Ronald Startet 3.Mars.2012 Del på Facebook Startet 3.Mars.2012 Teleflex-styringen på min Askeladden 505 med 75Hk Honda glipper og må enten repareres eller byttes. Det har vært mye treghet gjennom flere år, og jeg tror rep.kostnader fort kommer (nesten) opp mot ny hydraulisk styring. Jeg har derfor mer eller mindre bestemt meg for å gå for dette. Spørsmålet er hva dere har erfaring med? Eller for å være mer konkret: Watski (og deres forhandlere) har en styring fra Hydrodrive (ungarsk selskap) til knappe kr. 4.000 (opptil 90 HK). Denne har ikke tilbakeslagsventil. Legger jeg på en tusenlapp så får jeg (det jeg tror er) en noe kraftigere modell fra BayStar som har slik tilbakeslagsventil. Sistnevnte tror jeg er mer utbredt, i alle fall her til lands. Noen erfaringer med noen av disse? Jeg skal ikke ha verken to styreposisjoner, ei heller autopilot, og trenger dermed ikke tilbakeslagsventil av den grunn. Men det er kanskje andre gode grunner til å betale litt ekstra og velge BayStar likevel? Sitér dette innlegget Link to post
pipp Svart 3.Mars.2012 Del på Facebook Svart 3.Mars.2012 Jeg hadde Baystar fra Stokken. Godt fornøyd både med styring og levrandør. Sitér dette innlegget Link to post
dobba Svart 3.Mars.2012 Del på Facebook Svart 3.Mars.2012 gså hatt baystar lignende båt,funket veldig bra i allt vær og alle temp Sitér dette innlegget Link to post
Kiekhaefer Svart 3.Mars.2012 Del på Facebook Svart 3.Mars.2012 Tilbakeslagsventil er absolutt å anbefale, men når det kommer til type styring er det mange gode levrandører,stort sett like bra alle sammen. Sitér dette innlegget Link to post
Ronald Svart 3.Mars.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 3.Mars.2012 Takk for svar så langt. Hvorfor er tilbakeslagsventil å anbefale? Hva oppleves annerledes dersom man ikke har dette? Sitér dette innlegget Link to post
Teerex Svart 3.Mars.2012 Del på Facebook Svart 3.Mars.2012 (redigert) ventilen hindrer vel at styrekreftene fra motoren ikke overføres til rattet, kun motsatt vei. slik at man kan slippe rattet (ikke så lenge om gangen da helst) Jeg har snekkestyring med no feedback system, så jeg kan også slippe rattet uten at det skjer dramatiske ting. http://www.youtube.com/watch?v=0-IeLo-A08w Redigert 3.Mars.2012 av teerex (see edit history) Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
Teerex Svart 3.Mars.2012 Del på Facebook Svart 3.Mars.2012 (redigert) Denne wirestyringa fulgte med min båt, funker veldig bra med 90 hk. Hadde bestemt meg for å bytte til hydraulisk men ser ikke helt behovet etter å ha prøvd den. Den er mere presis og slitesterk enn de gamle snekkene. NR står vel for No Return (no feedback). ULTRAFLEX Styresnekke T73NR (marineshop er ikke billigst i landet...) http://www.marineshop.no/PartDetail.aspx?q=p:10506130;c:100429 Redigert 3.Mars.2012 av teerex (see edit history) Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
mtvedten Svart 4.Mars.2012 Del på Facebook Svart 4.Mars.2012 (redigert) Jeg har installert BayStar i høst selv mens båten lå på sjøen. Er veldig fornøyd så langt. Var litt skeptisk til at man må svinge mer på ratttet for å få tilsvarende utslag. 5 runder fra side til side i forhold til 2,5 med mekanisk. Men det blir en tilvenningsak. Jeg har fått mindre svingradius i trange farvan og kommer mer presit inn i båsen min i havnen. Kan slippe rattet og båten kjører bent som snor. Den er ikke fullt så lett på rattet som den større SeaStar, som er for større båter og motorer, men svinger greit nok med "bare fingen". Slangene som følger med BayStar er noen stive rør som er veldig uhamslige og kommer kveilet opp til en uregerlig sprial. Anbefaler og strekke de ut og binde de fast utstrakt i et par uker før du skal montere. Da vil de være lettere å trekke og montere. Morten Redigert 4.Mars.2012 av mtvedten (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Honduras Svart 4.Mars.2012 Del på Facebook Svart 4.Mars.2012 (redigert) Var litt skeptisk til at man må svinge mer på ratttet for å få tilsvarende utslag. 5 runder fra side til side i forhold til 2,5 med mekanisk. Men det blir en tilvenningsak. Det er helt avhengig av hvilken pumpekapasitet du kjøper. Du kan sette på en styrepumpe med høyere kapasitet. På en Dalla Pieta 16 jeg bygget monterte jeg en SeaStar Pro (samme produsent som BayStar, bare kraftigere) med en 2,4ci pumpe. Da hadde jeg fullt utslag fra babord til styrbord med ca 3 omdr på rattet. Helt utrolig deilig i forhold til en annen båt vi har med Baystar og 5-6 omdr. Koster noe mer, men du verden hvor mye bruksverdien steg (for meg i det minste). Som du sier er det en vanesak, men det er deilig å slippe den voldsomme rattinga når man skal legge til, bakke hit og dit osv. Redigert 4.Mars.2012 av Honduras (see edit history) Sitér dette innlegget * Prosjekt Glen-L Squirt * Prosjekt Lagringsstativ påhengsmotor * Prosjekt 4 fot vugge Link to post
Ronald Svart 27.Mars.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 27.Mars.2012 (redigert) Nå er jeg i gang, men har gått på et lite problem... Ved å kjøpe BayStar sin styring, så kan jeg får ferdige kabler i riktig lengde, jeg må bare si hva lengden er. Jeg er ikke i båten, men har fått mor/far til å forsøke å lese av lengde på teleflex-vaierstrømpen. Der finner de ingenting på det lille som er synlig, og mesteparten av vaieren ligger skjult. Derfor er neste steg å ta ut hele vaieren m/strømpe...men akk. Så langt jeg har forstått problemet så får de ikke ut "stanga" som går gjennom sylinder/hullet som motoren tiltes rundt. Stanga går greit fram-og-tilbake, men stopper like før den skal ut. Jeg mener det bare er å dra til forsiktig med en hammer, men fatter er noe skeptisk... Dessuten mener har at denne stanga er to deler, han påstår den kan rugges fram og tilbake på "yttersiden" uten at den rører seg på kabelsiden. Er det virkelig mulig? Altså to spørsmål: - Hvis stanga ikke kommer ut den siste biten, så er det likevel ok å presse den ut ved noen hammerslag på den andre enden? Evt med noen slags "forlenger" som kan følge etter enden inn i røret. Korrekt? Hvis det er sånn som han sier at stanga på den dene siden kan beveges uavhengig av den andre siden, ja da er det rett og slett ikke andre forklaringer enn at stanga har røket?? Eller er det sånn at stanga er delt i utgangspunktet? (usannsynlig trodde jeg, for hvordan skal da styringen følge med tilbake?) Redigert 27.Mars.2012 av Ronald (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
glalaks Svart 27.Mars.2012 Del på Facebook Svart 27.Mars.2012 Mener å huske at den stanga du snakker om er festet med en mutter på hver side av motoren. Når de løses var det å dra ut. Men var mye rust i mitt rør så gikk tregt.. Tror den skal gå ut med litt makt, wd40 og en hammer kanskje.. Sitér dette innlegget Båtbensin burde man fått på blåresept! Samme med ankerdrammen. Det er jo den beste medisin! Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.