Sleipner93 Startet 2.Februar.2012 Del på Facebook Startet 2.Februar.2012 Hei. Skal hjelpe noen å heve en Suzuki 140DF nå i helgen og vi har litt spørsmål angående dette. Har lest i tidligere tråder at det gjelder å få motoren spylt med ferskvann så fort som mulig, hvor fort må dette skje? Har fått tak i en fryseboks som vi tenkte og fylle med ferskvann og rett og slett ha motoren nedsunket i dette vannet, mulig vi må tilsette glykol med tanke på minusgradene. Høres dette ut som en grei løsning? Er det noen som vet hvor brei en slik motor er, så vi kan vite om fryseboksen er stor nok til dette? Kan bare med eldre påhengsmotorer, men er godt kjent med bil. Hvor mye elektronikk har en slik påhengs? Finnes det styreenheter o.l? Og er det noen som har hevet en slik motor og fått den til å virke etterpå? Kom med masse tips! Sitér dette innlegget Link to post
RSL Svart 2.Februar.2012 Del på Facebook Svart 2.Februar.2012 Jeg har heller ingen erfaring med moderne Påhengere, men når jeg tidlig i ungdommen jobbet på et påhengsmotorverksted, var det vanlig kotyme å slippe påhengere som hadde druknet i saltvann ned i prøvekarret (ferskvann). Der fikk de ligge på bunn til man hadde tid til å ta seg av dem. Hvor mye som var ødelagt av elektronikk og annet, vet jeg ikke men det var i det minste det de gjorde den gang. Fryseboks med vann, hørtes lurt ut. Om den ikke er riktig stor nok, er blåkka det viktigste, så om propellen får litt luft, spiller mindre rolle. Lykke til. RSL Sitér dette innlegget NestBest - Bestway 40, Oppegård båtforening Link to post
LM 605 Svart 2.Februar.2012 Del på Facebook Svart 2.Februar.2012 Nå er det vel betydelig mere elektronik i nyere moderne påhengsmotorer kontra de gamle totakterne som vel nesten "tålte alt" av behandling, så det er vel begrenset hva en moderne motor klarer når den har vært neddykket i sjøvann? Sitér dette innlegget Link to post
Sleipner93 Svart 2.Februar.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 2.Februar.2012 Det er nettopp dette vi lurer på... Sitér dette innlegget Link to post
RSL Svart 2.Februar.2012 Del på Facebook Svart 2.Februar.2012 Det viktigste er vel å holde det vått frem til noen med peiling rekker å se på det. Slipper man til luft, er det drepen. Om så hele elektronikkpakka uansett må byttes, er det ikke fordi den har mellomlandet i en fryser med ferskvann. Min ukvalifiserte gjetning er at et ferskvannsbad frem til verksted, kun er av det gode. RSL Sitér dette innlegget NestBest - Bestway 40, Oppegård båtforening Link to post
Sleipner93 Svart 2.Februar.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 2.Februar.2012 Hadde nå regnet med å få til det meste selv da, men som du også sier, jeg aner ikke hva som finnes av elektronikk på disse nyere påhengerne, hadde håpt noen her visste hvor "gale" det er.. Det eneste jeg vet er at styreenheter o.l ved bil ihvertfall ikke liker vann, og da liker de ihvertfall ikke sjøvann Sitér dette innlegget Link to post
Honduras Svart 3.Februar.2012 Del på Facebook Svart 3.Februar.2012 (redigert) Jeg ville latt den ligge i ferskvann i ett døgn for å vaske ut mest mulig salt. Så er det opp og skru ut tennplugger og få tømt den for vann i sylindre, blåse ut vann med trykkluftpistol osv. Er det en firetakter må du bytte olje og filter. Drener forgassere/bensinsystem. Se om du kan kjøre motoren litt på starteren for å blåse ut vann av veivhus og sylindre. Deretter ville jeg forsøkt å starte den. Går den i gang er det bare å la den gå seg skikkelig varm. Se ann peilepinnen, blir olja grå må du bytte igjen. Kjør motoren leeenge, kanskje en time eller to. Sett den inn med en skikkelig god penetrerende spray som WD40, CRC 666 e.l. Kan gå bra Redigert 3.Februar.2012 av Honduras (see edit history) Sitér dette innlegget * Prosjekt Glen-L Squirt * Prosjekt Lagringsstativ påhengsmotor * Prosjekt 4 fot vugge Link to post
hanto1 Svart 3.Februar.2012 Del på Facebook Svart 3.Februar.2012 Angående førstehjelp på El .delen. Har motoren gått ned med strøm koplet til er antakelig mye el komponenter ødelagt. Har motoren ikke hatt strøm kan det være håp for det meste. Etter alt er skylt skikkelig i ferskvann må komponentene åpnes og tørkes i tørkeskap ( evt stekeovn på 50 gr.C) Kopele ikke strøm på og prøv å start før alt eletrisk er sjekket, rengjort og tørt, uansett om andre foreslår dette. Sitér dette innlegget Link to post
Captain Chaos Svart 3.Februar.2012 Del på Facebook Svart 3.Februar.2012 Erfaringsmessig kan også mye av elektronikken også reddes. Senk motoren i ferskvann, og la den ligge til man har anledning til å gjøre noe med den. Prøv å få til lagring innendørs så man slipper rester av glykol i elektronikken. Alternativt er å la motoren ligge i ferskvann i en kortere periode så vannet ikke fryser, og så ta av elektronikken etter en 4-5 timer. Fjern alle elektronikk bokser, og ledninger så langt det lar seg gjøre. Alle bokser som kan åpnes åpner du. Skyll gjerne disse på ny i vann innendørs og blås vekk vann med hårføner. Så stekeovnstrikset som hanto1 nevner. 50-60 grader går fint. Jeg har badet flere ganger ufrivillig med mobiltelefoner og sågar mistet både motor og mye rart i saltvann, mesteparten har blitt reddet med ferskvann, hårføner, elektronikkrens og stekeovn. /Chaos Sitér dette innlegget Høne, øl og hornmusikk! Link to post
Honduras Svart 3.Februar.2012 Del på Facebook Svart 3.Februar.2012 Har selv brukt stekeovnstrikset på annen elektronikk. En ting jeg har fått tips om men ikke forsøkt er å legge det du skal tørke i en langpanne med vanlig tørket middagsris. Risen skal da trekke til seg all fuktighet og vanndamp som frigjøres. Sitér dette innlegget * Prosjekt Glen-L Squirt * Prosjekt Lagringsstativ påhengsmotor * Prosjekt 4 fot vugge Link to post
Rolf Svart 3.Februar.2012 Del på Facebook Svart 3.Februar.2012 Om dette er en Suzuki DF140 så er jo det en relativt moderne 4 takter som det nok er en god del elektronikk på, eksempelvis en slik Hjerne til Suzuki DF140 - Unit Engine Control Sitér dette innlegget Rolf som trives best med Sommer, Sol og Sørland "Seier venter den, som har alt i orden - held kalder man det. Nederlag er en absolutt følge for den, som har forsømt at ta de nødvendige forholdsregler i tide - uheld kaldes det" Roald Amundsen Link to post
LALUNA II Svart 3.Februar.2012 Del på Facebook Svart 3.Februar.2012 Er det en firetakter fyll opp motoren med diesel i veivhuset tøm ut all olje og skyld godt med diesel Sitér dette innlegget Ha en flott dag på sjøen med gode vennerLaluna II på Marinetraffic via I-AIS Link to post
Vidarfre Svart 3.Februar.2012 Del på Facebook Svart 3.Februar.2012 Er vel ganske kjent at alt av ledninger må byttes da saltet kryper innover i kordelene og du får vakkelfeil etter noen måneder, men regner med man kan koste på endel om det er en 4takter.. Sitér dette innlegget Er opptatt av at penger skal sirkulere, og den lokale båtutstyrspusheren hjelper til med sirkulasjonen. Link to post
Sleipner93 Svart 3.Februar.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 3.Februar.2012 Okei da blir det ihvertfall å få den i ferskvannbad før vi får den hjem.. Noen som har aning om hvor brei en slik motor er? Er enda i tvil om den får plass i fryseboksen, fikk bare tak i en smal fryseboks.. Sitér dette innlegget Link to post
Anders_K Svart 3.Februar.2012 Del på Facebook Svart 3.Februar.2012 (redigert) Båtmagasinet laget for mange år siden en artikkel om dette, husker ikke når. Men det første som måtte gjøres når motoren kom opp, var ut med plugger og rotere veiven for å få mest mulig sjøvann ut av sylindrene, Samt i ditt tilfelle tappe av olje. Deretter senke den i ferskvann... Det som og er viktig når motoren blir startet opp igjen, er at den blir kjørt en god del i begynnelsen, med hyppige oljeskift. Har hørt om motorer som var under vann, rengjort og satt vekk om høsten og når våren kom satt de bom fast... Redigert 3.Februar.2012 av Anders_K (see edit history) Sitér dette innlegget Mvh Anders_K Prosjekt Halco Link to post
Sleipner93 Svart 3.Februar.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 3.Februar.2012 Takk igjenn for enda flere tips, regner med å skru ut plugger ja og få spylt i masse ferskvann her også etterfulgt av olje eller Pro-Long eller lignende. DF140 er det V4 motor dette eller? Sitér dette innlegget Link to post
Anders_K Svart 3.Februar.2012 Del på Facebook Svart 3.Februar.2012 DF140 er det V4 motor dette eller? Rekkefirer Sitér dette innlegget Mvh Anders_K Prosjekt Halco Link to post
SvartRøyk Svart 3.Februar.2012 Del på Facebook Svart 3.Februar.2012 Napp også ut dysene med en gang og legg de i diesel, rustløser ell. De er MEGET ømfientlige (og dyre). Sitér dette innlegget Link to post
Ingar Svart 3.Februar.2012 Del på Facebook Svart 3.Februar.2012 Ville latt den ligge i flere døgn til 'avsalting', putt en hageslange oppi slik at det blir konstant utskifting og bevegelse i vannet. Tørn den jevnlig. (dreie på svinghjulet) Ferskvann gjør ingen skade, men salt er totalt ødeleggende. Om motoren har ligget på bunnen kan den også ha fått sand/slam innvendig. (Typisk om båten har sunket på grunna under uvær) Sitér dette innlegget Link to post
Akora Svart 3.Februar.2012 Del på Facebook Svart 3.Februar.2012 Når du først tar den opp fra fryseboksen din, vil jeg anslå at du har mellom 12-24 timer på deg til å få start på den, uansett hvor mye long life olje osv du sprayer inn, så kommer du ikke til lagrer osv. Elektronikken vil sansynligvis være klar til den første, viktige oppstarten, da bør den svive i minimum 3-5 timer og konserveres grundig før stopp. Når du har gjort dette, så begynner muligens el komponentene å fuske, men de vil mest sansynlig funke til første oppstart. Få med dere en som er kjendt med motoren før første oppstart, siden det da haster med å få fyr på den. Sitér dette innlegget Link to post
Møkkalasset Svart 3.Februar.2012 Del på Facebook Svart 3.Februar.2012 Jeg har hatt god erfaring med å skylle med rødsprit etter ferskvannsspylinga. Spriten blander seg med vannrestene. Så blåser du rent med trykkluft og sprøyter inn totakstolje i alle hulrom. Selv om det er 4-takter vil det være en fordel da spriten ødelegger oljefilmen. Det blir en del røyk, men det kan du leve med. Som skrevet ovenfor så er det viktig med repeterende oljeskift og mye kjøring med god arbeidstemperatur i begynnelsen. Sitér dette innlegget Link to post
Sleipner93 Svart 4.Februar.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 4.Februar.2012 Har fått både båt og motor opp av sjøen idag tross dårlig vær. Motoren fikk vi duppet i en fryseboks med ferskvann i, der fikk den ligge i 3-5 timer. Nå har vi fått motoren hjem da vi var redd for at vannet i denne fryseboksen skulle fryse. Hva gjør vi nå? Første prosjekt blir jo å få motoren på en ramme eller noe, den veier jo nesten 200kg og er ikke helt kjekk å hanskes me, gjør vi lurt i å fylle på olje på motoren og kjøre starteren (uten strøm på annen elektronikk) får og få oljetrykk på lagerer o.l ? Hvor får man eventuelt tak i oljefilter til en slik på en søndag...? Sitér dette innlegget Link to post
Akora Svart 4.Februar.2012 Del på Facebook Svart 4.Februar.2012 Synd å si det, men tar du den opp fra vann og ikke får startet den innen 24 timer så er det ikke håp. Da må den totaloverhales. Oljetrykk på starteren har lite eller ingenting å si. Sitér dette innlegget Link to post
Sleipner93 Svart 5.Februar.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 5.Februar.2012 Og dette har du erfaring fra hvor? Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 5.Februar.2012 Del på Facebook Svart 5.Februar.2012 Tapp av olje (og vann, ta ut alle pluggene og dra motoren rundt så den tømmes for eventuelt vann her også. Fyll på en blanding av olje og diesel både i veivhus og alle sylindre, og dra den rundt så blandingen får forselt seg. Dette MÅ gjøre i da, før den setter seg! Deretter har du litt mer tid på deg, men ikke vent for lenge. Jo før du kan få start på den og kjørt den varm desto bedre, egentlig... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.