Jon-Kåre Startet 23.Februar.2012 Del på Facebook Startet 23.Februar.2012 Alarmen går med jevne mellomrom uten at noe tilsynelatende er feil. Stopper eg motoren og starter igjen kan det gå mange timer/turer Til neste gang andre anger når jeg starter går alarmen etter kort tid på tomgang. Har fin kontrollstråle. Noen som ar erfaring med dette og vet om det er alarm for nnet en temp på denne motoren? Sitér dette innlegget Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I) Link to post Share on other sites More sharing options...
Mouche Svart 23.Februar.2012 Del på Facebook Svart 23.Februar.2012 Hadde et tilsvarende problem for mange år siden med en Evinrude, og da var det alarmfunskjonen som var problemet, eller hvor feilen var, ikke noe feil med motoren som sådan. Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post Share on other sites More sharing options...
Anders_K Svart 23.Februar.2012 Del på Facebook Svart 23.Februar.2012 Alarmen er for temp og olje og en ting til som jeg ikke husker.. Opplevde samme som deg forrige sommer hvis jeg hoppet i bølger og kjørte litt villmann.. var som regel oljen som tullet seg hvis det var lite olje på tanken.. Men har btw koblet den ut nå og kjører olje i bensinen... Har johnson 90 hk -97.. Sitér dette innlegget Mvh Anders_K Prosjekt Halco Link to post Share on other sites More sharing options...
Jon-Kåre Svart 23.Februar.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 23.Februar.2012 Tror ikke det er noe feil med motoren, motoren bruker olje slik den skal og alarmen kan gå uavhengig av om jeg kjører på fullfart eller ligger på tomgang, lyden er jo forferdelig slik at jeg blir nødt til å stoppe og starte pånytt. Utrolig irriterende da hvis den srarter påny rett etter at jeg er kommet i plan og må gjenta stopp og start. Har tenkt på å kutte alarmen ut men er jo ikke morsomt det heller? Sitér dette innlegget Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I) Link to post Share on other sites More sharing options...
M4gnus Svart 23.Februar.2012 Del på Facebook Svart 23.Februar.2012 Har samme problemet med min johnson... Gjort det samme som anders. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Jon-Kåre Svart 23.Februar.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 23.Februar.2012 Så det dere sier er koble ifra slange og ledninger fra oljetanken og bruk olje i bensinen ? Hvor mange % Sitér dette innlegget Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I) Link to post Share on other sites More sharing options...
Superkul Svart 23.Februar.2012 Del på Facebook Svart 23.Februar.2012 jeg ble sterkt frarådet å gå vekk fra den automatiske oljematingen her på forumet gå heller over alle kontakter og plugger og sjekk for irr etc??? Sitér dette innlegget Prosjekt Draco-2100 Link to post Share on other sites More sharing options...
Jon-Kåre Svart 23.Februar.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 23.Februar.2012 Ja jeg liker igrunnen å ha den slik men kan jo kjøre en tank med bandet bensin for å se om det er den som er problemet Sitér dette innlegget Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I) Link to post Share on other sites More sharing options...
glalaks Svart 23.Februar.2012 Del på Facebook Svart 23.Februar.2012 (redigert) Jeg hadde en 150 hk Johnson oceannrunner for et par år siden. Den gikk helt fint og bra, men alarmen gikk en del på kald motor etter oppstart. Ble bra av å stoppe å starte. Fikk beskjed om at det var pluggene som var litt gamle som gjorde at den fusket bittelitt. Da båten delte seg i to på første turen ble det aldri undersøkt nærmere. Den står på land fortsatt:/ Red: alarmen gikk bare på tomgang mener jeg å huske.. Redigert 23.Februar.2012 av glalaks (see edit history) Sitér dette innlegget Båtbensin burde man fått på blåresept! Samme med ankerdrammen. Det er jo den beste medisin! Link to post Share on other sites More sharing options...
Jon-Kåre Svart 23.Februar.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 23.Februar.2012 Takk for den, jeg kjøpte motoren i fjor sommer og pluggene har jeg ikke byttet så det kan jo være medvirkende Sitér dette innlegget Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I) Link to post Share on other sites More sharing options...
glalaks Svart 24.Februar.2012 Del på Facebook Svart 24.Februar.2012 da kan det jo være lurt å prøve det. Jeg fikk som sagt aldri byttet de. Måtte bytte båt istede. Lykke til! Sitér dette innlegget Båtbensin burde man fått på blåresept! Samme med ankerdrammen. Det er jo den beste medisin! Link to post Share on other sites More sharing options...
Anders_K Svart 25.Februar.2012 Del på Facebook Svart 25.Februar.2012 (redigert) Så det dere sier er koble ifra slange og ledninger fra oljetanken og bruk olje i bensinen ? Hvor mange % Kjører 2% og da skal den ha tilstrekkelig smøring. Btw, hvis du ser inni turtelleren så har du sikkert 4 røde lys der som lyser når tenningen kommer på. Det er de 4 tingene alarmen skal varsle. jeg ble sterkt frarådet å gå vekk fra den automatiske oljematingen her på forumet gå heller over alle kontakter og plugger og sjekk for irr etc??? Hvorfor ble du frarådet å gjøre det? Jeg har valgt å fjerne oljesystemet for motoren var rast når jeg kjøpte den, bygget den opp igjen og kjørte olje i bensinen + oljesystemet under innkjøring. GIkk ned på oljemendgden i bensinen for å ha litt backup for jeg hadde en mistanke om at oljesystemet var årsaken. Fikk det bekreftet når den røykla hele vågen der eg har båten på tomgang og sakte fart, og på full gass var det ingen røyk fra eksosen.. Når jeg snakket med Tom på Eurofritid så sa han at det som tar knekken på disse motorene er mangel på olje eller varmgang.. Hvis dette er i orden så er de nærmest uslitelig så lenge de får normalt vedlikehold.. Redigert 25.Februar.2012 av Anders_K (see edit history) Sitér dette innlegget Mvh Anders_K Prosjekt Halco Link to post Share on other sites More sharing options...
Jon-Kåre Svart 25.Februar.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 25.Februar.2012 Kjører 2% og da skal den ha tilstrekkelig smøring. Btw, hvis du ser inni turtelleren så har du sikkert 4 røde lys der som lyser når tenningen kommer på. Det er de 4 tingene alarmen Har ikke sett de lysene da turtelleren ikke fungerer men skal se etter om det er noen varsellys på denne Sitér dette innlegget Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I) Link to post Share on other sites More sharing options...
Jon-Kåre Svart 1.Mai.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 1.Mai.2012 Nå virker turtelleren men det finnes ingen lys på den for diverse alarmer. Fant imidlertid ut at der var dårlig kontakt i en av ledningene som ligger sammen i en tykk. Brettet den dobbelt og la en strips rundt så gikk ikke alarmen mere, om brettingen førte til at ledningen fikk kontakt eller om denne ble brutt vet jeg ikke. Tør ikke å begynne å klippe ledninger så for å være sikker må nok sulmitten byttes. Har hvæ ute noen turer og kjørt og alt virker såvidt jeg kan se ut til å være iorden. Sitér dette innlegget Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I) Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.