Jump to content

Hvor tidlig kan vi legge båten på vannet?

kikki29

Recommended Posts

Hei alle sammen!

Vi har for første gang kjøpt oss egen båt. Vi er begge oppvokst med båt, og har båtsertifikat osv... men nå har vi altså vår egen :-)

Vi lurer fælt på når vi kan legge båten på vannet? Hadde det vært opp til oss, så hadde vi lagt den ut i går :-) Vi venter altså spent på hvor tidlig det er ok å legge den ut..

Ja.. båten er på opplag nå og har ligget varmt og tørt hele vinteren..

vi skjønner selv at vi ikke kan legge den oppå is og snø, men vi lurte på om det var andre faktorer som spiller inn..

om det kun er is, så kan vi jo snart legge den ut, for det er så og si isfritt her :-)

Nå er vi jo snart i Mars, så sjansen for enda mer is er vel ikke så stor kanskje..

Hei og velkommen til forumet !

Min skal ut før påskeuka i år. Litt for kaldt i vannet for overnattingsturer enda ? Jeg er ikke så glad i å kjøre dieselvarmeren om natta. Men hadde jo vært kos med noen dagsturer i dette været !

Jeg bor et stykke unna båthavna og synes det er greit å vente til vaktselskapet starter overvåkningsrundene sine i havna. Så har vel de fleste marinaer/båthaver datoer for når båtene kan legges ut. Kanskje du skulle sjekket dette også først, eller har du styr på dette ?

Ønsker dere en flott båt-vår og sommer ! Ship o'hoi :sailing:

Redigert av Worry II (see edit history)

Nå vet jeg ikke hva slags båt du har, men er det en kalesjebåt så hadde jeg ventet en måned til. Skal ikke så mye snø til før kalesjen klapper sammen.

En annen ting er motoren som også må få sin omgang med frostvæske etter hver tur hvis det er fare for frost. Saltvannskretsen fryser ganske raskt på denne tiden av året hvis du ikke tilfører frostvæske eller gjør andre tiltak. Tenk også på sikkerhet hvis det skal oppstå en stor lekkasje eller brann slik at du må forlate skuta. Greit å ta med seg en jolle eller flåte, samt sørge for at VHF'en er i orden.

Bortsett fra det er det en flott årstid å starte sesongen :thumbsup:

Årets tur gikk til Danmark. Les blogg her, bla tilbake til 29. mai:

http://stjerneglimt.tumblr.com/

Hei, velkommen til forum. Jeg ser dere er fra Arendal, hvor har dere båtplass. Er isen gått der er det bare å legge ut. Har dere komunalbåtplass kan dere legge båten i gjestehavna, etter avtale med Arendal havn. Snakk med Jan Mitchell. Min båt ligger i Gjestehavna.. har vært flott i hele vinter. Få ut båten å kos dere på vannet..

mvh Bjørn.

Endelig ble det Bobåt

Hei ! Gratulerer med egen båt. :thumbsup: Hvis du har en forsikring på båten så har vel forsikringsselskapet og en heft på når båten kan brukes. i min forsikring står det at båten skal ligge på land mellom 15/11 og 15/3.

Upss!!!oppdaget dette først nå i mine papirer at jeg skulle ha ligget på land, men båten har ligget i bobblehavn hele vinteren. :rolleyes: godt ikke noe har skjedd, får X fingrene at ingen ting vil skje de neste dagene frem til 15 mars. I natt brant det en Fjord 2900 i havna ved siden av. vi får håpe han hadde forsikringen sin i orden..

Bilde er hentet fra Asker og Bærum Budstikke.

baatbrann.jpg

Men for all del misunner dere som har lite snø og is. Bruk båten nå hvis du har mulighet.det er nå og fremover de fine stille stundene kan nytes før vi kommer og ødelegger idyllen. :giggle:

Redigert av Bergstad (see edit history)

1986 mod: GH-16 70HK Eivinrude. 1985 Draco 21 VP 165 hk. 1987 Paramount 21 225 Hk Johnsen. Fjord 24 Weekender VP 170HK. 1986 Windy 27 CC VP 2x 260HK. 1987Windy 9800 VP 2x260HK. 1991 mod Princess 45 fly 2xTAMD 71B. Storebro 465 Biscay. 2xTamd 74 P_B
Windy 9800 Targa 1987mod 2*AQ271C 270HK

Jeg for min del har båten ute hele året, har hatt det de siste 10 årene. Men jeg ligger i isfri havn da, golfstrømmen holder det rimelig isfritt de fleste steder her vestpå. Utover litt snømking hver gang det kommer et skikkelig snøfall har jeg ikke opplevd noen problemer knyttet til dette.

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi

Jeg tenker å legge ut båten i begynnelsen av April. Slik det ser ut fremmover nå er det ingenting i veien for å legge ut båten nå. Som noen nevner her har de båten ute hele vinteren uten problemer.

Legg den ut når du føler for det! :) Her i Østfold virker det faktisk som om at våren begynner å snike seg frem allerede. Det er kanskje litt tidlig å begynne å få forhåpninger, men det nærmer seg! :thumbsup:

Jeg begynner å bli relativt rastløs på å få ut båten selv, men jeg har litt jeg må gjøre før jeg legger den ut. Mars/April blir bra! :thumbsup:

I utgangspunktet er det helt topp å ha båten ute nå. Bare litt is innerst i enkelte fjorder, og så sent på året er det tvilsomt om det blir noe særlig mer. Hvis du har varmeapparat kan det bli riktig trivelig ombord. Når det er sagt så er Sørlandet kjent for å kunne bli oppsøkt av store snefall sent på vinteren. Kommer det en halmeter på noen timer skal du passe på kalesja. Og ikke minst være forsiktig hvis du må gå på snølagt dekk. Det er "fali´" det, som Ludvig ville ha sagt det.:smiley:

Hadde nok drøyet det til midten av April, det er jo stort sett på den tiden 95% sjøsetter båtene sine her på Sørlandet. Mars er jo en "skummel" måned når det gjelder snøfall. Det kan fort komme en meter tung snø på denne tiden her sør. En annen ting man desverre må tenke på er innbrudd/hærverk i båter, det skjer ofte med nye båter som er tidlig ute i forholdsvis tomme båthavner, før f.eks. vaktholdet etc. er begynt. Da er det fritt frem for kjeltringene.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...