Jump to content

Trenger råd om pakkboks-rep

paarsand

Recommended Posts

Hei!

Har lest og bokmerket de fleste trådene om pakkboks rep her inne, men jeg har et par spørsmål om min båt som jeg håper dere kan bistå med.

Jeg er nok pent nødt til å få fjernet roret, men er litt usikker på hvordan det egentlig demonteres. har derfor lagt ved bilder for å illustrere og få litt assistanse.

Finner ingen åpenbare skruer her for å løsne verken nedre eller øvre del. er det noen triks her jeg overser?

Er det noe spesielt moment/rekkefølge disse boltene må monteres igjen? Eller er det bare til å skru til det sitter?

La ved en link til bildene, det ble en hel del av de.. så følte at det var enklere.

Bilder

Skal skifte simmeringer i pakkboksen, og er vel igrunnen ikke like nervøs for den jobben som jeg er for roret og flensen til girkassa.

Tips mottas! :D

Redigert av paarsand (see edit history)

Jeg hadde planer om å gjøre dette i helga.

Jeg er klar over de 403 trådene, og de fleste omhandler å ta av roret. hvor i mitt tilfelle så er spørsmålet hvordan? :)

Ser ikke ut som om jeg har nok plass til å gjøre det uten å ta av roret ved første øyekast. Båten er forresten en Skilsø 23 med MD-11..

Det er ikke så mange cm du må trekke tilbake for å få av pakkboks.15-20 cm skulle holde. Kanskje ikke så mye engang. Men det kan jo måles i og med båten ligger på land. Det så ut som du hadde grei avtsand til ror fra propell.

Av med klemflens og så av med pakkboks.

Jeg har gjennomgående bolter gjennom skroget på hæljernet på min båt. Det kan være plastet inn på din båt. Jernet skal være til å ta av nettopp for å ta av roret. I hvertfall på mange båter som jeg har sett.

Redigert av jorhan (see edit history)

Nei dra til så det sitter. Bruk loctite eller låsemutter hvis det er plass til det på baksiden. Klemflens skal trekkes med moment. Sjekk Sleipner sine sider. Det skal ligge tabeller det for de forskjellige klemflenser/bolter og moment. Da får du en pekepinn hvertfall.

Sim ringer har de på Industrihydraulikk eller Tools på Østsiden i Fredrikstad. Kan bestilles hvertfall.

Vet noen hvor jeg kan få tak i nye simmeringer?

Volvo penta ga meg bare fingern her i fredrikstad, de mente de ikke hadde slikt. :O

Hvis du angir dimensjon og kvalitet på skruene finner du tiltrekninsmoment i en tabell.

Simmerringer får du bla på Sealjet på Tunejordet eller Otto Olsen. Hos Sealjet tror jeg de har minstebeløp på 1000kr per ordre (for å unngå slitsomme kunder som oss :headbang: ) og Otto Olsen tror jeg bare leverer til forandlere og bedrifter, så det greieste er kanskje å gå til Tools eller Fossum ved Simo. Industrihydraulikk tror jeg har dårlig med tetninger etter at Sealjet ble skilt ut for endel år siden :smiley:

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...