dante Startet 24.Februar.2012 Del på Facebook Startet 24.Februar.2012 Jeg har Bavaria 32 med to drev. Drevene har en spissing dvs avstanden (senter til senter) målt foran på propellhuset er mindre enn avstanden mellom propellakslingene målt helt ytterst. Jeg vil kalle dette for toe-in. Når en søker på nettet er det selvsagt en diskusjon i seg selv om hva som er toe-in og toe-out. Uansett - Jeg har har snakket med forhandlere og båtverksteder, noen mener at drevene skal være paralelle, noen mener det skal være toe-in, andre toe-out. Jeg mener selv at de burde være paralelle - og hvis de i det hele tatt skulle justeres noen vei ville jeg justert toe-out! Jeg stemmer for at fordelene mht drag (paralelle) vinner over toe-out (mht hvor vannet vil etter det har forlatt skroget) Er det noen ekspertise her som kan hjelpe til? Sitér dette innlegget Link to post
HansT Svart 24.Februar.2012 Del på Facebook Svart 24.Februar.2012 Hei. Vet at når jeg jobbet med motorinstallasjoner på volvo motorer så justerte vi de litt mot hverandre altså toe-in. Dette var da i forhold til installasjons veiledninga. Sitér dette innlegget Link to post
dante Svart 24.Februar.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 24.Februar.2012 (redigert) OK - og da mener du at propellene skyver vannet mot hverandre? (peker mot der vannet møtes i hekkbølgen) altså omvendt av hva jeg trodde mht begrepet toe-in/toe-out :) Jeg er isåfall villig til å omstille meg fra bilforstillinger Må legge til.. at i min søken etter kunnskap fant jeg også nyen ytringer som mente det faktisk var et poeng med vinkling når man ikke hadde duoprop - at duoprop burde justeres paralellt. Igjen - jeg blir ikke helt klok på dette Redigert 24.Februar.2012 av dante (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
HansT Svart 24.Februar.2012 Del på Facebook Svart 24.Februar.2012 Ja riktig. Har ikke no svar på hvorfor,men var sånn det sto i installasjons veiledninga.dette var på dreva til D-serien til volvo. Kan sikkert finne ut hvor mye de skal spisse også vis du vil vite det,er bare en tlf ut til gamle jobben så skal jeg finne ut av det...men da må det vente til mandag.har bare tlf nr til kontoret...hehe... Sitér dette innlegget Link to post
adeneo Svart 24.Februar.2012 Del på Facebook Svart 24.Februar.2012 Har svart på dette i en annen tråd for noen dager siden, det er en søkefunksjon oppe til høyre på siden. Det står ingenting om hvilke drev det er snakk om, men det er vanlige er slik: Sitér dette innlegget Link to post
Bonus Svart 24.Februar.2012 Del på Facebook Svart 24.Februar.2012 (redigert) Her er hva Volvo Penta sier i sin installasjonsveiledning til sine DPH og DPR drev. Toe-in: Redigert 24.Februar.2012 av Bonus (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
dante Svart 24.Februar.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 24.Februar.2012 Takk bonus og adeno.. jeg må helt klart foreta en justering - mine spriker ut, A målet er vesentlig mindre enn B. Sitér dette innlegget Link to post
Honduras Svart 24.Februar.2012 Del på Facebook Svart 24.Februar.2012 (redigert) Litt begrepsforvirring her.... Adeneo linker til noen(Mercruiser?) som beskriver Tou-out. I forhold til bil vil dette også beskrives som Tou-out. Senterlinjene på drevene spriker ifra hverandre når man ser i fartsretningen. Rent "medisinsk" vil vel også dette stemme, tærne peker utover i forhold til hælene( toe-out).. I neste tråd viser Bonus hvordan VP skal justeres. På samme måte som Adeneos skisse, men Bonus bruker begrepet Toe-in. I mine øyne vil begrepet stemme hvis man står i båten og ser akterover, men man står da bestandig bak og ser framover når man beskriver alt det være seg båt eller bil. Er det slik at alle er enige om hvordan motorene skal justeres, enkelte bruker bare begrepene feil? Jeg er enig med Adeneo, tilstanden på begge skissene må kalles Toe-out Redigert 24.Februar.2012 av Honduras (see edit history) Sitér dette innlegget * Prosjekt Glen-L Squirt * Prosjekt Lagringsstativ påhengsmotor * Prosjekt 4 fot vugge Link to post
Bonus Svart 24.Februar.2012 Del på Facebook Svart 24.Februar.2012 (redigert) ... men Bonus bruker begrepet Toe-in... enkelte bruker bare begrepene feil? Jeg trekker meg med en gang på egen begrepsbruk. Kjenner godt forholdet "toe-in/out" fra bil, men har intet forhold til begrepet for båt/drev bruk. Er også enig i at "toe-out høres mere riktig ut. Men, Installasjonsskissen fra VP treffer nok trådstarters spørsmål. Redigert 24.Februar.2012 av Bonus (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Thorlyn Svart 24.Februar.2012 Del på Facebook Svart 24.Februar.2012 Og begge tegninger er vp tegninger. Adeno sin tipper jeg er et dpe drev. Vanlig brukt på kad serien. Sitér dette innlegget Tomt for Diesel nå igjen!! Link to post
Windy37GM Svart 24.Februar.2012 Del på Facebook Svart 24.Februar.2012 Og jeg har samme båt (selv om dante sin er litt nyere og med større motorer.. hhmmppff) og lurere på det samme. Her skal det måles :-) mvh Bavaria32sport Sitér dette innlegget Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom. Link to post
dante Svart 24.Februar.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 24.Februar.2012 Men, Installasjonsskissen fra VP treffer nok trådstarters spørsmål. Stemmer - et "bilde" sier mer en tusen ord. Jeg mener også at dette er toe-out (sett bakfra). Jeg registrerer at det er full begrepsforvirring i flere fora. I tegningen til Adeno sier teksten at dette er toe-out vi snakker om når B er mindre enn A - slik jeg tolker teksten. Sitér dette innlegget Link to post
dante Svart 24.Februar.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 24.Februar.2012 ...selv om dante sin er litt nyere og med større motorer.. hhmmppff he he - men vi får se hvor lenge de varer da - jeg tror de 32 maskinene dine må hives over ripa før de stopper. Uansett - jeg tripper etter å få skuta på sjøen - skal bare hive ut det håpløse sprit/el kjøkkenet først (tenke seg å putte noe slikt inn i en moderne båt) Sitér dette innlegget Link to post
Windy37GM Svart 24.Februar.2012 Del på Facebook Svart 24.Februar.2012 Ahhh!! 1-1 jeg har fungerende kokeapparat! Drevene skal ihvertfall justeres :-) Mvh Bavaria32sport Sitér dette innlegget Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom. Link to post
adeneo Svart 24.Februar.2012 Del på Facebook Svart 24.Februar.2012 (redigert) Adeno sin tipper jeg er et dpe drev. Vanlig brukt på kad serien. Jupp, tegningen er for AQ/DP seriene fra VP, og teksten er skrevet av VP. Både Merc og VP justeres normalt litt innover i "bakkant", og såvidt jeg vet kalles det offisielt "toe out" fra begge produsentene, hva andre velger å kalle det for være opp til de? Legg merke til at målene normalt er villedende, og kan variere i forhold til båttypen, det er egentlig ingen fasit men man begynner ofte med en centimeter eller to, og etterjusterer til det virker greit. Redigert 24.Februar.2012 av adeneo (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 25.Februar.2012 Del på Facebook Svart 25.Februar.2012 Og hva er definisonen på " til det virker greit"? Sitér dette innlegget Link to post
adeneo Svart 25.Februar.2012 Del på Facebook Svart 25.Februar.2012 At det ikke er nevneverdig kavitasjon og at proppene tar skikkelig tak uten å "ventilere", som det står på tegningen ovenfor? Sitér dette innlegget Link to post
dante Svart 25.Februar.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 25.Februar.2012 (redigert) Har målt A og B mål på båten nå - jeg hadde hele 70 mm toe-in (min B=A+70mm) - da har jeg ihvertfall 80 mm å justere andre veien slik at jeg får 10 mm toe-out som et utgangspunkt. Kan mine 70 mm toe-in ha vært nok til at propellene slapp i relativ tung sjø på skrått bakfra? Jeg synes propellene hadde en tentens til å slippe litt lett. Redigert 25.Februar.2012 av dante (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
kdtran Svart 18.April.2021 Del på Facebook Svart 18.April.2021 Bonus skrev On 24.2.2012 at 17.38: Her er hva Volvo Penta sier i sin installasjonsveiledning til sine DPH og DPR drev. Toe-in: Gammel tråd, men jeg tenkte jeg skulle komme med noen raske tilleggsopplysninger. i installasjonsmanualen jeg fulgte ifm installasjon av mine DPH drev stod det at avstand B skulle være A minus 15 til 25 mm. Dette er alt for mye og har medført påbegynnende kavitasjon av girhusene på propellaksling siden, primært på utsiden av drevene. Noe møkk å oppdage ifm vårpuss, men det lar seg fikse. Har nå økt avstanden mellom propell akslingene ihht tegningen over, så får vi se om det bedrer situasjonen. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.