som bør tas med?

 

Hilsen Rag

Link to post
Share on other sites

Ja.

Hvis ikke ærbødige Arkimedes hadde erfaring fra teinefiske så kan man gjærne vektlegge erfaring fra de som har det.

Dybde og strøm spiller en stor rolle. Og selvfølgelig avstand mellom teinene. Selv har jeg en liten hydr hobbyblokk som sliter med å få opp 10 teiner på lenk. Har skiftet hydr pumpe, satt opp trykket samt redusert diameteren på tauskiva. Og fortsatt så er det tungt å få de opp fra ca 100 favner. Litt slingring gjør det lettere for da er det båten som løfter og blokka tar inn slakk.

Link to post
Share on other sites

Kjøpte hobbyfisher med bensin(kjempefornøyd,lite bråk,sterk,starter lett,lite eksos)har 10 krepseteiner på lenken og det er tungt(strøm.vind spiller vel inn mhht totalvekten)Jeg har en 15f selvlensende bred båt men om teinene "henger"litt må jeg være litt forsiktig så ikke jeg trekker båten rundt.

Har ikke prøvd el.utgaven men kan på det varmeste anbefale bensintypen

 

Bensintypen har vel en dra/løftekapasitet på 220 kg.

 

Ut i fra det som er skrevet til nå ser det ut til at 90 kg kan bli litt lite til 10 krepseteiner (a 4 kg), så da står jeg vel i praksis igjen med Hobbyfisher sine garn/teinehalere (E150, 150 kg løftekapasitet eller P220 (bensindrevet), 220 kg løftekapasitet), eventuelt en ren teinehaler (LH300, 136 kg løftekapasitet).

Link to post
Share on other sites

  • 1 år senere...

Kjøpte en Hobbyfisher E150 og har foreløpig kun kjørt den en gang på krepseteiner. 5 teiner i lenke, 20 m avstand mellom teinene, 100 m dyp gikk uten problemer. Har nå satt opp en lenke for 10 teiner og skal teste denne når det blir litt varmere i været. Økte avstanden mellom teinene til 25 meter så i teorien er det kun 4-5 teiner som løftes ved et dyp på 100 m så dette bør også gå bra. Har koblet haleren direkte på startbatteriet og, uten for mye erfaring ennå, virker det som om det er en fordel å øke turtallet på motoren noe for å få godt med strøm.

Link to post
Share on other sites

På nh 2000 er byggekvaliteten noe tvilsom. Som teine-haler er den ok til lett hobbybruk.

 

Som garnhaler er den totalt ubrukelig, pressrullen har ingen funksjon og er bare i veien. Det er for mye skruer og ting som garnet hukker seg fast i, monofil garn kan du bare glemme å dra med denne.

Link to post
Share on other sites

  • 1 år senere...

Heisan.

Henger meg på denne tråden. Er det noen som har noen anbefalinger å komme med på elektrisk teinehaler? Tenkte også at den kunne brukes til vad/line.

Hobbybruk, men synes utsyret kan være solid bygget likevell.

 

Hva skal en gå for og er det andre typer som bør nevnes?

 

Redigert skrivefeil

Redigert av Cannonfodder (see edit history)
Link to post
Share on other sites

  • 4 måneder senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...