Maika Startet 8.Januar.2005 Del på Facebook Startet 8.Januar.2005 Vil det gå greit å feste syrefaste deler på aluminium, eller vil disse reagere med hverandre? Sitér dette innlegget Link to post
jada Svart 8.Januar.2005 Del på Facebook Svart 8.Januar.2005 Kan ikke så mye om dette, men jeg har vel fått med meg at syrefast og aluminium ikke må være i direkte kontakt med hverandre. Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 8.Januar.2005 Del på Facebook Svart 8.Januar.2005 Dette kan Hulda noe om. Syrefast (eks. AISI 316) ligger langt fra alu. i spenningsrekka. Syrefast rapper elektroner fra alu., og alu. oksiderer. Så derfor må du hindre at elektronene ikke kan flytte seg fra den ene til den andre, altså de må isoleres elektrisk fra hverandre. Hvis ikke så må elektrolytten fjernes, eks. må området holdes tørt ( eks. ikke saltvann). I de fleste tilfellene aksepterer man at alu. ofres. Sitér dette innlegget Link to post
Maika Svart 11.Januar.2005 Emnestarter Del på Facebook Svart 11.Januar.2005 Takk for svar. I de fleste tilfellene aksepterer man at alu. ofres. Tipper jeg finner på en annen løsning, har ikke lyst til å "ofre" rekkelisten. Sitér dette innlegget Link to post
BEG Svart 11.Januar.2005 Del på Facebook Svart 11.Januar.2005 Det er nok flere som har har erfaringer fra resultatet av vinduer med rammer av aluminium som er festet med syrefaste skruer. Nemlig at det er de syrefaste skruene som blir svekket. I en tidligere båt skulle jeg skru ut vinduene for å legge på ny kledning innvendig. Ca. 40% av skruene knakk av i overgangen mellom hode/gjenger (dvs. der skruen var i direkte kontakt med vindues-rammen). Mvh. BEG Sitér dette innlegget Jeg har muligens ikke alltid rett, men til gjengjeld tar jeg aldri feil. Link to post
GeirKS Svart 11.Januar.2005 Del på Facebook Svart 11.Januar.2005 De knakk vel fordi de hadde irret fast, kanskje? Sitér dette innlegget Link to post
BEG Svart 11.Januar.2005 Del på Facebook Svart 11.Januar.2005 De knakk vel fordi de hadde irret fast, kanskje? Nei, de var rett og slett svekket. På flere av dem var det ikke mye krefter som skulle til for å dra hodet rett av. De var rett og slett porøse. Mvh. BEG Sitér dette innlegget Jeg har muligens ikke alltid rett, men til gjengjeld tar jeg aldri feil. Link to post
Hulda Svart 12.Januar.2005 Del på Facebook Svart 12.Januar.2005 (redigert) Nei, de var rett og slett svekket. På flere av dem var det ikke mye krefter som skulle til for å dra hodet rett av. De var rett og slett porøse. Mvh. BEG Da var det ikke "syrefaste" skruer BEG, men trolig tilsvarende AISI 301 (A2) eller dårligere. Det som hindrer skruene i å dette sammen lenge før, er at de i så fall er litt edlere enn alu. Hadde sruene vært høyverdige, ville det vært hull rundt skruen. slik at det som de skulle srudd fast ville ramlet av. Når det gjelder anodiske reaksjoner, er disse avheninge av arealstrømovergang. Eller på en annen måte, er det innmari mye alu i forhold til A4, så er det ikke umiddelbart så farlig. Bare se alle alu-master med rustfrie rigger (wirer etc.), de holder lenger enn en gjennomsnitt tremast med galv rigg. Jeg kunne ikke tenkt meg tanken av å sette en tremast på Hulda. Vindskjermer med rustfrie knotter har problemer etter 15- til 20 år. Alt går etter hvert i stykker, man må ha et edrulig forhold til tidsperspektivet. Redigert 12.Januar.2005 av Hulda (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
ooma Svart 13.Januar.2005 Del på Facebook Svart 13.Januar.2005 Riktig det hulda sier, men det skal samtidig tilføyes at syrefast er det beste som er tilgjengelig og dessuten det som er allment akseptert i båtbygging med aluminium. Som arvelig belastet fra et båtbyggeri med aluminium som byggemateriale siden midt på 60-tallet kan jeg bekrefte at syrefast og aluminium er eneste løsningen som i praksis duger, og derfor er utstrakt benyttet. Men, da snakker vi ordentlig syrefast!!! I tillegg er det vanlig å prime all aluminium i anleggsflatene før sammenføyninger, også der det er aluminium mot aluminium. Ulike stoffer er benyttet til dette gjennom tiden, men ulike produkter av etch-primer og lignende er supert. Aluminium mot treverk er også problematisk, da spesielt trevirke med høyt syreinnhold slik som eik. Stabile og fete tresorter som teak o.l er det beste i så måte. Gjør det til en regel å alltid prime aluminium på sammenføyningssiden, og benytt nylon underlagsskiver der det er mulig. Likevel vil det bli tæring da den elektriske forbindelsen ikke brytes men opprettholdes i selve gjengefestet, men kontaktflaten reduseres. Høres litt rart ut som anbefaling, men poenget er at en slitt kontaktflate vil ofte medføre utbytting av delen, og krever demontering for å pusse rent. Slitne gjengefester kan enkelt vedlikeholdes ved å demontere skruen, rense gjengene og remontere. Er slitasjen for stor er det bare å gjenge opp en dimensjon. Sitér dette innlegget Oso Link to post
Martin_ Svart 13.Januar.2005 Del på Facebook Svart 13.Januar.2005 Jeg har tenkt å montere en kobberplate under vannlinjen. Vil det bli galvanisk tæring mot en messingpropell? Sitér dette innlegget Link to post
BEG Svart 13.Januar.2005 Del på Facebook Svart 13.Januar.2005 Da var det ikke "syrefaste" skruer BEG, men trolig tilsvarende AISI 301 (A2) eller dårligere. Det som hindrer skruene i å dette sammen lenge før, er at de i så fall er litt edlere enn alu. Hadde sruene vært høyverdige, ville det vært hull rundt skruen. slik at det som de skulle srudd fast ville ramlet av. <{POST_SNAPBACK}> Skjønner jeg har rotet meg inn på et tema hvor min kompetanse blir veldig tynn. (et av mange )Du har sikkert rett. Tok det for gitt at det var snakk om "skikkelige" skruer. Dette med kvaliteter på metaller og tæring etc. synes å være en skikkelig utfordring. Uansett er det klart at man kan oppleve problemer med den måten som mange båtleverandører har benyttet med innfesting av aluminiumvinduer. Mvh. BEG Sitér dette innlegget Jeg har muligens ikke alltid rett, men til gjengjeld tar jeg aldri feil. Link to post
REM Svart 14.Januar.2005 Del på Facebook Svart 14.Januar.2005 Jeg har tenkt å montere en kobberplate under vannlinjen. Vil det bli galvanisk tæring mot en messingpropell? <{POST_SNAPBACK}> Kopper og messing ligger på det samme potensialet (-0.25V). Da skal denne kombinasjonen være uproblematisk. Sitér dette innlegget Fjord 26AC, FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9. ad. planlegging: "Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP "Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson Link to post
Ulvegutten 1 Svart 8.August.2018 Del på Facebook Svart 8.August.2018 Ooma jeg lurer på hvordan forholdet blir når jeg har spong / kjøllist i lettmetall og bruker syrefaste skruer ...forstår at du Ooma er vant fra båtbyggeri. ...og således har en viss kompetanse. ....Bør jeg prime skruene ?? Båten er en 13 fots Mørebas. . Viste seg å ha hul kjøl og skruene gikk rett igjennom , fikk store lekasjer. . . Skal bruke Tex 7 i hullene og større ( tykkere ) skruer men vet ikke om dette vill være nokk El. Om jeg bør bygge på kjølen i tillegg. ......alternativt må jeg kutte opp luft tanken i dørken og støpe i innvendig i kjølen .....Hva anbefaler du ??? Sitér dette innlegget Link to post
BØstrøm Svart 9.August.2018 Del på Facebook Svart 9.August.2018 I alumniumigg, er det vanlig med monell popnagler mellom syrefast og alu. Sitér dette innlegget Link to post
Gunga Din Svart 9.August.2018 Del på Facebook Svart 9.August.2018 Jepp, å i tillegg så legger man noe isolerende mtrl mellom eks. Winchen og mastprofilen. Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
Sjøvind Svart 9.August.2018 Del på Facebook Svart 9.August.2018 Jeg la på slitelist av aluminium, brukte syrefaste skruer (A4). Jeg brukte også godt med Tech 7, i hullene, på skruene og dessuten mellom list og kjøl. Ble tett. Sitér dette innlegget Link to post
Lundstad Svart 9.August.2018 Del på Facebook Svart 9.August.2018 Dette er en interessant tråd, særlig for oss med tilårskomne båter. Tror mange, inkludert meg selv, ikke ville tenkt på å gjøre noen særlige undersøkelser før vi byttet skruer rundt omkring i båten. Ser jo nå at det er greit å tenke seg om to ganger før man setter i gang med noe der ulike metaller skal være i kontakt med hverandre eller med treverk. Er det noen metaller som reagerer med midler som loctite, Tech-7 osv? Eller kan man kjøre på med disse mot alle typer underlag? Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 9.August.2018 Del på Facebook Svart 9.August.2018 Sjekk om tette/festemiddelet inneholder syre. En del bruker bl.a. edikksyre for å herde. Kan være en risiko. Sitér dette innlegget Link to post
Bjoove Svart 9.August.2018 Del på Facebook Svart 9.August.2018 Hei For å sette dette litt i perspektiv, jeg bruker syrefasteskruer til å feste anodene i skroget av aluminium, det er helt riktig som Hulda påpeker, det må sees i sammenheng med spenningsrekken og Kvalitet(legering) Sitér dette innlegget Link to post
tekniker3 Svart 9.August.2018 Del på Facebook Svart 9.August.2018 Dersom du ser i spenningsrekka, så har aluminium og rustfritt stål nesten samme spenningspotensiale. Så dette går helt upperlig! Det er en misoppfatning at forskjellige metaller skal ha isolering imellom seg, en må se i spenningsrekka... Eksempelvis vil svartstål og aluminium gå svært dårlig, da svartstålet vil bli en offer anode og bolten vil ruste vekk på null komma niks... Hvis du på død og liv skal bruke to metaller som er langt vekke i spenningsrekka, så må disse isoleres fra hverandre med plastikk, og en bruker en rund sylinder rundt bolten av plastikk som også har krage. Dette må brukes på begge sider av bolten. Men på alkuminium og rustfritt mener jeg dette helt klart er bortkastet. Skal du feste aluminiumsprofil i svartstål vil det ruste veldg på svarstålet i tilkoblingen, så her må du med fordel bruke isolering, det er det eneste tilfellet jeg har vært borte i at dette gjøres offshore. ps har 20 års erfaring med dette fra skipsverft, og vi har gjort det sånn hele tiden og ikke fått klager enda... Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 9.August.2018 Del på Facebook Svart 9.August.2018 tekniker3 skrev 1 time siden: Dersom du ser i spenningsrekka, så har aluminium og rustfritt stål nesten samme spenningspotensiale. Så dette går helt upperlig! Ha, ha, ha.. Grunnen til at ingen har klaget er kanskje at de ikke rakk å klage før de sakk :-) Makan til rør.... He, he.. Ja, ja. Spenningsrekke for ulike materialer i sjøvann ved 25 grader og strømningshastighet 4 m/s målt mot SHE: AISI 316 (passivt) +200 mV AISI 316 (aktivt) + 70 mV (men materialet er ikke aktivt i veldig mange minutter) AlMn (legering) -690 mV (aluminium med innlegert mangan) I denne 'sjøvannsrekka' ligger de i hver sin ende. Der er bare Zn som kommer lavere med -780 mV. Ref.: Einar Bardahl, Korrosjon og korrosjonsvern. Tapir forlag. Sitér dette innlegget Link to post
Sjeldenutpå Svart 9.August.2018 Del på Facebook Svart 9.August.2018 tekniker3 skrev for 1 time siden: Eksempelvis vil svartstål og aluminium gå svært dårlig, da svartstålet vil bli en offer anode og bolten vil ruste vekk på null komma niks... Jøss. Burde man kanskje benytte svart flattjern som anode på aluminiumsbåter da? Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
Hulda Svart 9.August.2018 Del på Facebook Svart 9.August.2018 Sjeldenutpå skrev 13 minutter siden: Jøss. Burde man kanskje benytte svart flattjern som anode på aluminiumsbåter da? Det burde du prøve. Men det kan gå hull i båten :-) Sitér dette innlegget Link to post
Ventus Svart 9.August.2018 Del på Facebook Svart 9.August.2018 Spenningsrekka og arealforholdet mellom materialet, samt om det er tørt eller vått (semi)permanent. Da kan man ta en vettug beslutning. Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 10.August.2018 Del på Facebook Svart 10.August.2018 tekniker3 skrev for 6 timer siden: Dersom du ser i spenningsrekka, så har aluminium og rustfritt stål nesten samme spenningspotensiale. Så dette går helt upperlig! Det er en misoppfatning at forskjellige metaller skal ha isolering imellom seg, en må se i spenningsrekka... Eksempelvis vil svartstål og aluminium gå svært dårlig, da svartstålet vil bli en offer anode og bolten vil ruste vekk på null komma niks... Hvis du på død og liv skal bruke to metaller som er langt vekke i spenningsrekka, så må disse isoleres fra hverandre med plastikk, og en bruker en rund sylinder rundt bolten av plastikk som også har krage. Dette må brukes på begge sider av bolten. Men på alkuminium og rustfritt mener jeg dette helt klart er bortkastet. Skal du feste aluminiumsprofil i svartstål vil det ruste veldg på svarstålet i tilkoblingen, så her må du med fordel bruke isolering, det er det eneste tilfellet jeg har vært borte i at dette gjøres offshore. ps har 20 års erfaring med dette fra skipsverft, og vi har gjort det sånn hele tiden og ikke fått klager enda... Her har du rotet det kraftig til tekniker3. Du skriver at du har 20 års erfaring fra et skipsverft. Vel, det er tydeligvis en god del ting som gikk deg hus forbi de 20 årene. Men så er det kanskje greit med litt utdannelse også, ikke bare praksis... Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.