Jump to content

Hvor få tak i Hullsag ?


Erik

Recommended Posts

Holder på med diverse prosjekter i båten, som krever at det lages hull. Hullsager har de jo både på Jernia, Biltema, Clas Ohlson, Jula m.m, men til min overaskelse så er det vanskelig å få tak i hullsag av rett størrelse :headbang:

 

Foreløpig har jeg bare Internett vindushoppet men finner at jeg trenger følgende hull :

 

Vanntank : Påfylling 38mm og avtapping 13mm. 38mm ser ut å være standard i hullsag settene, men ikke 13mm.

Skal borre i glassfiber/Gelcoat.

 

Dieseltank Wema giver til tankmåler. Skal ha 40mm hull i Alu tank. Ikke ett eneste tilfelle av metall bor i 40mm har jeg funnet så langt.

 

VDO instrumenter 52mm (skal felles inn i tre). 52mm ser ut å være standard på slike instrument, men finner ikke hullsag i den størrelsen :headbang:

 

Hvor kan jeg gå for å skaffe meg verktøyet jeg trenger :confused:

Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie

Link to post
Share on other sites

Kjøpte ett sett på Europris. Dumt å tro det var noe greier, men de var nærmest i det jeg trengte et hull laget. Hadde løse sirkelformede sagblad som ble festet i en holder. Skit! Tenner røk med en gang og man kan ikke bore små hull i hjørner nær vegger pga holderen er i veien...

Kjøpte nytt sett på Clas Ohlson, mye bedre utgave med kopper og to forskjellige holder, men kunne vært skarpere. Minus er at hvis man skal bore i tykke plater, kan koppen bli full før man er igjennom...

 

Kjetil S

Citroen DS. If I have to explain, you wouldn't understand...

Link to post
Share on other sites

Hva med å bruke en liten fres til de siste millimetrene? Selv bruker jeg mye Dremelen til slike hull der ingenting annet passer. Med litt trening blir hullene ganske så bra. Bør selvsagt bruke hulbor der man kan, men når det kun er snakk om å frese vekk et par mm synes jeg fres fungerer fint. Biltema har en slik Dremel-lignende sak til kun 149kr, innkludert litt utstyr.

Link to post
Share on other sites

Gå til en stor jernvare forettning så har dem løse hullsag kopper.

Har du forslag til firmanavn/kjede? Ser ikke ut for at Jernia har (bare sjekket på nett).

 

I noen tilfeller er det greit å gå opp til nærmeste størrelse hullsag, andre ganger bruker du dimensjonen under og bruker fil/rasp/stikksag til riktig dimensjon.

Ett av hullene jeg skal lage er i Drivstofftanken, ett annet i skrog for vannpåfylling. Jeg ønsker mao mest mulig eksakte hull med minimale lekasjemuligheter, så jeg må prøve å finne eksakte bor i disse tilfellene tror jeg.

Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie

Link to post
Share on other sites

2" elr 51mm om du vil, hullsag passer til 52 mm instrumenter med klaring. Huset på alle instrumenter eg har hatt er er mindre enn 52 mm. Tallet viser nok til lysåpningen vil eg tro, ikkje huset som skal felles inn. Jula sine hullsager har eg god erfaring med, er iallefall en annen verden enn desse biltemagsetta. SAmt en ikkje trenger verktøy for å bytte sag og sagen løsner ikkje fra holderen.

 

Og 41 mm skulle være nære nok 40 mm vel??

 

Rør går i tommestørrelse og derfor de rare mm målene på hullsager.

Redigert av Plutonium (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Lagte til butikk

Supert, de ser ut for å ha alt jeg trenger :thumbsup:

 

2" elr 51mm om du vil, hullsag passer til 52 mm instrumenter med klaring. Huset på alle instrumenter eg har hatt er er mindre enn 52 mm. Tallet viser nok til lysåpningen vil eg tro, ikkje huset som skal felles inn.

Jeg har ett voltmeter på batteriene som ligger i ett skap som jeg vil innfelle i veggen + at det kommer en tankmåler. Men skal det være holder på disse? tenkte å bare bore hull og sette dem rett inn jeg.. :blush:

 

 

Og 41 mm skulle være nære nok 40 vel??

Det er hull i Dieseltanken dette (som ligger under senga), så dette vil jeg helst ha helt 100% tett rundt giveren/flensen :worry:

Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie

Link to post
Share on other sites

Nei lr vel der finnes et beslag på noen for å holde de fastfra baksiden men har aldri hatt bruk for.

Ja eg skjønner det du vil ha det tett men det blir ikkje tettere av at hullet er 40 mm enn 41. Flensen som skal ligge oppå er mye større enn dette og der er flere mm tilgjengelig før det kommer i konflikt med boltsirkelen. I allefall der det er løs flens, de med fast skal eg ikkje uttale meg om hva der er å gå på. Om du har dette liggende så ta fram skyvelære og du ser akkurat hvor mye du har å gå på.

 

Ingenting er perfekt mn skal man få jobben gjort må man ta det som er tilgjengelig

Link to post
Share on other sites

Klarte å knekke gearkassa på gammelboschen i dag da jeg skulle skjære et hull oppunder targabøylen. Inni glassfiberen lå det ei 8mm aluplate som armering/avstiving. Jeg kjørte på hastighet 2 og det ble nok for mye for drillen som har tjent meg trofast i 20 år.

Istedenfor å kjøpe en ny 220V ledningsdrill tenkte jeg å benytte anledningen til å skaffe meg en bra batteridrill med min. 13mm kjoks. Drillen må min. orke å dra 2 og 3" hullsager, og bør ha to batterier.

 

Jeg ønsker ikke å betale en formue, men er innstillt på å betale mer enn for en ny ledningsdrill.

Noen som har forslag til et bra valg?

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

Vanntank : Påfylling 38mm og avtapping 13mm. 38mm ser ut å være standard i hullsag settene, men ikke 13mm.

13 mm hullet tar du like greit ut med et vanlig spiralbor :thumbsup:

 

Som nevnt over blir det bra med 51 sag til 52 instumenter. Hullet blir større enn det koppen måler. Resten tar du opp med en rettsliper, Dremel el. på noen sekunder :smiley:

 

 

Jeg ønsker ikke å betale en formue, men er innstillt på å betale mer enn for en ny ledningsdrill.

Noen som har forslag til et bra valg?

De to siste batteridrillene jeg har kjøpt har vært blå Bosch (en til fruen og en til meg :smiley: ). Likte best den jeg kjøpte meg selv, det var en GSB 14,4 V-Li. Den andre var en compact-versjon, men den syns jeg er svakere og har 1,3Ah batterier mot min som har 3Ah batterier.

 

Vent til det er Bosch kampanje hos Proffpartner eller Tools, da har de gode priser. Disse kampanjene kommer med jevne mellomrom :smiley:

 

Ps; Jeg liker blå Bosch verktøy, men det er helt sikkert mye annet som er like bra eller bedre.

Link to post
Share on other sites

Rem: 'Drillen må min. orke å dra 2 og 3" hullsager, og bør ha to batterier'.

 

Att köra stora hålsågar i djupa hål är effekt- och energikrävande och kan nog bli tufft för batterimaskiner.

Dessutom kräver sågspindeln i regel 13 mm chuck.

Det är nog oftast bäst att satsa på nätansluten maskin (på låg växel).

 

Beträffande varvtalet så är det LÅGT varvtal som gäller.

 

Jula har åtminstone här i Sverige ett bra sortiment av bl a Sandvik (DYRA! men bra) hålsågar.

Link to post
Share on other sites

Att köra stora hålsågar i djupa hål är effekt- och energikrävande och kan nog bli tufft för batterimaskiner.

Dessutom kräver sågspindeln i regel 13 mm chuck.

Det är nog oftast bäst att satsa på nätansluten maskin (på låg växel).

Ikke helt enig der...

Til vanlig båtbruk får man gjort det meste med en batteridrill, selv med hullsag. Jeg er selvsagt helt enig i at ledningsvarianten er det beste, men det er noe dritt med den ledningen da :thumbsdown:

13 mm chuck er det på alle proffdriller :thumbsup:

 

 

Beträffande varvtalet så är det LÅGT varvtal som gäller.

:yesnod:

 

 

Sandvik (DYRA! men bra) hålsågar.

:yesnod:

Link to post
Share on other sites

www.bosch-pt.com/no/no/accocs/Tilbeh%C3%B8r/171820/hullsager-sheet-metal/

 

Dette er hullsager til metall som du kan bruke til tanken din.

 

Butikker av en viss størrelse har disse i sitt sortiment, f.eks. Tools Stavanger.

 

Og riktig som ebonita sier om drill til 2 og 3" hullsager, batteridriller er IKKE tingen for å dra disse, bruk ledningsmaskin.

Link to post
Share on other sites

De fleste hullbor er av bimetalltypen og kan skjære i det meste med riktig turtall og olje ved metallboring. De til biltema er tilstrekkelig for privatbruk.

Et alternativ til mange hullbor og størrelser er et kodalbor. Det er et bor med muligheter for hull fra 20-250mm. Alt i et bor og fungerer bra til pravatbruk. Kan også bore i metall med herdede skjærekniver.

 

Dagens batteridriller klarer uten problemer de samme belasninger som 220v driller. Protool og hilti topper både på pris og ytelse (8000,-), mens gode og proffe driller som klarer utfordringene og prisgaloppen er blåBosh, Panasonic og Hitatchi (+-3000,-).

Link to post
Share on other sites

REM, du driver med litt utenlandshandel etter hva jeg har forstått. Vil anbefale deg å kikke litt på nettsider i DK, UK og USA. Sistnevnte må du enten ha norsk lader eller du må ha et adapter med omformer.

Er selv på utkikk etter 18 V drill og muttertrekker.

Mine to 12 V Dewalt hobbydriller har sett sine beste dager. Men den ene har overlevd deltakelse i en del taklegging, Ebermontering i båten og hulltaking i treverk til 110 mm PVC. Den andre har ikke.....

Redigert av Fjellbonden (see edit history)
Link to post
Share on other sites

For å ta hull i plater, ønsker jeg meg et stegborr.

Disse er suverene å ta hull i plater av forskjellig materiale.

Problemet er at jeg får ikke bestemt meg for diameter. Stor diameter blir enten færre steg eller tynnere plater.

De er såpass dyre at jeg bør klare meg med ett.

Har ikke lyst til å kjøpe dette på co eller bt.

Link to post
Share on other sites

......................

 

Vanntank : Påfylling 38mm og avtapping 13mm. 38mm ser ut å være standard i hullsag settene, men ikke 13mm.

Skal borre i glassfiber/Gelcoat.

 

.............

 

Würth - Forus har hullsag 14 mm....

 

http://nettbutikk.wuerth.no/wsp/wurth/frontend.cgi?template=product_list&chapterid=1&sectionid=156868&articleid=156881&aspell=yes#!product-variants-pdf

Link to post
Share on other sites

REM, jeg kjøpte et par AEG batteridriller herfra. Får pakken på noen dager. Jeg kjøpte forgjengeren til disse oransje AEG maskinene, den drar fint en 102 mm hullsag i kledning. Har og testet med 76 mm hullsag i glassfiber+kryssfiner. Er veldig fornøyd, får en 18 volt drill med 13 mm chuck og Litium batteri og lader for 1600 kr, går man på jernia får man en bosch lekedrill med 14,4 v batteri for denne prisen.

Ellers er der jo mye snacks på ebay

 

http://prishammeren.dk/shop/aeg-110c1.html

Link to post
Share on other sites

Takk for tipset Kjapp33. Slo like godt til på AEG tilbudet jeg. Bra 18V drill trur jeg, med 13mm chuck. :yesnod:

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

Erik,

her i Stavanger er Proff-Partner, dvs tidligere Stavanger verktøy og maskin på Åsen et bra sted for denslag. De har veldig bra utvalg og topp service. De har mye liggende i butikken og i tillegg vanvittig mye mer på lageret i 2. og 3. etasje, så spør hvis du ikke finner det du leter etter. Kvalitetene de fører ligger fra middels og opp til super og jeg pleier ofte fortelle meg selv: "Kvaliteten huskes, lenge etter at prisen er glemt!" Så om ikke godt verktøy automatisk er halve jobben så er det iallefall minst halve gleden :thumbsup:

 

Men som et par andre har nevnt, skal du bore store hull i glassfiber, så må du bruke MEGET LAV HASTIGHET. Det er nemlig periferihastigheten som er avgjørende og du skal ikke så høyt opp i rpm før varmgangen tar tennene på sagen....

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...