Jump to content

Prosjekt: Montere Raymarine SPX-10 autopilot i Bavaria 32 2003 mod


Stein-Erik

Recommended Posts

Hei!

 

Siden dette ser ut til å bli en ganske omfattende jobb, deler jeg den her på Båtplassen! Har sett en del bilder fra andre som har gjort jobben i diverse båter, men ingen med så lite plass å boltre seg på som i min! Det spesielle med Bavaria 32 AC produsert mellom 2001 og 2005 sammenlignet med dagens modeller er at den er ganske smal i hekken (det gjelder også andre eldre J&J tegnede Bavaria modeller). Den lineære drivenheten Type 1 fra Raymarine krever 79 cm i midtposisjon (+/- 15 cm utslag), og det er ikke enkelt å plassere dette i rommet bak akterkabinen under badetrappen!

 

mechanical%20linear%20drive.jpg

 

For å være sikker på at det i det hele tatt var mulig, har jeg laget en modell av drivenheten og den braketten jeg må feste på rorstokken for å få det hele til å fungere:

 

bilde_arm_1_medium.jpg

 

bilde_arm_2_medium.jpg

 

Braketten er justerbar, slik at jeg kan tilpasse den plassen i båten:

 

bilde_arm_3_medium.jpg

 

Har tatt en del bilder for å illustrere hvor trangt rommet er:

 

bilde_001_medium.jpg

 

bilde_004_medium.jpg

 

Slik jeg ser det er det to måter å gjøre dette på. Enten festes drivenheten et eller annet sted på hekken, eller så festes den i skottet i bakkant av akterkabinen. Usikker på om dette er en god løsning med de kreftene det her er snakk om.

 

alternativ1_medium.jpg

 

alternativ2_medium.jpg

 

Har i kveld vært en ny tur i båten for å teste modellen. Var ikke så oppløftende - drivenheten er mye større en jeg hadde forventet i forhold til plassen jeg har. Problemet er at armen på rorstokken skal være 25 cm, og denne skal kobles på drivenheten med en vinkel på 90 grader. Altså er det ikke mye rom for fleksibilitet! Og den kan ikke ha en vinkel på mere enn +/- 5 grader i horisontalplanet....

 

Her er noen bilder tatt i kveld:

 

bilde_019_medium.jpg

 

bilde_020_medium.jpg

 

bilde_021_medium.jpg

 

Modellen er i riktig størrelse, men er litt mere rett (!!) i kantene enn originalen. Så det er nok noe mere plass enn det virker som. Uansett - dette blir ikke enkelt. Og det faktum at luken fra akterlugaren er så liten at kun hode og armer kommer inn i rommet... Drømmer om større båt!

 

Vet at Garmin nå har kommet med en lineær drivenhet som kan benyttes, men denne er enda lenger (nesten 90 cm). Så den løser ikke problemet. Jefa har derimot en modell som er mere kompakt:

 

DD1-MK3-small.jpg

 

Men denne koster noen kroner, så jeg håper jeg klarer å få plass til Raymarine sin!

 

Vel - nok for i dag. Oppdatering følger om litt! Tar gjerne imot tips og gode råd!

 

SE

Link to post
Share on other sites

  • 4 uker senere...

En liten oppdatering!

 

Var på messa i går, etter å ha hørt rykter om fantastiske tilbud på autopiloten. Og det stemte - fikk en drømmepris på standen til Seatronic, og det var bare å slå til på rappen. Prisen var til og med vesentlig lavere enn tilbudene jeg har innhentet fra USA. Får den fraktfritt tilsendt hjem, og har den nok til helgen.

 

Har avtalt med servicesjef hos Lunde at en av gutta hans kommer innom i havna på mandag og gir meg litt innspill på hvordan de har løst problematikken med plassen i området rundt rorstokken. I følge dem har de løst dette i en Bavaria 32 AC tidligere, men innrømmet at det ikke var lett. Spent på hva han har å si! Servicemannen tar også med nødvendige deler (brakett til å feste i skottet og armen som skal på rorstokken)

 

Skal legge ut flere bilder når jeg er i gang med jobben i båten. Ser lysere på dette nå!

 

Flere oppdateringer følger etterhvert....

Link to post
Share on other sites

En oppdatering...

 

Nå er alle delene i hus. Rorarmen som skal monteres på rorstokken er en imponerende kontruksjon, med enorme dimensjoner! Er nesten vakker å se på!!

 

rorarm.jpg

 

Planen er å støpe inn en trekloss i skrogsiden som drivenheten monteres på. Er denne måten det er løst på tidligere i denne båttypen. Skal benytte West System med 404 filler, som er den sterkeste. Og noen lag med duk i overgangene mellom kloss og skrog. Burde holde! Første jobb blir å tilpasse klossen til buen i skroget, slik at toppen blir plan. Deretter boltes festet til drivengeten fast i klossen.

 

paa_kjoekkenbenken2_small.jpg

 

Stein-E

Link to post
Share on other sites

  • 4 uker senere...

Venter fremdeles på at temperaturen skal bli såpass at det er mulig å støpe fast klossen som skal holde drivenheten til skroget... Ser ut som om det kam bli noen uker til det kan skje. Fremdeles er et ikke mere enn 6 grader i den delen av båten....

 

Har brukt tiden til å få på plass alt av kabler, kompass og hovedenheten. Alt er nå klart, og instrumentet fikk akkurat plass på platen i piedestallen.

 

st60021.jpg

 

st60022.jpg

 

Så da er det bare å vente på litt flere varmegrader...

Link to post
Share on other sites

Hei baatsman!

 

Om det hadde vært mulig i min båt ville jeg gjort det slik bildet ditt viser. Er slik det stort sett er gjort i alle Bavariaer. Men i min er det som jeg tidligere har nevnt mye trangere, og både høyden oppunder badeplatformen og lengden mellom akterspeilet og rorstokken er for liten. Så det er rett og slett ikke mulig å montere på denne måten. I en Bavaria 36 AC av samme årsmodell er det mulig, men i min blir det for lite plass. Her et bilde fra en Bavaria 36 AC:

 

ap3.JPG

(Hentet fra www.pmi.nu)

 

Så måten å gjøre det på - og den måten Lunde har løst dette på i 32 AC - er å støpe fast en fasongskåret kloss ute i skrogsiden. Denne plastes inn, og festet til drivenheten monteres med bolter gjennom øverste del av klossen ( bygges opp av 3 høyder med 2x4" lekt). Har laget mal for klossen - bilder kommer seinere i dag.

 

Selv med denne metoden for montering blir ikke vinklene optimale. Drivenheten vil komme inn noe ovenfra mot armen som monteres på rorstokken, og den vil i tillegg ikke kunne ha 90 grader vinkel på denne i senterposisjon. Men det blir ikke så langt unna at det er et problem - har konsultert både Raymarine Norge og Lunde Båt på dette.

Link to post
Share on other sites

Hei igjen!

 

Dagens økt gjennomført, og nå fungerer alt det elektriske (NMEA mellom plotter og autopilot og SeaTalk kommunikasjonen). Instrumentet passet bra inn på piedestallen:

 

piedestall.jpg

 

Kurscomputer er montert under kartbordet. Ble en ryddig montasje, med overkommelig trekkejobb av ledninger. Brukte endehylser på alt av kabling, og det forenkler jobben veldig!:

 

koblinger.jpg

 

kurscomputer.jpg

 

Eneste jeg lurer på er kursen jeg får på instrumentet når jeg startet opp. Har ikke gjennomført noen form for kalibrering, men hadde trodd den skulle være sånn nogenlunde likevel. Kompasset er montert i skapet i akterkabinen, pekende forover. Burde være en bra plassering ralativt langt vekk fra ledninger og metall (er jo en liten båt, så det er grenser for hvor langt unna en kommer). Ved oppstart viser den ca 100 grader feil! Vil dette rette seg ved kalibrering?

 

Til slutt et bilde av klossen som etterhvert skal støpes fast i skroget for å holde drivenheten. Dette er en modell som er skrudd sammen - skal lage en ny hvor delene limes sammen med epoxy før den støpes fast i båten med duk og West Systems 404 epoxyfiller!

 

kloss.jpg

Redigert av Stein-Erik (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hei!

 

Litt fremdrift i går! Startet på forberedelsene til støping. Har også prøvemontert drivenheten for første gang, og alt passer perfekt.

 

Her er litt bilder!

 

Her er klossen plassert der den etterhvert skal støpes fast. Har skåret til et speil som er plassert bakerst i rommet, slik at jeg kan se baksiden av klossen:

slip3.jpg

 

Sliping av underlaget før støping. Ikke akkurat den letteste plassen å komme til i båten....

slip6.jpg

 

Her er drivenheten prøvemontert på vinkelbraketten på rorarmen:

slip10.jpg

 

Og her er drivenheten festet på klossen!

slip12.jpg

Redigert av Stein-Erik (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Da var støping med filler gjort! Er fornøyd - selv om det ser litt "grisete" ut på bildene. Har fått fyllt alle hulrom, og delvis laget hulkil.

 

Sliping og støp med duk i morgen - lager mere hulkil før jeg går på med duk, for å sikre gode overganger.

 

slip15.jpg

 

slip16.jpg

 

SE

Link to post
Share on other sites

Bitteliten: Jeg har noen lyse øyeblikk av og til! :thumbsup:

 

En liten oppdatering. I dag er klossen støpt med epoxy og duk. Benytter West System 105+205. La først en hokil med 404 filler for å få fin overgang til skroget. Gikk deretter over til å legge duk vått-i-vått. Gikk med nesten 1 m2 med duk, så det bør sitte bra fast nå!!! :yesnod:

 

Noen bilder

 

stoep1.jpg

 

stoep2.jpg

Link to post
Share on other sites

Nok en oppdatering! Da var drivenheten montert og testet! Og det fungerte som det skulle. Blir ikke test med belastning før til helgen - lar epoxyen få noen dager til å herde skikkelig først.

 

Blir vel siste oppdatering i tråden dette - om ikke noe går galt på første seiltur..... :flag_bp:

 

ferdig4.jpg

 

ferdig2.jpg

Link to post
Share on other sites

En siste lille update!

 

Var ute i dag og gikk igjennom setup og seatrail. Alt fungerte som det skulle - deviasjon på 3 grader etter kompass sving er akseptabelt. Så nå fungerer alt som det skal, og jeg kan fortsette på vasking og rydding!

 

Bevilget meg også en fjernkontroll som "takk for innsatsen" :giggle:

 

S100%20Remote%20Front%20Pilot.jpg

 

Montert på to minutter ved å plugge mottakeren inn i en ledig SeaTalk kontakt på et av instrumentene! Er genialt!!

 

SE

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...