Jump to content

TV i båt - Antenne?


PiperBill

Recommended Posts

Det virker som du misforsto meg litt. Jeg mener så absolutt ikke at det er du som farer med vrøvl

 

Det er bra Lars H. Misforståelser ryddes enkelt vekk. Forøverig var jeg i båten i dag og monterte Finluxen. Brukte 179 kroners veggfestet fra Biltema, som passet perfekt. Fra tidligere er det montert en rund Glomex i masta med coax ned til en Glomex forsterker og coax vidre til tv,n. Jeg hadde meget bra bilder på alle NRK kanalene med det samme jeg slo på tv,n. På Glomex forsterkeren (mateboksen :thumbsup:)er det en dreiekanapp som slår på forsterkeren og trinnløs til Max. Når denne slås på forsvinner lyden og bildet blir bare dårligere og forvinner ved ytterligere "pådrag".Det er en rød lampe på forsterkeren som lyser sterkere ved økende pådrag. Som sagt perfekt bilde uten bruk av forsterkeren. Kan det være slik at forterkeren bare bør/kan brukes på steder med dårlig dekning eller er det noe som er feil ?

Link to post
Share on other sites

Ja, det er mulig at forsterkeren kan overstyre TV'n ved ekstra sterkt signal. Og for den største Glomex'n, er det faktisk en forbikoblingsmulighet av forsterkeren. I de områdene jeg ferdes i har jeg mest stabilt signal når forsterkeren står nesten på max.

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Ja det var jo et enda bedre tilbud en hos Euronics. Har du montert festet å fått bekreftet at det passer på Finluxen?

 

Ole-m, jeg sitter nå å blar i bruksanvisningen til Finluxen. I menyen ser jeg at det finnes en strømsparingsinnstilling. Det står ikke klart hva dette innebærer, men antagelig er her 14 Watt kan komme på tale.

 

 

Joda, det skal jeg sjekke opp arnbr0 og komme tillbake på, men matingen til antenna går via en 12v forsterker som sitter i antenneuttaket, der det også er gain kontroll, har intrykk at ved å ha denne på full guffe går det en del mere strøm. Jeg har begynt å stille den ned til bilde begynner å bli hakkete, så stiller jeg den litt opp igjen, og har den der, så sparer jeg litt strøm her også :thumbsup:

Link to post
Share on other sites

Det er det nok ikke mye strøm å spare på. Glomex antennen på 25cm trekker 20mA og 37cm'ern trekker 45mA!

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Jeg lurer på om noen kan fortelle meg hvordan jeg kan finne ut om mitt tv kan strømsette antenneledningen?Hva heter denne funksjonen,og hvor i evt.menyen skal jeg lete?har nå en ekstern boks,som jeg trodde var antenneforsterker,men som nok er en strømsetter.rød lysdiode i boksen,og på undersiden av antennen.er jo mulig denne er overflødig.TV er samsung model:LE19B455C4W.

Ikke min sterkeste side dette,men kan ikke kjøpe hjelp til alt heller.Må ikke få for innviklete svar.

Link to post
Share on other sites

Brukte Biltema veggfestehttp://biltema.no/no/Sok/?quicksearchquery=tv+veggfesteDet veggfestet til 179 kr passet mitt behov, multiløsning på skruehullene.

 

Jeg har et svingbart feste i min båt som ligner på dette. Har samme Finlux TV'en (som for øvrig har elendig lyd som andre påpeker). Problemet er at når det virkelig slår i båten klarer ikke festet å holde TV'en i posisjon. Den kan slå inn i skottet. Jeg pleier derfor å skru ned TV'en før jeg kjører de mest værutsatte strekkene.

Hvordan virker dette festet fra Biltema? Er det en lås på det som garantert holder TV'en i ro selv i hard sjø?

Link to post
Share on other sites

Jeg lurer på om noen kan fortelle meg hvordan jeg kan finne ut om mitt tv kan strømsette antenneledningen?Hva heter denne funksjonen,og hvor i evt.menyen skal jeg lete?

Bruksanvisningen er vel stedet å lete? Jeg lastet den ned, men kan ikke finne noe om dette. Så dersom jeg ikke har oversett noe, kan ikke denne TV'n legge ut spenning på antennekontakten. Men du får finlese litt selv.

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Har nå kjøpt Glomex sin 25 cm Antenne etter råd innpå her.

Hadde tenkt å kjøpe Finlux sin 24", men siden mange klager på lyden lurer jeg litt på Denver sin 24"

http://cdon.no/elektronikk/24_led-tv_denver_ldd-2454mc-14880706

 

Såvidt jeg kan se har den MPEG-4, dvd spiller og 12 volt inn. Skulle dermed være egnet for båtbruk? Noen som har erfaringer på denne TV eller merket generelt?

Link to post
Share on other sites

takk for svaret,Lars H.

Overtok det brukt,og har ikke lektyre.Har letet i menyene,uten å vite hva nevnte funksjon heter,men nå slår jeg meg til ro med tingenes tilstand.Trodde lenge den boksen med rød lysdiode var antenneforsterker,men dette forklarte du om i et annet innlegg.

er blitt en god del klokere nå,og i TV sammenheng er du idolet mitt.

Link to post
Share on other sites

..Hvordan virker dette festet fra Biltema? Er det en lås på det som garantert holder TV'en i ro selv i hard sjø?

Nei, det er ikke kraftig nok til å holde 24-tommeren oppe og i ro, i alle fall ikke i litt sjøgang. Selv har jeg løst problemet med å klistre på møbelknotter i gummi (også fra Biltema) i nedkant av TV'en. Disse er litt "seige" og holder TV'en rimelig godt på plass da TV'en er vinklet nedover slik at nedre kant av TV'en ligger inn mot skottet (er montert høyt oppe, passet fint at den ble vinklet litt nedover da). Skal du ha et veggfeste som holder TV'en stødig uten å være vinklet nedover er ikke festet til 179kr fra Biltema det rette valget dessverre, leddet er vanskelig å stramme skikkelig uten å ta knekken på gjengene.

Link to post
Share on other sites

er blitt en god del klokere nå,og i TV sammenheng er du idolet mitt.

Nå ble jeg nesten flau! Fullstendig bruksanvisning finner du forøvrig her, og en hurtig-guide her. Strømtrekket er 25W med mye lys på skjermen og 0,7W i stand-by.

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Nå ble jeg nesten flau!

 

Lars H.

Det har du ingen grunn til! Med din yrkesbakgrunn og ditt meget aktive båtliv er det nok mange (inkl. meg) som lærer mye av dine bidrag på BP! Særlig når det gjelder TV og ICE...

 

Helt suverent med bidragsytere som deg!

Medlem av: Øvre Bragernes Motorbåtforening - KNBF - RS - Holmestrand Båtforening

Link to post
Share on other sites

  • 2 måneder senere...
  • 1 måned senere...

Hvordan virker denne rettningstyrte antenner bitteliten, jeg vil bytte ut min lille glomex med enten den store eller den du har, må retningen stilles inn med fjernkontroll før du søker opp kanaler, og hvordan hvet du retningen til nærmeste sender? Har ligget flere steder i nøtterøy skjærgården hvor vi med den lille antennen ikke får inn noe, mens de med den store glomex får inn allt, samme tv hadde vi også. Så nå som mørke kvelder kommer kan det bli trivelig med bedre tv signal.

Link to post
Share on other sites

Om jeg er på et helt nytt sted starter jeg med et kanalsøk med antenna helt til ene sida (man ser det på indikatorlampa på forsterkeren). Finner vi ingen sendere da kjører jeg den til midten omtrent (tar ca 45 sek). Finner vi ingen ting der kjører jeg den helt motsatt. Søker alltid med ekstern forsterker avslått først. Finner vi ikke noe da er det på med ekstern forsterker til max nivå og samme prosedyre tenker jeg - har aldri kommet så langt - har alltid funnet sendere uten forsterker.

 

Om signalet er svakt og hakker går jeg inn på signalsjekken på boksen og finsøker med antenna frem og tilbake til der hvor signalene er sterkest.

 

Da jeg installerte antenna tok det meg en times tid å finne ut at jeg måtte søke uten ekstern forsterker først. Med forsterkeren på fant vi ingenting - fordi signalene ble for sterke. Med den gamle antenna vår - vanlig 37cm disk fra Glomex fikk vi ikke inn noe uten forsterker på.

 

Denne antenna har samme diameter som de klassiske ufoene - men større høyde.

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

  • 7 måneder senere...

Er i gang med å redusere antall bokser i båten og har nettopp solgt min Grundig dekoder. Hadde tenkt å kjøpe en tv med innebygget dekoder.

Velger man Grundig eller Finlux?

Hvorfor vi ikke har kjøpt bobil eller campingvogn? Jammen de flyter jo så dårlig..

Link to post
Share on other sites

Har ingen erfaring med Grundig, men har Finlux's 24-tommer. OK pris (selges i perioder svært gunstig på Coop OBS), OK bilde og grei nok lyd etter mitt hode. Stillegående innebygget DVD-spiller og greie menyer. I tillegg skal den bruke mindre strøm enn Grundig sine alternativer :smiley:

Link to post
Share on other sites

Jeg har Finlux 19-tommer, og er fornøyd med den. Det svakeste punktet er lyden, men den er helt grei. Som Hakkannen sier så selges disse veldig gunstig hos Coop OBS (og SmartClub) med jevne mellomrom, og prisen på en Grundig blir fort bortimot det dobbelte. Jeg betalte 1490,- for et par år siden. Jeg har sett 24" til 1990, muligens 1790 også.

Medlem av: Øvre Bragernes Motorbåtforening - KNBF - RS - Holmestrand Båtforening

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...