Jump to content

"ustabil" alarm på evinrude 90 hk V4 1996 modell


Jon-Kåre

Recommended Posts

Alarmen går med jevne mellomrom uten at noe tilsynelatende er feil. Stopper eg motoren og starter igjen kan det gå mange timer/turer Til neste gang andre anger når jeg starter går alarmen etter kort tid på tomgang. Har fin kontrollstråle. Noen som ar erfaring med dette og vet om det er alarm for nnet en temp på denne motoren?

Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid

Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I)

Link to post
Share on other sites

Alarmen er for temp og olje og en ting til som jeg ikke husker.. Opplevde samme som deg forrige sommer hvis jeg hoppet i bølger og kjørte litt villmann.. var som regel oljen som tullet seg hvis det var lite olje på tanken.. Men har btw koblet den ut nå og kjører olje i bensinen... Har johnson 90 hk -97..

Mvh

Anders_K

 

Prosjekt Halco

Link to post
Share on other sites

Tror ikke det er noe feil med motoren, motoren bruker olje slik den skal og alarmen kan gå uavhengig av om jeg kjører på fullfart eller ligger på tomgang, lyden er jo forferdelig slik at jeg blir nødt til å stoppe og starte pånytt. Utrolig irriterende da hvis den srarter påny rett etter at jeg er kommet i plan og må gjenta stopp og start. Har tenkt på å kutte alarmen ut men er jo ikke morsomt det heller?

Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid

Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I)

Link to post
Share on other sites

Så det dere sier er koble ifra slange og ledninger fra oljetanken og bruk olje i bensinen ? Hvor mange %

Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid

Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I)

Link to post
Share on other sites

Ja jeg liker igrunnen å ha den slik men kan jo kjøre en tank med bandet bensin for å se om det er den som er problemet

Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid

Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I)

Link to post
Share on other sites

Jeg hadde en 150 hk Johnson oceannrunner for et par år siden. Den gikk helt fint og bra, men alarmen gikk en del på kald motor etter oppstart. Ble bra av å stoppe å starte. Fikk beskjed om at det var pluggene som var litt gamle som gjorde at den fusket bittelitt.

 

Da båten delte seg i to på første turen ble det aldri undersøkt nærmere. Den står på land fortsatt:/

 

Red: alarmen gikk bare på tomgang mener jeg å huske..

Redigert av glalaks (see edit history)

Båtbensin burde man fått på blåresept! Samme med ankerdrammen. Det er jo den beste medisin! :yesnod:

Link to post
Share on other sites

Takk for den, jeg kjøpte motoren i fjor sommer og pluggene har jeg ikke byttet så det kan jo være medvirkende

Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid

Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I)

Link to post
Share on other sites

Så det dere sier er koble ifra slange og ledninger fra oljetanken og bruk olje i bensinen ? Hvor mange %

Kjører 2% og da skal den ha tilstrekkelig smøring. Btw, hvis du ser inni turtelleren så har du sikkert 4 røde lys der som lyser når tenningen kommer på. Det er de 4 tingene alarmen skal varsle. :smiley:

 

jeg ble sterkt frarådet å gå vekk fra den automatiske oljematingen her på forumet

gå heller over alle kontakter og plugger og sjekk for irr etc???

 

Hvorfor ble du frarådet å gjøre det?

Jeg har valgt å fjerne oljesystemet for motoren var rast når jeg kjøpte den, bygget den opp igjen og kjørte olje i bensinen + oljesystemet under innkjøring. GIkk ned på oljemendgden i bensinen for å ha litt backup for jeg hadde en mistanke om at oljesystemet var årsaken. Fikk det bekreftet når den røykla hele vågen der eg har båten på tomgang og sakte fart, og på full gass var det ingen røyk fra eksosen..

 

Når jeg snakket med Tom på Eurofritid så sa han at det som tar knekken på disse motorene er mangel på olje eller varmgang.. Hvis dette er i orden så er de nærmest uslitelig så lenge de får normalt vedlikehold.. :smiley:

Redigert av Anders_K (see edit history)

Mvh

Anders_K

 

Prosjekt Halco

Link to post
Share on other sites

Kjører 2% og da skal den ha tilstrekkelig smøring. Btw, hvis du ser inni turtelleren så har du sikkert 4 røde lys der som lyser når tenningen kommer på. Det er de 4 tingene alarmen

 

Har ikke sett de lysene da turtelleren ikke fungerer men skal se etter om det er noen varsellys på denne

Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid

Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I)

Link to post
Share on other sites

  • 2 måneder senere...

Nå virker turtelleren men det finnes ingen lys på den for diverse alarmer. Fant imidlertid ut at der var dårlig kontakt i en av ledningene som ligger sammen i en tykk. Brettet den dobbelt og la en strips rundt så gikk ikke alarmen mere, om brettingen førte til at ledningen fikk kontakt eller om denne ble brutt vet jeg ikke. Tør ikke å begynne å klippe ledninger så for å være sikker må nok sulmitten byttes. Har hvæ ute noen turer og kjørt og alt virker såvidt jeg kan se ut til å være iorden.

Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid

Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I)

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...