Jump to content

Pioner Viking med Honda bf30, valg av propell

Bestyreren

Recommended Posts

Hei alle sammen.

Er det noen som kan belære meg om valg av propell? Jeg har en Pioner viking med en Honda bf30 på hekken. Denne kombinasjonen er helt grei så lenge det er tom båt. Når jeg fyller båten med garn teiner ol. så kunne jeg god tenkt meg noe mer fart. Slik jeg har skjønt det skal dette la seg gjøre med prop bytte. Noen som kan noe om dette evt har en ling til en god kalkulator for dette?

Enkleste da er å gå ned en tomme på stigninga du har idag. Og den kan som regel leses av i propellbosset.

Du vil kanskje miste bittelitt fart med tom båt, men motoren vil jobbe lettere med last.

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

• 4 uker senere...
  • 3 år senere...

Har samme motor, samme propell og forsåvidt samme "problem". Tom båt - grei. Last - not so much. Båten hadde nok i utgangspunktet likt en 50hk - evt. en 2 takts e-tec med litt mer fres akselerasjonsmessig, da jeg synes Hondaen er litt daff rett og slett. Behagelig, men daff.

Jeg har bestilt en 10-10 stålpropell som alternativ til den originale 9 1/4 - 12. Forhåpentligvis letter hekken bedre og kommer raskere i plan med

last i båten og stålpropellen kan gi litt bedre grep også. I tillegg har jeg bestilt et sett med smart tabs, som forhåpentligvis også bidrar med å lette hekken raskere. Planen er, hvis 10-10 blir for mye med tom båt (turtallssperre, for mye tap av fart) så bruke orginalpropellen til vanlig og 10-10'ern hvis jeg vet jeg skal ha med litt vekt.

På min båt ligger jeg på 5400-5500 rpm på tom båt (alt ettersom). Med tre godt voksne karer med litt utstyr i båten må jeg slite for å få den i plan i det hele tatt (neeeesten...), med to voksne og en tynn 12-åring går den i plan smått om sen, og ligger på rundt 5100-5300 på full spiker.

Blir spennende å se hvilke utslag tiltakene gir. Forhåpentligvis gir ny prop og smart tabene litt mer fleksibilitet.

Redigert av Stevekris (see edit history)

kjenner ikke bf30 , men 40/45/50hk skal helst ha maks turtall opp mot 6000 om jeg ikke husker feil. Så da bør 10" funke utmerket.  Og 11" kan gjerne gi bedre fart enn den 12" du har
Men en stålprop er gjerne litt tyngre å dra enn alu med tilsvarende stigning (avhengig av utforming) 

du får gi oss rapport når du får prøvd  :smiley:

Redigert av ivar (see edit history)

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...