peterka Startet 10.Februar.2012 Del på Facebook Startet 10.Februar.2012 Har ein henger som kan brukes på båter opptil 760 kg. Viss eg skal bruke den på ein tyngre båt 1000 kg vil dette gå? Sitér dette innlegget Link to post
LALUNA II Svart 11.Februar.2012 Del på Facebook Svart 11.Februar.2012 Du har jo svaret i spørsmålet ditt NEI det går ikke LOVELIG Sitér dette innlegget Ha en flott dag på sjøen med gode vennerLaluna II på Marinetraffic via I-AIS Link to post
Vestkystseiler Svart 11.Februar.2012 Del på Facebook Svart 11.Februar.2012 Nå oppfattet ikke jeg spørsmålet som om det var lovligheten trådstarter spurte om, men om det lot seg gjøre uten (for stor) risiko for skade på bil/henger/båt/personer. Det at det er ulovlig trenger ikke nødvendigvis bety at det ikke kan la seg gjøre relativt trygt. Siden jeg ikke har erfaring med båthenger i det hele tatt , overlater jeg til andre å svare på det konkrete spørsmål. Men det er kanskje ingen på båtplassen som noensinne har overlastet hengeren, siden det er ulovlig...... Sitér dette innlegget Link to post
Lars Hansen Svart 11.Februar.2012 Del på Facebook Svart 11.Februar.2012 Er det bilhjul og ikke hengerhjul på den, og lengden er ok, så ville ikke jeg hatt betenkeligheter med dette. (Rent teknisk selvfølgelig, ingen her på baatplassen gjør vel noe som ikke er lov...) Har en kompis som jobbet hos en hengerprodusent, og beregningene for hvor mye hengrene skulle tåle, var mer eller mindre sjefens erfaringer... Sitér dette innlegget Link to post
Benji Svart 11.Februar.2012 Del på Facebook Svart 11.Februar.2012 Har ein henger som kan brukes på båter opptil 760 kg. Viss eg skal bruke den på ein tyngre båt 1000 kg vil dette gå? Da overlesser du vel hengeren med sånn rundt 35/40%. Skal du kjøre med hengeren, eller skal den bare brukes til opplag - for da kan du jo støtte den opp. Ville ha store betenkligheter med å frakte så mye over på hengeren, hva den ev tåler er jo avhengig av tilstanden, ny henger, gammel slitt henger etc. Sitér dette innlegget LGT - Husk lytteplikt på ch 16 - Olena LH 2064 - http://www.facebook....xklubben?ref=hl Link to post
Sveihe Svart 11.Februar.2012 Del på Facebook Svart 11.Februar.2012 Hei. tenkte kanskje eg skulle driste meg til å være med litt i denne diskusjonen.( det er heller ikke meningen å være belærende på noen måte, men har jobbet i over 15 år med blant annet trafikkulykker så har litt erfaring med dette) Det er ikke faren for å bli tatt for å gjøre noe ulovlig som er det som er mest farlige med å kjøre med overlastet tilhenger. Alle som har kjørt med tilhenger har vel en eller annen gang kjørt med denne overlastet. (kanskje til og med uten at de var klar over det) Det er nok et viktig moment i diskusjonen om en skal bruke tilhengeren til transport eller om det er kun til bruk som opplagshenger. Tilhengeren er beregnet og konstruert for trygt å kunne kjøre med totalvekt 750 kg dette gjelder da dimmensjonering av tilhengeren sin ramme, drag hjuloppheng, aksling, dekk og bremser. Dersom dette overlastes vil alt ansvar for eventuelle ulykker ( dersom tilhengeren bryter sammen) falle på den som benytter tilhengeren til slik transport. (da er det kan hende ikke bare båten og tilhengeren som kommer til skade) Det krever og at bremsene på tilhengeren er konstruert for å bidra til å bremse ned vekten på 1000 kg. om ikke så må bilen ta hele vekten av hele lasten. problemet med overlastet tilhenger vil og være at dersom en ikke klarer å laste slik at vekten blir i balanse på tilhengeren så vil denne i tillegg påvirke styreegenskapene på bilen. (dette er kanskje ikke noe problem på din tilhenger) Men som det var nevnt tidligere her så er ikke det at det ikke er lovlig det same som om det ikke er mulig.. tror IKKE tilhengeren din bryter sammen om du flytter båten på en forsvarleg måte, og i lav fart slik at ikke dekk og hjulspindler blir unødig overbelastet. Sitér dette innlegget Link to post
quantumduck Svart 11.Februar.2012 Del på Facebook Svart 11.Februar.2012 Det er ganske solide bøter som kan vanke dersom man kjører med overlast. Tror ikke man kan påregne særlig rabatt selv om man argumenterer med at det er «relativt trygt». Sitér dette innlegget Link to post
ollebolle2 Svart 11.Februar.2012 Del på Facebook Svart 11.Februar.2012 Min gaupen tilhenger kjøpte jeg ny for ca 5 år siden. Den er godkjent for 610kg. Har benyttet den til 2 båter. Ene 550Kg og nå en mindre båt. Antar ca 300Kg. Hengeren har nå tydelig sig i ramma må midten.. Å overlesse såpass må da bare være for å dra den opp og plassere den. Ville ikke turt å kjøre med dette. Sitér dette innlegget Link to post
Chiefengineer Svart 11.Februar.2012 Del på Facebook Svart 11.Februar.2012 Mellom huset mitt og butikken er det 80-sone. Kan jeg kjøre i 100..? :giggle: Sitér dette innlegget Link to post
Sveihe Svart 11.Februar.2012 Del på Facebook Svart 11.Februar.2012 Bot for dette ligger på ca 10000kr, og det blir nok ingen rabatt for at en mener det er trygt....kan være lurere å legge disse pengene i ny henger i stede for i statskassa Sitér dette innlegget Link to post
jadal Svart 11.Februar.2012 Del på Facebook Svart 11.Februar.2012 På hengere kan det stå stemplet på aksel,ramme og drag hva det tåler, den ene varehengeren min er stemplet til 1200kg men registert til 980kg total. Men har da sett mere en en gang att båthengere har knelet/knekt på slett og fin vei. Min bror satte på "rammeforsterking" på sin da den gynget under kjøring, dvs "tålte" ikke belastningen den var godkjent til engang. Mitt tips:Får jo nesten ny-pris på gamle hengere så med litt mellomlegg kan en fort være i mål på en som er stor nok. Sitér dette innlegget Prosjekt: Mykt akterspeil Link to post
larsstraalheim Svart 11.Februar.2012 Del på Facebook Svart 11.Februar.2012 (redigert) De minste båthengerne er spinkle greier, har ingen tro på at de er overdimensjonert i vesentlig grad og ville ikke sjangset på å overlaste de noe særlig. Tror det er bedre marginer på større hengere (?). Redigert 11.Februar.2012 av larsstraalheim (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
peterka Svart 11.Februar.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 11.Februar.2012 Har brenderup henger med bremst. Totalcekt 1000 kg, 750 nyttelast. Det er desse hengerene med blå skjerm Sitér dette innlegget Link to post
jadal Svart 12.Februar.2012 Del på Facebook Svart 12.Februar.2012 (redigert) Er det med eller uten den "ekstra ramma"? Se her om du finner lik. Er det den uten, hør med brendrup om å kjøpe de "rammetoppene" og få med de godkjenningspapirene de bruker, vis hos SVV. HØR med SVV, FØR du kjøper noe, om det går. Har hørt et rykte om en som fikk gjort det, av en som jobbet hos brenderup-forhandler. Men da må jo det være rektig stempling på delene vil jeg tru. Edit: 740 kg ja, da har du allerede "ekstrarammene" da, Selg og kjøp ny, tipper du blir overrasket over hva du kan få får den. Jeg blei hvertfall overrasket over hva folk forlangte, så jeg pruta heller på en nyèn den gang jeg kjøpte. Prøv på finn når våren er her. Og prut på en nå om det er mulig. Redigert 12.Februar.2012 av jadal (see edit history) Sitér dette innlegget Prosjekt: Mykt akterspeil Link to post
Kjetil1 Svart 12.Februar.2012 Del på Facebook Svart 12.Februar.2012 En del nyere Brenderup-hengere er ofte laget slik at man har samme henger som godkjennes for flere vektklasser. Dermed kan en henger som har liten vekt, være identisk med en med større vekt. Dette tror jeg er gjort for at man skal kunne ha flere muligheter for å kjøre lovlig, mens produsenten ikke trenger å lage 15 forskjellige hengere, kun 5 og klassifisere dem forskjellig... Sjekk om den du har, er en slik. Kanskje den kan oppregistreres lovlig til 1000 kg... Kjetil S Sitér dette innlegget Citroen DS. If I have to explain, you wouldn't understand... Link to post
rago63 Svart 12.Februar.2012 Del på Facebook Svart 12.Februar.2012 - Selg denne hengeren, og kjøp en større brukt. Det trenger ikke å bli allverden i mellomlegg. Bruk aldri utstyr for mer enn det er godkjent for, uhell forebygges best ved dette. Selv om dette bare er til opplag, er det jo litt dumt hvis hengeren kneler når båten står på....? Sitér dette innlegget ....Every 4-stroke outboard engine is to be considered as a geriatric device..... -Unless it´s made in Japan and got at least 350 HP, of course.....or simply named SHO... Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.