Jump to content

Båthenger tillatt vekt 760, men har tenk å ha båt på 1000 kg.

peterka

Recommended Posts

Nå oppfattet ikke jeg spørsmålet som om det var lovligheten trådstarter spurte om, men om det lot seg gjøre uten (for stor) risiko for skade på bil/henger/båt/personer. Det at det er ulovlig trenger ikke nødvendigvis bety at det ikke kan la seg gjøre relativt trygt.

Siden jeg ikke har erfaring med båthenger i det hele tatt , overlater jeg til andre å svare på det konkrete spørsmål. Men det er kanskje ingen på båtplassen som noensinne har overlastet hengeren, siden det er ulovlig...... saint.gif

Er det bilhjul og ikke hengerhjul på den, og lengden er ok, så ville ikke jeg hatt betenkeligheter med dette. (Rent teknisk selvfølgelig, ingen her på baatplassen gjør vel noe som ikke er lov...)

Har en kompis som jobbet hos en hengerprodusent, og beregningene for hvor mye hengrene skulle tåle, var mer eller mindre sjefens erfaringer...

Har ein henger som kan brukes på båter opptil 760 kg. Viss eg skal bruke den på ein tyngre båt 1000 kg vil dette gå?

Da overlesser du vel hengeren med sånn rundt 35/40%.

Skal du kjøre med hengeren, eller skal den bare brukes til opplag - for da kan du jo støtte den opp.

Ville ha store betenkligheter med å frakte så mye over på hengeren, hva den ev tåler er jo avhengig av tilstanden, ny henger, gammel slitt henger etc.

LGT - Husk lytteplikt på ch 16 - Olena LH 2064 - http://www.facebook....xklubben?ref=hl

Hei. tenkte kanskje eg skulle driste meg til å være med litt i denne diskusjonen.( det er heller ikke meningen å være belærende på noen måte, men har jobbet i over 15 år med blant annet trafikkulykker så har litt erfaring med dette)

Det er ikke faren for å bli tatt for å gjøre noe ulovlig som er det som er mest farlige med å kjøre med overlastet tilhenger.

Alle som har kjørt med tilhenger har vel en eller annen gang kjørt med denne overlastet. (kanskje til og med uten at de var klar over det)

Det er nok et viktig moment i diskusjonen om en skal bruke tilhengeren til transport eller om det er kun til bruk som opplagshenger. Tilhengeren er beregnet og konstruert for trygt å kunne kjøre med totalvekt 750 kg dette gjelder da dimmensjonering av tilhengeren sin ramme, drag hjuloppheng, aksling, dekk og bremser. Dersom dette overlastes vil alt ansvar for eventuelle ulykker ( dersom tilhengeren bryter sammen) falle på den som benytter tilhengeren til slik transport. (da er det kan hende ikke bare båten og tilhengeren som kommer til skade) Det krever og at bremsene på tilhengeren er konstruert for å bidra til å bremse ned vekten på 1000 kg. om ikke så må bilen ta hele vekten av hele lasten. problemet med overlastet tilhenger vil og være at dersom en ikke klarer å laste slik at vekten blir i balanse på tilhengeren så vil denne i tillegg påvirke styreegenskapene på bilen. (dette er kanskje ikke noe problem på din tilhenger) Men som det var nevnt tidligere her så er ikke det at det ikke er lovlig det same som om det ikke er mulig.. tror IKKE tilhengeren din bryter sammen om du flytter båten på en forsvarleg måte, og i lav fart slik at ikke dekk og hjulspindler blir unødig overbelastet.

Min gaupen tilhenger kjøpte jeg ny for ca 5 år siden. Den er godkjent for 610kg. Har benyttet den til 2 båter. Ene 550Kg og nå en mindre båt. Antar ca 300Kg. Hengeren har nå tydelig sig i ramma må midten..

Å overlesse såpass må da bare være for å dra den opp og plassere den. Ville ikke turt å kjøre med dette.

På hengere kan det stå stemplet på aksel,ramme og drag hva det tåler, den ene varehengeren min er stemplet til 1200kg men registert til 980kg total.

Men har da sett mere en en gang att båthengere har knelet/knekt på slett og fin vei.

Min bror satte på "rammeforsterking" på sin da den gynget under kjøring, dvs "tålte" ikke belastningen den var godkjent til engang.

Mitt tips:Får jo nesten ny-pris på gamle hengere så med litt mellomlegg kan en fort være i mål på en som er stor nok.

Er det med eller uten den "ekstra ramma"?

Se her om du finner lik.

Er det den uten, hør med brendrup om å kjøpe de "rammetoppene" og få med de godkjenningspapirene de bruker, vis hos SVV. HØR med SVV, FØR du kjøper noe, om det går. Har hørt et rykte om en som fikk gjort det, av en som jobbet hos brenderup-forhandler. Men da må jo det være rektig stempling på delene vil jeg tru.

Edit: 740 kg ja, da har du allerede "ekstrarammene" da, Selg og kjøp ny, tipper du blir overrasket over hva du kan få får den. Jeg blei hvertfall overrasket over hva folk forlangte, så jeg pruta heller på en nyèn den gang jeg kjøpte.

Prøv på finn når våren er her. :yesnod: Og prut på en nå :thumbsup: om det er mulig.

Redigert av jadal (see edit history)

En del nyere Brenderup-hengere er ofte laget slik at man har samme henger som godkjennes for flere vektklasser. Dermed kan en henger som har liten vekt, være identisk med en med større vekt. Dette tror jeg er gjort for at man skal kunne ha flere muligheter for å kjøre lovlig, mens produsenten ikke trenger å lage 15 forskjellige hengere, kun 5 og klassifisere dem forskjellig...

Sjekk om den du har, er en slik. Kanskje den kan oppregistreres lovlig til 1000 kg...

Kjetil S

Citroen DS. If I have to explain, you wouldn't understand...

- Selg denne hengeren, og kjøp en større brukt. Det trenger ikke å bli allverden i mellomlegg. Bruk aldri utstyr for mer enn det er godkjent for, uhell forebygges best ved dette. Selv om dette bare er til opplag, er det jo litt dumt hvis hengeren kneler når båten står på....?

....Every 4-stroke outboard engine is to be considered as a geriatric device..... -Unless it´s made in Japan and got at least 350 HP, of course.....or simply named SHO...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...