paarsand Startet 20.Februar.2012 Del på Facebook Startet 20.Februar.2012 (redigert) Hei! Har lest og bokmerket de fleste trådene om pakkboks rep her inne, men jeg har et par spørsmål om min båt som jeg håper dere kan bistå med. Jeg er nok pent nødt til å få fjernet roret, men er litt usikker på hvordan det egentlig demonteres. har derfor lagt ved bilder for å illustrere og få litt assistanse. Finner ingen åpenbare skruer her for å løsne verken nedre eller øvre del. er det noen triks her jeg overser? Er det noe spesielt moment/rekkefølge disse boltene må monteres igjen? Eller er det bare til å skru til det sitter? La ved en link til bildene, det ble en hel del av de.. så følte at det var enklere. Bilder Skal skifte simmeringer i pakkboksen, og er vel igrunnen ikke like nervøs for den jobben som jeg er for roret og flensen til girkassa. Tips mottas! :D Redigert 20.Februar.2012 av paarsand (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
paarsand Svart 21.Februar.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 21.Februar.2012 Ingen? Sitér dette innlegget Link to post
Gtir_man Svart 21.Februar.2012 Del på Facebook Svart 21.Februar.2012 (redigert) Et raskt søk på pakkboks ga 403 treff.. Så er vel nok lesestoff på det her på BP. Jeg skal selv til å bytte pakkboks på båten for ny eier. Tenkte å lage en how to ut av det. med bilder når jeg kommer igang, Redigert 21.Februar.2012 av Gtir_man (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Columbi27 Svart 21.Februar.2012 Del på Facebook Svart 21.Februar.2012 Hei, eg tok ikkje av roret. Løyste akslingen i flensen og dro av pakkboksen. Skifta simme-ringa, satte dei inn rett veg.... Sitér dette innlegget Link to post
paarsand Svart 21.Februar.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 21.Februar.2012 Jeg hadde planer om å gjøre dette i helga. Jeg er klar over de 403 trådene, og de fleste omhandler å ta av roret. hvor i mitt tilfelle så er spørsmålet hvordan? :) Ser ikke ut som om jeg har nok plass til å gjøre det uten å ta av roret ved første øyekast. Båten er forresten en Skilsø 23 med MD-11.. Sitér dette innlegget Link to post
jorhan Svart 21.Februar.2012 Del på Facebook Svart 21.Februar.2012 Hei Hvis du løsner klemflens fra gear og aksel så skal du kunne trekke aksel langt nok bak til å ta av pakkboks? Ser ut som om det er klaring ute til å få til dette. Ta av roret gjør jeg på følfende måte på min båt og det er å løsne jernet som går ut fra hælen på båten for så å slippe roret ned. Sitér dette innlegget Link to post
paarsand Svart 21.Februar.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 21.Februar.2012 Jeg håper jo selvsagt at det er plass nok, jeg synes ikke det ser slik ut. Og at det er det nederste jernet som må løsnes det henger jeg med på, men jeg klarer ikke å se verken skruer eller innfestinger noe sted på'n.. og vil nødig herpe noe her kjenner jeg. Sitér dette innlegget Link to post
jorhan Svart 21.Februar.2012 Del på Facebook Svart 21.Februar.2012 (redigert) Det er ikke så mange cm du må trekke tilbake for å få av pakkboks.15-20 cm skulle holde. Kanskje ikke så mye engang. Men det kan jo måles i og med båten ligger på land. Det så ut som du hadde grei avtsand til ror fra propell. Av med klemflens og så av med pakkboks. Jeg har gjennomgående bolter gjennom skroget på hæljernet på min båt. Det kan være plastet inn på din båt. Jernet skal være til å ta av nettopp for å ta av roret. I hvertfall på mange båter som jeg har sett. Redigert 21.Februar.2012 av jorhan (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
paarsand Svart 21.Februar.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 21.Februar.2012 Ok, av skal den uansett. Siden du har vært borti dette før. Dro du til boltene på flensen med noe spesielt moment? Eller dro du bare hardt til? Vet noen hvor jeg kan få tak i nye simmeringer? Volvo penta ga meg bare fingern her i fredrikstad, de mente de ikke hadde slikt. :O Sitér dette innlegget Link to post
jorhan Svart 21.Februar.2012 Del på Facebook Svart 21.Februar.2012 Nei dra til så det sitter. Bruk loctite eller låsemutter hvis det er plass til det på baksiden. Klemflens skal trekkes med moment. Sjekk Sleipner sine sider. Det skal ligge tabeller det for de forskjellige klemflenser/bolter og moment. Da får du en pekepinn hvertfall. Sim ringer har de på Industrihydraulikk eller Tools på Østsiden i Fredrikstad. Kan bestilles hvertfall. Sitér dette innlegget Link to post
olpi Svart 21.Februar.2012 Del på Facebook Svart 21.Februar.2012 Bruk rustfrie fjærer på simringer, i hvertfall på bakerste. Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 21.Februar.2012 Del på Facebook Svart 21.Februar.2012 Vet noen hvor jeg kan få tak i nye simmeringer? Volvo penta ga meg bare fingern her i fredrikstad, de mente de ikke hadde slikt. :O Hvis du angir dimensjon og kvalitet på skruene finner du tiltrekninsmoment i en tabell. Simmerringer får du bla på Sealjet på Tunejordet eller Otto Olsen. Hos Sealjet tror jeg de har minstebeløp på 1000kr per ordre (for å unngå slitsomme kunder som oss ) og Otto Olsen tror jeg bare leverer til forandlere og bedrifter, så det greieste er kanskje å gå til Tools eller Fossum ved Simo. Industrihydraulikk tror jeg har dårlig med tetninger etter at Sealjet ble skilt ut for endel år siden Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.