Jump to content

Syrefast mot aluminium


Maika

Recommended Posts

  • 5 uker senere...

Du har aluminium i både båten og motoren, så hvis du har muligheten er aluminium førstevalget. Hvis du monterer rustfri brakett blir den katode mot motor og båt. En måte å løse det problemet på er å lakkere den slik at stålet ikke får elektrisk kontakt med aluminium (anode)  eller sjøvann (eleltrolytt). 

Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...
Ulvegutten 1 skrev On 8.8.2018 at 16.32:

Ooma  jeg lurer på hvordan forholdet blir når jeg har spong / kjøllist i lettmetall og bruker syrefaste  skruer ...forstår at du Ooma er vant fra båtbyggeri. ...og således har en viss kompetanse. ....Bør jeg prime skruene ??  Båten er en 13 fots Mørebas. . Viste seg å ha hul kjøl og skruene gikk rett igjennom , fikk store lekasjer.  . . Skal bruke Tex 7 i hullene og større (   tykkere  ) skruer men vet ikke om dette vill være nokk El.  Om jeg bør bygge på kjølen i tillegg. ......alternativt må jeg kutte opp luft tanken i dørken og støpe i innvendig i kjølen .....Hva anbefaler du ??? 

Om jeg forstår spørsmålet er det alu kjøllist som skal festes til glassfiber skrog. Jeg ville gjort akkurat som du foreslår. Syrefaste skruer og sika/tec7. Sica/tec vil ofte trenge opp og fuge mellom skrue og beslag som bi-effekt. Om du får tæring vil det være kjøllisten som slites ( noe av poenget med kjøllist?). Skruene og glassfiberskroget vil dermed være minst berørt og holde tett. Skruene som går inn i skroget vil være viktigste og mest kritiske. Derfor er syrefast bra for å unngå tæring her. 

Oso

Link to post
Share on other sites

Hulda skrev On 9.8.2018 at 22.07:

AISI 316 (passivt)                              +200 mV

AISI 316 (aktivt)                                 + 70 mV (men materialet er ikke aktivt i veldig mange minutter)

 

Hva er forskjellen på aktivt og passivt AISI 316 ?

Skjønner ikke helt hva det er.

Link to post
Share on other sites

Hadde nettop en opplevelse som bekrefter at aluminium virker effektivt som anode mot stål. Jeg tok nylig en titt på ankervinsjen min og fikk hakeslepp. Det er en vinsj med vertikal aksel der gear og motor sitter under dekk i kjettingkassa. Mellom gearet og undersiden av dekket er det, eller bedre sagt skulle det være, et ganske stort avstandsstykke med flenser i begge ender og som akselen går gjennom.

 

Denne mellomdelen manglet fullstendig. Den var rett og slett forsvunnet og det lå igjen bare pulver. Skruer med muttere stod igjen tilsynelatende hele. Motor og gear hang på akselen og vinsjen virket tilsynelatende bra. Dreimomentet ble tatt opp av kablene. Denne forsvunnene delen var av aluminium, mens resten er er av rustfritt og delvis vanlig lakkert stål.

 

Dette var vinsjen akter. Heldigvis har jeg også anker med vinsj foran som også virker tilsynelatende OK. Jeg tør ikke inspisere den før jeg har fått fikset den andre. Det blir å få laget to nye mellomstykker i syrefast stål når jeg får demontert den første og tatt mål. Men jeg sliter litt med demonteringen for det er helvetes trangt og alt sitter fordømt fast . . .

 

Dette er en cå 10 år gammel ankervinsj. Jeg har merket meg at leverandøren nå reklamerer med at alt er laget av syrefast stål. Så han vet sikkert litt om dette . . .

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...