Sjeldenutpå Svart 10.August.2018 Del på Facebook Svart 10.August.2018 (redigert) Hulda skrev for 10 timer siden: Det burde du prøve. Men det kan gå hull i båten :-) Eg trudde eg hadde missa noko, eg trudde alu ofra seg ifbm svart stål.. Redigert 10.August.2018 av Sjeldenutpå (see edit history) Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
Hulda Svart 10.August.2018 Del på Facebook Svart 10.August.2018 You are on track. Al funker utmerket som anode for å beskytte stål. Sitér dette innlegget Link to post
Jtk1 Svart 9.September.2018 Del på Facebook Svart 9.September.2018 Når jeg skal lage setback brakket til 21 fots alu båt, bør jeg bruke rustfritt eller alu da ? Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 10.September.2018 Del på Facebook Svart 10.September.2018 Du har aluminium i både båten og motoren, så hvis du har muligheten er aluminium førstevalget. Hvis du monterer rustfri brakett blir den katode mot motor og båt. En måte å løse det problemet på er å lakkere den slik at stålet ikke får elektrisk kontakt med aluminium (anode) eller sjøvann (eleltrolytt). Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
ooma Svart 15.Oktober.2018 Del på Facebook Svart 15.Oktober.2018 Ulvegutten 1 skrev On 8.8.2018 at 16.32: Ooma jeg lurer på hvordan forholdet blir når jeg har spong / kjøllist i lettmetall og bruker syrefaste skruer ...forstår at du Ooma er vant fra båtbyggeri. ...og således har en viss kompetanse. ....Bør jeg prime skruene ?? Båten er en 13 fots Mørebas. . Viste seg å ha hul kjøl og skruene gikk rett igjennom , fikk store lekasjer. . . Skal bruke Tex 7 i hullene og større ( tykkere ) skruer men vet ikke om dette vill være nokk El. Om jeg bør bygge på kjølen i tillegg. ......alternativt må jeg kutte opp luft tanken i dørken og støpe i innvendig i kjølen .....Hva anbefaler du ??? Om jeg forstår spørsmålet er det alu kjøllist som skal festes til glassfiber skrog. Jeg ville gjort akkurat som du foreslår. Syrefaste skruer og sika/tec7. Sica/tec vil ofte trenge opp og fuge mellom skrue og beslag som bi-effekt. Om du får tæring vil det være kjøllisten som slites ( noe av poenget med kjøllist?). Skruene og glassfiberskroget vil dermed være minst berørt og holde tett. Skruene som går inn i skroget vil være viktigste og mest kritiske. Derfor er syrefast bra for å unngå tæring her. Sitér dette innlegget Oso Link to post
Jannmar Svart 15.Oktober.2018 Del på Facebook Svart 15.Oktober.2018 Hulda skrev On 9.8.2018 at 22.07: AISI 316 (passivt) +200 mV AISI 316 (aktivt) + 70 mV (men materialet er ikke aktivt i veldig mange minutter) Hva er forskjellen på aktivt og passivt AISI 316 ? Skjønner ikke helt hva det er. Sitér dette innlegget Link to post
Ventus Svart 15.Oktober.2018 Del på Facebook Svart 15.Oktober.2018 Overflatefilmen som dannes - oksidsjiktet. https://www.bssa.org.uk/topics.php?article=16 Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 15.Oktober.2018 Del på Facebook Svart 15.Oktober.2018 Passivt har oksidskikt, aktivt ikke. Sitér dette innlegget Link to post
NilsPils Svart 16.Oktober.2018 Del på Facebook Svart 16.Oktober.2018 Hadde nettop en opplevelse som bekrefter at aluminium virker effektivt som anode mot stål. Jeg tok nylig en titt på ankervinsjen min og fikk hakeslepp. Det er en vinsj med vertikal aksel der gear og motor sitter under dekk i kjettingkassa. Mellom gearet og undersiden av dekket er det, eller bedre sagt skulle det være, et ganske stort avstandsstykke med flenser i begge ender og som akselen går gjennom. Denne mellomdelen manglet fullstendig. Den var rett og slett forsvunnet og det lå igjen bare pulver. Skruer med muttere stod igjen tilsynelatende hele. Motor og gear hang på akselen og vinsjen virket tilsynelatende bra. Dreimomentet ble tatt opp av kablene. Denne forsvunnene delen var av aluminium, mens resten er er av rustfritt og delvis vanlig lakkert stål. Dette var vinsjen akter. Heldigvis har jeg også anker med vinsj foran som også virker tilsynelatende OK. Jeg tør ikke inspisere den før jeg har fått fikset den andre. Det blir å få laget to nye mellomstykker i syrefast stål når jeg får demontert den første og tatt mål. Men jeg sliter litt med demonteringen for det er helvetes trangt og alt sitter fordømt fast . . . Dette er en cå 10 år gammel ankervinsj. Jeg har merket meg at leverandøren nå reklamerer med at alt er laget av syrefast stål. Så han vet sikkert litt om dette . . . Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post
Jannmar Svart 16.Oktober.2018 Del på Facebook Svart 16.Oktober.2018 (redigert) Ventus skrev for 15 timer siden: Overflatefilmen som dannes - oksidsjiktet. https://www.bssa.org.uk/topics.php?article=16 Da skjønner jeg det. Takker for greie svar :) Redigert 16.Oktober.2018 av Jannmar (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.