Jump to content

Skroggjennomføringer igjen.. Tetning mellom delene, hva brukes?

Worry II

Recommended Posts

Til grove gjengedimmensjoner, vanninntak, septik ut osv. har jeg alltid brukt hamp og tetningsmasse. Dette har uten unntak holdt tett, og de gangene jeg har hatt behov for å åpne det igjen, har det gått uten problemer. Permatex kjenner jeg ikke til selv, men jeg har brukt noe jeg fikk av rørleggeren på jobben som heter "Locher Pasta Special". For å få hampen til å sitte, er det lurt å gi gjengene et lite rasp med en grov fil. Den dårligste metoden er å bruke gjengetape.

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Blir litt - noen liker mora og noen liker datterera :lol:

Jeg har brukt hamp vist under på nåværende båt men brukte Locktite rørgjengetettning på forrige, begge deler fungerer utmerket. Brukte det jeg hadde tilgjengelig.

Denne: http://www.clasohlson.no/Product/Product.aspx?id=164717620

25-1431.jpg

Denne Locktite kan du bruker på røgjenger opp til 3"

http://www.loctite.no/cps/rde/xchg/SID-0710B29D-6EAAFBA0/henkel_non/hs.xsl/full-product-list-loctite-3912.htm?iname=Loctite+572&countryCode=no&BU=industrial&parentredDotUID=productfinder&redDotUID=000001FMU6

8470067368805648.jpg

Redigert av SF (see edit history)

2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI

Må bli denne det da, Lars ?

1407977.jpg

Om vanelig hamp ? Samme som man bruker på badet hjemme ?

Det er sikkert den, selv om min urgamle tube er gul. Her hva det står på tuben:

locher.jpg

Og ja, samme type hamp som for rørleggerarbeid hjemme.

Lars H.

Redigert av Lars H. (see edit history)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Ja, den der er kanskje den safeste ? Men da trenger man ikke hamp, eller ?

Bruker du loctite så skal du ikke bruke hamp.

Noen fortrekker hamp sammen med Unipak eller tilsvarende da disse kan etterjusteres mens en gjennomføring tettet med Loctite sitter som støpt. Dvs du får det opp igjen men må bruke litt makt :thumbsup:

2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI

Denne videoen ble det linket til i tidligere diskusjoner, bl.a. her om nøyaktig det samme tema også, men den er faktisk veldig informativ:

Og som andre også påpeker, så er det godt mulig å dreie et halvt tørn tilbake dersom det skulle være behov for det. Det kan være aktuelt for å få en kran i rett posisjon.

Lars H.

Jeg har gjennom årene vært gjennom mange typer gjengeteninger. Som noe konservativ gamling (hører du Lars H.?) sverget jeg lenge til hamp og Permatex. Nå er jeg blitt helfrelst på Loctite gjengetetning! Det er jo så veldig mye enklere, blir helt tett og holder.

Viktig: Når en jobber med messing skal det ikke dras for hardt til fordi det kan gi spenningskorrosjon (ikke å forveksle med avsinking). Har opplevd messindeler som ryker av nesten av seg selv. Rørleggere av den gamle sorten hadde som regel at når en har teitet til med hamp, så skal en skru tilbake 1/4 tørn.

Redigert av NilsPils (see edit history)

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Takker, Lars ! Da tror jeg det blir Unipak med hamp, ja ! Må da holde i massevis ! Tec7 til skroggjennomføringa, så blir det bra ! Der har jeg en god bruksanvisning fra Redningsselskapet :thumbsup:

Red; eller Loctite som NilPils skriver :giggle: Nesten lettere det !

Samma, da får jeg det tett i alle fall ! Takker !

Redigert av Worry II (see edit history)

Jeg bruker locktite selv. Rørleggeren på brygga sier det er glimrende for ufaglærte, enkelt og blir tett. Men selv mener han at hamp er det som gjelder for en rørlegger, kan demonteres igjen.

Jeg kommer til å fortsette med locktite. Sprayer dog på litt locktite hurtigherder for å få det fort hardt og ubevegelig så det ikke skulle finne på å vri seg en ve jeg ikke ønsker

Har du en oversikt til hva de forskjellige Loctite typene er beregnet for?

Lars H.

http://www.tingstad.no/upload_images/7F184670A57B48A7B8DABEC5E70FCE12.pdf

http://www.loctite.c...octite-4995.htm

norsk

http://www.loctiteso...?FOLDERID=29781

Og litt rør

http://www.olf.no/Pa...?epslanguage=no

Redigert av roger-jo (see edit history)

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Mitt tips når det gjelder sika mot skrogside er dra det intill, så vente 2-4 timer så den herder "noe" før det teites til.

Det rådet er jeg skeptisk til. Det er fort gjort å få en bevegelse mellom skroggjennomføring og skrog så man mister styrken i selve limforbindelsen. Jeg ville dratt til med det samme.

• 2 måneder senere...

Låner denne tråden:

Hva skal jeg benytte som gjengetetningsmiddel på gjennomføring, kuleventil og slangenippel i kompositt??

Skal bytte to skroggjennomføringer og har bestemt meg for TruDesign kompositt produkter. Gjelder det samme her som for messing, altså hamp med pasta eller locktite-middel, eller benytter man ikke slikt på kompositt?

I produktbladet på TruDesign sine hjemmesider så står det gjengetape, men det er vel "fy-fy" har jeg lest, dersom man må justere kuleventil litt tilbake...?

Har mest lyst til å kline inn med sica og skru til, men da sitter det vel for alltid...

Har lest i flere andre tråder at noen av dere har planlagt å teste TruDesign. Hva har dere benyttet som gjengetetningsmiddel?

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...