Arnie Startet 3.Mars.2012 Del på Facebook Startet 3.Mars.2012 Jeg har lagt opp ny dieseltilførsel til Forden min, og da jeg skulle teste dette la jeg merke til at det ikke kom noe diesel fra returslangene. Det er en returslange fra høytrykkspumpa og en som kommer ut i akterkant av topplokket. Motoren ble kjørt i ca en halvtime på rundt 1000rpm i fri. Jeg vet ikke hvor mye diesel som skal komme fra returen, men noe skal det vel være??! Jeg tror jeg har sjekket at slangene ikke er tette, men jeg husker ikke helt... Hva vil i så fall skje med motoren? Sitér dette innlegget It's nice to be important, but it's more important to be nice. Link to post
harry92 Svart 3.Mars.2012 Del på Facebook Svart 3.Mars.2012 heisann. returen kan være tett, ellers kan det også være noe med dysene men høres litt merkelig ut det hvis motoren går bra. tror nok ikke det skjer noe spesielt med motoren annet enn at den kan få litt for mye disel og da blir det bare litt mere eksos som kommer ut bak. mathi92 Sitér dette innlegget Link to post
Sayana Svart 3.Mars.2012 Del på Facebook Svart 3.Mars.2012 At det ikke kommer noe fra lekkolje på dysene betegner at det er minimalt med slitasje jo mer det kommer jo dårligere forfatning Sitér dette innlegget Link to post
Arnie Svart 4.Mars.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 4.Mars.2012 OK, ser ut til at jeg ikke trenger å bekymre meg så mye da altså Skal sjekke en gang til om slangene er tette før jeg tar skuta ut på fjorden for en skikkelig "sea trial". Sitér dette innlegget It's nice to be important, but it's more important to be nice. Link to post
Fjellbonden Svart 4.Mars.2012 Del på Facebook Svart 4.Mars.2012 I tillegg til returen fra dysene mener jeg mesteparten kommer som by-pass fra pumpa. Hvis det ikke er noe helt spesielt med denne motoren. Ellers kan lite returdiesel indikere tett drivstoffilter. Sitér dette innlegget Link to post
hegra Svart 4.Mars.2012 Del på Facebook Svart 4.Mars.2012 Det ligger en del stoff om denne motoren i dokumentarkivet. Det viser også at det er mange ulike løsninger på brenstoffsystemet, alt etter hvilken utrustning din motor har. Noe mer forbruk hvis retur er tett tror jeg neppe du får. Trykket i systemet er bestemt av fødepumpas returfjær hvis denne er av membrantypen. Man kan vel si det slik at hvis man pumper manuelt med alle lufteskruer stengt og returen er tett, så skal membranen i teorien bli stående nedtrykt, og trykket kan aldri bli høyere enn det presset fjæra i fødepumpa er i stand til å gi. Sitér dette innlegget Link to post
Roger jo Svart 4.Mars.2012 Del på Facebook Svart 4.Mars.2012 Er retur slangen åpen.Jeg ville tatt av topp-dekslet og sjekket at det ikke er Diesel på avveier, den vil havne i smøroljen. Nytt opplegg, med full gjennomstrømning?. Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
rogeri Svart 4.Mars.2012 Del på Facebook Svart 4.Mars.2012 Hei! Har samme motoren og dette er ikke noe å engste seg for. Har minimalt med returdiesel på min motor også og fått signal på at dette er helt normalt på denne motortypen. Sitér dette innlegget Link to post
Astor Svart 4.Mars.2012 Del på Facebook Svart 4.Mars.2012 Sjekk om oljen på peilepinnen stiger. Gjør den det går diselen ned i motorolja. Dette kan skje om et av rørene til returdiselen under topplokket ikke er dratt skikkelig til. Lykke til! Sitér dette innlegget Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16. Link to post
Roger jo Svart 4.Mars.2012 Del på Facebook Svart 4.Mars.2012 Hei! Har samme motoren og dette er ikke noe å engste seg for. Å påstå at trå-startes sitat " la jeg merke til at det ikke kom noe diesel fra returslangene." Er normalt, når du har litt. Litt ja, men NULL retur ved en 1/2 timers kjøring, da skurrer det i mine ører. Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
Inter 9000 Svart 4.Mars.2012 Del på Facebook Svart 4.Mars.2012 (redigert) Min forrige båt hdde en Yanmar 4LH-HTE (140hk) var oppgitt til å suge ca 100 liter i timen. på sirkulasjon. Å brukte ca 15 liter i timen på marsjfart, Skal love dere at der bruste ut av returen. Høres for meg rart ut at det ikke kommer noe. Redigert 4.Mars.2012 av Inter 9000 (see edit history) Sitér dette innlegget Mvh Richard Gleder meg til våren..... Link to post
Ariel . Svart 4.Mars.2012 Del på Facebook Svart 4.Mars.2012 Hei Det kommer ikke diesel i returslangen på min 2704 ET heller, sjekka i dag da jeg hadde oppstart etter overhaling Sitér dette innlegget Prosjekt Summerdream 28 Link to post
Inter 9000 Svart 4.Mars.2012 Del på Facebook Svart 4.Mars.2012 Jeg erfarte dette da jeg fikk stopp pga dritt i dieselfilterene. Kjørte motor på diesel fra en spylerveske kanne. det var ikke mange minutter for den var tom. Jeg sjønte fint lite der å da. for sånn et forbruk hadde ikke den maskinen. Hadde vært blakk da. hehe Men så slo det meg at den dieselen går rett på tanken igjen. Da jeg sjekket at den sirkulere ca 100 liter i timen. Sitér dette innlegget Mvh Richard Gleder meg til våren..... Link to post
Hammer Svart 4.Mars.2012 Del på Facebook Svart 4.Mars.2012 Eg har to av motorene, og eg har rikelig med diesel i retur på begge.. Og eg har nye dyser med riktig trykk på 205 bar. Det blei nevnt lenger oppe her at det er slitasje, på dyser eller stempelringer? Sitér dette innlegget Link to post
hegra Svart 4.Mars.2012 Del på Facebook Svart 4.Mars.2012 Jeg tror at alle motorene er som de skal være. I dokumentarkivet viste det som sagt at det var ulike løsninger på brennstoffsystemet. At en nyere motor har mye retur skyldes vel at dieselen er med på å kjøle systemet etter det jeg har hørt. På eldre motorer er vel bare returen det som kalles selvutlufting, og utslipp av diesellekkasjer fra dyser og pumpe. Eldre perkins, bmc osv har retur ut fra finfilter som vanligvis plasseres høyt. Kommer det luft inn samles den i toppen av filter og slippes ut gjennom et ørlite hull til returrøret, og går tilbake til tanken. Hullet må være ørlite slik at fødepumpa ikke kjører all diesel i retur til tank. Så lenge det ikke er luft strømmer det hele tiden litt diesel gjennom her og blir retur. Systemet er ikke bare posetivt. En luftlekkasje kan bli større og større ubemerket helt til den lille åpningen ikke klarer å slippe all lufta ut og da kommer den til høytrykkpumpa og motor stopper. En annen ting er at luft kan komme inn her når motor står stille. Hvis ikke tilbakeslagsventiler i fødepumpa holder tett siger diesel tilbake i tank fordi luft kommer inn via returrøret og opphever vakumet. Da blir motoren veldig tung å starte neste gang. For å unngå dette vet jeg noen har foreslått å kjøre returrøet til bunns i tanken. Ikke sikker på om det er noe løsning. Det kan ikke være helt enkelt å presse luft loddrett nedover. Men hvordan det er på ford og andre motorer vet jeg ikke sikkert. Det ser jo ut til det er forskjellig. Sitér dette innlegget Link to post
Sayana Svart 5.Mars.2012 Del på Facebook Svart 5.Mars.2012 Eg har to av motorene, og eg har rikelig med diesel i retur på begge.. Og eg har nye dyser med riktig trykk på 205 bar. Det blei nevnt lenger oppe her at det er slitasje, på dyser eller stempelringer? Det er mange forskjellige oplegg av dieselsystem. Noen har retur til filterer- noen har membranpumpr å ingen retur til tank- noen har lekkolje til tank. Stempelringer har ingen ting med returdiesel å gjøre. Jeg vet ikke hvordan dette systemet er, men det tyder på at det er bare lekkolje som går til retur. Ellers så er det å følge med på om oljestanden stiger som nevnt i et tidligere inlegg. Sitér dette innlegget Link to post
Nemo Svart 5.Mars.2012 Del på Facebook Svart 5.Mars.2012 OK, ser ut til at jeg ikke trenger å bekymre meg så mye da altså Skal sjekke en gang til om slangene er tette før jeg tar skuta ut på fjorden for en skikkelig "sea trial". Det ligger en verkstedsmanual for denne motoren i dokumentarkivet. Der står det i del 3 om dyser. Det er også forklart hvorfor dysene skal "lekke" litt diesel. Det er denne lekkasjen som smører dysene. Det finnes også dyser som ikke har returdiesel, men siden du har røropplegget må du regne med at du skal ha returdiesel. Se mer om dette i manualen. Det kan og skje at det blir lekkasje på returrøret eller at tilkoblingen til en dyse lekker. I så fall kommer det diesel i oljen. Dette er ikke lett å oppdage hvis motoren bruker litt olje. Etter hvert vil det lukte litt diesel av oljen. Lykke til med feilsøkingen. Sitér dette innlegget Link to post
Arnie Svart 5.Mars.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 5.Mars.2012 Hmm, mye interresant tilbakemelding her ser jeg. Hadde en testtur i går og det ser ut til at det kommer litt diesel i retur nå. Styrbord tank, som returen går til, var tom før jeg startet. Etter turen hadde nivået her steget såpass at det ga utslag på tankmåleren. Det er i hvert fall ingenting som indikerer at diesel går i sumpen. Sitér dette innlegget It's nice to be important, but it's more important to be nice. Link to post
Roger jo Svart 5.Mars.2012 Del på Facebook Svart 5.Mars.2012 (redigert) Styrbord tank, som returen går til, var tom før jeg startet. Etter turen hadde nivået her steget såpass at det ga utslag på tankmåleren. Det er i hvert fall ingenting som indikerer at diesel går i sumpen. Da er jo alt som det skal Være. Litt OT. Følg rutinene på rengjøring av filtret i fødepumpa. og skifte smo.olje på Bosch/Simson diesel pumpe til rett nivå. Redigert 5.Mars.2012 av roger-jo (see edit history) Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
rogeri Svart 5.Mars.2012 Del på Facebook Svart 5.Mars.2012 Returdieselen ombord hos meg går inn på en 5 liters plastkanne. Den tømmes 1 gang i året som med mitt bruk er ca.100 klokketimer i året. Nå er det slik at jeg sjelden går med turtall over 1500 omdr. og jeg regner mitt forbruk til ca 10-12 liter pr/t. Det at jeg sjelden belaster motoren kan være en forklaring på at jeg har minimalt med returdiesel i forhold til andre som hevder å ha store mengder av dette. Jeg har fra kyndig hold mottatt signaler på at returdiesel på disse motorene er minimal. Jeg har ikke diesel i oljesump og har heller ikke unormalt forbruk av smøreolje. Motoren er lite kjørt og er f.ø i tipp topp stand. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.