Worry II Startet 23.Februar.2012 Del på Facebook Startet 23.Februar.2012 (redigert) Heisann ! Jeg skal koble sammen disse, bestilt på Maritim (nett) Hva er det dere bruker som tetning mellom disse ? Skal det være pakning, hamp eller locktite ? De er i messing. Redigert 23.Februar.2012 av Worry II (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 23.Februar.2012 Del på Facebook Svart 23.Februar.2012 Til grove gjengedimmensjoner, vanninntak, septik ut osv. har jeg alltid brukt hamp og tetningsmasse. Dette har uten unntak holdt tett, og de gangene jeg har hatt behov for å åpne det igjen, har det gått uten problemer. Permatex kjenner jeg ikke til selv, men jeg har brukt noe jeg fikk av rørleggeren på jobben som heter "Locher Pasta Special". For å få hampen til å sitte, er det lurt å gi gjengene et lite rasp med en grov fil. Den dårligste metoden er å bruke gjengetape. Lars H. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Worry II Svart 23.Februar.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 23.Februar.2012 "Locher Pasta Special". Lars H. Må bli denne det da, Lars ? Om vanelig hamp ? Samme som man bruker på badet hjemme ? Sitér dette innlegget Link to post
SF Svart 23.Februar.2012 Del på Facebook Svart 23.Februar.2012 (redigert) Blir litt - noen liker mora og noen liker datterera Jeg har brukt hamp vist under på nåværende båt men brukte Locktite rørgjengetettning på forrige, begge deler fungerer utmerket. Brukte det jeg hadde tilgjengelig. Denne: http://www.clasohlson.no/Product/Product.aspx?id=164717620 Denne Locktite kan du bruker på røgjenger opp til 3" http://www.loctite.no/cps/rde/xchg/SID-0710B29D-6EAAFBA0/henkel_non/hs.xsl/full-product-list-loctite-3912.htm?iname=Loctite+572&countryCode=no&BU=industrial&parentredDotUID=productfinder&redDotUID=000001FMU6 Redigert 23.Februar.2012 av SF (see edit history) Sitér dette innlegget 2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI Link to post
Worry II Svart 23.Februar.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 23.Februar.2012 Denne Locktite kan du bruker på røgjenger opp til 3" Ja, den der er kanskje den safeste ? Men da trenger man ikke hamp, eller ? Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 23.Februar.2012 Del på Facebook Svart 23.Februar.2012 (redigert) Må bli denne det da, Lars ? Om vanelig hamp ? Samme som man bruker på badet hjemme ? Det er sikkert den, selv om min urgamle tube er gul. Her hva det står på tuben: Og ja, samme type hamp som for rørleggerarbeid hjemme. Lars H. Redigert 23.Februar.2012 av Lars H. (see edit history) Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
avmønstret5 Svart 23.Februar.2012 Del på Facebook Svart 23.Februar.2012 Skiftet for 6-7 år siden og brukte Tek7. Like bra i dag ut fra det jeg kan se. Sitér dette innlegget Link to post
Roger jo Svart 23.Februar.2012 Del på Facebook Svart 23.Februar.2012 Permatex pakningsstoff. Brukes På topplokksbolter, pakninger, Gjenger osv. Flytende. Påføres med pensel (i Lokket). Brukes AV profesjonelle over Hele verden! Brun og sort type sammen med HAMP = TETT. Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
SF Svart 23.Februar.2012 Del på Facebook Svart 23.Februar.2012 Ja, den der er kanskje den safeste ? Men da trenger man ikke hamp, eller ? Bruker du loctite så skal du ikke bruke hamp. Noen fortrekker hamp sammen med Unipak eller tilsvarende da disse kan etterjusteres mens en gjennomføring tettet med Loctite sitter som støpt. Dvs du får det opp igjen men må bruke litt makt Sitér dette innlegget 2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI Link to post
Lars H. Svart 23.Februar.2012 Del på Facebook Svart 23.Februar.2012 Denne videoen ble det linket til i tidligere diskusjoner, bl.a. her om nøyaktig det samme tema også, men den er faktisk veldig informativ: Og som andre også påpeker, så er det godt mulig å dreie et halvt tørn tilbake dersom det skulle være behov for det. Det kan være aktuelt for å få en kran i rett posisjon. Lars H. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
NilsPils Svart 23.Februar.2012 Del på Facebook Svart 23.Februar.2012 (redigert) Jeg har gjennom årene vært gjennom mange typer gjengeteninger. Som noe konservativ gamling (hører du Lars H.?) sverget jeg lenge til hamp og Permatex. Nå er jeg blitt helfrelst på Loctite gjengetetning! Det er jo så veldig mye enklere, blir helt tett og holder. Viktig: Når en jobber med messing skal det ikke dras for hardt til fordi det kan gi spenningskorrosjon (ikke å forveksle med avsinking). Har opplevd messindeler som ryker av nesten av seg selv. Rørleggere av den gamle sorten hadde som regel at når en har teitet til med hamp, så skal en skru tilbake 1/4 tørn. Redigert 23.Februar.2012 av NilsPils (see edit history) Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post
Worry II Svart 23.Februar.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 23.Februar.2012 (redigert) Takker, Lars ! Da tror jeg det blir Unipak med hamp, ja ! Må da holde i massevis ! Tec7 til skroggjennomføringa, så blir det bra ! Der har jeg en god bruksanvisning fra Redningsselskapet Red; eller Loctite som NilPils skriver Nesten lettere det ! Samma, da får jeg det tett i alle fall ! Takker ! Redigert 23.Februar.2012 av Worry II (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
nordan family 27 Svart 23.Februar.2012 Del på Facebook Svart 23.Februar.2012 Jeg bruker locktite selv. Rørleggeren på brygga sier det er glimrende for ufaglærte, enkelt og blir tett. Men selv mener han at hamp er det som gjelder for en rørlegger, kan demonteres igjen. Jeg kommer til å fortsette med locktite. Sprayer dog på litt locktite hurtigherder for å få det fort hardt og ubevegelig så det ikke skulle finne på å vri seg en ve jeg ikke ønsker Sitér dette innlegget Link to post
Sjeldenutpå Svart 23.Februar.2012 Del på Facebook Svart 23.Februar.2012 (redigert) Men eg ville gått for 577 og ikkje 542 i loctite. Sjølv brukte eg loctite 55 i tilleg til 577. red: utenom gjengene bruker eg sika 291 eller 292. Tec7 blir litt hardere med tiden, men vil sjølvsagt holde tett når ting er sammenskrudd. Redigert 23.Februar.2012 av Sæbø (see edit history) Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
Lars H. Svart 23.Februar.2012 Del på Facebook Svart 23.Februar.2012 Har du en oversikt til hva de forskjellige Loctite typene er beregnet for? Lars H. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
taunus Svart 23.Februar.2012 Del på Facebook Svart 23.Februar.2012 Loctite 577 kan brukes opp til 2 toms rør. Denne bruker jeg på jobb til de store gjennommføringene. Veldig grei å bruke. Løsner med varme. Fås på mindre pumpeflaske. Sitér dette innlegget Link to post
Worry II Svart 23.Februar.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 23.Februar.2012 Pleier dere å sette inn skroggjennomføringene deres med noe i opplag? 6-66, fett, grense eller annet? Sitér dette innlegget Link to post
Roger jo Svart 23.Februar.2012 Del på Facebook Svart 23.Februar.2012 (redigert) Har du en oversikt til hva de forskjellige Loctite typene er beregnet for? Lars H. http://www.tingstad.no/upload_images/7F184670A57B48A7B8DABEC5E70FCE12.pdf http://www.loctite.c...octite-4995.htm norsk http://www.loctiteso...?FOLDERID=29781 Og litt rør http://www.olf.no/Pa...?epslanguage=no Redigert 23.Februar.2012 av roger-jo (see edit history) Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
nor star 290.. Svart 23.Februar.2012 Del på Facebook Svart 23.Februar.2012 Anbefaler hamp med unipakk isteden for loctite, fordelen med hamp er at den kan du vri å justere uten den blir lekk det kan du ikke mrd locktite da lekker den og du må varme den får å løsne den Sitér dette innlegget Link to post
Worry II Svart 23.Februar.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 23.Februar.2012 Jo, men jeg tror at når jeg først har fått dette montert og tett, er det like greit at det sitter bom fast i tillegg! Tipper den må kappes anyway om den må byttes igjen.. Takk for tips! Sitér dette innlegget Link to post
torbi Svart 23.Februar.2012 Del på Facebook Svart 23.Februar.2012 Eg brukte sikafleks 291, og funket fint fram til eg solgte,( saga 27 AC). Sitér dette innlegget Folkeparken 22, Saga 27 ac, Viksund 900 Futura. Link to post
Seasu Svart 23.Februar.2012 Del på Facebook Svart 23.Februar.2012 (redigert) Bruker hamp og unipak på gjengene og Sika 291/292 mot skrogside. Mitt tips når det gjelder sika mot skrogside er dra det intill, så vente 2-4 timer så den herder "noe" før det teites til. Mulig det må justeres noe, for tempertur ved montering. Husk dobble klemmer hver sin vei. Sett Redigert 23.Februar.2012 av Seasu (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 23.Februar.2012 Del på Facebook Svart 23.Februar.2012 Mitt tips når det gjelder sika mot skrogside er dra det intill, så vente 2-4 timer så den herder "noe" før det teites til. Det rådet er jeg skeptisk til. Det er fort gjort å få en bevegelse mellom skroggjennomføring og skrog så man mister styrken i selve limforbindelsen. Jeg ville dratt til med det samme. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Terje_F Svart 5.Mai.2012 Del på Facebook Svart 5.Mai.2012 Låner denne tråden: Hva skal jeg benytte som gjengetetningsmiddel på gjennomføring, kuleventil og slangenippel i kompositt?? Skal bytte to skroggjennomføringer og har bestemt meg for TruDesign kompositt produkter. Gjelder det samme her som for messing, altså hamp med pasta eller locktite-middel, eller benytter man ikke slikt på kompositt? I produktbladet på TruDesign sine hjemmesider så står det gjengetape, men det er vel "fy-fy" har jeg lest, dersom man må justere kuleventil litt tilbake...? Har mest lyst til å kline inn med sica og skru til, men da sitter det vel for alltid... Har lest i flere andre tråder at noen av dere har planlagt å teste TruDesign. Hva har dere benyttet som gjengetetningsmiddel? Sitér dette innlegget Link to post
Tom Rør Svart 5.Mai.2012 Del på Facebook Svart 5.Mai.2012 Ilas sa at du rett og slett skal bruke Tec-7. Det brukte jeg, og det er tett og fint Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.