Jump to content

Justering av drev i dobbelinstallasjon, toe-in eller toe-out?


dante

Recommended Posts

Jeg har Bavaria 32 med to drev. Drevene har en spissing dvs avstanden (senter til senter) målt foran på propellhuset er mindre enn avstanden mellom propellakslingene målt helt ytterst. Jeg vil kalle dette for toe-in. Når en søker på nettet er det selvsagt en diskusjon i seg selv om hva som er toe-in og toe-out.

 

Uansett - Jeg har har snakket med forhandlere og båtverksteder, noen mener at drevene skal være paralelle, noen mener det skal være toe-in, andre toe-out. Jeg mener selv at de burde være paralelle - og hvis de i det hele tatt skulle justeres noen vei ville jeg justert toe-out! Jeg stemmer for at fordelene mht drag (paralelle) vinner over toe-out (mht hvor vannet vil etter det har forlatt skroget)

 

Er det noen ekspertise her som kan hjelpe til? :crazy:

Link to post

OK - og da mener du at propellene skyver vannet mot hverandre? (peker mot der vannet møtes i hekkbølgen) altså omvendt av hva jeg trodde mht begrepet toe-in/toe-out :) Jeg er isåfall villig til å omstille meg fra bilforstillinger

 

Må legge til.. at i min søken etter kunnskap fant jeg også nyen ytringer som mente det faktisk var et poeng med vinkling når man ikke hadde duoprop - at duoprop burde justeres paralellt. Igjen - jeg blir ikke helt klok på dette

Redigert av dante (see edit history)
Link to post

Ja riktig.

Har ikke no svar på hvorfor,men var sånn det sto i installasjons veiledninga.dette var på dreva til D-serien til volvo.

Kan sikkert finne ut hvor mye de skal spisse også vis du vil vite det,er bare en tlf ut til gamle jobben så skal jeg finne ut av det...men da må det vente til mandag.har bare tlf nr til kontoret...hehe...

Link to post

Litt begrepsforvirring her....

 

Adeneo linker til noen(Mercruiser?) som beskriver Tou-out. I forhold til bil vil dette også beskrives som Tou-out. Senterlinjene på drevene spriker ifra hverandre når man ser i fartsretningen. Rent "medisinsk" vil vel også dette stemme, tærne peker utover i forhold til hælene( toe-out)..

 

I neste tråd viser Bonus hvordan VP skal justeres. På samme måte som Adeneos skisse, men Bonus bruker begrepet Toe-in. I mine øyne vil begrepet stemme hvis man står i båten og ser akterover, men man står da bestandig bak og ser framover når man beskriver alt det være seg båt eller bil.

 

Er det slik at alle er enige om hvordan motorene skal justeres, enkelte bruker bare begrepene feil?

 

Jeg er enig med Adeneo, tilstanden på begge skissene må kalles Toe-out :smash:

Redigert av Honduras (see edit history)
Link to post

... men Bonus bruker begrepet Toe-in...

enkelte bruker bare begrepene feil?

Jeg trekker meg med en gang på egen begrepsbruk. Kjenner godt forholdet "toe-in/out" fra bil, men har intet forhold til begrepet for båt/drev bruk. Er også enig i at "toe-out høres mere riktig ut.

 

Men, Installasjonsskissen fra VP treffer nok trådstarters spørsmål.

Redigert av Bonus (see edit history)
Link to post

Men, Installasjonsskissen fra VP treffer nok trådstarters spørsmål.

 

Stemmer - et "bilde" sier mer en tusen ord. Jeg mener også at dette er toe-out (sett bakfra). Jeg registrerer at det er full begrepsforvirring i flere fora. I tegningen til Adeno sier teksten at dette er toe-out vi snakker om når B er mindre enn A - slik jeg tolker teksten.

Link to post

...selv om dante sin er litt nyere og med større motorer.. hhmmppff

 

he he - men vi får se hvor lenge de varer da - jeg tror de 32 maskinene dine må hives over ripa før de stopper. Uansett - jeg tripper etter å få skuta på sjøen - skal bare hive ut det håpløse sprit/el kjøkkenet først (tenke seg å putte noe slikt inn i en moderne båt)

Link to post

Adeno sin tipper jeg er et dpe drev. Vanlig brukt på kad serien.

 

Jupp, tegningen er for AQ/DP seriene fra VP, og teksten er skrevet av VP.

Både Merc og VP justeres normalt litt innover i "bakkant", og såvidt jeg vet kalles det offisielt "toe out" fra begge produsentene, hva andre velger å kalle det for være opp til de?

 

Legg merke til at målene normalt er villedende, og kan variere i forhold til båttypen, det er egentlig ingen fasit men man begynner ofte med en centimeter eller to, og etterjusterer til det virker greit.

Redigert av adeneo (see edit history)
Link to post

Har målt A og B mål på båten nå - jeg hadde hele 70 mm toe-in (min B=A+70mm) - da har jeg ihvertfall 80 mm å justere andre veien slik at jeg får 10 mm toe-out som et utgangspunkt.

 

Kan mine 70 mm toe-in ha vært nok til at propellene slapp i relativ tung sjø på skrått bakfra? Jeg synes propellene hadde en tentens til å slippe litt lett.

Redigert av dante (see edit history)
Link to post
  • 9 år senere...
Bonus skrev On 24.2.2012 at 17.38:

Her er hva Volvo Penta sier i sin installasjonsveiledning til sine DPH og DPR drev. Toe-in:

 

toein.jpg

 

Gammel tråd, men jeg tenkte jeg skulle komme med noen raske tilleggsopplysninger. 
i installasjonsmanualen jeg fulgte ifm installasjon av mine DPH drev stod det at avstand B skulle være A minus 15 til 25 mm. 
Dette er alt for mye og har medført påbegynnende kavitasjon av girhusene på propellaksling siden, primært på utsiden av drevene.  Noe møkk å oppdage ifm vårpuss, men det lar seg fikse. 
Har nå økt avstanden mellom propell akslingene ihht tegningen over, så får vi se om det bedrer situasjonen. 

1D272456-E04F-49BF-AB72-501B87AC6003.jpeg.4118b56184ab1b2a2dc49e15474b99b3.jpeg

 

 

 

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...