Jump to content

Blir det for lite med 2xKAMD43 i Sealine F37?


Renita

Recommended Posts

Det høres litt smått ut men det er ikke sikkert at forskjellen er veldig stor. Alle disse motorene er bygget over samme lest, forskjellen er at KAD44 og 300 har 24 ventils topper og litt større turbo og ladeluftkjøler. Toppeffekten på 44 er vel 30 hester mer enn i 43 men forskjellen ved midlere turtall er mye mindre. Jeg vet ikke hva toppfarten er ved de forskjellige motoralternativer, det hadde vært nyttig å vite hvilket turtall de cruiser på og hva farten blir.

Link to post

Du er nok i ett grenseland. Samtidig vil jeg si at det er din båtkjøring som avgjør. Går du 80-90% av tiden i ruslefart er ikke dette noe stort problem. Går du derimot 80-90 av tiden i cruicefart (antakelig ca. 22-25 knop med denne motoriseringen) så blir jo saken annerledes, spesielt hvis det betyr nesten fult gasspådrag. Jeg har selv en båt som veier ca 6,5 tonn med 2X200hk, kunne jo alltid ønsket meg mer, samtidig er det greit nok til min bruksstil.

Link to post

Toppfarten er 25 knop, turtall vet jeg ikke noe om. Tilsvarende båter med 44/300 har en toppfart på 29/30.

En ting er hvordan jeg kjører, en annen ting er hvordan disse motoren er kjørt fra før,med en toppfart på 25 knop på full peiser så må mann nesten regne med at motoren er hardkjørt for å holde en grei marsjfart. Tror det vil være fornuftig å se etter en med større motorer. :thumbsup:

 

Mvh

Renita.

Link to post

Du bør selvfølgelig prøve den, for å føle hvordan den går i sjøen. Men jeg er rimelig sterk i troen på at denne vil føles som undermotorisert. Jeg hadde 520 hk. i min F34, og det var rikelig. 450 hk. ville jeg derimot vurdert som minimum i den. F37 er vel over 2 t. tyngre og større på alle måter. Tror derfor at den vil slite med så lite krefter. Uten å ha prøvd F37 selv, så vil jeg tippe at du må opp i toppfart for å få den til å gå godt i sjøen. Da sier resten seg selv.

Link to post

Den blir jo hvertfall dyr i bruk, skal du ha fult pådrag for å få 25 knop. Selv når min 30 knop, og jeg går mye i 22-25 knop på cruise. Høres ut som du bør opp i større motorer, hvis du ikke går 90% av tiden på ruslefart. Ett annet spørsmål er jo også pris. Er båten rimelig nok med disse motorene versus andre så hvorfor ikke, du kan jo evt bytte ut selv senere.

Link to post

En ting er hvordan jeg kjører, en annen ting er hvordan disse motoren er kjørt fra før,med en toppfart på 25 knop på full peiser så må mann nesten regne med at motoren er hardkjørt for å holde en grei marsjfart.

Mvh

Renita.

 

Hva er laveste marsjfart på denne båten før den blir "tung" i sjøen. Går den lett i 18-20 kn kan den kanskje brukes ?

Maxum 4100 scb, Chenette III

Link to post

Toppfarten er 25 knop, turtall vet jeg ikke noe om. Tilsvarende båter med 44/300 har en toppfart på 29/30.

En ting er hvordan jeg kjører, en annen ting er hvordan disse motoren er kjørt fra før,med en toppfart på 25 knop på full peiser så må mann nesten regne med at motoren er hardkjørt for å holde en grei marsjfart. Tror det vil være fornuftig å se etter en med større motorer. :thumbsup:

Du kan jo kjøpe etpar D6-310 av meg så kan jeg ta KAD'ene i bytte, passer sikkert bedre i windyen min de :cheers:

Link to post

Dette syntes jeg personlig ville blitt alt for lite faktisk. KAD300 er vel optimalt for båten. Planende hastighet og marsjfart krever trolig en stor andel av de tilgjengelige kreftene på 43 slik at disse stadig går med høy belastning og dertil høyt forbruk. Tør påstå at drifstoff økonomien blir bedre med støre maskiner i denne båten.

 

/Chaos

Høne, øl og hornmusikk!

Link to post

200 g/hk time får du nok ikke til. Det gjelder nok bare for motorens mest økonomiske turtall. Men hvis du må opp mot turtallssperren i cruise blir tallet vesentlig dårligere. Hvor du havner hen med disse motorene i denne båten er vel det trådstarter lurer på. Med moderne dieselmotorer kan du komme ned mot 155-160 g/hk-time. En annen ting er driftssikkerheten når du må ha fulle skaft i cruise. Komforten er også et moment.

Link to post

Skulle gjerne ha prøvd denne båten og følt meg litt frem siden dette er gode motorer uten elektronik, men tror nok at jeg hadde følt båten undermotorisert.

 

Ikke var den aktuelle båten så fryktelig mye billigere en tilsvarende heller, men kunne kanskje ha antydet undermotorisering og brukt det som et prutemoment, og endet opp med en rimelig båt??

 

Mvh

Renita.

Link to post
  • 6 måneder senere...

Hei,

 

Jeg er eier av en Sealine F37 med denne motoriseringen. Båten har da en toppfart på 27 kn/ 3900 omd. Marsjfart ligger på 22-23 kn v/3500 omd. Dette er for meg en fin fart og har da et moderat forbruk. Har ikke hatt problemer å komme opp i marsjfart borsett fra på våren når jeg tar båten i bruk etter å ha ligget ute iløpet av vinteren. Pga groe kommer jeg meg ikke opp i plan, enkleste er å hive den opp og spyle av den.

Borsett fra det har jeg nå hatt 4 problem frie sesonger med denne båten og kan meget godt anbefale båten. Min erfaring er at når båten blir større så går farten ned, det å være på sjøen og nyte turen har overtatt.

Link to post

Tror ikke forbruket skal være avgjørende her. Det går ikke mer diesel enn effekten du tar ut. Og det er som regel ca 200 gram pr hk pr time.

KAMD 43 er en meget god motor, og den er uten elektroikk! Du har også mulighet til å lure ut en del mer effekt ved oppjustering av dieselpumpen.

 

Litt way og topic, men har samme motor. Og hva mener du med oppjustering av pumpa? Bare gi den mere fuel og ikke noe mere? Litt nervøs for å tukle med noe som funker men jeg skulle gjerne hatt litt mer trøkk. Er dette noe man kan gjøre selv? Eller er dettte verkstedmat?

 

Noe erfaringer med oppjusteringer? Noe mer som må skiftes av deler?

Link to post

Hei.

 

Hvis motoren er i fin form, så hadde jeg ikke vært skeptisk til å gi den litt ekstra på pumpen.

Kan som regel gi den 180grader på skruen, hvis den ikke er oppjustert fra før. Justeringen skal kunne gi 20-30hk ekstra.

Får nok mest fart i båten hvis propell er satt opp slik at maks turtall er litt under det som er spesifisert (gjerne 3700-3800), da momentet er litt høyere lengre ned på turtalls registeret.

Men vær obs på at den ikke må rykker svart ved full belastning, da dette indikerer for mye diesel og med det også høy eksostemp/belastning.

 

 

Turbotrykket øker, nettopp fordi den ikke har wast-gate.

 

Jeg ville heller hatt en oppjustert 43 enn en 44!!

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...