Jump to content

Råd om reparasjon av vippemekanisme til Johnson Seahorse 6hk

John R.

Recommended Posts

Hei folkens

Jeg har en Johnson Seahorse 6hk 78-modell med ødelagt vippemekanisme, så lurte på om jeg kunne spørre her om råd for hvordan jeg skal reparere denne. Jeg hadde motoren inne på service, og tok opp spørsmålet om den kunne repareres, men ble anbefalt å la være, siden det kunne føre til enda større problemer. Siden jeg må i land på grunner med båten min, er den imidlertid nesten ubrukelig uten vippemekanisme, så jeg må forsøke.

Etter å ha inspisert problemet tror jeg at jeg må

1. Skru av den rustne bolten merket A

2. Sette på en ny låsemekanisme (må bestilles) som er merket B der den skulle ha vært (rustet bort).

Slik som det er nå er det ingen rotasjonsmulighet i vippemekanismen i det hele tatt, og jeg antar det er fordi bolten har rustet fast. Jeg tror servicemannen mente at det å bytte nettopp denne bolten bare ville medføre flere problemer. Jeg tenker å se etter en standard rustfri bolt i samme størrelse.

motor.jpg

bolt.jpg

Redigert av Anton Flaggstad (see edit history)

synd du ikke skrev dette for en uke siden, for da kastet jeg en identisk motor som lå i deler. Vel og merke evinrude. Har stammen og undervannshuset liggende om du er interessert, den gikk nemlig ikke gjennom luka på containeren...

imag0026.jpg

imag0027.jpg

Redigert av Pettern1972 (see edit history)

Reder og Captain's bitch på M/S Fars Vilje Østfoldtreffet 2017

Er det bare den rustne bolten som lager problemer? Kapp av hodet med en vinkelsliper og dor den ut.

ja, jeg tenkte på det jeg også. Men jeg ble altså frarådet å gjøre noe med den, så jeg ville bare spørre om råd her før jeg forsøkte å skru på den. Hvis bolten brekker når jeg forsøker å ta den av, skulle det vel ikke være verre enn at jeg kan banke ut restene.

synd du ikke skrev dette for en uke siden, for da kastet jeg en identisk motor som lå i deler. Vel og merke evinrude. Har stammen og undervannshuset liggende om du er interessert, den gikk nemlig ikke gjennom luka på containeren...

ah, det var dumt! Jeg kunne trenge propellen og sikkerhetsbolten, men jeg bor i Oslo, så det er litt avstand til Sarpsborg.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...