Jump to content

Dykkercomputer, type, funksjoner mm. Hva er bra?


Bitteliten

Recommended Posts

Etter fire dykk med computer i slange lurer jeg på et oppsett der jeg gar manometer og kompass i høytrykkslange og computer på armen. Jeg synes det er tungvint å famle på magan for å finne dybden.

 

Noen tanker om hva som er bra av dykkercomputere for arm? Finnes disse også med kompass og luftmåler?

Link to post
Share on other sites

Fornøyd med min Suunto Vyper, til litt over 1000kr.

Jo-jo dykk skal jo egentlig ikke forekomme, men alle driver med det til en hvis grad. Så kjekt å kjøpe en computer som takler dette. For en del år siden når jeg kjøpte min var det noen merker som bare begynte å pipe ved jo-jo, pga den innebygde tabellen ikke tillot det. Men vet ikke hvordan de er i dag?

 

For å få computer med trådløs trykkføler må en ofte opp i 4500kr+.

 

Kjører selv med manometer/kompass i slangen. Men om jeg skulle kjørt mer mot navigasjonsdykk hadde jeg nok gått for navigasjonsplate på brystet. Eventuelt eget kompass på andre armen.

Får en computere med kompass til en fornufig pris? Ser for meg at de klokkene med digitale kompass kan bli litt unøyaktige hvis en ikke klarer å vri computeren loddrett?

Redigert av Jan E. (see edit history)

Jara Wynja

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Jeg er litt sugen på denne.

http://suunto.com/global/en/products/diving-instruments/suunto-vyper-air/suunto-vyper-air-black

Liker integrert kompass, trådløs luftgiver og nitrox mulighet og at jeg kan bytte batteri selv.

 

Tenker at jeg skal ha en konsoll med dybde og trykk som backup.

 

Synspunkter?

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Har hatt flere buddyer som har hatt problemer med trådløse luftgivere. Og noen ganger har dykk blitt ødelagt pga usikkerhet... Men de brukes jo av mange så...

Da jeg kjøpte min computer, ville jeg ha integrert kompass. Dette har jeg aldri benyttet. Dykker med eget kompass på armen vedsiden av computer noe som er mye enklere. Begge i hver sin bungy. For å se kompasset på computer, må du trykke og holde en knapp, samt at den blir automatisk borte. Knotete.... :smiley:

 

Kast konsollen, stor og klumpete :wink: Flasketrykk har du klipset til seletøyet. Dybdemåler i lomma som backup...

Lær deg en sang/melodi som er ca 3min lang eller bruk tall. Ved nødoppstigning starter du på ca 12m nynner melodien, 3m opp og nynn/tell osv... :thumbsup:

Link to post
Share on other sites

Har hatt flere buddyer som har hatt problemer med trådløse luftgivere.

Jeg har også hatt litt problemer med slike. Sender og mottaker har en tendens til å miste kontakten med hverandre, og det er ikke særlig gøy. Man bør iallfall ha manometer på slange som backup.

Et fyselig, humsk, hyrlig, smakelig, forskamma og behøvla tyske

med fattelig mange bønhørlige lemper. Bruker kun kvemsord på BP!

Link to post
Share on other sites

Så KISS gjelder her også :yesnod: keep it simple stupid!

 

Normal dykkercomputer? Fue sier vel at man er dum om man ikke velger uwatec 2G :giggle: men jeg får ikke helt tak på om den bruker samme nye algoritme som Suunto.

Kompass på armen? Hva er bungy?

Trykkmåler på slange klipset til vesten

Dybdemåler i lomma

Vinge og vingevest

232 bars 12 liters flasker med din kobling, og overgang til klo slik at jeg kan bruke eget sett ved reiser

Tørrdrakt oggod vams.

10 mm neopren hette og hansker med batterivarme :wink:

 

Apeks eller mares ventilsett?

 

Noen enkel måte å kontrollere maks 18 m opp i minuttet på?

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

FUE sier at Suunto Vyper holder i massevis...

Jeg har dette Suuntokompasset på armen, men erstattet reimene med sort strikktau.

Bungie er festeanordning som dette . Denne gjør at det blir mye enklere å ta på seg med store tykke hansker sam enklere å justere under dykk. Det kreves at computer støtter dette...

Jeg bruker Bungie her hjemme og reimene i varmt vann.

Vingen sitter fast på vingevest... VBH derimot... :wink:

Hansker med batterivarme??? :lipseal:

Link to post
Share on other sites

Joda, sikkert. Det er en lederteknikk åspørre om samme ting mange ganger. Interessant å se om man får like svar. Og det var du som begynte å komplisere dette :wink:

 

 

Så du skrev

Har vært igjennom BCD og Vingevest men har endt opp med VBH. Da har du en bakplate du fester vinge til. Synes dette fungerer mye bedre enn vester og du kan bytte vinger etter hvordan flasker du bruker. Selv har jeg en Halcyon Eclipse vinge som jeg bruker til små dobbeltsett eller singelflasker, og en Evolve vinge til store dobbeltsett. Byttes enkelt med et par vingemuttere.

Med bakplate kan du også plassere en del bly på de riktige stedene istedenfor i beltet.

 

 

Vbh er altså dennebakplata av metall Man fester vest, seler og flaske til. Hva står VBH for?

 

Vingevest Har jeg ikke skjønt ennå

 

Med fue har DIR pakker. Hva betyr det?

Link to post
Share on other sites

Som den gode undersått får jeg samle trådene litt for deg da... :wink:

 

...

Har svart deg i en annen tråd ang utstyr, men da visste jeg ikke om turen din. Mye blir allikevel det samme.

Anbefaler bakplate med seletøy og vinge fremfor vester. Også kalt VBH. Si fra, så kan du få låne mitt for testing...

...

 

 

Ser nå jeg har blandet vingevest og VBH. Var VBH jeg mente å anbefale i form av en bakplate med harness en kan spekke fritt med utstyr.

s_s-back-plateL.jpg

 

 

 

Med vinge (vest eller vbh) har du all luft samlet på ryggen og du "henger" i vannet. Med BCD vandrer luften rundt på kroppen og ofte også under armene og frem på magen. Det oppleves ustabilt og forverres når du snur og vender på deg.

 

Vil igjen i likhet med mange andre anbefale vbh med vinge. Den kan du tilpasse om du går opp, eller ned i vekt. Du bytter bare vingen om(når) du går over til dobbeltsett. Den sitter mye bedre til kroppen, flasken sitter bedre til bakplaten pga størrelsen, og den gir en friere følelse.

Ha også i tankene at en vest du kjøper nå der du velger en størrelse som passer til tykk vams, ulltøy og luft vil oppleves som stor når du skal sydover og bytter til tynn neopren. Med vbh er det bare å justere seletøyet...

Det er veldig mange som bytter fra BCD til vbh, men har ikke hørt om så mange som har gått andre veien. Er en grunn til det :tongue:

 

 

 

Joda, sikkert. Det er en lederteknikk åspørre om samme ting mange ganger. Interessant å se om man får like svar. Og det var du som begynte å komplisere dette :wink:

 

 

Så du skrev

Har vært igjennom BCD og Vingevest men har endt opp med VBH. Da har du en bakplate du fester vinge til. Synes dette fungerer mye bedre enn vester og du kan bytte vinger etter hvordan flasker du bruker. Selv har jeg en Halcyon Eclipse vinge som jeg bruker til små dobbeltsett eller singelflasker, og en Evolve vinge til store dobbeltsett. Byttes enkelt med et par vingemuttere.

Med bakplate kan du også plassere en del bly på de riktige stedene istedenfor i beltet.

 

 

Vbh er altså dennebakplata av metall Man fester vest, seler og flaske til. Hva står VBH for?

 

Vingevest Har jeg ikke skjønt ennå

 

Med fue har DIR pakker. Hva betyr det?

 

Men veldig frustrerende for oss undersåtter som forteller om den samme fantastiske "oppfinnelsen" flere ganger for så å bli møtt med "Hva er VBH?" :lol::lol:

 

Kompliserer ingenting. Forteller deg bare hva du kommer til å ende opp med til slutt uansett. Forenkler prosessen :wink:

 

VBH = Vinge, Bakplate, Hardness (Seletøy) Her eksisterer det ikke noen vest.

Vingevest = Vest ala BCD men uten luft, med integrert vinge.

 

GUE (Global Underwater Explorers) har et oppsett og dykkemåte de kaller DIR (Doing It Right). Det er en standardisert rigg og standardisert måte å dykke på. Man får feks ikke gå kurs hos GUE uten en spesifikk utrustning.

Dykk litt, så leser du litt om DIR. Da tror jeg du vil skjønne meningen med dette bedre :smiley:

Link to post
Share on other sites

Takker. Da begynner jeg å henge med. Er ikke fryktelig imponert over kunnskapen hos den lokale pusheren. Setter stor pris på hjelpen her :yesnod: de selger stort sett PADI pakker, men når jeg stiller dybdespørsmål blir svarene litt vage. Omtrent som at de fleste er fornøyd, eller dette er verdens mest solgte osv. Imponerer ikke meg.

 

Men du skriver vbh er bakplate, seletøy og vinge. Er det vingen som er oppdriftskontrollen? Hva med vekter? Blybelte eller integrert?

 

Skjønner nok mer etter en tur til fue.

 

Hørte en engelsk en som var noe om blonde women have more fun eller noe sånt.

 

Tok litt tid før du tok poenget på båt også :wink:

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

En kjører litt luft i drakten for å skape basisoppdrift, samt for å hindre at drakten klemmer for mye (beholder bla luften i undertøyet som holder isolasjonsevnen). Men selve fin-oppdriften er det vest/vinge en bruker ja. Da slipper en å bytte for mye oppvarmet luft i drakten ut også.

 

VBH kan en spekke på 2 måter. En der blyet er skrudd fast, eller en hvor en kan droppe det. Om en har typen der det er skrudd fast bør en også kjøre med noe av blyet i et belte eller noe en kan droppe i en nødsituasjon.

Jara Wynja

Link to post
Share on other sites

Takker. Da begynner jeg å henge med. Er ikke fryktelig imponert over kunnskapen hos den lokale pusheren. Setter stor pris på hjelpen her :yesnod: de selger stort sett PADI pakker, men når jeg stiller dybdespørsmål blir svarene litt vage. Omtrent som at de fleste er fornøyd, eller dette er verdens mest solgte osv. Imponerer ikke meg.

 

Men du skriver vbh er bakplate, seletøy og vinge. Er det vingen som er oppdriftskontrollen? Hva med vekter? Blybelte eller integrert?

 

Skjønner nok mer etter en tur til fue.

 

Hørte en engelsk en som var noe om blonde women have more fun eller noe sånt.

 

Tok litt tid før du tok poenget på båt også :wink:

 

Inne på et litt skummelt tema der, så velger å heller ta det med deg på et BP-dykk... :wink:

 

VBH består av bakplate og seletøy som dette:

 

img_0844.jpg

 

Her er vingene mine. En for store dobbeltsett(Venstre) og en for små dobbeltsett/singelflasker(Høyre):

 

img_0840.jpg

 

Her er flaskesettet (D12) Legg merke til de gjengede tappene:

 

img_0848.jpg

 

Først setter man på vingen. Her trer du den på de gjengede tappene:

 

img_0849.jpg

 

Så bakplata:

 

img_0851.jpg

 

Og skrur det hele sammen med vingemuttere:

 

img_0852.jpg

 

Bly kan du feste mellom flaskene(v-vekt), eller i slissen der vingemutterene sitter(p-vekt). Jeg har ikke disse selv, men det er pga sommel fra min side. Her blir blyet samlet på de rette stedene.

I tillegg skal du ha blybelte for droppbart bly. Det finnes også vektsystemer du kan feste til seletøyet.

Fordelen med å plassere bly på denne måten er fordi blyet sitter der det føles mest naturlig, samt at du avlaster ryggen ved å ikke ha så mye bly i beltet.

 

Oppdriften er som Jan E beskriver, men er det jæ**** kaldt, har jeg stort sett all luft i drakt :smiley:

 

Den blonde greia er nok styggere enn som så :wink:

 

Jeg synes 26-36 fot på en mnd er ganske raskt jeg :wink:

Link to post
Share on other sites

Hadde to kalde dykk i dag. Dykke med ow buddy (to siste dykka på kurset) og da vi kom til 18m så vi litt, men da kunne vi jo ikke gå dypere :fishing:

 

Men... Diskuterte utstyr med erfaren instruktør, han jobber ikkei butikken.... Spurteom VBH vs BCD. Han mente at om VBH skulle ha noe poeng burde man ha doble flasker. Noen kommentarer til det?

 

På flasker frister detmed 235 bar, 15 liters enkelt flasker.

Link to post
Share on other sites

Jeg tror det er lurt å debutere på egen hånd med tilsvarende utstyr som det man brukte på kurset. Poenget i første omgang er å få rutine og bli trygg, og det skjer lettest med utstyr man er vant med fra kurset. Det er rikelig anledning til å bli frelst senere, evangelister er det iallfall ingen mangel på i denne sporten... :tongue:

Redigert av Sjøtunga (see edit history)

Et fyselig, humsk, hyrlig, smakelig, forskamma og behøvla tyske

med fattelig mange bønhørlige lemper. Bruker kun kvemsord på BP!

Link to post
Share on other sites

Ser ikke på meg selv som evangelist, og prøver ikke frelse... Jeg deler erfaring.

Det jeg derimot ofte ser, er elever som blir fortalt at skoleutstyret er veldig bra til en "billig" penge og at de bør handle det nå for å få "gode" rabatter... Uten at de i realiteten vet så mye om utstyret...

Link to post
Share on other sites

Du gikk glipp av hele poenget i det jeg skrev: nemlig at man selv faktisk må ha et minimum av erfaring for å kunne dra nytte av, og ikke minst kunne vurdere, andres erfaringer... :rolleyes:

Et fyselig, humsk, hyrlig, smakelig, forskamma og behøvla tyske

med fattelig mange bønhørlige lemper. Bruker kun kvemsord på BP!

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...