Jump to content

TV i båt - Antenne?


PiperBill

Recommended Posts

Da var forberedelser til båtsesongen I gang Woohoo! Titter litt på denne Tv’n til båten.

 

http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=635492

 

Den har relativt lav strømforbruk og innbyget RiksTV. Men.. kan noen anbefaler et antenne?

 

Happy boating :seeya:

And always remember the wire should have a higher rating than the fuse as otherwise the wire becomes the fuse!

Link to post
Share on other sites

Både 25cm Glomex antennen som Gingolos anbefaler og 37cm Glomex antennen som Christel III anbefaler er blant de aller beste båtantennene på markedet. Selv har jeg 25cm versjonen, men ut fra alle tilbakemeldingene her på forumet ville jeg nok heller valgt den noe større 37cm antennen. Den er nok et par hakk følsommere når signalet er svakt.

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Svart (redigert)

Kjøpte en Anderson 22" LED til 1790 hos NetOnNet

 

Hva betyr "innbygd Riks TV" egentlig? Må jeg kjøpe eller abonnere på et kort?

 

Happy Boating

 

Bill

Redigert av PiperBill (see edit history)

And always remember the wire should have a higher rating than the fuse as otherwise the wire becomes the fuse!

Link to post
Share on other sites

Hei

 

Da er det vel kortleser innebygd i tv.

Du må vel betale noen kroner for kortleie, vil jeg tro. Ikke mange kronene.

NRK kanalene er gratis, men hvis du skal ha noe utover dette, må du betale abonement.

På rikstv kan du velge de kanalene du vil og betale deretter.

 

 

Mvh

Kenneth

Link to post
Share on other sites

Et problem er at jeg har litt begrenset med plass. Glomexen er rimelig stor. Denne her er mindre men jeg har ikke hørt noe bra omtale om den.

 

http://www.maritim.no/elektronikk-navigasjon/antenner/tv-antenne/glomex-antenne-vega-8cm

 

 

Biltema har også en.

 

http://biltema.no/no/Kontor---Teknikk/Radio-og-TV/Antenner/Digital-utendorsantenne-DVB-T-24105/

 

men jeg forstår ikke helt om den må kobles på egen 12v eller om den drar strøm fra Tv’n via antennekabelen. Må også tenker på strømforbruk.

Er det noen som har erfaring med den fra Biltema?

 

Happy Boating :clap:

 

Bill

And always remember the wire should have a higher rating than the fuse as otherwise the wire becomes the fuse!

Link to post
Share on other sites

Biltema-antennen henter matespenning fra TVens antennekontakt hvis den er i stand til å levere, og det er vel alle DVB-godkjente TVer. En kompis kjøpte denne til å ha på hytta, fungerer greit der uten at det sier så mye om værbestandighet til sjøs.

Det ser ut til at Glomex-antennen spiser 12 volt, og ikke 5 som typisk leveres fra TV-apparatet, så her må man nok bruke den medfølgende power injectoren.

Strømforbruket på slike antenner er typisk noen hundretalls mW, og gjør ikke det store innhogget i strømbudsjettet.

Redigert av Strekkfisken (see edit history)
Link to post
Share on other sites

For noen dager siden kjøpte jeg meg en Finlux 19" FLHXR905KLVU hos Europris for 1499. Etter det som sto på esken skulle denne TV\n dra 14 Watt, noe det også er reklamert med i overskrifter div. steder. I bruksanvisningen står det imidlertid at TV\n kan dra 47 watt. Er det slik at 14 Watt gjelder med laveste lysstyrke og uten lyd eller hvordan henger dette sammen. Forøvrig lurte også jeg på om jeg måtte ha Cam - modul installert for å kunne ta inn NRK kanalene. På forumet har det vært hevdet begge deler, og på siden til RiksTv går det klart fram at man må ha Cam modul for å se NRK kanalene. Lars H skriver i en annen tråd at han ikke behøvde Cam-modul for ta in NRK og dette bekreftet ham i en IM til meg .Jeg kan herved bekrefte at man ikke trenger slik Cam-modul for å ta inn NRK-kanalene. Hvorfor RiksTV hevder det motsatt vet jeg ikke, men de er vel så sultne at de trenger å selge mange slike moduler til ca. 800 koner. En annen ting jeg måtte undersøke var om jeg måtte ha aktiv eller passiv antenne. Fra kompetente personer ble det fortalt meg at TV med innebygd tuner/modul ikke kunne sende strøm til antenneutgangen. Bare frittstående tunerbokser kunne dette. Det er isåfall viktig at man velger en aktiv antenne som forsynes med 12 volt fra egen forsterker. Jeg skal nå kjøpe et svingbart veggfeste til Finluxen. Er disse like for alle tv/ eller må jeg passe på så jeg en som passer til Finnlux 19" ?

Link to post
Share on other sites

Alle nye TV´r har felles standard for feste, men det er to størrelser avhengig av TV´ns størrelse. Veggfestene har som regel braketter til begge standardene vedlagt, eller universalbrakett. (Skruer medfølger også. Anbefaler en variant som heter SMS. Den er helt suveren. Kjøpte min hos Euronics. Koster rundt 650 kr. tror jeg.

Link to post
Share on other sites

Hei.

Jeg kjøpte 19" Finlux på Coop ifjor sommer, 1499 med innebygd Dvd. Grei til båtbruk.

Har ikke kjøpt antenne enda, planen er å montere antenne iløpet av april. Må takke for kjempe gode tips i denne tråden :smiley:

 

Brukte Biltema veggfeste

 

http://biltema.no/no/Sok/?quicksearchquery=tv+veggfeste

 

Det veggfestet til 179 kr passet mitt behov, multiløsning på skruehullene.

Redigert av Kjapp33 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

har en slik 19" finlux og en glomex ant, funker helt perfekt, får inn alle nrk kanalene + 3 svenske ved hvaler. Trekker nok en del strøm, uten at jeg har målt, men tipper nok det drar ca 50 watt med tv og antenne forsterkeren.

må si at tvn har et veldig bra bilde, lysterk fine kontraster på skjermen.

Link to post
Share on other sites

Ja det var jo et enda bedre tilbud en hos Euronics. Har du montert festet å fått bekreftet at det passer på Finluxen?

 

Ole-m, jeg sitter nå å blar i bruksanvisningen til Finluxen. I menyen ser jeg at det finnes en strømsparingsinnstilling. Det står ikke klart hva dette innebærer, men antagelig er her 14 Watt kan komme på tale.

Redigert av arnbr0 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Fra kompetente personer ble det fortalt meg at TV med innebygd tuner/modul ikke kunne sende strøm til antenneutgangen.

For noe vrøvl. Det er mulig den Finluxen din er så dum, men min Grundig 19" har ingen problem med å legge ut spenning til en Yagii antenne med forsterker uten slik mateboks du nevner.

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

For noe vrøvl. Det er mulig den Finluxen din er så dum, men min Grundig 19" har ingen problem med å legge ut spenning til en Yagii antenne med forsterker uten slik mateboks du nevner.

 

Lars H.

 

Det er ikke min intensjon å fare med vrøvel, men i mangel av egene kunnskaper må jeg referer til andres utsagn. Jeg har imidlertid sett samme påstand på en test side for TV\r. Skal prøve å finne igjen denne. Jeg kan forøvrig ikke se at jeg har nevnt mateboks?.

 

Dette står i antennetesten til VG: Tv-apparater med innebygd digitaldekoder som er godkjent for RiksTV har som oftest ikke 5V mulighet via antennekabelen. Her må man bruke en såkalt power-inserter.

 

http://www.vg.no/teknologi/artikkel.php?artid=534953

Redigert av arnbr0 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hei arnbr0. Det virker som du misforsto meg litt. Jeg mener så absolutt ikke at det er du som farer med vrøvl og beklager om du oppfattet det slik. Det var myntet på den "kompetente" personen som påsto at TV'ne ikke kan legge ut spenning til antennen, da min TV visserlig kan det. Og når jeg ser på den gamle linken din, og leser her hva andre har erfart, så er vel konklusjonen at dette bør en sjekke ved kjøp av TV da tydeligvis ikke alle har denne muligheten. Så dersom antennen er aktiv med forsterkeren i selve antennen, trenger en en slik mateboks/power-inserter mellom TV'n og antennen der en legger inn spenning.

Lars H. :wflag:

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Har du montert festet å fått bekreftet at det passer på Finluxen?

Biltema sitt feste til 179,- passer på Finluxene ja. Det følger med flere typer skruer, korte og lange så du kan bruke dem som passer best. Prøvde festet på 19-tommeren, passet fint der, men byttet så til 24-tommeren der det også passet. På 24-tommeren er festets ledd litt svakt til å holde TV'en oppe (uten å stramme til så hardt man kan, jeg var litt redd for å ryke gjengene så jeg lot være). Men for min del passet det bra da TV'en er montert litt oppe på skottet og derfor gjør det ikke noe om den er vinklet litt nedover.

Link to post
Share on other sites

Fra kompetente personer ble det fortalt meg at TV med innebygd tuner/modul ikke kunne sende strøm til antenneutgangen. ?

 

Det burde vært mulig å måle det med et multimeter vel?.. eller?

 

Bill

 

Happy boating :flag_bp:

And always remember the wire should have a higher rating than the fuse as otherwise the wire becomes the fuse!

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...