Jump to content

Kjøleskap- Vitrifrigo, Coolmatic el. Isotherm?

REM

Recommended Posts

Kjøleskapet på fly har tatt kvelden. Tok det med hjem i ettermiddag for å se om jeg kunne få liv i det. Etter nærmere ettersyn ser jeg at det vel neppe er så mye å spare på. Rustent og fælt etter å ha levet 10 år utsatt på fly.

Spørsmålet er hva jeg skal kjøpe og sette in som erstattning. Maritim selger Vitrifrigo og Coolmatic med Danfoss kompressor. Begge koster i underkant av 5 båtlapper for et 45 liters skap.

Seatronic ser jeg selger Isotherm vistnok også med Danfos, og Veaco (Sea-Sea?) selger Coolmatic med Danfoss.

Danfoss er de beste kompressorene har jeg lært, men ellers? Er det andre ting å tenke på mhp. kvalitet og pålitelighet. Er det forskjell på Danfosskompressorene kanskje, og finnes det kjøleskap tilpasset maritimt bruk, altså med utsatte deler i rustfritt/syrefast?

Noen som har peil?

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Kjøpte nytt Isotherm i forrige båt og det var jeg veldig godt fornøyd med, spesielt strømforbruket som på mitt 49 liters skap hadde et snitt på rundt 0,7 A pr time. Det var iht til spesifikasjonene, men erfaringene tilsa at skapet virkelig var gjerrig på strømmen. Litt viktig kanskje, i en båt(?) :yesnod: De andre skapene kjenner jeg ikke til, men jeg tror faktisk det skal noe til å slå Isotherm her.

Mener å huske at det er plus minus en cm i høyde og bredde på et par ev disse skapene. Kan jo være viktig å sjekke om "hølet" der det skal stå er trangt. 49 literen til isotherm har vel samme utvendige mål som 42 literen om jeg ikke husker feil. Er vel Danfoss BD35F-kompressoren i alle disse tror jeg,

Reder og Captain's bitch på M/S Fars Vilje Østfoldtreffet 2017

Da blir det nok et Isotherm 45L fra Maritim til kr 4695. Her kan jeg montere kompressoren eksternt slik at jeg får redusert dybdebehovet en del.

Takk for hjelpa.

Redigert av REM (see edit history)

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

Hei,

FINN-kode: 32973126

Denne annonsen står på finn i dag

Navigare Båt & Fritid AS

KJØLESKAP 49 LITER ISOTHERM KR 3.900,-

Volum (l).........................49

Dimensjoner HxBxD (mm)............525x380x470

Vekt (kg).........................16

Strøm forbruk gj.snitt/maks (12V).0,6/2,7 A

Danfoss kompressor type...........BD35F

Fryser -6 °C Volum (l)............4

Produktet er frabrikknytt.

Sendes i postoppkrav. Frakt kr. 250,-

• 2 år senere...

Gjenbruker en gammel tråd her.

Jeg har idag et Coolmatic kjøleskap på 110 liter i båten. Dette er tydeligvis et billig plastic- skap. Det stod i båten når jeg kjøpte den, så jeg er usikker på alderen. Men mener å huske at selger nevnte noe om at det ikke var mange årene siden det var byttet. Uansett så synes jeg kvaliteten på skapet er langt unde pari. Det bruker mye strøm, og luken til fryseboksen sprekker. Dvs det er hengslingen til luken som ikke holder mål. I tillegg synes jeg isoleringen virker dårlig, eller om det er døren som tetter dårlig. Litt usikker der.

Slik jeg ser det, virker det som om det er to typer skap som kan være aktuelle i dag. Har mest lyst på et Isotherm skap. Har plass til et på 130 liter, men dette synes jeg har veldig liten fryser. bare 8 liter.

Det andre skapet som kan være aktuelt, er et 108 liter Waeco. (vet ikke om det finnes større?) Dette ser mye bedre ut med tanke på innredningen, og har litt større frysedel. (10 liter). I tillegg til automatisk avriming av fryser. Dette er noe jeg har savnet på skapet jeg har nå, da det har en tendens til å ise mye under bruk i lengre perioder, f.eks ferien. Strømforbruket ser ut på papiret til å være omtrent likt.

Jeg har ganske god erfaring med Isotherm fra tidligere båter, og er i utgangspunktet litt skeptisk til Waeco, da det er samme produsent som Coolmatic. Men det ser ut til at der stor forskjell på innredningen i dette nye Waeco skapet i forhold til det gamle. Det virker mye mere solid, rett og slett.

Er det noen som har erfaringer å dele her? Hva anbefales?

• 2 uker senere...

Løfter denne, og gjør et forsøk til.

Det er dette skapet, Waeco sitt på 108/110 liter, (dårlig bilde, men fant ingen bedre i farten)

bilde

Eller dette som er alternativene mine.

bilde

Waeco skapet ser ut til å ha ganske bra finish. Fryseboksen er større enn på Isotherm sitt, samt at selve boksen er i hel plast utenpå fordamperen. . Mye lettere å holde ren. Fryseboksen skal visstnok også ha automatisk avriming, noe jeg ikke finner på Isotherm sine Det er også flere hyller og alt i alt et penere skap. Men jeg så det litt nærmere etter i "sømmene", og oppdaget at dørpakningen ikke lå tett inntil karmen i hjørne oppe. Er litt usikker på om det bare var tilfeldig på utstillingsmodellen, eller om dette er vanlig. Lekker det for mye luft fra døra, vil strømforbruket bli stort.

Isotherm skapet har jeg ikke sett i virkeligheten. Finner ingen som har det utstilt. Det eneste jeg har å forholde meg til, er de tekniske dataene som oppgis. Der kan det se ut som om Isotherm skapet bruker littegrann mindre strøm enn Waeco sitt, men det er sikkert marginalt.

Hadde det vært fint om noen har erfaring og tips å dele her. :yesnod:

Jeg har Vaeco 140 liters med den store Danfosskompressoren. Fornøyd etter at jeg fikk byttet styringsenheten/egulatoren på garantien. 45-kompressoren har god kapasitet og relativt liten gangtid for å holde temperaturen

ad. planlegging:

Jag köpte ett Electrolux 130 liters 230V skåp med 18 liters frysfack som jag kör på en Mastervolt 2000W/100A Mass Combi inverter/laddare för 8 år sedan tror jag.

Kostade 2999:- på Elgiganten.

Resterande pengar upp till vad ett Isoterm-skåp kostar var ju ett skapligt bidrag till invertern - som dessutom är synnerligen uppskattad till en massa andra saker.

Mycket nöjd med denna lösning som dessutom är rimligt sparsam med batteriströmmen när landström saknas. Har fungerat helt problemfritt!

bilde

Plus att frysfacket duger att långtidsförvara både frysta matvaror och glass!

Skulle definitivt gjort likadant idag om behov uppstår.

:thumbsup: :thumbsup: :thumbsup: :thumbsup:

Redigert av ebonita (see edit history)

Jeg har Vaeco 140 liters med den store Danfosskompressoren. Fornøyd etter at jeg fikk byttet styringsenheten/egulatoren på garantien. 45-kompressoren har god kapasitet

Det der høres rart ut. 45-kompressor, er det noe nytt ?

Waeco 140 liter leveres vel med en standard BD35F kompressor ?

Hvis det er et båtkjøleskap som kan kjøre på DC 12/24 Volt eller/og AC 110/220V så er det Danfoss BD35 eller BD50 som er aktuellt.

Er dette ett gammelt skap eller noe du har spesialbestillt ?

Kostade 2999:- :

Blir helt andre priser om en kjøper rent 220V utstyr ser jeg. Sjøl ga jeg innpå 7000,- for mitt 12/230V Waeco 140 liter. Er det verdt prisforskjellen? Neppe

ad. planlegging:

Jeg har Vaeco 140 liters med den store Danfosskompressoren. Fornøyd etter at jeg fikk byttet styringsenheten/egulatoren på garantien. 45-kompressoren har god kapasitet og relativt liten gangtid for å holde temperaturen

Hmm. er dette en modell beregnet for tropene eller noe sånt? Ser at noen modeller kan være beregnet for det, men husker ikke hvilket fabrikat jeg så hadde det.

Etter hva jeg kan se, har begge modellene jeg vurderer samme type kompressor. Så strømforbruket er da avhengig av hvor tett skapet er. I tillegg til hva jeg putter inn der, så klart. Det er vel kun eventuelt isolasjon og kvalitet på innredningen som skiller, i tillegg til volum. Jeg må innrømme at Waeco skapet tiltaler meg mest når det gjelder utseende. Prisen er heller ikke så gal.

Utstyr som går på 220 volt er ikke aktuelt hos meg. Vil være mest mulig uavhengig av dette. Har kun en liten inverter beregnet for pc. Og det holder.

Kan sikkert brukes i tropene også? Poenget mitt var å unngå den lille Danfoss 35-kompressoren i et skap av denne størrelse. En marginal kompressor vil i perioder måtte dyre og gå nærmest kontinuerlig.

ad. planlegging:

Det der høres rart ut. 45-kompressor, er det noe nytt ?

Waeco 140 liter leveres vel med en standard BD35F kompressor ?

Er dette ett gammelt skap eller noe du har spesialbestillt ?

Jeg finner heller ingen ting som skulle tilsi at det brukes en 45 kompressor i kjøleskapene. Alle skapene jeg har sett på har enten Danfoss BD35 eller 50. Alle skapene t.o.m. 140 liter har BD35. En må opp på 150 liter skapet før det blir brukt BD50. Snodig.....

Hvor kjøpte du skapet ditt, REM?

Jeg kjøpte det hos Marineshopen i Sarpsborg på vårparten i 2012. Jeg jaktet spesielt på dette skapet pga. den store kompressoren. Trodde i farta at den het BD140, men kan vel hende den heter BD150? Trur jeg har liggende et bilde av den hvis dette er et stort poeng

ad. planlegging:

Jeg kjøpte det hos Marineshopen i Sarpsborg på vårparten i 2012. Jeg jaktet spesielt på dette skapet pga. den store kompressoren. Trodde i farta at den het BD140, men kan vel hende den heter BD150? Trur jeg har liggende et bilde av den hvis dette er et stort poeng

Ahhhh. Marineshopen, ja. Takk, REM. Der fant jeg dette om skap "beregnet for tropene". Da må jeg innom de og sjekke en gang til. Dette var interessant.

Egenskaper for Waeco kjøleskap CoolMatic
  • Fem modeller hver med kapasitet fra 48 til 136 liter og forbedret utstyr.
  • Ideell temperaturregulering for kjøling og dypfrysing.
  • Separat isolert *** fryser.
  • Optimal temperaturfordeling takket være ekstra evaporator integrert i interiøret.
  • Uovertruffen: drenering av kondens via sokkel og bakpanel. Drenering via slange i kjølerom eller oppsamlingstank.
  • Dobbel dørlås (topp / bunn), flyttbare dørfester.
  • Dørlås med dobbel funksjon (låsing / ventilasjon).
  • Nedsenkede dørhåndtak.
  • Frontpanel som er enkelt å skifte.
  • Funksjonelle flater og hyller.
  • Flaskeholder.
  • Innvendig lys.
  • Kjøleteknologi med høy ytelse: Fullstendig hermetisk kompressor.
  • Tropeklassifisert! Topp kjøleeffekt ved +43 °C omgivelsestemperatur,tilsvarer DIN EN ISO 7371.
  • Drenering av kondens via slangekobling eller oppsamlingstank.

F,,, det skulle jeg visst tidligere, da hadde det blitt Waeco 140 istedet for Isotherm 130.

Jaja for sent nå.

Er du fornøyd med Isotherm skapet, Mix?

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...